Vauvahaaveet kevät-kesä 2011

  • Viestiketjun aloittaja Nel.
  • Ensimmäinen viesti
Nel.
Oot Neta kyllä hyvissä ajoin ekan synnytyksen jälkeen liikenteessä, joten sulla on suuret mahdollisuudet raskautua piankin. Ainakin näin kävi sukulaisellemme joka kärsi pcosta, ja sai ekan lapsen hormonihoidoilla, mutta toinen sai alkunsa luomusti pian sen jälkeen kuin imetys oli lopetettu. Lääkäri oli todennut että siinä vaiheessa on pco-tapauksilla hyvät saumat, kun on kierrot normaalimmat.

Miksi kukaan ei kertonu mulle silloin pari vuotta sitten, että tokaa kannattaa alkaa yrittää mahd pian, koska silloin on hedelmällisimmillään muutenkin. Voi olla kyllä, että en ois heti jaksanut uutta raskautta kun meillä tuo esikoinen on ollut aina huono nukkumaan. Mulle ois se noin kolmen vuoden ikäero lapsille ollu ihanteellinen. Nyt on tulossa ainakin 4,5 vuoden ikäero..tai enemmänkin.

Mutta on se kyllä ärtsyä kun ne joilla on jotain hormonaalista vaivaa, raskautuvat useimmiten heti kun se vaiva on korjattu, mutta sitten meikäläiset, joissa ei ole mitään vikaa, mukamas, ei meinaa raskautua millään.
 
Martta
Nel: ..............35v ...........yk21.. ............(2).............kp 29-30..........19.9.
Martta: .........30v............yk12...............(1)... .........kp24-34...........16.9
Tähtisumu: ...33v............yk13..............(2)........... . .kp28-32............30.9.
Inkku:...........31v.............yk6.............. ..(1).............kp 25-33..........18.9
miikku:..........31v.............yk1.............. ...(3).............kp 29-30.........2.9. (plussa)
Mamma:........24v............yk1.................( 3)..............Kp 30...............28.9
Neta:............31v.............yk1.............. ....(2).............kp30...............20.9

Toin listauksen tällekin sivulle ja merkitsin Miikulle plussan.

Turha on Nel jossitella menneisyyden tehtyjä ja tekemättömiä asioita. Sen hetkisen tilanteen pohjalta ne ratkaisut aina tekee. Itsekin olen jossitellut että jos olisi miehen kanssa aloitettu yritys aiemmin kun kuitenkin yhdessä ollaan oltu jo vuosia. Mutta haluttiin että ollaan naimisissa ja molemmilla työasiat hyvin, ja sitten saa lapsi tulla.

Pidän peukkuja Netalle että tärppäisi luomusti. Tosin ei kuulosta pahalta sekään että joutuisi muutaman clomin ottamaan avuksi, jos se on kaikki mitä tarvitaan tärppiin.

Tähtisumulle onnittelut julkiselle pääsyn edistymisestä :)

Luin muuten Nel sun IVF-kyssäreitä tuolta toiselta puolelta. Aika hurjalta kuulostaa se munasolujen keräys ja toimenpiteeseen liittyvä kipulääkitys. Mutta mitä sitä ei olisi valmis tekemään tässä tilanteessa.

Huomenna tosiaan r-verikokeeseen. Olisi kyllä älytön onnenpotku jos nyt tässä viime metreillä olisikin luomuna onnistunut! Etenkin kun tässä kierrossa ei olla jaksettu olla mitenkään aktiivisia. Puuhattiin vain kp 6, 10, 12 ja 15 ja ovisplussa tuli kp 11.

Martta, kp 18/25
 
Nel.
Oliko toi Martta vitsi, ettet olisi tarpeeksi yrittänyt tässä kuussa? ;) Tuohan on ihan riittävä määrä. Itse asiassa oon miettinyt että oisko pitäny jossain kuussa kokeilla niin, että tekis vaan täsmäiskun eikä muuta sillä viikolla. Nimittäin voiko liian aktiivinen tahti aiheuttaa ruuhkaa? ;)

Nythän meillä se tilanne että pakkoseksiä ei enää tarvii harrasta, ne touhut on nyt takanapäin. Ja jos ei tärpänny niin sitten hoitoihin, ja sen jälkeen sit normi elämää, ei enää kalenterin tuijotusta, oli tulos mikä vaan.

Tänään apteekkiin ostaa sumutetta. Perjantaina se sit jokatapauksessa alkaa - toivottavasti se ei tee musta heti miehekästä.
 
Martta
Ei se varsinaisesti ollut vitsi, kun aiemmin ollaan oltu ahkerampia siinä ennen ovista, ja usein on tullut kolmen päivän "putkia" eli ennen ovisplussaa, ovisplussa päivänä ja vielä plussan jälkeisenä. Jospa tämä taktiikka nyt toimisi, eli simpat olisi parempia kun on harvempi tahti ja ei syntyisi liikaa ruuhkaa ;) Järki sanoo että tämän kierron tahti on ihan riittävä mutta jotenkin sitä on sit halunnut pelata varman päälle.

Välillä itseäni oikein naurattaa koko homma kaikessa suunnitelmallisuudessaan (tekee ovistestejä, ajoittaa pupuiluja, tarkkailla limoja jne). Tosi luonnollista :)
 
Neta
Kiitos tsempityksestä! Voi kun oliskin niin että onnistuisi paremmin heti edellisen raskauden jälkeen, tai pelkillä parilla clomilla. Näinhän usein on. Mutta onneksi ei tässä vaiheessa tiedä kauanko menee, niin jaksaa pitää toivoa yllä!

Ymmärrän Tähtisumu että kurkkailet tänne kuitenkin, eihän tätä asiaa ole niin helppo pitää pois mielestä. Toivon teille kaikkea hyvää ja positiivista mieltä! Ja toisille myös, kyllä se vielä onnistuu. Martalle onnea verikokeeseen! Ja Nel., teillä alkaa ihan uudet tuulet. Oikein paljon voimia ja jaksamista ja onnea!

T. Neta kp 16 eikä ovista tikussa vielä.. Varmisteltu kyllä on, jos vaikka viivat ois huomenna tai sen jälkeen tai sen jälkeen... ;)
 
Nel.
Kyllä tää on sairaanloista, koko ajan kuulostelee ja kuvittelee olevansa raskaana. Vatsan pohjassa tuntunut koko ajan jotain. Ja paleltaa, ja kaikkia muitakin perusoireita löytyy helposti. Sitä vaan odottaa että tulis joku sellainen oire mitä ei muissa kierroissa ookaan ollu. Tai no, oikeastaan noi vatsan tuntemukset oviksesta lähtien on ollu jotain uutta. Mitähän siellä tässä vaiheessa oikeastaan voi tapahtua? Voiko kiinnittymisen tuntea? Huima vihlaisu tuli eilen illalla keskeltä kohtua...

Mitähän sivuoireita sit siitä sumutteesta tuleekaan minkä pe joudun aloittaa. Mitenhän sen läpi raskausoireet tulis? Sikakallis lääke muuten sekin.

Nel. kp18
 
tähtisumu
Ehkä mun allonpohja on taas nousussa kun tulin tänne taas.

Tänään oli se SSG. Eli tutkittiin onko munajohtimet auki. Ja olihan ne. Ei ollut yhtään kivulias tutkimus mun mielestä. Tai no pientä vihlontaa tuntui, mutta tutkimus oli nopeasti ohi. Otin 600mg buranan tuntia ennen.

Jatkoksi lääkäri ehdotti, että mietitään kotona miehen kanssa (ei ollut mukana) mitä tehdään.

Mutta keskusteltuamme vaihtoi keinohedelmöitykseen. Eli ensi kiertoon sain piikitysreseptin, jolla kypsytellään munasoluja. Sitten otan irrotuspiikin ja miehen pesty siemenneste ruiskutetaan kohtuun. Uuh...jotenkin nopeasti tämä homma etenee. Täytyy sulatella loppukierto. Sain piikkikynän ja ohjeen jo mukaani (ilmaisia). Reseptilääke maksaa noin 100 e (kun kelavähennys on tehty) + irrotuspiikki 5 e. Itse operaatio maksoi kolmella ultralla alle 500 e. (näin hintatietoa teille samalla).

Minä keinohedelmöitykseen? Miten tää tuli kuitenkin jotenkin äkkiä?
 
Inkku
Heippa

Mäkin oon aatellu hiukan vetäytyä täältä palstailemasta.Jotenkin tuntuu, että tarvii ottaa vähän etäisyyttä tähän vauva-asiaan.Tässä kierrossa en oo tikuttanu ovista ja oletin et se olis ollu viikonloppuna(kp 14-15) mut nyt on sellaset jomotukset, että tais olla vasta nyt.Ja viimeinen pupuilukerta oli la joten toiveet tästä kierrosta saa kyllä heittää, sillä oon taas poissa kotoa koko viikon.Muutenkin töissä on paljon uusia mielenkiintoisia haasteita, joten ihan hyvä vaan että tää vauvaantuminen jää vähän taka alalle.Ei haaveilu ole mihinkään loppunut, mutta musta tuntuu nyt että ihan liian suuri osa mun ajasta menee vaan tän asian pyörittelyyn.Tuntuu että täytyy olla muutakin.Eli katellaan nyt kuin käy.Gyne on varattu tänkuun puoliväliin näiden outojen "tuntemusten" takia ovulaation jälkeen.Jouluun asti mulla on sellaine työtahti, että reissuja on paljon ja hyvin mahdollista että missaan oviksen jos toisenkin joten vaikeaahan se raskautuminen on silloin jos simot on toisella puollla suomea/eurooppaa "oikealla" hetkellä;)Eli jos oikeasti tää vähemmän stressausta-taktiikka tuottais iloisen yllätyksen jossain vaiheessa.Jos ens vuoden alkuun mennessä ei oo mitään tapahtunu niin sit mietitään uudelleen.

Paljon tsemppiä kaikille hoitoihin , toivon teille sitä parasta tulosta mahdollisimman pian!
Ja kyllä mäkin varmasti tänne palstalle aina silloin tällöin kurkin:)

T.Inkku (kp 18)
 
Martta
Kiva kuulla Tähtisumu että aukiolotutkimus meni kivuttomasti ja hommat siltä osin myös kunnossa. Toivotaan että inssillä homma hoituisi. Hommat etenee kyllä tosi nopeesti yksityisellä jos/kun itse niin haluaa.

Inkulle lähettelen työintoa ja kovasti rentoutta yritykseen. Kiva että saat työssäsi positiivisessa mielessä haasteita. Se varmasti auttaa saamaan ajatuksia pois tästä yritysrumbasta.

Täällä oli eilen eka käynti klinikalla. Ihana lääkäri ja muu henkilökunta. Hommat etenee vauhdilla kun mieheltä otettiin jo eilen infektionäytteet ja ens viikolla hän menee antamaan sen "toisen" näytteen. Sitten ensi viikolla kun mulla alkaa uus kierto niin alkukierron verikokeet, sen jälkeen ennen ovista ultraus ja aukiolotutkimus, ja sitten loppukierron verikokeet. Sitten jo lokakuun puolivälissä onkin suunnitteluaika, jossa kuullaan molempien tulokset ja mietitään miten hoidetaan. Juteltiin miehen kanssa siitä että mitä tehdään jos ei kummastakaan mitään syytä löydy. Eli yritetäänkö vielä luomuna vai aloitetaanko hoidot. Päädyttiin että aloitetaan kuitenkin hoidot jossain muodossa, koska haluaisimme vielä toisenkin lapsen joten emme halua "hukata" yhtään aikaa.

Eli kaikkiaan mulle jäi oikein positiivinen kuva klinikasta, ja tunne että meitä siellä hyvin hoidetaan.

Martta, kp 20/25
 
Nel.
Nopeesti on teillä Tähtisumu hommat edenneet. Tai niinhän se menee, että yksityisellä ne etenee niin nopeeasti kuin vain haluaa. Joillakin inseminaatiosta on napsahtanut kerralla (ainakin parilla mun kaverilla), vaikka ei sen onnistumisprosentti niin suuri olekaan - joku sanoi että 20%. Mutta koska siinä on noi hormoonit mukana, niin kyllähän se avittaa jos jotain ongelmaa normikierrossa on.

Meille ei kuitenkaan inssiä suositeltu. Varmaan näyttää tosi pahalta kun meillä on jo 21. yrityskierto menossa. Mutta toi viime talvi ja keväthän meni meillä ihan ihmetellessä. Jos olisin ollut jo silloin kun vuosi tuli täyteen valmisi etenemään hoidoissa, olisi niin tehty. Mutta oli liikaa murhetta ja stressiä. Joten tässä nyt mennään.

Hyvä että myös Martalla etenee tutkimukset, ei kannata liian pitkäksi aikaa jäädä pähkäilemään.

Päädyin lukemaan yhtä ketjua, jossa puhe kiinnittymiskivuista. Tosi vaihtelevia kokemuksia ihmislllä - joten ota siitä nyt selvää. Jotkut on maannu ihan kippurassa lattialla. Ja huoamsin että jotkut on sekottanut kiinnittymiskivun plussaamisen aikoihin tapahtuviin menkkakramppeihin. Mullahan tosiaan sitä menkkamaista tunnetta oli silloin ekassa raskaudessa yli parin viikon ajan. Mutta kiinnittymien tapahtuu jo ennen niitä kramppeja, n. 5 päivää oviksen jälkeen.

Nel.kp19
 
tähtisumu
Ai niin, sitä se lääkäri sanoi, että raskautta yrittäessa ei sais syödä A-vitamiinia sisältävää monivitamiinia. Eli täytyy käydä ostamassa sitä multivita raskaus tms. versiota.
 
huom!
Ihan tavallisessa multivitassa ei ole A-vitamiinia.
Vertailepa muutenkin sitä raskausversiota tavalliseen. Aivan rahastusta. olikohan raudassa ja foolihapossa joku minimaalinen ero, muuten samaa tavaraa. Jos syö raskaus-ja imetysaikana tavallista kotiruokaa ja käyttää maitotuotteita muutaman desin päivässä ja lisäksi juustoa, niin ne tavalliset multivitat riittää aivan takuulla.
Itseasiassa, jos ihan tarkkoja ollaan, niin jos syö n.0,5kg kasviksia päivässä, tarpeeksi rasvaa ja täysjyvätuotteita ja vähän lihaa, niin lisäksi ei raskausaikana tarvitse kuin foolihappoa ja D-vitamiinia.
 
Nel.
Foolihappo on se tärkein - ainakin minun lapsettomuuslääkärin mielestä, ja sitä tulee syödä nimen omaan jo ennen tärppiä. Sitten raskausaikana tulee tarkkailla ettei saa liikaa A-vitamiinia, mutta rautaa joutuu moni popsia alkuvaiheen jälkeen.
 
Nel.
On taineet tytöt lähteä viikonlopun viettoon...

Mä en oikein pysty töihin keskittyä, kun vaan nämä asiat mielessä. Sumutus alkoi tänä aamuna - onhan siinä muistamista aamuin illoin, mutta kurkkuun jäävästä mausta tunnistaa että on se tullut otetuksi. Mua vaan niin sikana ahdistaa kaikki noi hormoonit. Ens viikolla alan kyllä testailee että jos oiskin raskaana, sit tietty lopettaisin noi heti. Vähän lohdutti että joku käyttää noita sumutteita endometrioosiin hoitoon monta kuukautta putkeen. Saa nähdä mitä oireita niistä tulee....

Toi tisussa oleva outo tunnekin jatkuu..varsinkin aamuisin. Kai on hormonit silleen sekaisin että kaikenlaisia oireita voi tulla. Parin viikon päästä sitten lääkärin luo mikäli ivf:hoitoon tässä edetään......
 
Tähtisumu
Nelille tsemppiä lääkityksiin! Toivottavasti tulisi se plussa ja pääsisit hormooneista.

Mää en ole edes tutkinut sitä kynäruiskupakettia. Tulispa se plussa, niin ei tarttis piikittää. Työmatkakin voi osua sillain, että siellä joutuu. Kaupassa ei ollut foolihappoa, mutta söin sitä aiemmin (en ostanu uusia, kun meni hermo kun en plussannu).
 
Nyyti84
Juu täällä ollaan taas.Ollaan oltu vähä lomilla...Ja lomaa ennen ja jälkee töissä aina valveilla olo aikana...nytkin...ei siis oo tääläkään tärpännyt...vierestä katson kun tutut ja kaiken maailman sekopäät saa lapsia...ottaa nii helvetisti päähän...mut kunhan tämä taloudellinen tasapaino taas saa tuulta siipiensä alle nii aion selvittää mistä johtuu tämä...nyt on kyllä taas semmonen vitutus... Nyyti 84 kp2
 
Neta
Joo viikonlopun vietossa sitä on taidettu olla kun on ollut niin hiljaista! Meillä ihan rauhallinen viikonloppu; vauvauintia, kyläilyä ja koiran kanssa lenkkeilyä syksyisessä metsässä. Ovista olen metsästänyt tikuilla, mutta vain haaleita viivoja on näkynyt tai ihan tyhjää. Nyt menossa kp21.. Oiskohan taas sellanen kierto jossa ei ovista näy eikä kuulu? Toivottavasti ei kovin pitkäksi venähdä.

Tähtisumu, mulle myös tehtiin se SSG edellisenä keväänä, ja silloin lääkäri sanoi että joskus saattaa helpommin plussata sen jälkeen, vaikka todettaisiinkin että ne on auki, niinkuin mullakin oli. Plussasin seuraavasta kierrosta, siinä apuna clomifen pienellä annoksella. Toivotaan parasta! Jos ei piikityksiin tarvitsisi mennä.

Ja Nel., vaikka sumutukset ja muut voi tuntua luonnottomalta tavalta, toivotaan että niillä saatte apua ja joskus vauvan :) Jaksamista!

Nyyti 84, musta kans tuntui siltä että ympärillä kaikki toiset tuli raskaaksi, ja meidän kaveripiiristä moni hehkutti että heti ekasta kerrasta tärppäsi. Silloin vitutti kun joku vielä heitti meille että ruvetkaahan tekin harkitsemaan "lapsen tekemistä", sen kun laitatte lapsen vaan alulle.. Joo niinhän se just meneekin! Nyt meille on jo heitetty että teette sisaruksen niin lapsilla on seuraa toisistaan.. Sehän on just niin helppoa!

No, ovista odotellessa.........
Neta
 
Martta
Heipat vaan kaikille. Olin pe&la reissunpäällä ja eilen sitten siivoilin huushollia ja kylppärin kuuraisin oikein kunnolla. Siirtelin pesukoneen että sain sieltä alta lattian putsattua kunnolla jne. Eli tuo siivousinto varmasti enteilee tätiä, jota siis odotan vieraaksi keskiviikkona. Tällä kertaa melkein toivon tätiä saapuvaksi ajallaan niin pääsen uuteen kiertoon ja saadaan tutkimukset käyntiin.

Tähtisumulle rohkeutta piikitykseen. Toivottavasti et Nel saa pahempia sivuvaikutuksia hormoneista. Netalle tsempit ovisbongaukseen. Nyytille lähettelen voimia ja jaksamista.

Tilasin viime viikolla clearbluen ovistestin. Kallis oli mutta kun sitä on kovasti kehuttu. Ajattelin testailla sen rinnalla vielä tikuilla, joilla tähänkin asti. Vähän ihmeissäni olen siitä että klinikan ohjeessa käsketään ovistesti tehdä aamupissasta, kun taas niiden tikkujen ohjeessä sanotaan että pitäisi tehdä 10-20 välisenä aikana (ite olen tehnyt aina töiden jälkeen iltapäivästä). Eli ehkä sitten testaan aamukäynnillä clearbluella ja töiden jälkeen tikuilla, ja vertaan tuleeko plussa samana päivänä.

Martta, kp 24/25
 
Nel.
Ihan mukava viikonloppu takana, mikä meni suunnitelmien mukaan - ois kyllä saanut aurinko enemmän paistaa. Pääasia kuitenkin että tuli hyvin nukuttua.

Vaikka sanotaan ettei kannata testata ennen kuin menkat on myöhässä, niin milloin kuitenkin ois aikasintaan mahdollista saada testiin kaksi viivaa? Tällaisessa tapauksessa kun pitää lääkitys sit heti lopettaa, jos onkin raskaana, niin haluis kyllä testatakin mahd ajoissa. Kolme testiä ois kaapissa.... en ole kyllä niitä kaikkia ajatellu tällä viikolla käyttää, joten mitenhän menettelis? Vielä kolmena päivänä luget, ja sitten menkat voi vähitellen alkaa vaikka toivon ettei ala. Jollakin kuulemma toi sumutus siirtää menkkoja ja luo liikaa positiivista toivetta. Voikohan häiritä myös raskaustestiä?

Martta ja Inkku, rutistetaan plussat tähän väliin! Meillä kun menee jännäpäivät aika samoissa.

Liian jännäksi menee siis tämä viikko.

Nel. kp23/29
 
Martta
Luulisin Nel että pari päivää ennen menkkoja kantsis testata, eli siinä about 12 päivää ovisplussasta. Mitään tietoa ei mulla ole sumutuksen vaikutuksesta r-testiin. Löytäisitkö googlaamalla lääkkeen nimellä?

Ihana ylläri olisi kyllä plussa tähän kohtaan mutta en usko. Viime viikolla kävin verikokeessa jossa mitataan verestä hcg arvo. Tuolloin oli viikko oviksesta ja tulos oli alle 1 eli ei raskaana. Sen jälkeen uskalsin sitten käydä siellä selän röntgenkuvassa.
 
Mamma
Täälä kans hiukan vetäydytty palstalta. Näköjään muillakin suunnitelmissa. Tuntuu että jos liikaa päivittäin tai viikottain puhuu vauva haaveista, niin tuumaa tulla suoritus paineita...
Tuumattiin isännän kans taas että tulee jos on tullakseen, niinkuin ensimmäistenkin aikaan.

Tältä erää alkaa ovikset olemaan takana päin. Siemenet lähetetty matkaan ja parin viikon päästä taas eletään jänniä päivi. Ilmottelen kyl tänne 100 varmasti kuinka käy!

Tsempit edelleen kaikille yrityksiin ym!!
 
Nel.
Tiedän että masennun jos tärppiä ei ole tullut, mutta toisaalta ensi kierrossa onkin sit jo 50% mahd tulla raskaaksi, vaikkakin ivf-hoidon myötä.

Pitäisköhän tehdä tänään jo yksi testi.... nyt 12 päivää oviksesta.

On muuten jo aika ruuhka tuolla toukokuun odottajissa. Että kyllä ne jotkut naiset raskaaksi tulee....

Nel kp24
 
Martta
Katsisko sun Nel testata kuitenkin aamupissasta että hormoonia olisi tarpeeksi näkymään testissä. Toki jos et juo paljoa ja pystyt muutaman tunnin pidättämään niin kai se aika sama on vaikka päivälläkin testaa.

En oo viitsinyt käydä odottajien puolella kurkkimassa, kun alkaa vaan masentaa kun kaikki muut plussaa paitsi minä. Enemmänkin on tullut katseltua noita lapsettomuuhoitoihin liittyviä ketjuja.

Harmi jos porukka nyt kovin alkaa välttelemään palstaa. Toki ymmärrän että se voi auttaa samaan asioita taka-alalle.

ON. Tuhruja ei ole tällä kertaa ainakaan vielä näkynyt, ja tätiä odottelen huomenissa. En edes viitsi turhaan testata vaikka tikkuja kaapissa on. Jos huomenna alkaa kunnon vuoto niin sitten jo perjantaina (kp 3) käyn alkukierron verikokeissa, mutta jos kunnon vuoto tulee vasta torstaina niin sitten menee verikokeet maanantaille (kp 5).

Martta, kp 25/25
 
Nel.
Ehkäpä sitten vasta aamulla testaan.

Mä luulen että jos meille ei tänä syksynä millään keinolla tärppää, niin mun on pakko laittaa joku esto tänne palstalle tuloon, muuten en tosiaan vois jättää asiaa taka-alalle. Mulla on menny tää näillä palstoilla pyöriminen jo sairaanloiseksi. Ja tiedän että kun tärppi tulee, niin sitten skriivaan tuolla odottajien puolella....ja vauvanhoidossa. ;)

Peukutan Martalle kuitenkin!
 
Martta
Tuuhan Nel ilmoittelemaan mitä testi näytti.

Täällä ei vielä tädistä havaintoa. Mutta tissit ei enää oo kipeät, joten kyllä se sieltä pyyhältänee piakkoin. Jännä miten tissit kipeytyy oviksen jälkeen ja sitten pari päivää ennen menkkoja arkuus häviää. Kummasti sitä oppii tässä kuukausien mittaan lukemaan omaa kroppaansa, kun kuulostelee kaikkia "oireita".

Martta, kp 26/25
 

Yhteistyössä