Vauvahaaveet syksylle 2011

  • Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti
Kerttu
Meille syntyi torstaina rv 38+4 ihan täydellinen poikavauva:)
Kaikki meni hyvin ja pääsimme kotiin jo seuraavana päivänä.
Ihanaaaaa!!!

Inkulle tsempit tulevaan koitokseen:)

Kerttu ja poika 3 pv
 
Inkku
Voi että Kerttu,hirrrmusesti Onnea!Itekin jotenkin salaa toivon että ei menisi yliajalle:)Hienoa että kaikki meni hyvin.Siitä se teidänkin vauva-arki lähtee rullaamaan...voi että,ei tässä enää ite jaksais millään ootella että sais jo nyytin syliin!Lomailen tässä parhaillaan,kuus viikkoa olisi vielä töitä.Tuuhan Kerttu kertoilemaan tarkemmin kun kun ehdit miten siellä on lähtenyt pojun kanssa sujumaan.

Inkku 28+1
 
Martta
Valtaisat onnittelut Kertulle pienen pojan johdosta! Nyt sitten nauttimaan vauvan kanssa olosta. Vinkkinä vaan että antakaa niiden isien osallistua mahdollisimman paljon ja kannustakaa heitä oma-aloitteisuuteen vauvan hoidossa (ja näyttäkää mihin olette laittaneet kaikki vauvan tavarat että mieskin ne löytää:)). Itse tein ehkä sitä "virhettä" että omin vauvaa liikaa itselleni, mikä ehkä on luonnollista kun imetys on niin intensiivistä hommaa äidille ja vauvalle.

Inkkukin on jo kohta jäämässä mammalomailemaan. Että toi aika menee nopeesti. Kaikkea hyvää ja jaksamista loppuun saakka. Ja onnea asunnon etsintään. Toivottavasti kiva löytyy. Ekat kuukaudet vauvaa jaksaa kyllä kantaa rappujakin, mutta kun sitä painoa tulee niin äkkiä, että kohta se on tuollainen melkein 6kk ja painaa 8 kiloa.

Täällä tilanne on joo rauhoittunut. Se vyöhyketerapia auttoi kyllä. Kaikkiaan käytiin neljä kertaa, ja ehkä mennään vielä "ylläpito" mielessä. Tosin nykyään poika heräilee syömään öisin kovin usein, joten siinä mielessä takapakkia alkuun nähden kun herättiin vaan pari kertaa yössä. Mutta onneksi nukkuu sitten päikkäreitä niin äitikin saa lepäillä. Edelleen harjoitellaan soseiden kanssa. Kasviksia ja lihaa, puuroa ja hedelmäsoseita. On poika tainnut tulla äitiinsä kun makeat hedelmäsoseet menisi vaikka kuinka paljon. Poika oppi myös kk sitten kääntymään vatsalleen mutta vielä ei itse osaa mennä takaisin selälleen, joten harmistuu sitten kun ei jaksa vielä kovin kauaa olla vatsallaan. Kertun vauva-kuulumisia minäkin luen mielellään ja sitten Inkun suuria uutisia kun alkaa tapahtumaan :) Tämä on varmasti ihana aika saada vauva kun alkaa tuo talvivaatteiden pynttääminen jo vähän hellittää, ja ihana kevätaurinko paistaa ja piristää mieltä.
 
Kerttu
Kiitoksia onnitteluista! Hyvinhän täällä on lähtenyt menemään, imetys lähti heti hyvin käyntiin ja poika pitää itse huolen ruoka-ajoista:) Nukkuu välillä viisikin tuntia putkeen ja sitten taas tankkaa urakalla. On tämä kyllä niin suuri ihme, että vieläkin tuota pientä nyyttiä pysähtyy tuijottamaan ja miettii että siinä se nyt sitten vihdoin viimein on!

Kiva kuulla että Martan pojalla vaivat on hellittämään päin. Alkaa olla jo "iso" vauva hänkin.

Inkulle tsempit loppuraskauteen, minusta se meni koko ajasta ehkä nopeiten.

Täytyy taas rientää imettämään, kuullaan!

Kerttu + poika kohta 3 viikkoa
 
Inkku
Heips!

Täällä viimeistä työviikkoa viedään.Aion vielä sen sinnitellä vaikka ajatukset on olleet jo aika kauan muualla.Fyysisesti vointi kuitenkin ihan hyvä.Kämppää ei ole löytynyt eli vauva tulee nyt tähän asuntoon ja katsotaan sitten syksymmällä uudelleen.Ihana päästä laittamaan pikkuhiljaa pienelle tavaroita kuntoon:)Vaatteiden pyykkäämisen voisi aloittaa sitten ensi viikolla, pinnis on velä kasaamatta ja jotain pientä hankittavaa vielä olisi.Ensi viikon pe on nl lääkäri, saa nähdä missä kunnossa tuo alakerta on.Kivuttomia suppareita tulee aika paljo päivittäin, ihan kiva tietää onko ne saaneet mitään aikaan.Kuusi viikkoa enää laskettuun aikaan, hui!:)

Lämmintä ja aurinkoista toukokuun jatkoa!

Inkku 34+1
 
Kerttu
Hui kun tämä aika rientää! Mitkäs on Inkun fiilikset? H-hetki alkaa olla jo lähellä:)

Täällä vietetään ihanaa yhteiseloa pojan kanssa ja nautitaan joka hetkestä. Toki univelkaa kertyy koko ajan lisää mutta eipä tuo haittaa. Poika on aika temperamenttinen, tietää mitä haluaa;)

Sellaista piti Martalta kysyä, että käytättekö ehkäisyä? Jotenkin tuntuu hullulta alkaa sellaista käyttämään kun ei kohta 13 vuoteen ole käytetty. Toisaalta uusi vauvakaan ei nyt ainakaan vielä olisi tilauksessa.

Mukavia kevätpäiviä toivottaen,

Kerttu + poika 2 kk
 
Martta
Moikka vaan! Tulin katsastamaan josko Inkulla olisi jo uutisia. Tsempit loppurutistukseen, jos synnytys on vielä edessä :)

Kertun kysymykseen liittyen olemme tätä ehkäisyasiaa pohtineet kovasti. Tosin mulla epparihaava kiusaa vieläkin joten meidän peiton heilutukset voi laskea yhden käden sormilla. Siksipä olenkin menossa käymään yksityisesti gynellä kysymässä mitä voidaan tehdä. Ollaan me toistaiseksi käytetty ehkäisyä, kun ei ihan vielä oltaisi kuitenkaan valmiita toiseen vauvaan.

Martta ja poika kohta 8kk
 
Inkku
Heippa!ja kiitokset tsempeistä:)Yhtenä kappaleena täällä edelleen... kyllä tässä jo alkaa olla jännitystä ja malttamattomuutta ilmassa:)Kävin tällä viikolla äitiyspolilla tsekkauksessa korkeiden paineiden takia,kaikki kuitenkin ok.Lääkäri katsoi myös kohdunkaulan tilanteen ja hyvältä kuulemma näyttää,vauvakin on jo laskeutunut ja kiinnittynyt.Veikkaili että ei välttämättä laskettuun mene mutta saa nyt nähdä.Supistuksia ja kipeitäkin on tullut jonkin verran eli odotellaan odotellaan;)

Kiva kuulla kerttu että siellä vauvailu sujuu hyvin:)Itsekin olen jo miettinyt tuota ehkäisyasiaa,kinkkistä kun tosiaan ei ole vuosiin käytetty mutta tosiaan tuskimpa sitä täälläkään oltaisi ihan heti valmiita uusintakierrokselle...ja olen kuullut monia tapauksia joissa endosta kärsivät ovat tulleet luomusti raskaaksi ja aika nopeastikin edellisen synnytyksen jälkeen.Eli luultavasti ehkäisyllä täälläkin mennään synnytyksen jälkeen.

Inkku 38+5
 
Kerttu
Harmillinen juttu tuo Martan epparihaava. Kyllä sille varmastikin voidaan jotain tehdä.

Inkulla on ihan kohta käärö sylissä (ellei sitten ole jo). Täällä odotellaan kuulumisia:=)

Mukavia kesäpäiviä teille!

Kerttu + poika pian 3 kk
 
Inkku
Meille syntyi pieni tytön tyllerö 16.6:)Painoa 2950g ja pituutta 49 cm.Nyt sitten harjotellaan kotona vauva arkea.Pikkuhiljaa alkaa tytölle jonkinmoinen rytmi muotoutua.Itsekin alan toipua synnytyksestä, epparihaava vähän kiristelee mutta ok.On tuo paketti vaan niin ihanan syötävän hellyyttävä:)Nyt tiedän mitä Martta tarkoitti sillä että ollaan vaan tuijotellaan toisiamme:)Sitä voisi tehdä vaikka kuinka kauan:)

Inkku ja tyttö 6 pv
 
Kerttu
Ihan huippua Inkku, onnea tosi tosi paljon!!! On tuo kyllä ihan mahtavaa aikaa, itse nautin kanssa joka hetkestä edelleenkin enkä väsy katselemaan vauvaa ollenkaan:)

Täällä on alkanut uusi vaihe kun poika on alkanut hymyilemään ja jokeltelemaan:))

Kerttu ja poika 3 kk
 
Martta
Inkulle lämpimät onnitteluhalaukset prinsessan johdosta! Ilmeisesti kaikki meni synnytyksen osalta hyvin kun olette kotosalla. Toivottavasti olet saanut imetyksen mukavasti käyntiin. Ei sillä että olisi pakko imettää, mutta itse kun taistelin imetyksen alun kanssa, koska kovasti halusin imettää, niin toivon sinulle myös pitkää pinnaa jos ei heti tahdo onnistua. Itselleni tuijottelujen lisäksi yksi parhaista asioista on nimenomaan ollut pojan ja mun kahdenkeskiset hetket kun hän on rauhallisena rinnalla.

Meillä alkaa vauhti lisääntyä, kun muutama viikko sitten poika oppi ryömimään. Nyt sitten pistorasioita suojataan ja ajattelin viikonloppuna siirtää pesuaineet ja muut ylähyllyille :) Arki rullaa tasaiseen ja pojalla on aika kiva rytmi kahden päikkärin taktiikalla. Yöt olen saanut rauhoittumaan pikku hiljaa, kun poika pahimmillaan halusi rintaa 1-2h välein, eikä oikein nukahtanut ilman tissiä. Voin kertoilla niksejä sitten joskus jos teillä tulee unikoulu ajankohtaiseksi (meillä ei ole poikaa huudatettu vaan pehmeästi opeteltu nukahtamaan ilman rintaa). Ja tää kesän tulo on kanssa niin ihanaa, kun ei tarvii pyntätä vaatetta koko ajan.

Martta ja poika 8kk
 
Inkku
Kiitokset onnitteluista:)Synnytys nyt ei mennyt ihan niinkuin oli kuvitellut,lopussa jouduttin turvautumaan imukuppiin ja tosiaan se eppari piti leikata että tyttö saatiin ulos nopeasti pitkittyneen ponnistusvaiheen vuoksi.Mutta nyt tosiaan alkaa jo olo tuntua normaalilta ja haava on aika hyvin parantunut.Ollaan päästy jo typyn kanssa vähän ulos vaunuilemaankin.Vähän liian kuumaa vaan tuppaa olemaan...

Imetyskin alkaa pikkuhiljaa sujua vaikka tirppanalle täytyy antaa lisämaitoa kun nukahtaa usein tissille eikä jaksa imeä itseään kylläiseksi.Syntymäpainoa ei vielä oltu viikossa saavutettu siksikin neuvolatädiltä tuli käsky lisämaitoon.Onneksi saan utse pumpattua niin ei tarvita korvikkeita:)Tyttö nukkuu aika vaihtelevasti,viime yö meni yhellä syötöllä mutta saattaa se heräillä tunninkin välein tissille.Kyllä niitä hermoja tarvitaan mitä Martta toivottelit:)Mut tosiaan sillon kun on rauha maassa niin neiti on itse suloisuus:)

Voi että tää aika menee nopeasti kun Martta sielläkin jo kohta kovaa vauhtia mennään eteenpäin:)Kaikki käytännössä koetut hyvät vinkit ovat ehdottomasti tervetulleita:)



Inkku ja tyttö 11 pv
 
Inkku
Heippa!En tiedä kuinka tätä enää lueskelette mutta ajattelin tulla kertoilemaan kuulumisia piiitkästä aikaa:)Tyttö tosiaan jo 5,5 kk ja aika on mennyt kyllä niiiin nopeeta että ei itse meinaa pysyä perässä.Kiinteää ruokaa on syöty jo kohta pari kuukautta ja imetys meillä loppui kun neiti oli 3,5 kk.Ruoka maistuu ja tällä hetkellä meneekin jo 4 ateriaa päivässä:)Iltapuuron tultua kuvioihin typsy on nukkunut yönsä syömättä,heräilee toki mutta jatkaa uniansa tutilla tai unirievulla.Ryömiä jo yrittää kovasti mutta eteenpäin ei vielä päästä ja sekös välillä harmittaa;)On se sellanen ihana ilopilleri ja ihanaa kun ottaa jo kontaktia ja sen kanssa voi jo touhuilla kaikenlaista.Olen joka päivä kiitollinen että tämä pikkuihme meille suotiin:)Mitenkäs teillä?koska olette ajatelleet palata työelämään?Alustavasti olen itse ajatellut ensi syksyä mutta katsotaan nyt:)

Ihanaa Joulunodotusta teille!

Inkku ja typsy
 
Martta
Pitkästä aikaa käyn täällä katsastamassa, ja olipa kiva että Inkku oli kirjoittanut kuulumisia. Meillä poika on jo 1v 3kk. Minä palasin töihin vuoden vaihteessa, mutta nyt olen sairaslomalla vanhoista vaivoista. Poika aloitti ryhmäperhepäiväkodissa. Vähän totuttelua se vaatii, ja vielä poika jää aamuisin itkemään äidin tai isän perään. Mutta onneksi päivät muuten ovat menneet ihan suht hyvin. Ekalla viikolla oli iltaisin pientä "mielenosoitusta" kotona mutta nyt on jo tasaantunut ja poika mennä touhuaa. Kävelemään hän oppi heti synttäreiden jälkeen, ja imetyksen lopetin vasta nyt kun hoito alkoi. Joten tuo mielenosoitus iltaisin saattoi liittyä siihenkin. Kovasti hän myös "juttelee".

On tämä vauvavuosi ollut tosi rankkaa ja näillä näkymin poika jäänee meidän ainokaiseksi, eli ehkäisy on käytössä, vaikka kovin epätodennäköistä luomuraskaus olisikin. Kiitollisia tästä ihmeestä ollaan täälläkin. Mun epparihaavan kipuilu osoittautui vain limakalvojen kuivuudeksi, joka sekin nyt on helpottanut kun tuossa muutama kk sitten menkat taas alkoivat säännöllisinä.

Martta ja poitsu
 
Martta
En tiedä lukeeko kukaan vanhoista ketjulaisista enää tätä mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella. Meillä pojan 2v synttäripäivä on jo reilun kk päästä. Viimeisen kirjoituksen jälkeen tosiaan on tapahtunut kaikenlaista. Minä jouduin olemaan koko kevään sairaslomalla, mutta alkukesästä pääsin töihin osa-aikaisesti ja nyt kesäloman jälkeen kokopäiväisesti. Ja olen kyllä tykännyt saada tämän palan "vanhaa" elämääni takaksin. Pojalla menee hoidossa tosi hyvin. Ratkaisevaa oli keväällä tehty yösyömisten lopettaminen kokonaan. Meni nimittäin niin mahdottomaksi se pullomaitoilu että ei mitään rajaa (1-2h välein heräili). Yhden kunnon huuto-session se vaati mutta sitten tyyntyi kohtaloonsa. Ainut millä pystyin tuon viemään läpi oli tieto siitä, että hänellä ei oikeasti ole nälkä, koska söi päivän mittaan hyvin. Sen jälkeen on nukuttu pääosin hyvin koko perhe, ja meillä on iloinen ja reipas poika. Vielä hän ei puhu, joten sitä odotellaan seuraavaksi. Keväällä hoidon myötä tuli korvatulehdukset ja alkukesästä laitettiin putket. Sen jälkeen ei olla oltu kipeitä mikä on hienoa.

Välillä aina ajatus toisesta lapsesta hiipii mieleen, mutta ainakin toistaiseksi se on mennyt nopeasti ohi. En sano ettei koskaan mutta toistaiseksi on hyvä näin. Toisaalta nyt olisi niin paljon viisaampi ja osaisi varmaan ottaa rennommin. Tätä pohdintaa käyn lähes päivittäin.

Toivottavasti teillä muilla on myös asiat hyvin sekä itsellä, lapsella että parisuhteessa.

Martta, ja poika 1v 10kk
 
Inkku
Ihan sattumalta tuli mieleen vilkaista tätä ketjua kun törmäsin linkkiin vanhalta työkoneelta:)Ja täällähän olikin Martta kirjoitellut kuulumisia!Itse tosiaan palsin työelämään viime viikolla ja tyttö aloitti osittaisen päiväkotitaipaleensa.Hän on nyt siis 1v 3kk.On hoidossa 12 päivää kuussa ja mies hoitaa sitten lopun aikaa kotona.Ihana kun järjestyi näin, vaikka moni on sanonut että hoitoon sopeutuminen tapahtuu sitä nopeammin mitä enemmän siellä ollaan...tiedä häntä.Kyllä täällä tuli tippa linssiin ensimmäisenä päivä, mutta ilmeisimmin hyvin on mennyt, vaikka on parina aamuna itkemään jäänytkin.Sairastui myös heti alussa ja korvatulehduskin saatiin, niitä tosin on ollut jo kakse kertaa aiemminkin.Missähän kohtaa noita putkia aletaan harkitsemaan?Millainen operaatio oli?
VAikka tytön hoitoon laittaminen koville ottikin niin kyllä ihan mielelläni palasin takaisin työelämään, niinkuin Martta sanoitkin,sai palan vanhaa elämää takaisin:)Meillä tyttö on kova puhua pälpättämään mutta ei siitä selvää vielä ota=DSatunnaisesti tulee äiti,kakka,kukka,oho,ohhoh.Meillä tosiaan yöt on menneet heräämättä siitä 5 kuukautisesta lähtien.Luultavasti en olisi vielä palannut töihin jos yöheräilyt olisivat vielä ollleet ajankohtaisia.Heräilee ainoastaan jos on kipeä tai hampaat vaivaavat.Iloinen tyttö on mutta todella temperamenttinen!Hermo menee sadasosasekunnissa ja itku on kunnon huutoa eikä mitään tihrustelua=DTiedä sitten kumpaan on tullut;)Omaa tahtoa tosiaan löytyy.Ja selkeästi myös osoittaa mieltään hoitopäivien jälkeen mm.heittelemällä tavaroita:/
Kävelemään meillä opittiin kunnolla n 1v 1kk iässä ja nyt sitten vauhti onkin jo aikamoista.
Me ei olla tehty päätöstä toisesta lapsesta vielä suuntaan eikä toiseen...Ikäähän tässä koko ajan tulkee lisää ja ympärille putkahtelee vauvoja tasaiseen tahtiin joten pientä vauvakuumetta on kyllä ollut ilmassa...mutta sitten sitä miettii että kun nyt on jo näinkin "helppoa" niin jaksaisiko sitä vauvavuotta uudelleen...eli samoja pohdiskeluja itsekin käyn kuin sinä Martta:)Jotain vauvakamoja ollaan myyty jo eteenpäin mutta esim.pienimmät vaatteet olen vielä säästänyt...:)

Kivaa alkusyksyä!

Inkku ja typsy 1v 3kk
 
Kerttu
Voi että, ajattelin tulla katsomaan varmaan noin vuoden tauon jälkeen tänne ja täällähän on tuoreita kuulumisia! Tosi kiva kuulla teistä, harmillisia nuo Martan sairastelut:( Itse palasin töihin keväällä pojan ollessa vuoden ikäinen ja mies oli syksyyn asti hoitovapaalla. Nyt 1,5 vuotiaana poju aloitti päivähoidon pienessä päiväkodissa ja hyvin on alkanut. Hän on luonteeltaan tosi temperamenttinen ja vilkas, välillä naureskelemme mieheni kanssa että ei ihme että poika sai alkunsa loppujen lopuksi luomusti, on sellainen tulta ja tappuraa -tapaus että tulee läpi vaikka harmaan kiven. Öitä hän ei nuku kunnolla, eikä oikein päiväuniakaan. Koko ajan pitää olla menossa jonnekin. Enempää lapsia ei ole suunnitelmissa, alkaa ikää jo olla sen verran että taitaa olla hyvä näin. Oikein hyvää alkanutta syksyä teille, ollaanhan taas langoilla:)
 
Martta14
Inkulle tulin vastailemaan korvatulehduksista ja putkista. Meillä oli 4 tulehdusta keväällä. Vasta kun vein pojan 20v lasten korvia hoitaneelle lääkärille, saatiin oikesti apua. Hänellä oli käytössä korvamikroskooppi, ja hän kertoi että ei ne lastenlääkärit näe kunnolla sillä perusvehkeellä millä sinne korvaan yleensä kurkistetaan. Lisäksi kukaan lastenlääkäreistä ei koskaan esim imenyt vaikkua pois edestä, eli voi kysyä ovatko nähneet yhtään mitään :( Lastenlääkäriltä saatiin aina antibioottikuuri mutta oltiin uudestaan jo vastaanotolla ennen kuin ehdittiin edes käydä kontrollissa edellisestä lääkekuurista. Eli ainakaan meillä kuurit ei auttaneet yhtään kun korvat oli täynnä märkää.

Meillä on pojalla ennen syntymää otettu vakuutus, joten yksityisellä käydään ja siellä myös putkitus hoitui sujuvasti. Lapsi nukutetaan kevyesti ja saa särkylääkettä toimenpiteen jälkeen. Kyllä pieni mies pani kovasti hanttiin kun hänet operaatiopöydälle laitettiin, mutta sitten maskin kautta hengitetty nukutusaine jo vaikuttikin. Paraneminen meni hienosti ja taidettiin vain parina yönä laittaa kipulääkesuppo (sekin varmuuden vuoksi). Tosin tuon operation jälkeen on vierastanut kovasti uusia paikkoja, mm parturiin en häntä saanut tukan leikkuuseen. Varmaankin luulee että aina puhdistetaan korvia. Putkikontrollissa käytiin pari kk operation jälkeen ja varmaan nyt syksyllä käydään vielä kerran.

Voin kovasti suositella kmedi.fi lääkärikeskusta jos on mahdollisuus lähteä Kymenlaakson suuntaan.
 

Yhteistyössä