Vauvahaaveet kevät-kesä 2011

  • Viestiketjun aloittaja Nel.
  • Ensimmäinen viesti
Nel.
Kiitos! Tosiaan Pregnylin oon pistänyt 6.10. ja se oli vaan 4000 annoksella. Eli sen ei pitäis enää pian häiritä, mutta voiko silti raskaushormonia olla jo sen verran että näkyis? Ehkäpä testailen ke-to.
 
Martta
Teen tässä nyt ihan maalaisjärjellä pientä järkeilyä. Luomuyrityksessähän voi testata n. kahden viikon päästä oviksesta. Eli tuohon kahteen viikkoon on mahtunut munasolun irtoaminen ja hedelmöittyminen munatorvessa ja solurykelmän kulkeutuminen kohtuun ja sinne kiinnittyminen. Jos testaa 2 vkon päästä oviksesta niin alkio on silloin ollut kiinnittyneenä varmaan 7-9 päivää.

IVF:n myötä kohtu on saanut jo valmiin alkio joka aloittaa hetimiten kiinnittymisen. Eli periaattessa uskoisin että IVF-hoidoissa voi testata jo heti kun pregnylin vaikutus lakkaa, koska siinä ajassa jo alkio on ollut kohdussa yhtä kauan kuin luomuraskaudessa siinä vaiheessa kun menkkojen pitäisi alkaa.

Toivottavasti tuosta sepustuksesta sai mitään selvää. En halua Nel sinua väkisin hoputtaa testaamaan. Testaat sitten kun itsestä siltä tuntuu.
 
Nel.
Menkkamainen tunne alkoi tänään vatsan pohjalla...voi voi. Kyllähän tässä on koko ajan tiennyt että suurempi todennäköisyys siihen negaan on. Ei ei ei, en hyväksy. Tarvitsen niin sen positiivisen vastauksen!

En uskalla testata. Pelkään niin sitä pettymystä.
 
Kerttunen
Minä aina välillä käyn lukemasta kuulumisianne, vaikken enää aktiivisesti kuumeilekaan. Mutta kun ei ehkäisyäkään ole käytössä, niin onhan se asia aika usein mielessä.

Nel on nyt erityisesti ajatuksissani, sillä joudut todella kestämään rankkoja asioita. Jaksamista toivottelen!
 
Nel.
Kiitokset!

Ihana kuulla sinusta Kerttunen! Olenkin ajatellut käytkö täällä lukemassa.

Ensinhän ajattelin että kokeillaan nyt kerran tätä ivf:ää, mutta niinhän se on, että siinä vasta paljastuu asioita mitä seuraavassa hoitojaksossa sit taas vois yrittää korjata, lääkitystä ja ajoitusta muuttamalla. Mutta uuteen hoitoputkeen en kyllä lähtis jo ihan rahallisistakin syistä ennen kun vasta ensi vuoden puolella. Odotan ajankohtaa jolloin tunnen olevani tasapainoinen. Onhan tässä tietty pieni mahdollisuus vielä tärpätä luomustikin. Eikö joillakin ole hoitoputken jälkeen tullut ylläri luomuplussa? Kai siis nää hoidotkin voi hormonitoimintaa muuttaa.

Katsotaan tää nyt ensin loppuun.
 
Martta
Komppaan Netaa ja rauhoittelen sinua Nel että jomotus voi todellakin olla positiivista. Minulla kuten koko ketjulla on hirmuinen tsempitys sun plussan puolesta. Rohkeutta testaukseen.

Kiva kuulla sinusta Kerttunen. Ylläriplussaa toivon sinullekin vaikka aktiivisen kuumeilun olet jättänyt taaksesi.

Sitten omaa napaa. Tänään käyty ultrassa, ja oikealla puolella näkyi 15mm rakkula. Vasemmalla ei ollut kuin 8mm rakkula joten se ei kyllä ehdi mukaan. Olen ollut onneni kukkuloilla, että rakkula kasvoi sille puolelle missä johdin on auki. Ovistesti oli vielä tänään negatiivinen. Jatkosta sovittiin lääkärin kanssa, että testaan ke ja to aamuna ovista. Jos tulee plussa niin soitto klinikalle ja inssi tehdään ovisplussaa seuraavana päivänä. Varmuuden vuoksi kirjoitti minulle pregnyl reseptin ja sain pistoskoulutuksen (pistin oikeesti itseäni ilman aineita) ja jos ei vielä torstainakaan aamulla tule hymynaamaa ovistestiin, niin sitten pistän pregnylin ja perjantaina inssiin. Lääkäri oli sitä mieltä että näin hyvä tilanne pitää käyttää hyödyksi vaikka pregnylin avulla, ettei vaan mene ohi (jos vasta lauantaina olisi tullut ovis plus niin insssiä ei voi tehdä). Todennäköisesti siis mennään luomuna, mutta pregnyl on varmuudeksi takataskussa!

Martta, kp 9 ekaa inssiä kohti
 
Martta
Ei tullut tänäänkään ovistestiin hymynaamaa, joten täytyy tänään käydä ostamassa varmuuden vuoksi pregnyl-ampullit apteekista. Todennäköisesti huomenna ovislussa tulee, koska viime kierrossakin ovisplus tuli 2 päivän päästä siitä kun rakkula oli ultrassa todettu 15mm:ksi. Eli nyt sitten varmistui että perjantaina tämä haavailija suuntaa ekaan inssiin (vielä nähtäväksi jää se menenkö luomuna vai pregnyl-piikillä)!

Martta, kp 10
 
Nel.
Testasin hätäisen negan eilen illalla. Noh, voihan se vielä muuttua kun oikea testipäivä on perjantaina, ja se tehdään veritestinä. Olen kyllä varautunut pahimpaan.
Voi olla että jään tässä joku päivä saikulle äitini tilanteen takia.

Martta: Mä olen ainakin käsittänyt että jos munarakkula on alle 15 mm, niin niistä ei ole hedelmöittymään - mulla ivf:ssä kaikki ne oli käyttökelvottomia. Muniksen ois hyvä olla yli 20mm h-hetkellä. Minun tapauksessani vaikka niitä hyvänkökoisia munarakkulota sitten oli 8kpl,niin niiden sisältö ei ollutkaan sitten yhtä suuri kuin ois olettanut. Mulla pitäisi siis varmaan antaa kasvaa vielä reippaasti tuon 20mm yli. Ja onhan mulla välillä ollu jotain 22-24 mm kokoisia. Ei ollu tarkoitus huolestuttaa, mutta....

Tsemppiä inssiin!
 
Folleista
Follien keskimääräinen kasvuvauhti per päivä on 2 mm. Pregnylin voi pistää follin ollessa vähintään 17 mm. Eli jos Martalla on ollut 15 mm pari päivää sitten pitäisi sen olla nyt 19 mm. Monilla ovis tapahtuu rakkulan ollessa 20-22 mm eli ihan aikataulussa näyttäisi kaikki olevan sen mukaan :)
 
Martta
Juu samoilla linjoilla olen folleista kirjoittaneen kanssa. Eli 15mm on siis liian pieni mutta oletus on että se kasvaa 2mm päivä ja tähän perustuen lääkäri antoi varmuudeksi sen pregnylin huomiseksi että saadaan irtoamaan inssiä varten. Tässä vielä ajatus miten homma menisi mun kohdalla

tiistaina ultrassa folli oli 15mm
keskiviikkona (tänään) ovistesti vielä nega, folli pitäisi olla 17mm
torstaina folli pitäisi olla 19mm, jos ovistesti edelleen nega niin sitten pregnyl-piikki
perjantaina inssi, jolloin folli olisi 21mm ja kiitos pregnylin tai luomu lh-huipun se pitäisi olla suht valmiina irtoamaan

Viime kierrossa siis folli oli kp 8:na 15mm. Ovisplussa tuli kp 10 eli folli ollut todennäköisesti 19mm. Ja jos rakkula on puhjennut oviplussa seuraavana päivänä niin se on ollut silloin 21mm.

Kyllä tää on ihmeellistä!
 
Martta
Anteeksi äskeinen omanapaisuuteni.

Nel pahoittelut eilisestä negasta. Mutta vielä se hyvin ehtii plussaksi muuttua ja veritesti on kuitenkin tarkempi ja luotettavampi.

Nyt ainakin teidät että sulla ei piikitykset vaikuta testin tulokseen, jos vielä testaat kotona uudelleen ja toinen viiva alkaakin piirtyä. Sitä kovasti sinulle toivon.

Jaksamista äitisi tilanteen takia. Varmasti saikku on ihan perusteltua jos läheisen poismeno on lähellä.
 
Nel.
Minä täällä olen se kaikista omanapaisin. ;)

Mutta mitäs tää nyt on - tuli tippa verta. Voiko menkat tosiaan puskea läpi vaikka otan lugesteronia 800g päiväannoksella? Koskaan ei ole menkat alkanu noiden läpi vaan yleensä vasta kaksi päivää sen jälkeen kun luget loppu. Mun elimistö taitaa tietää että tää ivf-kierto on huijattu pidemmäksi.
 
Martta
Jospa se Nel ois kuitenkin vaan raskaudesta johtuvaa tiputtelua...eikös monella tule jotain tuhrutusta siinä ihan raskauden alussa silloin kun omien menkkojen pitäisi alkaa...

Äsken huomasin itsekin vessakäynnillä, että valkkari on jo lisääntynyt (ovis siis lähenee) mutta se oli sellaista puna-rusehtavaa...Voiko olla että eilisestä ultrasta johtuen siinä olisi mukana verta. On tää vaan niin uskomatonta kun kyttää näitä omia tuntemuksiaan ja vuotojaan.

Nyt on pregnylit työpaikan jääkaapissa :) Vielä kun muistaisi ottaa ne mukaan kotiin. On varmaan mukavampi pistää sit aamulla kotona kuin alkaa sähläämään tällä töissä keskellä päivää.
 
Martta
Ja omaa napaa...Ei vielä tänä aamunakaan hymynaamaa ovistestiin. Eli nyt sitten käyttöön plan B eli illalla pistän pregnylin. Huomenna mies menee aamupäivästä viemään simpat ja mulla iltapäivällä inssi. Oma lääkäri ei ole paikalla mutta onneksi klinikka sai järkättyä ajan toiselle lääkärille. Sitten edessä kahden viikon piina :) Ai niin unohdin tiistaina raportoida utrakuulumisissa että kohdun limakalvokin näytti silloin hyvältä, 6,6mm paksu (kp9). Edellisessä kierrossa kun ultrattiin aukkarin yhteydessä se ei ollut kui 3,8mm (kp8). Eli toivotaan että olisi nyt otolliset olosuhteet mahdolliselle kiinnittymiselle.

Martta, kp 11
 
Nel.
Hyvältä kuulostaa Martta!

Mä soitin tänä aamuna klinikalle että onko tässä mitään järkeä mennä huomenna verikokeesen, kun kyllä nää menkat on. Tietty luget niitä nyt vähän pidättelee, mutta olo on sellainen että menkat haluis alkaa jo kunnolla. Tänään siis taas tehty nega-testi. Ilmeisesti kuitenkin huomenna klinikalla pyörähdän.

Jäin myös saikulle mutamaksi päiväksi. Vaikka olen nukkunut suht hyvin ja syönyt ihan ok (ei kyllä kauheeta ruokahalua), niin silti olo on tosi nuutunut. Tuplamasennus. Päivä äidin luona sairaalassa. Itkettää.
 
Martta
Voi Nel. Olen pahoillani sekä negasta että äitisi tilanteesta. En osaa sanoa mitään mikä lohduttaisi. Hyvä että voit nyt keskittyä itseesi ja äitiisi. Tuossa tilanteessa työt on sivuseikka ja odottavat kyllä. Olet ajatuksissa. *halaa*
 
Martta
Melkein yksinpuheluksi tämä menee mutta kirjoitan silti :) Eilen pistetty onnistuneesti pregnyl. Kyllä jännitti mutta ihan hyvin sujui. Onneksi klinikalta saatujen ruiskujen ja neulojen mukana tuli sellainen muovi "työkalu" joka laitetaan siihen lasipullon kaulaan ja sen avulla napsautetaan pullo auki, eikä ole vaaraa että saa sormet haavoille. Onneksi mies oli kotona että sain hänet pitämään niistä pulloista kiinni kun otin niistä ainetta ruiskuun. Pelkäsin eniten sitä että onnistun kaatamaan pullon ja aineet menee hukkaan.

Pistoskohdassa ei ole ihmeempiä tuntemuksia, pientä kihelmöintiä oli piston jälkeen samoin kun jos on saanut rokotuksen.

Toivottavasti sitten iltapäivällä katsotaan ennen inssiä ultralla rakkulan tilanne ja varmistetaan onko ajoitus oikea. Vähän jo jänskättää. Pitäkää peukkuja!
 
Nel.
Pidetään peukkuja Martta! Vaikka tässä vähitellen ehkä siirrynkin taka-alalle, niin en osaa olla seuraamatta teidän kuulumisia - sen verran koukussa olen.

Tänään tosiaan raahauduin täysin turhaan raskasutestiin klinikalle. Ja sieltä sitten toiseen lääkäriin hakemaan saikkua vaikean elämäntilanteen takia. Ja nyt pitäis pian lähteä äidin luo sairaalaan. Resepti rauhoittavia varten taskussa, jos alkaa oikein pahalta tuntumaan.

Sellainen tunne että tästä tulee kyllä supermenkat, nyt jo kaikkia ikäviä oireita. Ihan niinku en muutenkin jo tarpeeksi kärsisi. Sorry tää valitus. Ihmekös ei tänne moni enää kirjoittele. ;)

Nel. kp1
 
miikku79
Ei tämä varmaan juuri auta, mutta olen todella pahoillani Nel. sinun ja koko teidän perheen puolesta. Halusin vaan että tiedät, että olet ajatuksissa..

Martalle valtavasti onnea inssiin ja tähtisumulle luomutukseen!!

miikku
 
tähtisumu
Voi mahdoton, miten ikävä tilanne Nel. :( Ylimääräisen surun lisäksi olisin niin toivonut sulle plussaa. *Halaukset*

Martalle tsemppiä inssiin. Hyvältä kuulostaa follien ja limakalvojen suhteen tilanne. :) Ja onneksi pregnylin pisto sujui sujuvasti. Mulla ei ollut mitään kipuja sen jälkeen.

Lähden reissuun pariksi päiväksi. viikon päästä jännätään täälläpäin...
 
Martta
kiitokset kaikille tsempityksistä. Inssi sujui nopsasti ja kivuttomasti. Pesun jälkeen hyvin liikkuvia simppoja oli yli 6miljoonaa. Munarakkula oli 23mm ja lääkäri ennusti että se puhkeaa vielä tän vuorokauden puolella. Ajoitus täydellinen ja nyt on tehty kaikki mahdollinen. Jos ei 2 viikon päästä täti ei oo tullut niin sit testi.
 
Nel.
Nyt peukutetaan Martalle!

Voi älytöntä. Sain tänään siis kuulla vielä tuon verikokeen tuloksen. Normaalissa tilanteessa tässä vaiheessa hcg-arvo on yleensä 30-50. Alle 3 on varma nega. Ja mun tulos oli 4. Siis hä, paremminkin odotin nollaa. Eli aivan minimaalisen pieni hipaisu siis ollu. Kuulen vielä lääkärin oman lausunnon tilanteesta maanantaina. Haluan myös jonkun selityksen sille, miksi vuoto alkoi jo ke. Mitä jos testi ois tehty jo muutama päivä sitten - olisko luku ollut isompi. Onko siis kyseessä todella aikainen keskenmeno. Läkärithän pitää sitä hyvänä että jotain pientä on edes yrittänyt tapahtua. Jos olen oikein ymmärätnyt niin tällaisen jälkeen voisi tärppi onnistua sitten seuraavassa kierrossa paremmin. Harmi vaan kun pakkaseen ei jääny mitään.

En osaa kyllä olla yrittämättä nyt luomusti, vaikka seuraava ajoitus osuukin varmaan hautajaisiin. Voiko sellaisella hetkellä toimia hormonit ollenkaan?
 
Kerttunen
Halaus Nelille, monta itkettävää asiaa päällekkäin.

Tuo lukema 4 on minullekin tuttu, sillä ekassa lugekierrossa (ei muita avusteita silloin) sain raskaustestiin plussan dpo 12. Sitä olin testannut jo useana päivänä negoja. Plussa ei sitten muistaakseni kolmeen päivään vahvistunut ja neljännen päivän aamuna testi näytti negaa. Samana päivänä oli verikoe, jonka tulos oli 4. Klinikan hoitstu sanoi, että heillä tulkitaan negaksi 1-3 ja raskaudeksi yli 10. Arvo 4-10 ovat "epämääräisiä", jolloin pitää ottaa parin päivän päästä uusintatesti. Itse vaan totesin, että kyllä suunta nyt on laskeva ja lopetettiin lugejen käyttö. Menkat alkoivat kahden päivän päästä.

Minulla tuo oli ainoa kerta, jolloin luget (tai siis tässä tapauksessa raskaus) piti vuodon poissa. Muutoin alkaa aina dpo 14 lugeista huolimatta vuoto. Viimeinen luge minun pitäisi laittaa dpo 15.

Mutta sitten taas aikanaan, kun jouduin käymään erään keskenmenokomplikaation takia puolen vuoden ajan Naistenkilinkalla hcg-mittauksissa, niin siellä tulkittiin negaksi alle 5. En tiedä onko testi jotenkin erilainen, vai tulkinta.

Jaksamisia voin vain toivotella vaikeaan aikaan!!!!

Tsemppiä kaikille ketjulaisille. Tää on välillä tosi raskas laji.
 
Martta
Kaivoin listan esiin jotta nähdään milloin kukakin jännää. Tällä viikolla monella onkin piinailua.

Nel: ..............35v ...........yk22.. ............(2).............kp 29-30..........22.10
Martta: .........30v............yk14...............(1).... .........kp ~26...........5.11 (ekasta inssistä)
Tähtisumu: ...33v............yk14................(2)......... ...kp28-32............31.10.
Mamma:........24v............yk3.................. .(3)..............Kp 30..............30.10
Neta:............31v.............yk2.............. ....(2).............kp??............... 25.10

Nelille lähetän edelleen lohdutuksia. Aika jännä tuo hcg-arvo. En tiedä miten sen koit: oliko masentavaa vai piristävää tietää että todella lähellä on kiinnittyminen ollut. Toivottavasti saat klinikalta vastauksia kysymyksiisi.

Netalla on jo tänään testipäivä. Tuuhan kertomaan onko clomit toimineet plussan veroisesti.

Omaan napaan ei ihmeellistä. Koko viikonlopun on alaselkä ollut kipeenä, etenkin aamulla herätessä. Samoin vatsa ollut ihmeellisesti sekaisin viikonlopun ja näköjään tänään sama jatkuu. Voisiko olla pregnylin sivuvaikutuksia...

Martta, kp 15 (inssi tehty kp 12)
 

Yhteistyössä