Vauvalle sairaalaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MM

Vieras
Miten on, tarvitaanko vauvalle sairaalaan mukaan muuta kuin kotiutumisvaatteet ja turvakaukalo autoon, eli onko vauvalle sairaalaoloajaksi vaatteet sairaalaan puolesta kuten myös esim. vaipat? Entä onko äidille sairaalan puolesta siteet, alushousut ja imetysliivit? Eli pärjääkö itsekin meno/kotiintulovaatteilla? Saattavat toki nuo sairaalan siteet olla sellaisia ""Vuokkosia"" etteivät juuri ime... vai?

Entä jos saa perhehuoneen saako isäkin ruoan sairaalassa vai tuleeko varautua omin eväin (NKL)?

Vauva saa sairaalassaoloajaksi vaatteet ja vaipat. Äidille on siteet, alushousut ja yöpaita, mutta tuota imetysliiviasiaa en tiedä, sanoisin, että ei.
Sairaalan siteet on just parhaita siihen jälkivuotoon, ne on ISOJA!
Perhehuoneasiaan vastatkoon joku muu, en tiedä...

Heippa,

et tarvitse sairaalaan vauvalle muuta kuin kotiutumisvaatteet, talo tarjoaa sielläoloaikana potkarit ja paidat (NKL). Vaipat saat myös sairaalasta, ainakin NKL:lla saa hyllystä ottaa Liberon hoitokasseja, josta löytyy vaippoja, hoitopyyhkeitä ym., ihan kätevää. Ja pelkkiä vaippojakin täydennetään huoneiden hoitotason laatikkoon päivittäin.

Äideille talo tarjoaa niinikään vaatteet, toki saa omissakin kulkea, mutta sairaalan napillinen pitkä trikooyöpaita on TOSI hyvä, kun aloittelet imetystä ja myöskin vessareissuihin (suihkuttelut ym.). Lisäksi vaatteita saa vaihtaa niin usein kun lystää, aina puhtaita valmiina, ja likaiset vaan pyykkisäkkiin. Verkkohousut (2 eri kokoa) saat myös samasta vaatekärrystä, ovat todella hyvät ja napakat pitämään siteet paikallaan, ja kaikenlisäksi ovat kertakäyttöisiä, roskiin vaan kun likaantuvat.

Siteet ovat ISOJA vaippamallisia, tarrallisia, soveltuvat erinomaisesti tarkoitukseensa ja imevät hyvin. Vuokkoset eivät kokonsa puolesta ole lähimaillakaan, sairaalan siteet ovat n. 3x niiden kokoisia. Ja siteitäkin on vessa pullollaan, saa käyttää niin monta kun lystää.

Imetysliivejä et saa osastolta, ne täytyy hommata itse, mutta esim NKL:n kanttiinista saa ostaa liivejä, hinta tosin n.50-60€/kpl. Lisäksi jos tarvitset imetykseen rintakumia avuksi, niitä voi myös ostaa kanttiinista (tosin Prismasta saat samat kumit puolet halvemmalla). Osastolta voivat antaa rintakumin lainaan, mutta olisi toivottavaa, että palautat sen kotiin lähtiessäsi.

Itsellesi kotiutumiseen ovat parhaat juuri ne vaatteet (tai siis ainakin samankokoiset), joilla sairaalaan saavuitkin, nimittäin vatsa ei häviä hetkessä. Ja jos sinulle päädytään tekemään sectio, niin kannattaa olla housut, joissa ei sauma purista siitä alavatsalta, tekee muuten melko eetvarttia! Ja section itse läpikäyneenä voin varoittaa, että kannattaa hommata kotiinkin muutama samanlainen yökkäri kun mitä sairaalassa on, tekee elämän paljon helpommaksi sen haavan kanssa!

Perhehuone sisältää ruoan ja ""majoituksen"" myös isälle, maksathan siitä kaksinkertaisen hinnankin/ vrk. Hyvähän omia eväitäkin on ottaa, jos vaikka iskee himo naposteluun, kun osastolla on kuitenkin tietyt ruokailuajat. Jääkaapista tosin saa hakea esim mehua tai jogurttia/ viiliä, tai mitä milloinkin siellä sattuu olemaan.

Hmm, toivottavasti osasin vastata edes jotenkuten selvittävästi kysymyksiisi. Sori jos hiemam intouduin naputtelemaan tätä tekstiä, olisin vain itse kaivannut muutama kuukausi takaperin tietoa juuri näistä samaisista asioista, muttei ollut ketään jolta kysyä.

Tsemppiä sulle odotukseen ja synnytykseen :)

Itse olisin hukkunut äitiysvaatteisiin synnytyksen jälkeen, joten ehkä jotkut joustovyötäröhousut tai nauhalla kiristettävät voisivat olla hyvät kotiutumista varten. Tai sitten otat pari eri vaihtoehtoa. Ja voihan isä tuoda tietysti kotoa sopivammat, jos sattuu ensin vääränkokoiset.

Sairaaloiden käytännöissä hieman eroja.. Meillä oli myös Liberon kasseja jaossa, mutta niitä oli 1/hlö ja sen sai vasta kotiinlähtiessään mukaan. Vaipat, vaatteet ym. vauvan hoitotuotteet olivat ihan siellä huoneissa ja vauvalassa vapaassa käytössä. Verkkohousut eivät olleet kertakäyttöisiä vaan menivät pesulasäkkiin kuten muutkin sairaalavaatteet. Ei siis kannata heittää roskiin jos ei niin ole erikseen mainittu.

Vauvalle et tarvitse muuta kuin kotiutumisvarusteet, ne voi isä tuoda sitten kotiinlähtöpäivänä. Itsellesi tarvitset imetysliivejä ja liivinsuojia.

Täytyy kyllä kehua, että ne sairaalan siteet oli todella hyviä siihen hirmuiseen vuotoon. Samoin kun ne verkkopikkarit, joita olin vannonut etten käytä ;). Otin verkkohousuja ja siteitä muutamat kotiakin yösiteiksi, ne oli niin paljon parempia kun kaupan.

Kannattaa varata kotia ihan isoimpia mahdollisia, esim. yösiteitä valmiiksi. Mulla meni niitä se paketti parissa päivässä :/.

Yhteistyössä