vauvalla limainen vetinen vihreä kakka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maaria

Vieras
Moi! 2kk vauvalla on ollut pari päivää limainen ja aika vetinen kakka. Väri on tosi vihreä. Voiko syynä olla jekovitin vaihto D-tippoihin tai viikko sitten saatu rota-rokotus, josta ei tähän mennessä ole tullut vaivoja? Vai olisiko todennäköisin syy allergia? Vauva on tyytyväinen ja nukkuu normaalisti. Iho hieman kuiva. En ole ruokavaliossani tehnyt muutoksia. Kysyn neuvoa neuvolasta ensi viikolla, mutta olisi kiva saada mielipiteitä täältä jo ennen sitä. :)

Voi hyvinkin olla rotarokote. Meidän vauvalla oli aina vihreää kakkaa kun oli tulossa sairaaksi, nuha tms. Siitä aina tiedettiinkin varautua, mutta aina ei ollutkaan mitään erityistä syytä. Jos muuten tyytyväinen ei syytä huoleen.

Meidän tyttö kakki myös vihreää aina silloin tällöin tokan rotavirus-rokotteen jälkeen. Ekalla kerralla soitin neuvolaan ja kysyin asiasta. Vastaus oli, että vauvan kakki voi silloin tällöin vain jostain syystä olla vihreää, ei aiheuta huolta.

Jälkeenpäin tuli mieleeni kun olin muutama vuosi sitten sellaisella 24 h puhdistus-paastolla, niin omat tuotokseni muuttuivat vihreiksi. Ehkä se vihertävyys on merkki siitä, että sinne suolenmutkaan kertyneet kamat tulivat nyt vaan ulos.

Syynä on rotarokote. Nimenomaan viikko sen jälkeen se näkyy kakassa.

Vauvan kakka voi tosin muutenkin olla joskus vihreää ja limaista yms. ja itse uskon sen liittyvän suoliston kehittymiseen / bakteerikantaan yms. juurikin tuossa 2-5kk iässä. Esikoisen kohdalla kaikki oli uutta ja ihmeellistä ja silloin kyselin vihreästä kakasta neuvolassa, ei osattu sanoa muuta kuin että ilmavaivat tai jotain. Toisen lapsen kohdalla sanottiin rotarokotteen yhteydessä että viikon päästä kakka voi olla löysää ja vihreää, ei tarvitse huolestua.

Kiitos kovasti vastauksista. Muistelen terveydenhoitajan sanoneen, että viikon ajan rokote voi tehdä vetistä kakkaa. Ihmettelinkin, miksei mitään oireita tullut ennen tätä. Voi olla, että terveydenhoitaja on sanonut erehdyksessä näin, tai sitten itse muistan tuon väärin. Vielä kerran kiitos teille! Rauhoitti mieltäni kovasti.

Yhteistyössä