Vauvahaaveet kevät 2010

  • Viestiketjun aloittaja Aava79
  • Ensimmäinen viesti
Kerttunen
Milloin saatte tulokset, Nel ja meettekö niitä vastaanotolle kuuntelemaan.

Mulla on lääkäri huomenna, mutta odotukset eivät ole sen suhteen kovinkaan korkealla. Mitäs sinne menee valittamaan, kun ei voi kuitenkaan hoitoihin mennä. Jospa se osais sanoa mulle selvät sävelet, että pääsisin tästä vauvahaikailusta. Jos tää olisi selkeästi taakse jäänyt ja jätetty haave, niin eipä tarvis enää miettiä kuukausittain, että jos sittenkin. Toisaalta tällaiset asiat ovat ihan sisäsyntyisiä, eikä kait niihin muut ihmiset paljoakaan voi vaikuttaa.

Annuleella ja Rapsulla näyttää listauksen mukaan olevan jännät päivät menossa ennen loppuviikon "huipennusta". Toivotaan, että testit näyttävä mukavia tuloksia.
 
Kerttunen
Milloin saatte tulokset, Nel ja meettekö niitä vastaanotolle kuuntelemaan.

Mulla on lääkäri huomenna, mutta odotukset eivät ole sen suhteen kovinkaan korkealla. Mitäs sinne menee valittamaan, kun ei voi kuitenkaan hoitoihin mennä. Jospa se osais sanoa mulle selvät sävelet, että pääsisin tästä vauvahaikailusta. Jos tää olisi selkeästi taakse jäänyt ja jätetty haave, niin eipä tarvis enää miettiä kuukausittain, että jos sittenkin. Toisaalta tällaiset asiat ovat ihan sisäsyntyisiä, eikä kait niihin muut ihmiset paljoakaan voi vaikuttaa.

Annuleella ja Rapsulla näyttää listauksen mukaan olevan jännät päivät menossa ennen loppuviikon "huipennusta". Toivotaan, että testit näyttävä mukavia tuloksia.
 
Nel.
Jotkut vastaukset tulisi piankin, mutta osaa pitää vielä odottaa kun niitä ei ole vielä otettukaan. Ihan soittamalla tulokset sitten saan, eikä niistä välttämättä mitään selviä. Emme vielä osaa päättää missä välissä mies kävisi näytteen antamassa, sillä nyt viikonloppuna taas peitot heiluu, eikä heti sen jälkeen voi testiä ottaa. Oishan se hassua että just kun on kaikki testit maksanut, niin olisikin raskaana.

Miksi miehesi vastuuta testejä ja hoitoja? Eikö hän halua edes omaa näytettä antaa? Eihän mekään olla tässä ihan heti kalliisiin hoitoihin siirtymässä...just siksi kun se niin maksaa, ja kun kerran on kyse toisesta lapsesta, niin tulkoon sitten kuin tulee. Stressaa kyllä se että talvella menen töihin....mitenhän tää projekti sitten etenee?

Nyt taas greippimehua. yöks.
 
Kerttunen
Mies nyt vaan on sitä mieltä, ettei hoitoihin mennä. Pitää kait sitä jotenkin "nöyryyttävänä". Ja varsinkin nyt kun meillä jo on lapsi, niin pitää kait turhanakin. Hän osaa suhtautua asiaan tjot-tyylillä, minä taas en, vaikka kuvittelinkin niin. En vain ymmärrä, miksen voi naksauttaa vauvahaaveita pois ja olla tyytyväinen nykyiseen elämääni, jossa kaikki kuitenkin on nyt mallillaan.

Jotenkin vain kaiken suunnitteluun liittyy aina se JOS vauva sittenkin tulee, olkoot sitten kyse töistä, lomista tms.

Ennen esikkoa olin varannut ajan juuri tältä samalta lääkäriltä, mutta plussatesti iskin ennen sitä. Nyt ei ajan varaamisen ja vastaanoton välillä ollut niin paljoa aikaa, että sama olisi ehtinyt tapahuta. Toivotaan, että teille käy niin ennen tulosten saapumista.
 
Nel.
Minkä ikäinen teidän esikoinen onkaan? Saiko se alkunsa helposti? En nyt muista vaikka olisit kertonutkin.... Meillä siis 2,5v poika, jota yritettiin 5 kiertoa ihan luomusti. En koskaan ollut varautunut että toista lasta voisi joutua odottelemaan kauemmin.
 
Kerttunen
Esikko täyttää ensikuussa 3 vuotta ja 5. kierrosta nappasi. Sitä ennen oli keskenmeno, joka tärppäsi 7. kierrosta.

Ehkäisyä ei ole käytetty esikon jälkeen, joten "yritysajaksi" voidaan laskea 2,5 vuotta eli siitä asti, kun menkat taas alkoivat. Aluksi toki ei ollut mitään kierron laskelmointia kyseessä, mutta varmaan yhden käden sormilla on ne kierro, jolloin ei olisi ollut yritystä ovisaikaan.

Lueskelin clomeista, irrotuspiikistä ja lugeista, mutta ei taida niistä mistään olla apua. Ehkä munasolut vaan alkavat olla niin vanhoja, ettei niistä ole enää vauvaksi asti, vaikka kierto muuten toimii hyvin.

No tuleepahan juteltua asiasta ja jälleen kerran ultrattua.
 
Hermis
Heippa!

Olen taustaillut tässä muutaman päivän, kun ei ole ollut oikein mitään uutta kerrottavaa.. Ja ei kyllä ole nytkään.. Paitsi, että olen tikutellut ovista nyt 3 päivää ja kaikki puhtaita negoja. Kp on tänään vasta 11, mutta jostain luin, että clomilaisilla saataa ovis tapahtua kp 11-13.. Saas nähdä.. Ois kyllä tosi jees, jos näitä asioita ei tarvis enää ajatella vaan onnistuis jo. Helpommin sanottu kuin tehty! :)

Jaahans, Nel. on käynyt testailemassa. Tuloksia odotellessa. Oishan se juu aikas hassua, että tulis just raskaaksi, kun testit sun muut olis tullu maksettua.. Karman laki.. ;) Ilmoitahan meillekin tuloksista!

Kerttusella mieli maassa.. :( Voimia sinne! Kuulostaa kyllä ihan tyhmältä tilanteelta.. Onkos sulla siis joku aika varattuna gynelle, kun ultrataankin?

Kaikille kovasti tsemppiä ja nautitaan ihanasta syksystä!
 
Hermis listailee
Laitan nyt tällekin sivulle tuon listan, ettei tarvi kelailla edelliselle sivulle..

Listapäivitys:

Annulee: 36v.....yk_10.....(2).....kp32-35 pv.....17.9.->
Hermis: 25v.....yk 10......(1).....kp 28-30 pv.......3.-6.10??
Heituli: 25v.... yk 12... .(1)..... kp 29-35 pv...... 5.8.
Sari_80: 28v....yk 4.... .(1)..... kp 29-32..........26.6.
Nel: 34v ........yk9.. poika-07...kp 29-30...........5.10
Mimis: 24v......yk2......(1).....kp ? ..............7.-9.8 (km 05/09)
Kerttunen: pitkä yritys.....(2)...kp 25-28..........3.10.
Rapsu-81: 28v......yk4.... (1)...kp 23-27..........18.9.



Plussanneet:

Aava79: 29v .. yk 6 .... (1) ... +18.5
Kappe82: 27v .. yk 6 .... (1) ... +1.6.
Salama83: 26v .. yk 8 .... (1) ... +1.6.
 
Kerttunen
Hermis on päivittänyt listaa, hyvä juttu ja onnea tikutukseen.

Oma tarina on tosiaan se, että yritin aikaa lapsettomuusklinikalta, vaikka mies ei ole kiinnostunut hoidoista. Ajanvarauksessa todettiin, että vain pariskunnat otetaan vastaan. Minäpä näppäränä tyttönä varasin ajan samalle gynelle tavalliselle lääkäriasemalle, jossa hän ottaa vastaan.

Ihana lääkäri! Otti asian heti vakavasti ja tehtiin kierronkartoitussuunnitelma. Loppukierron (nyt kp 13/25-28) verikokeet otetaan viikon päästä siitä kun ovistestiin tulee +. Eilen ultrattuna oli oikein hyvä tilanne, limakalvo kolmikerroksinen ja munis 18 mm (vai 1,8 mm) ja kehotti heti kotiin hyödyntämään tilannetta. Jos ja kun ne menkat sitten alkaa, kp 3-5 otetaan lisää kokeita ja myös veren hyytymistekijät. Kiinnitti nimittäin huomiota siihen, että lapsemme oli alle kolmikiloinen syntyessään ja istukka vain 350 g. Kuulemma voisi liittyä hyytymistekijöihin ja siten tietysti myös raskaaksitulo vaikeutuisi. Kp 7-9 (muistaakseni) tehdään munatorvien huuhtelu. Sen jälkeen mennään kuulmemaan tulokset ja mietään voidaanko jotenkin asiaa avustaa. Sanoi, että iäkkäämmillä haaveilijoilla varsinaisten hoitojen onnistumisprosentti on samalla tasolla kuin kotiyrityksenkin onnistuminen, joten tämä rauhoitti omaa mieltäni. Jos ei pienillä avusteilla raskautta tule, niin sitten varmaan saan rauhan mielelleni. Mutta ainakin olen yrittänyt.

Tämmöstä omaa napaa nyt taas, mutta iloisella mielellä kuitenkin.
 
Nel.
Mulla otettin siis pari verikoetta kp7, ja sitten pari lisää n. kp23. Mulle ei kyllä puhuttu mitään tosta munatorvien avaamisesta....? Mies käy viemässä kotoa käsin näytteen kunhan ollaan ensin tämän kierron päivät hyödynnetty. Viikonloppu taas tosi touhua. ;)
 
Kerttunen
Nel, gyne sanoi, että munatorvien huuhtelu on sellainen normaali toimenpide, kun raskautta ei ole kuulunut vähään aikaan. Sanoi muuten, että minun iässäni hoitojen onnistumisprosentti on samaa luokkaa kuin luomuyritykselläkin. Mutta tosiaan jos jotain häikkää hormonitasoissa tai veren hyytymistekijöissä yms. niitä voidaan avittaa.

Me mennäänkin kierron kanssa lähes samaa matkaa. Paitsi, että sinun kiertosi on pari päivää pitempi. Meillä olisi tämä ovis voitu vähän paremminkin hyödyntää, mutta viikonlopuksi tie erosivat, joten piti "tyytyä" kp 10, 12 ja 14 harjoitteisiin. Ovisplussan pongasin tikusta kp 14, joten pitää vaan toivoa, että simpat ovat sitkeää sorttia. Toki tänään on vielä mahdollisuus, mutta voipi olla oviksen kannalta myöhäistä.

Ja tässä kun tarkastelin listausta uudelleen, niin Hermikselläkin on ihan sama aikataulu. Sittenhän voidaan oikein porukalla jännittää parin viikon päästä. Toivotaan, että nyt edes jollakulla tärppäisi. On ketju alkanut pahasti hiipumaan, mutten ole saanut kirjoitetuksi muuallekaan. Potkaistaan nyt vaan itsemme odotuspuolelle, niin sittenhän ketju saakin tippua :)
 
Kerttunen
Nel, gyne sanoi, että munatorvien huuhtelu on sellainen normaali toimenpide, kun raskautta ei ole kuulunut vähään aikaan. Sanoi muuten, että minun iässäni hoitojen onnistumisprosentti on samaa luokkaa kuin luomuyritykselläkin. Mutta tosiaan jos jotain häikkää hormonitasoissa tai veren hyytymistekijöissä yms. niitä voidaan avittaa.

Me mennäänkin kierron kanssa lähes samaa matkaa. Paitsi, että sinun kiertosi on pari päivää pitempi. Meillä olisi tämä ovis voitu vähän paremminkin hyödyntää, mutta viikonlopuksi tie erosivat, joten piti "tyytyä" kp 10, 12 ja 14 harjoitteisiin. Ovisplussan pongasin tikusta kp 14, joten pitää vaan toivoa, että simpat ovat sitkeää sorttia. Toki tänään on vielä mahdollisuus, mutta voipi olla oviksen kannalta myöhäistä.

Ja tässä kun tarkastelin listausta uudelleen, niin Hermikselläkin on ihan sama aikataulu. Sittenhän voidaan oikein porukalla jännittää parin viikon päästä. Toivotaan, että nyt edes jollakulla tärppäisi. On ketju alkanut pahasti hiipumaan, mutten ole saanut kirjoitetuksi muuallekaan. Potkaistaan nyt vaan itsemme odotuspuolelle, niin sittenhän ketju saakin tippua :)
 
Termit oikein..
Kerttunen tarkoittaa varmaankin munatorvien aukiolotutkimusta, jossa tutkimuksen vuoksi torvet huuhdellaan liuoksella (tähystyksen vuoksi nähtävä jotain). Kyseessä ei ole siis huuhtelun takia tehtävä toimenpide, vaan tutkimus jolla varmistetaan että torvet ovat auki ja luomuraskaudelle olisi mahdollisuus. Perustutkimus, joka kuuluu lapsettomuustutkimusten alkuun.
 
Kerttunen
Varmaan asia on niin kuin Termit oikein... -nimimerkki kirjotti. Gyne kyllä käytti nimenomaan huuhtelu -termiä, eikä puhunut aukiolotutkimuksesta. Huuhtelu tehdään suolavesiliuoksella, mutta varmaankin sitten samalla näyttää onko tuubat auki.
 
Termit oikein..
Kyllä, aukiolotutkimuksessa käytetään suolavesiliuosta ja sitten ultralla katsotaan kulkeeko liuos tuubissa. Jos ei, tuubat eivät ole auki ja jos kyllä, tuubat ovat auki. Monilla gyneillä on mielipide, että tuo ns. huuhtelu voisi poistaa mahdollisia pieniä kiinnikeitä tms ja parin seuraavan kierron aikana raskautumismahdollisuudet ovat paremmat. Muutaman tapauksen tiedän, joilla raskaus on alkanutkin tutkimuksen jälkeen mutta suurimmalla osalla se ei ole vaikuttanut mitenkään, varsinkin jos suolaveden virtaus on ollut tuubissa täysin esteetöntä. Tutkimuksen pääsääntöinen tarkoitus ei tosiaankaan ole mikään huuhtelu vaan varmistaa aukiolo. Siksi ihmettelen tuota gynen käyttämää termiä.
 
Kerttunen
Gyne varmaan puhui tutkimuksen tekotavasta, eikä painottanut tutkimuksen nimeä. Onhan hän voinut sen mainitakin, mutta minulle mieleen jäi vain se, mitä tullaan tekemään. Samapa tuo...
 
Hermis
Kerttunen: eikö olekin ihanaa, kun joku lääkäri ottaa vakavasti asian?! :) Harvoin sellaista palvelua saa. Itse kylläkin sain vastaavaa palvelua ihan omalääkäriltäni ja lähetti melko herkästi yksityiselle gynelle. Jotenkin mua ainakin auttaa, kun joku kuuntelee ja tekee asian eteen jotain. Joo, ja meillä tosiaan melko sama kierron vaihe menossa! Saadaan jännätä porukalla n. 2 vkon päästä.

Omaa napaa: mulla EHKÄ oli ovis joskus pe-su. Tikutin pe melkein saman värisen viivan kuin kontrolliviiva ja kivut oli eka kertaa aikamoiset. Ihan, kun joku kauhee kivimöykky olis ollut vas. munasarjan kohdalla ja jyllännyt siellä. Sellasta ihme tylppää kipua. La ja su en päässyt testaileen ja tikut onkin loppu. Toivotaan, että tarkoittaa vaan hyvää! Ja tässä lähipäivinä on ollut aikalailla pahoinvointia, tiedä sitten mistä johtuu! Varmaan söin jotain sopimatonta kuitenkin... Ja tää kauhee väsymys.....ZZZZZzzz.. Voisin nukkua vain.. Voiskohan johtua oviksesta?! :) Varpaat ja peukut pystyyn!

Kaikille oikein ihanaa alkanutta viikkoa! Pidetään lippu korkealla!
 
Nel.
Hermis: mulla on just aina tota kivi mahassa tunnetta oviksen aikaan - sitä kestää viitisen tuntia aina iltapuolella. Nyt odottelen että tuleekohan se sitten huomenna kun ei tänään.Ollaan kuitenkin harrasteltu nyt vaan jokatoinenpäivä-taktiikalla. Jos meinaa se liika pupuilu oiskin ollut meidän ongelma.

Mulla siis viikon päästä oviksesta progesteroni ja prolaktiini-testi samalla. Mietin vaan että kuinka suuri merkitys sillä on että on kulunut tasan viikko oviksesta? Mitä jos sitä ei pystyis määrittelemään? Eikö ois hyvä tsekata mikä se hormonitaso on kun tuhru alkaa? Ihmettelen myös tuota prolaktiinitestiä...sitä ennen ei ole saanut pariin päivään harrastaa minkäänlaista seksiä eikä hiplaamista - nostaa kuulemma virheellisesti arvoja. Normaalisti se arvo ei kuitenkaan saisi olla koholla. Eikö ole hassua?!

Nythän jos napsahtais olisi LA kesäkuussa...pitäisköhän ketjun nimeä muuttaa?
 
Kerttunen
En oo kuullutkaan tuosta prolaktiinitestin "varoajasta". Mulle lekuri ei sanonut mitään tuon suuntaistakaan.

Minullakin on välillä aivan tajuttomat oviskivut, mutta tässä kierrossa taas ei oikeastaan mitään. Jos en olisi ultrassa käynyt, voisin kuvitella että tämä oli välikierto. Limoja kyllä oli runsaasti. En tiedä miksi ovistuntemukset ovat eri kierroilla erilaisia. Jotenkin tuntuu, että kovat tuntemukset merkkaisivat hyvää ovulaatioita, mutta tiedä näitä.

Itse meen perjantaina eli kp 21/25-28 loppukierron testeihin. Sain ovisplussan viimeperjantaina. Gyne painotti tuota viikkoa, mutta sitten taas mietin, että mitä jos plussa olisikin tullut lauantaina. Vai hetkinen, voihan tuo klinikan labra olla lauantainakin auki. Pitääpäs tarkistaa aukioloajat. Siirryin siis lapsettomuusklinikan asiakkaaksi, vaikken silloin ajanvarauksesta aikaa saanutkaan, kun kerroin, ettei mies tule mukaan. Lääkäri ihmetteli kovasti ajanvaraajan asennetta.
 
Nel.
Sama juttu Kerttunen, että niin kauan kun ollaan tässä yritetty on parissa kierrossa jääny ovisjomotukset tuntematta - muuten ihan älytömät kivut. Gyne sanoi ettei siihen kuitenkaan särkylääkettä saa ottaa - enkä ole koskaan ottanutkaan. Nyt kyllä ihmetyttää taas kun en ole vielä jomotusta tuntenut...tuleekohan vasta huomenna, vai meniköhän se sit jo? Viimeks sekstaillessa tuntui kyllä herkkyyttä oikeassa munasarjassa. Oon nukkunut esikoisen takia huonosti...toivottavasti ei vaikuta negatiivisesti yritykseen.
 

Yhteistyössä