Vauvahaaveet kevät-kesä 2011

  • Viestiketjun aloittaja Nel.
  • Ensimmäinen viesti
Nel.
Pistinpä uuden ketjun alulle, ja siten myös pistetään ne kevät-kesä-vauvat alulle. ;)

Nel: ..............35v ...........yk20.. ............poika-07....kp 29................20.8.
Martta: .........30v............yk11...............(1)... .........kp24-34...........21.8
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........26.8
Nyyti84:........26v.............yk19.............. (1)...................kp 31...........9.6
 
Mamma
Kertoisiko joku kuinka tuota listaa luetaan?? Siis vauvaahaaveilijoita ova, käyttäjä nimi jne?
Pitäisi liittyä itsekin listalle.. ;) Vauvaa haaveillaan. Lapset nyt 4,5v ja 2,5v.

Nyt ollaan vajaa kuukausi oltu ilman ehkäisyä. Aiempikin ehkäisy oli kondomi, joten ei tarvitse odottaa hormonien tasapainottumista. Mutta seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa viikon kuluttua. Niitä hetkiä mielenkiinnolla odottaen..
 
tähtisumu
Täällä myös minä. Jospa nyt lyhennän itseni tähtisumuksi ihan lopullisesti.
Tiputin nyytin myös pois, kun ei ole hetkeen ollut, mutta lisää itsesi ihmeessä takaisin jos tulet porukoihin.

Listaa luetaan mamma niin, että ensin on nimimerkki, sitten ikä, sitten yrityskertojen lukumäärä (mulla siis 12 kiertoa eli vuosi täynnä), sitten on monettako lasta yrittää (mulla toinen, koska yksi jo on), kierron pituus (mulla 28-30 vrk, riippuen munasarjasta mistä irtoaa), ja viimeinen on seuraava piinapäivä, eli koska menkkoja odottelee.

Nel: ..............35v ...........yk20.. ............poika-07....kp 29................20.8.
Martta: .........30v............yk11...............(1)... .........kp24-34...........21.8
Tähtisumu: ...33v............yk12..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........26.8

Meillä vanhoilla on siis jo kiertoja vähän enemmän kuin yksi takana, mutta toivottavasti sinä Mamma pääset heti odottajiin.
 
Inkku
Nel: ..............35v ...........yk20.. ............poika-07....kp 29................20.8.
Martta: .........30v............yk11...............(1)... .........kp24-34...........21.8
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........24.8

Inkku myös mukana kevät-kesä 2011-haaveilijoissa;)Mammalle tervetuloa ketjuun, lisäilehän itsesi listaan.

ON:Mää en kestä, nyt on taas lauantaista (kp 18) lähtien jomottanut/särkenyt alaselkää/alavatsaa/kohdunseutua(sitä on vaikea välillä paikantaa), välillä tuntuu, että olis koko alavatsa tulessa:/Su juili koko päivä ja nyt sit harvakseltaan, mut ihnottavasti.Jos tästä kierrosta ei tärppiä tule, niin ei tää kyllä mitään normaaliakaan voi olla.Onneks mulla on syyskussa gyneaika niin voi vähän selvitellä, että mikä on.Ja siis mitään tuhruja ei oo tullu, vaikka onkin kivistelly.Korjailin tuota omaa jännäpäivää paria päivää aikaisemmaksi oviksen mukaan, mutta tuskin tässä mitään jännättävää edes on kun samat kuviot toistuu kuin aiemmin:(
Kattellaan...

Tähtisumu:naureskelin täällä itsekseni sun #*!tutus-postauksille,joskus vaan oikeesti menee niin hermo;)Onneks saitte nopsaan sovittuaja simot on tallessa:)

Inkku, kp 20
 
Nel.
Tervetuloa Mamma! Sulla on hyvät todennäköisyydet saada tärppi pian. Mä nimittäin uskon siihen, sanoi lääkärit mitä vaan, että jos kaikki on ok se tärppi tulee pian. Mutta jos ei kuukausiin mitään tapahdu, niin sitten on kyllä jossain jotain häikkää. Niin monella tutulla on tärpänny ekasta kierrosta, ei se voi olla vaan tuuria, vaan kyllä niillä on vaan hedelmällisyys kohdallaan.

Eipä tässä mitään jännäilyä, mutta mielenkiinnolla odotan jääkö tuhrut tosiaan kokonaan tulematta vaikka lugesteroneja en nyt ottanutkaan. Pelkät alkukierron clomitkin on saattaneet muuttaa kiertoa niin että ne pysyy poissa. Tuhrusta en sentään ole joutunut yli puoleen vuoteen kärsimään, että jotain hyvää seurannu siitä klinikalle hakeutumisesta.

Nel. kp26, ei tuntemuksia
 
Martta
Lähettelen täältä Inkulle virtuaali-buranaa, että kestät noita jomotuksia. Eihän se voi olla normaalia että menkkojen lisäksi kärsit viikon etukäteen noista kivuista. Toivottavasti syy ja sitä myöten apu löytyy kun pääset gynelle.

Ihanaa että kaikilla menee joskus hermo omaan siippaan. En siis ole epänormaali ;)

Mammalle tervetuloa mukaan. Uskon myös Nelin tapana että jos kaikki on kunnossa niin melko pian tärppi on odotettavissa.

ON: enää kolme viikkoa ekaan käyntiin klinikalla! Kävin viime viikolla muuten tarkastuttamassa hampaani. Eikös raskaus rasita jotenkin hampaita joten ajattelin tsekkauttaa että kaikki ok. Ja sillä suunnalla oli asiat kunnossa.

Martta, kp 23
 
Nel.
Mähän olin jopa niin hysteerinen silloin kun ekan kerran aloin yrittämään raskaaksi tuloa, että normaalin hammaslääkäritarkastuksen ohessa vaihdatin kaikki amalgaamipaikat valkosiiin paikkoihin. Raskaus tekee pahaa ikenille, ja hammaslääkäri kuulemma huomaa jo varhaisessa vaiheessa potilaastaan, jos hän on raskaana, ihan vaan ikeniä katsoessa. Hampaat on hyvä pitää hyvässä kunnossa siinä mielessä ettei sitten siirrä heti kariesbakteeria vauvaan.

Nytkin mulla on ollu koko sen ajan kun ollaan yritetty ahdistus siitä, että en ole ehkä raskauteen parhaimmassa kunnossa. Enemmän pitäis harrastaa liikuntaa + löytää miellyttävä rentoutumiskeino, jotta psyyke pysyy kasassa. Mulle puutarhan laitto on ollu se henkireikä viime aikoina. Mutta mutta terveellisen syömisen ehkä pystyy jotenkin hallitsemaan, mutta kunnon yöunet jää aina milloin mistäkin syystä haasteelliseksi.

Musta tuntuu että kaikki sellaiset rennosti ja positiivisesti elämään suhtautuvat ihmiset (jotka eivät lue liikaa palstoja) tulevat kyllä helpommin raskaaksi, ja munlaisilla kontrollifriikeillä ja stressaajilla on vaikeampaa. ;)
 
miikku79
Taidan liittyä joukkoonne, jos vaan sopii. 31 vee ja kolmatta yritellään. Miehen kanssa oltu yhdessä 11 vuotta, joista naimisissa kohta kaksi. Lapset 4v ja 1v 7kk jo on, mutta minkäs teet, vielä yhtä tekee mieli. Meillä mies on hannaillu asian kanssa ja keskeytettyä on meillä "ehkäisynä" käytetty aika tarkalleen puolivuotta, mutta nyt siis mieskin antoi myöden ja ihan omasta aloittestaan on homma viime päivinä hoideltu ihan loppuun asti.
Saapi nähdä kuin meidän käy..
 
miikku79
Nel: ..............35v ...........yk20.. ............poika-07....kp 29................20.8.
Martta: .........30v............yk11...............(1)... .........kp24-34...........21.8
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........24.8
miikku:..........31v.............yk1.................(2).............kp 29-30...........2.9.
 
Nel.
Jospa mäkin vaihdan tohon että (2), niin on samoin kuin muilla, eli sulla Miikku pitääkin lukea että (3), kun kerran jo kolmatta yritätte, samoin Mamma.

Nel: ..............35v ...........yk20.. ............(2)....kp 29................20.8.
Martta: .........30v............yk11...............(1)... .........kp24-34...........21.8
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........24.8
miikku:..........31v.............yk1.............. ...(3).............kp 29-30...........2.9.

Buukkaisin jo seuraavan klinikka-ajan loppukuulle, vaikka ei tämä kierto ole edes loppunut - oli vaan pakko saada hyvä aika.
 
tähtisumu
On Nel samoilla linjoilla, että rennosti ottavat napsahtavat heti raskaaksi. Ekaa kun aloin odottamaan, niin en mitään palstoja lukenut (ainakaan paljoa) ja heti toisesta napsahti. Sehän tässä ketuttaa, kun nyt ei mitään tapahdu.

Oon miettiny, että mitä tehdään jos miehellä ei enää ole simot kunnossa? Sillä ei ole kauheeta hinkua saada lisää lapsia, mutta mulla on.
 
Martta
Tervetuloa munkin puolesta Miikku ja Mamma mukaan kuumeilemaan. Toivotaan että teillä tärppää nopeammin kuin meillä jo pidempään tuhdanneilla.

Nel on jo jaksanut olla aktiivinen seuraavan kierron suhteen. Aiotaanko muuten sun hormoonimääriä jotenkin muuttaa seuraavaan kiertoon ettei tarvitsisi pitää seksilakkoa kolmosten pelossa?

Peukutan tähtisumu hyvien simo-tulosten puolesta. Kuinka kauan tulosten saamisessa muuten kestää? Jos meilläkin niitä lähdetään tutkimaan heti ekan klinikkakäynnin jälkeen niin tiedän kuinka pitkä jännäily on sitten edessä.

Täällä enää kolme päivää siihen kun menkkoja odotan alkavaksi. On ollut hässäkkää töissä että en ole oikein ehtinyt kuulostella mitään oireita. Valkkaria tullut melko runsaasti muuman päivän ja tissit on arat ja täyteläisemmät mutta näitä nyt on aina ennen menkkoja. Ehkä uutena tässä kierrossa on muutamat näppylät joita on tullut otsaan. Ne on melko poikkeuksellisia meikäläisen kuivassa ihossa. Tässä kierrossa olen myös alkanut ottaa raskausmultivitan lisäksi yhden foolihappotabletin päivässä, kun luin että mun nivelvaivoihin käyttämä lääke voi estää foolihapon imeytymistä. Joten varmaan päälle pelaan että saisin sitä tarpeeksi. Ehkä perjantai aamuna testaan, vaikka luulen että nega se on kuten aina ennenkin.

Martta, kp 24/26
 
tähtisumu
Työkaveri heitti sitten aamutuimaan vitutukset naamalle, eli kertoi tulleensa raskaaksi. Ei ollut huomannutkaan, kun menkat oli myöhässä ja kappas...

Kohta alkaa sitten se kysely, että "eikös teidänkin jo kannattais... plaa plaa".
 
Mamma
Nel: ..............35v ...........yk20.. ............(2).............kp 29................20.8.
Martta: .........30v............yk11...............(1)... .........kp24-34...........21.8
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........24.8
miikku:..........31v.............yk1.............. ...(3).............kp 29-30...........2.9.
Mamma:........24v............yk1.................(3)..............Kp 30................23.8

Olisko täs nyt oikein? Olikkäs kolmatta lasta yritetään. ja nyt tämä mamma panosti ajankohtaa. Eli toivon kevät vauvaa. Meillä kun kaks ekaa lasta on syntynyt loka ja joulukuussa. Itse oon kans lokakuussa syntynyt. Vähän mieltityttää että yrittäiskö vaan pari kertaa ja taas alottais ehkäisyn. Talvella pikkuvauvan kans kun ei oo mitenkään hurjan helppoo. Sukulaiset tehnyt kevät ja kesä vauvoja, kyl on ihanata, ulkona saa imettää, kun vanhemmat lapset leikkii jne. talvella pitää niin hirveesti pientä pukee jne.. Kovat pakkaset niin ei ulos ja sillee.

Toivon tosiaan ettei tarttis ikuisuuksia yrittää, eka laps meille tuli kyl vuoden "yrittämisen" jälkeen. Eli heti kun yrittäminen lopetettiin niin tulin raskaaksi. ;)
Toinen tuli vajaan puolenvuoden sisällä.

Kuukautisten jännitys ens viikon maanantaina. Saa nähdä. Jännittää ja ei millään malttais odottaa. Meinasinkin jo tilata "varastoon" raskaustestin. ;)

Tsemppiä kaikille yrittäjille!!
 
Nel.
Jos tästä nyt tosiaan menkat lopuviikosta alkaa, niin sitten seuraa luomukierto, ei mitään rohtoja. Sillä edelliset clomit saattaa vaikuttaa aina seuraavaankin positiivisesti. Lääkäri totesi ettei clomeilla enää edetä. Siis sitten seuraavaksi luvassa koeputkihedelmöitys, tai toisenlaiset piikityshormoonit, mikä ois musta aika epävarmaa.

Näille uusille tiedoksi, että meidän oli tarkoitus saada toinen lapsi ennen kuin eka täyttää kolme, jotta sitten oisin voinu jatkaa hoitovapaata. Näin siis suunniteltiin. Annoin seuraavalle aikaa tärppiin 4 kuukautta. Eipä tärpännyt siinä ajassa, ja nyt sitä yritystä onkin sit jo 1,5 vuotta.

Mua alkaa ihan itkettää ajatus siitä, että miten ihanaa olisi olla siskoni kanssa yhtäaikaa raskaana, ja sitten viettää äitiyslomaakin yhdessä. Se olisi vaan niin lohduttava juttu, kun meidän perhepiirissä on sattunut niin ikäviä asioita viime vuosina. No ainakin nyt siskoni on jo raskaana.

Eräät ristiäiset sunnuntaina....

kp 27 - ei tuntemuksia
 
tähtisumu
Joo aina ei mene niin kuin on suunniteltu. Mulle kelpaisi vauva missä kuussa tahansa, mutta kesävauva olisi ihan kiva. Sellaisesta voin vaan haaveilla.

Tämä päivä ei tosiaan mene putkeen. Sain juuri tietää, että minut on asutettu yönyli työmatkalla tämän raskautuneen kanssa samaan huoneeseen. Ihanaa kuunnella niitä pahoinvointi ja väsyttää juttuja.
 
miikku79
Huomenta!

Sain heti aamutuimaan ihania vauvauutisia. Hyvä ystävä on miehensä kanssa yrittänyt esikoista kesästä 2008 asti ja nyt ovat sitten onnellisesti raskaana ja viikolla 17 jo. Voi miten ihanaa!!! Kävivät syksyllä tutkimuksissa ja miehen siittiöt todettiin sekä hitaiksi, että huonolaatuisiksi. Julkisella puolella saivat tuomion, ettei lapsia tule, edes lääketiedettä apuna käyttäen, mutta hakeutuivat kuitenkin yksityiselle sektorille inseminaatioon. Tätä varten hakivat pankista pienen lainan. Raskaus alkoikin sitten heti ensimmäisestä inseminaatiosta. ystäväni piikitti hormoonikuurin ennen toimenpidettä, jotta munasoluja kypsyisi useampi. Olen kyllä niiiiiin onnellinen heidän puolestaan! Eli toivoa ei tosiaan kannata menettää!!!!

Mä en tajuu tätä mun kroppaa.. Yleensä ovis tulee reilujen monta päivää kestäneiden limojen saattelemana kp 14-17. Nyt sitten limoja tuli vain vuorokauden kp 13??!! WTF? Onko se nyt niin, ettei kolmenkympin jälkeen kroppa enää toimi säännöllisesti kuin ennen vai voisiko olla etten ole tässä kierrossa ovuloinut ollenkaan.
Sunnuntaina oli kyllä ikäänkuin oviskipuja vasemmalla ja seksiä harrastettiin ihan niin kuin kunnolla, mutta nyt on kyllä niiiiin kuiva meininki down there, ettei mitään rajaa. Limoja tulee normaalisti jopa 4 päivää, mutta oviskivut yleensä sattuu ekalle tai tokalle limapäivälle. Jos munasolu hedelmöittyy, niin loppuuko limat sitten siihen? Eikös yleensä sanota että kun on raskaana niin oviksesta asti valkkista suorastaan lorisee pöksyihin? Jos näin on niin tämä kierto meni harakoille.. ja kyllä olen ollut kahdesti aikaisemminkin raskaana, mutta niin ne raskausoireet ja merkit vaan unohtuu..

Plussatuulia ja positiivia simouutisia koko sydämestään toivotellen miikku dpo3
 
Nel.
Mitäs jos tähtisumu laittaisit työkaverillisesi luun kurkuun varsinkin jos se alkaa hehkuttaa, ja kertoisit miten te olette yrittäneet. Mä oon aika helposti lipsauttanut siinä vaiheessa jos joku on sanonut jotain sellaista, että "te ette sitten toista lasta halunneetkaan?" Tai ylipäätänsä jos joku on jotain kysellyt. En voi täysin valehdellakaan. Varsinkin kun niin monelle annoin alunperin ymmärtää että toinenkin saa tulla.

Kiva kuulla positiivisiakin tarinoita. Oon ymmärtänyt että toi inseminaatio auttaa nimenomaan niitä joilla miehessä vika, mutta jos naisen hormooneissa vikaa, niin sitten se ei kyllä auta ollenkaan. Käsittääkseni toimenpide on aika pieni ja paljon halvemp kuin ivf. Pöh, kun ei meillä inseminaatio tule kysymykseen.
 
Martta
Samaa mieltä kuin Nel eli kehoitan Tähtisumu sua sanomaan suoraan sille kaverille, että kaikilla se ei tärppää heti kun haluaa ja toisten hehkutusta on siksi raskasta kuunnella.

On aina toiveita herättävää että pitkän yrityksen jälkeen joku onnistuu. Itse toivoisin että jos meidän tutkimuksista jotain vikaa löytyy, että se olisi miehessä, kun silloin voitaisiin todennäköisesti käyttää tuota inseminaatiota (jos siis näyte on edes jotenkin kelvollinen). Se kun on halvempaakin ja "hellempää" naisen kannalta. Miehelle kun molemmissa tapauksissa (inssi ja ivf) riittää se näytteen anto kuppiin. Aina noi äijät pääsee niin helpolla ;))))
 
Inseminaatioista
Pakko hieman korjata tietojanne inseminaatiosta. Se on yleensä ensimmäinen varsinainen hoito, jos tulosta ei ole tullut ja sen mahdollisuudet eivät juuri parane luomukierrosta, mutta silti apuja saattaa löytyä. Inssejä käytetään oli syy sitten mikä tahansa tai vaikka perustutkimusten mukaan molemmilla olisi kaikki kunnossa.

Ne kyllä voivat auttaa, vaikka vika olisi naisessakin. Clomeilla tai pistoksilla (+ mahdollisesti Pregnyl + ehkä vielä lugetkin) aikaansaatu hyvä ovis sekä oikein ajoitettu inssi voivat ihan yhtä hyvin tuoda tulosta.

Miehessä olevasta viasta laiskahkot siittiöt ovat ne yleisin syy. Ennen inssiä pestään tuotos ja laitetaan parhaat matkaan, saavat hieman vauhtia ja apuja. Jos siittiöitä on vähän tai niiden liike on todella heikkoa, ei inssiä välttämättä edes lähdetä kokeilemaan vaan silloin ivf/isci on ainoa hoitokeino.

Eli summa summarum: jos vika naisessa (ovuloinnissa yleensä) insseillä voidaan saada hyvinkin tuloksia aikaan, kun siihen yhdistetään ovulaation induktio mutta jos miehessä suurempaa vikaa, ei insseistä ole yleensäkään apua. Useimmissa paikoissa lasketaan onnistumisen todennäköisyyksiä ja esim. Naistenklinikalla insseihin ei edes lähdetä jos vaikka epämuodostuneita on yli 96% näytteestä, ei vaikka liike ja määrä olisivatkin hyvät.

Saattaahan se olla, että Miikun ystävien tapauksessa julkinen puoli on perustanut tuomionsa yhteen näytteeseen ja niin ei saisi koskaan tehdä. Miehen tuotokset kun vaihtuvat muutaman kuukauden välein ja välillä voi olla huomattavaakin parannusta (samoin tietysti muutosta toiseen suuntaan). Ylipäätään on aika jyrkkää sanoa, ettei lasta tule edes lääketieteen avuin. Kivesbiopsissa saatu yksikin elävä siittiö voi hedelmöittää punktoidun munasolun ja raskaus voi siitä alkaa. Taisi olla joku elämäänsä leipääntynyt lääkäri. Mutta onnellista, että tulosta kuitenkin tuli.
 
Mamma
On se kurjaa, kun pitää pitkään odottaa ja toivoa lasta, siis se odottaminen on kurjaa. Voitte uskoo jotta kaikille joilla on pitkä yrittäminen takana toivon sydämestäni onnea, että pian onnistaisi!! Itse en mitenkään luota että tulisin heti raskaaksi, kun ehkäisy on lopetettu, sitä en tarkota!!! Vaan myötätunto on iso niille jotka yrittää pitkään! Ja tiedä kuinka pitkä yrittäminen itselläkin on edessä...

Entinen työkaverini sai tietää toisesta raskaudesta suunnilleen kolmen ensimmäisen joukossa. Ei ollut helppo kertoa hänelle, kun heillä oli silloin 6v tyttö ja viide vuoden hedelmöityshoidot takana. :( Hän oli oikeen varsinainen äitihahmo ja rakastaa lapsia yli kaikien, kokoajan puhuu vain lapsista.
No kun esikoidemme oli vuoden ikäinen hän kertoi minulle tippa linssissä, että lopettivat kaikki hoidot. Luovuttivat toiveet raskauksista.

Minä kerroin helmikuussa olevani raskaana, niin hän kertoi olevansa raskaana huhtikuussa. Pari kk sen jälkeen kun luopuivat toivosta. Ai sitä riemua..
 
tähtisumu
Joo tää on tätä, että välillä on huono päivä ja välillä ei.
Tottakai olen onnellinen työkaverin puolesta ja toivon, että kaikki menee hyvin.
Ehkä pitäis kehittää itselleen kärsivällisyyttä.

Toisaalta en haluaisi työpaikalle selitellä omia asioita, niin ehkäpä vaan yritän olla mahdollisimman vähän kommentoimatta ja jos tulee kysymyksiä, niin vastaan vaan,
että töissä työasiat ja siviilissä siviiliasiat.

Eilen mietin jokatapauksessa, että jos miehen simpat on ok. Varaan välittömästi aukiolotutkimuksen ja inseminaation tms. Ovuloin kuitenkin.
 
Martta
kiitos inseminaatotiedoista. Olen toki lukenut eri hoitovaihtoehdoista ja tiedät että usein inssejä tuetaan ovulaation induktiolla, ja jos miehen tulos on huono niin sitten ivf tai icsi on vaihtoehtoina eikä inssejä kannata tehdä. Itse vaan en ole kovin innoissani munasolujen punktoimisesta (pelkään mahdollista kipua), joka väistämättä tehdään jos ivf tai icsi tehdään. Mutta kaipa sitä senkin kestää jotta tulosta saataisiin.

Silloin kun varasin aikaa klinikalle, niin hoitaja kertoi että homma etenee seuraavasti perustutkimustne osalta
- ensikäynti lääkärillä (pelkkä jutustelu)
- miehen simpat tutkitaan
- mulla heti seuraavaan kiertoon verikokeet (kp 3-5), kierron puolivälissä aukiolotutkimus ja kierron lopulla (kp 21-23) toiset verikokeet.

Näiden pohjalta sitten hoitosuunnitelma.
 
Nel.
Meille ei kuitenkaan enää inseminaatiota suositeltu...., vaikka meistä ei ole löytynyt mitään vikaa.

Mun puolesta menkat vois alkaa kunnolla huomenna, niin ei sitten pilaisi niin pahasti viikonlopun juhlia. Ei ole kyllä pahempia viittauksia menkkojen alkamiseen, mutta ihan hitusen on alkanut valkkari kellertää. Oon tyytyväinen että tuhru pysynyt poissa nyt ilman lugejakin.

Nel. kp28
 

Yhteistyössä