Vauvakysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja molly06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

molly06

Vieras
Hei,

odotan syyskuuksi esikoistani ja mielessäni on varmaan tosi typeriä ja uusavuttomia kysymyksiä, mutta minkäs teet! Eli:
- missä asussa vastasyntynyt nukkuu yönsä? Pitääkö hommata joku pyjama vai käykö esim. body ja potkari? Täytyykö olla myssy päässä?
- kuinka usein esim. body pitää pestä, jos siinä ei ole näkyvää likaa? Vauvahan ei käsittääkseni hikoile.
- kuinka pienen vauvan voi totuttaa pulloon? Haluan, että myös isä voi hoitaa välillä syötöt.
-syyskuussa laitokselta kotiin lähdettäessä, mitä vauvalle päälle? Jos on body+housut, paita, sukat, lapaset ja myssy, tarvitaanko muuta? Esim. ohutta haalaria tms? Kuinka kylmällä laittaisitte ohuen haalarin?

Olen hyvin epävarma ja pelkään ettten pärjää vauva kanssa, toivon, että varmuus tulee ajan kanssa... En ole koskaan ollut vauvojen kanssa tekemisissä, kun lähipiirissä ei ole ollut ja tuntuu, että en osaa edes sellaisia asioita, jotka pitäisi tulla vaistolla. Vauva-arki pelottaa...

Hei. Ihan järkeviltä kysymykset kuulostaa. En itsekään tiennyt mitä päälle vauvalle synnäriltä lähtiessä. Henkilökunta osaa kertoa siellä, mitä päälle laitetaan kotimatkalle. Säästä riippuen tietty. Me nukutettiin vastasyntynyttä koko-potkupuvussa ja eka viikko oli myssy päässä, kun syntyi kovilla pakkasilla. Syksyllä ei varmaan myssyä tartte nukkuessa. Meillä pulloruokinta otettiin mukaan kuvioihin ihan parin viikon ikäisenä, kun olin niin tumpelo imettämään istuma-asennossa (ei siis voinut imettää reissun päällä). Kotimatkalle laitokselta kannattaa laittaa nuo vaatteet, jotka listaatkin ja sitten kaukaloon päälle jokin viltti. Jos autossa tulee sitten liian kuuma niin se viltti on helppo ottaa pois. Pärjäät varmaan mainiosti uuden tulokkaan kanssa.

Itse pidin alussa vauvalla öisin päällä juuri bodya ja puolipotkareita, myöhemmin kun ikäkuukausia alkoi olla enemmän alettiin käyttää pyjamaa. Myssyä ei pidetty kuin sairaalassa olo aikana ja kylvyn jälkeen vähän aikaa.
Vauvan vaatteita en tuossa vaiheessa niin usein pessyt, tosin meillä pissi meni usein läpi, joten siinäpä sitä sitten vaatteita tuli vaihdettua. Kyllä sen huomaa kun vaate kaipaa pesua =).

Meillä poika syntyi lokakuun lopulla ja aika leutoa oli tuolloin vielä. Kotiin kun päästiin oli pojalla päällä; body+puolipotkarit, sukat+lapaset, äitiyspakkauksen kypärämyssy+pipo. Sitten ostin aivan ihanan pehmeän puvun, joka sitten meni sen syksyä vauvalla päällä... siis lähinnä autoillessa. Ja viltti oli vielä kaukalossa.

Tuosta pulloon totuttamisesta. Meillä poika on aina juonut pullosta jos tarvetta, tosin hyvin harvoin ollaan siihen turvauduttu. Kaipa sitä voi silloin tällöin kokeilla, jotta vauva saa siihenkin tuntuman.

Muuten itsekin olin hyvin epävarma alussa, koska vauvoista ei ollut oikein minkäänlaista kokemusta, mutta yllättävän hyvin sitä pärjää ja ymmärtää kuinka asiat pitäisi tehdä. Ja ainahan kannattaa kysyä esim. omalta äidiltä neuvoja tms.

Iloista vauvan odotusta!!!

Tuosta pulloon totuttamisesta, olehan varovainen sillä mulle kävi niin että vauva tottui jo synnärillä pulloon niin ettei suostunut rintaa imemään ollenkaan. Se ei oppinut kunnollista imemisotetta aluksi niin sen takia sille alettiin antaa korviketta pullosta. Nyt olen vihdoin saanut tytön tottumaan rinnalle, mutta kyllä muutamat itkut itki sekä äiti että tyttö. Ei toki kaikki vauvat hylkää rintaa pulloa saatuaan, mutta minä kuulemma itse tein niin vauvana ja äitini joutui siitä lähtien lypsämään maidon ja juottamaan sen minulle pullosta. Eli kannattaa antaa ihan silloin tällöin vaan maitoa pullosta, olisi mun ohje, ettei pääse liikaa tottumaan.

Hei,

Kuvaamasi epävarmuus on tavallista! Muistan miten itsekin pähkäilin ties mitä ja tein monta "tyhmää" ostosta, kun ajattelin, että sitä ja tätä varmasti tarvitaan eli kannattaa kysellä etukäteen. Kun vauvan sitten vihdoin saa käsivarsilleen hoitaminen yms. lähtee sujumaan kuin itsestään. Laitoksella kannattaa kysellä mahdollisimman paljon apuja mihin vaan kysymyksiin ja mietityttäviin asioihin. Meillä vauva nukkui aina ns. yökkärissä ja nukkuu edelleen. Meillä on alusta asti ollut sama "iltarituaali" yökkäri päälle jne. Syksyllä sairaalasta kotiuduttaessa varmasti riittää perinteinen potkupuku, pipo ja pienet tumput + huopa autokopan päälle. Jos on kylmä niin lisäisin potkupuvun päälle esim. fleesehaalarin, jota voi sitten käyttää myöhemmin talvella toppahaalarin alla kovilla pakkasilla. Meidän vauva "tottui" pulloon jo sairaalassa, koska maito nousi minulla vasta 3. päivänä synnytyksestä. Sairaalassa siis annettiin ns. "lisämaitoa" pullosta. Kun oma maito oli noussut vauva oppi kyllä imemään rintaa hyvin. Suurin osa vauvoista oppii kyllä juomaan sekä pullosta että rinnasta (näin sanoi kokenut kätilö, kun ensin olin sairaalassa sitä mieltä, että en halua antaa tuttipulloa). Nyt vauvani on 5kk ja täysimetyksellä. Jos haluan hieman "omaa aikaa" olen pumpannut maitoa ja vauva imee sujuvasti pullosta:). Niin siitä myssystä. Meidän vauvalla oli myssy vain sairaalassa sisällä, kotona emme enää pitäneet myssyä sisällä.

Kyllä se siitä! Nauti odotuksen viimeisistä kuukausista ja tsemppiä tulevaan!

Meillä vauva oppi pullosta syönnin jo sairaalassa, kun oli valohoidossa. Samoin tutin syönti opittiin samalla kertaa. Pojalla ollut kuitenkin aina niin nälkä että syönyt kiitettävästi myös rintaa. Myssyä pidin noin kuukauden vielä kotona. Vauva menettää lämpöä pään kautta ja sairaalassa minua opastivat pitämään myssyä päässä myös vielä kotona. Yökkäriä meillä on myös puettu heti alusta asti. Opetin vauvalle rytmiä että kun yökkäri oli puettu niin sen jälkeen ei turhia enää lirkuteltu eikä seurusteltu, puhuttiin vain rauhallisella äänellä. Näin on opinnut tosi hyvin ilta ja unille meno rytmin.
Itse laittaisin mainitsemiesi vaatteiden ylle vielä fleecehaalarin. SIinä voit aluksi nukuttaa sitten vauvaa vaunuissa makuupussin sisässä ennen kovia pakkasia. Meillä on HM:ltä ostettu fleecehaalari jossa edessä kaksi vetoketjua, se oli tosi helppo ensiäidin pukea kun ei vielä uskalla käsiä ja jalkoja paljon taivutella.

Vaatteiden vaihdosta. Eli meillä vauva puklailee niin paljon, että vaatteita saa vaihtaa usein. On harvinaista, jos kaksi päivää sama body on käytössä ilman pesua:). Hyvä jos nyt edes yhden päivän pysyy. Useimmiten vaihdan vaatteet kaksi kertaa päivässä, kun puklut on aika runsaita. Muuten kyllä voisi pitää pidempäänkin. Yökkäriä ollaan käytetty myös alusta lähtien. Niitäkin tulee kyllä vaihdettua usein. No, onneksi vaatteita on todella paljon;).

Hyviä kysymyksiä ovat. En itsekään tiennyt vauvoista mitään ennenkuin omani sain =) Kyllä sitä sitten kummasti osaa omaa lastaan hoitaa kun syliinsä saa. Muista että neuvojia löytyy joka lähtöön, poimi niistä neuvoista ne jotka sinulle sopivat ja jätä muut omaan arvoonsa. Hyviä vastauksia ootkin jo saanut. Tosta tuttipullosta.. Meillä kävi niin ettei huolinut pulloa, kun ensimmäisen kerran kokeiltiin joskus 1,5kk iässä eli niinkin voi käydä... Yöllä pidettiin aluksi samoja vaatteita kun päivälläkin (ei ollut äitikään aina ihan selvillä vuorokaudenajasta =)) Sisällä ei pidetty myssyä vaikka joulukuussa syntyikin. Meillä myös puklaileva vauva, joten vaatteita kyllä joutui vaihtamaan useamman kerran päivässä, muuten ois voinu pitää varmaan pari päivää.. Onnea ja tsemppiä tulevaan!

Kiitos kaikille vastauksista! Nyt jo on varmempi olo, eiköhän se siitä! =)
Sellainen tuli vielä mieleeni, meillä kun on hankittuna yhdistelmät pehmeällä kopalla, niin tarvitseeko tähän fleecellä vuorattuun kantokoppaan vielä jotain petivaatetta tms.? Entäpä tyyny, milloin vauva tarvitsee tyynyn?

Sanoisin vielä tuosta pulloon totuttamisesta, että suositus on ettei esimerkiksi tuttia anneta ennen kun vauva on kahden viikon ikäinen koska silloin vauva oppii erilaisen imuotteen (tuttia imetään erilailla kun rintaa) ja tämä voi häiritä rintaruokintaa. Eli pulloakaan ei kannata yrittää heti opettaa vaan vasta esim vauvan ollessa parin-kolmen viikon ikäinen.

Tosi kiinni siinä vauvassa kuitenkin on eikä vastasyntyneen luota välttämättä edes halua lähteä mihinkään moneen viikkoon tai jopa kuukausiin.

Mukavaa loppuodotusta ja kyllä se äitiys siitä lähtee sujumaan!

Hei!

Vauva ei ainakaan alle 1-vuotiaana käytä tyynyä. (Olisko jopa pidempikin aika, oma vauvani vasta 9kk..)

Pehmeään koppaan ei tarvitse petivaatteita, mutta joku harso voi olla hyvä laittaa vauvan alle, ettei se puklaa koppaan. Koppaa on hankala pestä jos jokapäiväisessä käytössä.

Mukavaa odotusta, äläkä stressaa turhia:)

Minulle toitotettiin jo raskausaikanani, että ei kannata laitoksella antaa hoitajien vauvalle pulloa, eikä tuttia kannata tarjota. No, kun poika syntyi oli hänellä tosi kova imuhalu; imi äidin rinnat ihan verille ja käsiään lutkutti koko ajan, joten "viisaampien" neuvoista viis tutti tuli käyttöön. Pullostakin hoitajat olivat tarjonneet, en hennonnut kieltäytyä kerta näkivät vauvalla olevan nälkä. Myös sen, että kykenin vauvaa imettämään vuoden mahdollisti heti laitokselta alkaen rintakumin käyttö, rinnapäiden ollessa tosi kipeät, hoitajien ja neuvolan neuvojen mukaan annoin kerran pari maitoa pullosta, jotta rinnanpäät saivta levätä:)

Ihan alusta asti vauvan imuote oli oikea ja se vaan parani koko ajan, myöhemmin pystyin jättämään rintakumin pois.Tuttia vauva ei kovinkaan paljoa ole imenyt, välillä nukkuikin ilman sitä. Vuoden paikkeilla se tuli vähäksi aikaa tärkeäksi, mutta on käytössä enää yöllä ja joskus äänenvaimentimena;) Tuttavani lapset ovat alkaneet syömään tuttia 1v, vaikka vauvana sitä eivät huolineet.

Ei kannata olla asioissa ehdoton vaan katsoa mitä oma vauva tarvii. Usein vauva pitää äitiä tuttina ellei saa muuten tyydytettyä imemisentarvetta, joka lapsella on luontaista 1½v asti. Tutilla on todettu olevan myös hyviä vaikutuksia mm. purennan kehittymiselle, kätkytkuoleman ehkäisyyn ja sillä on lapselle rauhoittava vaikutus.

Kannattaa antaa tutti heti laitoksella jos haluaa,että vauva sitä joskus syö. Samoin pullosta juomaan kannattaa myöa opettaa heti, tosin ei sitä tarvi opettaa ellei päästä useita kuukausia kulumaan. Hädän hetkellä se, että vauvalle kelpaa pullo on tärkeä asia.Jos haluat, että miehesikin hoitaa syöttöjä pulloa kannattaa antaa alusta asti. Tosi harva lapsi alkaa hylkimään rintaa.

Meillä on ollut aina hyvin tyytyväinen ja sopeutuvainen vauva, kaikki kelpasi, rinta, pullo ja tutti, kaksi viimeksi mainittua tosin on meillä ollut todella vähällä käytöllä. Nyt meidän vauva on reilun vuoden ja enää tutti käytössä öisin, jonka sylkee pois nukahdettuaan.

Sitten vielä muihin kysymyksiisi. Meillä alussa oli päivä- ja yövaatteet samat noin 3kk iässä alettiin käyttä yöasua. Meillä myös puklailtiin paljon 8kk, joten varsinkin alussa vaat´teita vaihdettiin ainakin kolme kertaa päivässä eli yöksi aina puhtaat.

Sellaista silkkimyssyä vauvalla pidettiin päässä laitoksella n. 3 päivän ajan.

Kun kotiudutte sairaalasta voit myös halutessasi hankkia ohuen fleecepuvun tai vastaavan se menee myöhemminkin, siis jos silloin on tuulista ja lämpö n. 15 paikkeilla, vauva tarvii lämmintä.

Tyynyä saa alkaa käyttämään 1v.

Pehmeään kantokoppaan voit laittaa alustaksi muovifroteen, se ei hiostanut ainakaan meillä ja suojasi koppaa. Froteen päällä meillä oli lakana, tämä siis ihan pienenä. Myös äp. makuupussi on hyvä alusta.

Mukavaa odotusta!

Yhteistyössä