Vauvahaaveet kevät-kesä 2011

  • Viestiketjun aloittaja Nel.
  • Ensimmäinen viesti
Mamma
Testi tulikin jo tänään postista. Negaa näytti :( ja aamupissasta tein. Mut sit se että kuinka luotettava moinen testi on? Raskaaksi.fi sivustolta tilasin ja muissa keskusteluissa on ollu kovaa testivertailua, niin ei se ilmeisesti luotettavimmasta päästä oo. Sitä toivoen. Mut kolmatta päivää täti myöhäs kuitenkin..
 
Nel.
Miikku: "Vaikkakin Etelä-Suomen sanomissa oli keväällä juttu lapsettomuudesta ja siinä sanottiin, että nykyään keskimääräinen yritysaika ennen tärppiä suomalaisilla on vuosi n. 25-vuotiailla ja kaksi vuotta 35-vuotiailla."

Sorry, että taas vaahtoan tästä. Mitenhän nämäkin tilastot laaditaan? Moni lääkäri sanoo että keskimäärin yritetään puoli vuotta. Mä kyllä vähän luulen että homma menee niin että puolet saa tärpin heti yrittäessä ja puolet vasta yli vuoden päästä hoitojen myötä. Ei voi sanoa että olisi normaalia yrittää vuoden. Ja aika harvassa on nekin joilla se tärppi sit ihan luomusti tulee 7-8 kuukauden yrittämisen jälkeen. Väittäisin että jotain vikaa jossain on, jos tärppiä ei heti ekojen kuukausien aikana tule. Mun kaveri piirissä tosiaan on niin monia joilla tärppi tullut heti molempien lastenn osalta, ja sitten myös paljon niitä joilla ollut suuria vaikeuksia. Jai hei, eihän ne joilla on kaiki hyvin koskaan käy edes tutkimuksissa, jotta voisi sit vertailla mitkä niiden hormonaaliset arvot on, verrattuna niihin joilla ongelmia.

Mammalla jännät paikat... ;)
 
tähtisumu
Huiii.... Mammalla jännät paikat. En osaa testien luotettavuudesta sanoa. Luulis, että sit kun on menkat myöhässä ja tarpeeksi istukkahormoonia (?) veressä, niin plussa pärähtää testillä kun testillä. Toisilla sitä hormoonia taas erittyy jotenkin hitaasti.

Hyvä, että Nel että sait labralähetteet. Itekin mietin, että pitäiskö jotain vielä tutkia. Niiden kilpirauhasten lisäksi.

Kävin eilen omalääkärillä pyytämässä sen lähetteen jatkotutkimuksiin (kunnallisella puolella). Kahdessa viikossa pitäis tulla tieto jonotilanteesta tai aika.

Soitin tänään klinikalle ja kysyin koska sinne aukiolotutkimukseen meen (koska menkat tod.näk. alkaa perjantaina). Käskivät soittaa sit kun seuraava vuoto alkaa. Se tehdään yleensä kierron kymmenentenä päivänä, ennen ovulaatiota. Eikä satu paljoa, paitsi jos on kipuherkkä. En taida viitsiä mitään buranaa ottaa ennen sitä, kun eikös se häiritse kiertoa? Sit se varmaan sattuu, jos on röörit tukossa, mikä ei tietysti ole toivottavaa.

Miehen kanssa juttelin eilen ja sitä ei haittaa vaikka mainintsen tästä "ongelmasta" tutuille. Kunhan muistan mainita miten priimaluokkaista hänen tavaransa on. Just. Eli toi testi kehitti sille varmaan lisää jotain testosteronia. En tiedä sitten jännittikö etukäteen, jos tulis huono tulos. Pitäiskö kopioida siitä miniversio sen lompakkoon? :D

kp 27 (28) Jännää....
 
Nel.
Jokainen kokee aukiolotutkimuksen eritavalla, mutta kyllä jotain särkylääkettä kannattaa ottaa etukäteen. Itse otin vaan parasetamolia, ja toimenpide tuntui samalta kuin kunnon ovisjomotukset, sellainen painon tunne mahassa. Sen jälkeen ei ollut mitään oireita. On sanottu että särkylääkket voi häiritä ovista, jos just oviksen aikaan sellaista ottaa.... Joku on saanu tärpin helpommin tuon tutkimuksen jälkeen.
 
miikku79
Vaahtoa Nel. vaan :D
En yhtään osaa sanoa artikkelin luotettavuudesta, enkä tiedä heidän lähdettään. Kovasti tuntuu lääkäreissäkin olevan eroa, kun meille neuvolalääkäri sanoi, että harvoin nykyään enää heti tärppää, vaan yli puoli vuotta menee heittämällä, siis suunnitelluissa raskauksissa. Tämä tietysti hänen kokemuksensa, toisella lääkärillä voi olla ihan justiinsa päinvastoin..

Omassa kaveripiirissä kaksi pariskuntaa on onnistunut ns. heti, kummankin lapsen kohdalla ja muilla on mennyt 6-12 kk. Tosin yrittämistäkin on erilaista..
Muistelisin kuitenkin että jos ajoitus on kohdallaan ja kummallakin hommat "pelittää", niin raskautumisen mahdollisuus on 20% eli ihminen ei kovin lisääntyväistä sorttia ole, vaikka varmasti välillä tuntuu, että joillain pareilla tämä prosentti on 99.

Mamma, huomenna aamulla uusiksi. Itse muista esikoisesta, että testasin kp 32/32 ja maailman himmein viiva, joa näkyi vaan valoa vasten tuli ruutuun. Parin päivän päästä oli jo vahvistunut kummasti. Ei heitetä vielä kirvestä kaivoon!!
Minusta testien luotettavuudessa ei juuri eroja ole (tämä siis omakohtainen kokemus) Mulla on näyttänyt ennen pitkää oikeata tulosta ihan testistä riippumatta.. Samaan hormooniinhan ne testit reagoi. Mikä kp sulla on menossa? Onko oletetusta hedelmöittymisestä jo 14 vrk? Jos ovis onkin vähän myöhästynyt ja täten myös kiinnittyminen tapahtunut muutaman päivän viiveellä, niin silloin testikään ei vielä näytä mitään..
Niin kauan kun ei ole menkkoja on toivoa!!!

Ehdottomasti tähtisumu miehelle miniversio lompakkoon, voi sitten työkavereille paukutella henkseleitä :D :D :D
 
Mamma
Kierto on ollut hyvin tasaista 30vrk.. Viimeiset 4kk alkanut juuri 23pv. Eli nyt kolmatta päivää myöhäs. Tein kyllä esikoisenkin aikaan kaks negaa testiä..
Ei muuta kun odottelua ja odottelua.
 
Nel.
Jospa tuot Mamma plussan ketjuun!

Mulla on vähän tylsää taas, joten netissä tulee surffattua. Päädyin vaan lukemaan juttua Nicole Kidmanista joka sai ensimmäisen biologisen lapsensa 40-vuotiaana...pari vuotta sitten. Tom Cruise & Nicole Kidman on olleet varmaan tunnetuin lapsettomuuden kanssa painiskellut pariskunta, ja hehän päätyivät silloin adoptioon. Mutta tosiaan nyt sekä Cruise että Nicole ovat uusien kumppaniensa kanssa saaneet lapset, ja molemmat myöhemmällä iällä. Cruisen tytöstä olen kyllä lukenut monesti, mutta en tiedä miten multa on menny ihan ohi toi, että Nicole sittenkin pystyi saamaan lapsen. Enhän tietenkään tapausten taustoja tiedä....
 
Mamma
Aattelin suosista odotella ens viikkoon ennen ku teen uutta testiä.. Ei tuu turhia pettymyksiä ja jos täti tulee kylään niin se on niikuin "luonnillinen" tulos. ;)
Kattoo nyt ja odottelis. Mahassa säryt oli toissa päivänä, mitään ei silti oo tullut. Aavistuksen sitä kirkasta limaa.
Nyt toisaalta onneks ja onneks ajatukset pysyy muualla, pitänee keskittyä rakkaan harrastuskaverin eutanasiaan. Eli rakas nuorehko koirani varmaan joudutaan lopettamaan.. Sitä miettiessä ja surressa (jo etukäteen)!
 
Martta
Mammalle lohdutukset raskaaseen tilanteeseen eläinystävän kanssa. Itse olen aina surrut kun vanhempieni pari koiraa on jouduttu lopettamaan parhaassa iässä vakavan sairauden takia. Aina niihin lemmikkeihin niin kovasti kiintyy. Peukuttelen kuitenkin että saisit sen myöhäisen plussan joka tietysti piristäisi kummasti.

Miten Inkun ja tähtisumun tilanne on kehittynyt?

Tänne ei ihmeempiä. Täti on poistumassa ja sitä rataa. Tosin tänä aamuna tein yhden raskaustestin kun tässä on ollut vieläkin sellaista menkkamaista jomotusta selässä ja jaloissa. No puhdas nega se oli. On se kumma että muuten järkevä ihminen sortuu jo kuvittelemaan että josko olisikin tärpännyt. Ilmeisesti vain pitkät työpäivät koneen ääressä istuessa on käyneet selän päälle. Huomenna olenkin vapaalla eli pitkä viikonloppu edessä. Aion harrastaa hyötyliikuntaa tekemällä kotitöitä kun mieskin on omissa menoissaan eikä ole "jaloissa pyörimässä".

Martta, kp 6 (oho, kohta pitää taas alkaa tikuttaa ovista)
 
Nel.
Inkulle pahoittelut tädin saapumisesta. Mammalle jaksamista raskaaseen tilanteeseen.

Kävinkin jo tänä aamuna pikaisesti labrassa, vaikkakin sen takia aikaisempi aamuherätys ärsytti, ja muutenkin alan olemaan väsynyt siellä klinikalla ravaamiseen, kun se on ihan erisuunnallakin kuin työpaikkani. Jospa tän syksyn aikana jonkinlainen ratkaisu tulisi tähän asiaan, eikä siellä tarvis enää käydä. Oon ihmetellyt niitä jotka jaksaa käydä läpi esim 3 ivf hoitosarjaa. Mä olen ajatellut että yksi kerta + mahd pakastealkion siirto saa riittää. Joko tärppää tai ei. Annan asian korkemman käsiin.

Mulla on Martta kanssa välillä järjettömiä ajatuksia siitä, että jospa sit kuitenkin ois raskaana, vaikka menkat tuli. ;)
 
Nel.
Kerrankin löysin artikkelin johon minäkin uskon:

"Alle kolmekymppisillä nuorilla pareilla raskaus alkaa käytännössä kuukaudessa, parissa sen jälkeen, kun ehkäisy on jätetty pois. Suurempia ongelmia asiassa ei pitäisi olla, jos molempien hedelmällisyys on kunnossa. Jos raskautta ei kuulu nopeasti, kannattaa hakeutua lääkärin tutkimuksiin jo kolmen, neljän kuukauden yrittämisen jälkeen, sillä yritykset saattaa tehdä turhaksi joku selkeä hedelmällisyyttä alentava tekijä.
Vanhemmat, yli 30–35-vuotiaat, voivat hyvin yrittää raskautta pidempään, esimerkiksi noin puolen vuoden ajan. Yli 35-vuotiailla naisilla hedelmällisyys kuitenkin laskee jo iän takia nopeasti, joten tulematta jäävän raskauden syiden selvityksiin sekä hoitoihin on hyvä ryhtyä ripeästi." -Pulssi-
 
Neta
Moikka! Liityn mukaan haaveilemaan kesävauvasta, tai ainakin vuoden 2011 vauvasta! Esikoinen on 9kk ikäinen, ja hänestä haaveiltiin lähes vuosi ennen kuin raskaus alkoi. Toivottavasti tällä kertaa ei ainakaan menisi pidempään. Nyt on vasta ensimmäiset menkat, joten oman kierron tasaantuminen voi viedä aikaa. Nyt kp 4 menossa.
 
Neta
Listapäivitys
Nel: ..............35v ...........yk21.. ............(2).............kp 29-30................19.9.
Martta: .........30v............yk12...............(1)... .........kp24-34...........16.9
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........24.8
miikku:..........31v.............yk1.............. ...(3).............kp 29-30...........2.9.
Mamma:........24v............yk1.................( 3)..............Kp 30................23.8
Neta:............31v.............yk1..................(2).............kp30..................20.9


En päivittänyt vielä muiden jännäilypäiviä.
 
Tähtisumu
Ei uutta auringon alla. Ei fiiliksiä suuntaan tai toiseen. Tuleekohan sittenkin 30 pv kierto. Sit ei kyllä varmaan puuhauspäivät natsanneet. :(

Inkulle pahoittelut. Tädin tulo ottaa aina pannuun. Mammalle voimia rakkaan koiran luopumistuskaan. Toivottavasti edes jotain positiivista. Netalle tervetuloa joukkoon! Pikaisempaa tärppiä.

Nel oli löytänyt varsin hyvän artikkelin.
 
Mamma
Toivon mukaan koissulin kans säästyttiin pelkällä säikähdyksellä. Ei siitä sen enempää.
Mut jännitys pysyy ilmassa edelleen, vaikka on paljon muutakin ajateltavaa.
Neljättä päivää myöhäs.. kait se pitäää viikonloppuna uskaltaa testailla..
 
miikku79
Meninpäs sitten tilaamaan muutaman testin. Toivottavasti eivät saavu vielä huomenna, ettei vaan tule kiusausta testata ennen aikojaan. Jos testejä on kaapissa odottelemassa, niin en taatusti malta olla testaamatta. Ostin niitä herkimpiä ja huomenna on dpo 12, joten eikös periaatteessa pitäis jo jotain näkyä, jos on näkyäkseen, ellei ovis ollutkin myöhemmin. Tai mahdollista on myös etten ovuloinut ollenkaan, koska oli niin omituinen tässä kierrossa nuo oletetut hedelmälliset päivät. No viimeistään ensi viikolla se selviää..
Kovasti olen yrittänyt oireita kuulostella, mutta ei mitään tavallisesta poikkeavaa..

Voi harmi Inkku!!!!!!!!
mammalla taisi olla koiransa kanssa rutkasti onnea matkassa, toivottavasti samalla mitalla myös raskautumisen kanssa!

Tähtisumulle plussapuhureita!!!! Siittiöt sattavat elellä naisen elimistössä paivätolkulla, ja eikös ne sen verti priimaan olleetkin, ettei niitä muutama päivä hetkauta suuntaan eikä toiseen!!

miikku79 dpo11, kp24
 
Nel.
Tähtisumulle ja Mammalle peukut pystyssä!

Aikasemmin sitä ajatteli että ovis ja oviksen jälkeiset päivät on niitä ratkasevia. Mutta nyt on ymmärtänyt että se munasolun kasvatteluvaihe onkin se tärkein, että miten silloin elää... stressaako, miten syö, nukkuu jne. Ja tosiaan kun aina edelliset noin kolme kuukautta vaikuttaa siihen millainen munasolusta tulee.... Luo vaan enemmän paineita. Parasta kai ois olla ajattelematta asiaa...

Nyt kyllä kokeilen tauon jälkeen greippimehua.... yritän syödä hyvin, nukkua ja ulkoilla enemmän. Ois niin mieletöntä saada tärppi just ennen kuin on harkinnu siirtyvänsä ivf:ään. Luomuvauva haaveissa.

Nel kp6 ja menkat väistyneet.
 
miikku79
Ei tulleet testit, onneksi! (kai!) Jos olisivat tulleet olisin kyllä taatusti testannu. En edes käynyt pissalla, enne ,uin lähdettiin puistoon, kun ajattelin että olis sitten parempi testata jos ovat sillä välin pudonneet postiluukusta. Silmän valkuaiset keltaisena, jalat ristissä saikin sitten hypellä sen reilun tunnin ulkoilun ja kauppareissun..

Mammalle ja tähtisumulle peukutukset, kylläpä jännittää tein puolesta!!

Arvokasta tietoa taas Nel. Enpäs tiennytkään, että munasolun laatuun vaikuttaa noin pitkä aika. Itsellä ainakin nuo elämäntavat tahtoo kesällä mennä tosi rempalleen. ( ja välillä talvellakin ja syksyllä ja keväällä) Itse en jumpalla käynyt yhtään kertaa koko kesä-heinäkuun aikana ja terassitkin houkutteli tavallista useammin, kun oli niin kuuma ja aurinkoinen kesä. Ja sen kyllä huomaa :D :D
Nyt otinkin tiukan linjan, eli sokerit ja valkoiset jauhot ihan kokonaan pois ruokavaliosta. Aloin tosissaan tympääntyä siihen, että koko ajan tekee mieli napsia jotain ja kaikkea makeeta teki ihan jatkuvasti mieli. kuukauden on nyt kestänyt tämä "muutos" ja makean himo on hävinnyt ihan kokonaan, samoin turvotus ja paino pudonnut 4kg.. Rasvaa, lähinnä oliivioljyä olen lisännyt ruokavalioon oikein kunnolla ja enpäs muista milloin olisi iho ollut näin hyvässä kunnossa. Toivottavasti paluuta entiseen ei ole..
Unta tulee itsellä aivan liian vähän. Ilta venähtää väkisin puolille öin.. Tykkään laittaa paikat kuntoon ja laitella pyykit yms vasta sitten kun lapset nukkuu. Lapset nukkuu vielä aika levottomasti milloin mistäkin syystä, joten 1-3 krt, pitää käydä rauhottelemassa, laittamassa peittoa tai viedä pissalle. Aamu alkaa ihan viimeistään 07.00. Yöherätykset ei sinällään minua haittaa, kun vaan opettelisi menemään itsekin nukkumaan viimeistään klo 22.00.

Minä kyllä Nel. toivon sulle täydestä sydämestä vauvaa. Kyllä sinä sen saat, tavalla tai toisella!! Älä vaan luovu toivosta!
 
Mamma
Tähtisumulle peukkuja paljon täältä, pysyis se täti vaan muualla! ;)

Ei oo tääläkään kuulunut. Elikkäs viides päivä menos, myöhäs.. Ja toivon mukaan pysyykin poissa. Muutoin tuntemuksia en oo havainnut, kirkasta limaa tulee edelleen aika ajoin pyyhkiessä. Ja parit kerrat on mahaa vihlaissut, mut loppunut samantien kun alkanut kuulostelemaan.
Ehkä oon huomannu että on tunteet jonkun verran pinnas, kun ei oo menny parit asiat suunnitelmien mukaan. Mut voi johtua kyl monesta muustakin, syksy ei oo mitään mun lemppari aikaa.. Alkaa aavistuksen aina masentaa, kun tulee pimeetä.

Odotelles ja ihmetelles. Kattoo nyt jos heittäis suosista ens viikkoon sen testin tekemisen, vaikka alkuun viikonloppua suunnittelin, jollei se täti kerkee tulla ennen sitä. :)

Ja Netalle myös tervetuloo joukkoon!
 
Martta
Heipat vaan ja Netalle tervetuloa joukkoon kuumeilemaan!

Inkulle pahoittelut tädistä. Aika jännä että sullakin on kierrot lyhentyneet. Mullahan alkoi kanssa keväällä lyhentyä ja on ollut nyt siinä 26 päivän paikkeilla.

Onpas täällä monella nyt jännät päivät. Olen aika varma että Mamma tuo tähän ketjuun kauan kaivatun plussan kun kerran noin paljon on täti jo myöhässä. Tähtisumulle ja Miikulle myös peukutukset täältä. Testailkaas jo niin tiedetään kuinka montaa plussaa saadaan juhlia :)
 
Mamma
Täti tuli viime yönä! :(

Aivan tuntuu tulevan perinteiseen tapaan. Eli se teki sen mitä alitajunnassani epäilin, eli menkat on ollut hyvin säännölliset, viimeset 4 kk alkanut 23.pv. Mutta hutikuussa oli myös 6pv myöhässä, koska luulin olevana raskaana ja aloin stressaamaan ja odottamaan. Silloin ei siis yritetty vielä.. Stressi ja odottaminen niitä viivästyttää. Ja niin kävi ilmeisesti nytkin.

Normi mahasärkykin alkoi samantien kun ylös nousi. Että tälläistä tälläkertaa.
 
Mamma
Listapäivitys
Nel: ..............35v ...........yk21.. ............(2).............kp 29-30..........19.9.
Martta: .........30v............yk12...............(1)... .........kp24-34...........16.9
Tähtisumua: .33v............yk11..............(2)............ .kp28-30............27.8.
Inkku:...........30v.............yk5.............. ..(1).............kp 26-33..........24.8
miikku:..........31v.............yk1.............. ...(3).............kp 29-30.........2.9.
Mamma:........24v............yk1.................(3)..............Kp 30...............28.9
Neta:............31v.............yk1.............. ....(2).............kp30...............20.9

Tässä olis mun osalta päivitettyä listaa..
 

Yhteistyössä