vauvalle/taaperolle kengät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kenkiä ostamassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kenkiä ostamassa

Vieras
Vauvamme täyttää kohta 11 kk ja tarvitsisi syksyn tullen kengät jalkaansa. Ei vielä varsinaisesti kävele (paitsi tukea vasten), mutta lähikuukausina sekin tapahtuu, ja joka tapauksessa ilmojen viilentyessä jotain tarvitaan jalkaan.

Mitä suosittelette, arvon ellit, n. 11-kuiselle (pojalle) ensikengiksi? Kannattaako suunnata lähimpään markettiin vai johonkin vauvanvaateliikkeeseen? Asumme Helsingissä.

Hinnalla ei nyt sinänsä ole niin väliä, mutta en viitsisi ostaa useita kenkiä (ellei ole pakko) joten mieluummin yhdet hyvät.

Kaivataan siis ostopaikka-/kenkämerkki-/kenkätyyppivinkkejä sekä mielipiteitä siitä, tarvitseeko taapero jalkaansa eccoa vai onko joku prisman tossu yhtä hyvä.

Meillä oli keväällä sama tilanne. Löysin Itiksen K-kengästä aivan loistavat kengät, Richterin event waterproof. Ne on ensiaskelkengät, tosi kevyet, taipuu päkiästä mutta napakat kantapäästä. Eli täydelliset! :) Juuri huomasin että jäävät pieneksi, käyn varmasti ostamassa uudet samanlaiset! hinta oli n. 55euroa

No mä oon ostanu ihan Prisman ja Citymarketin kenkiä. Kuitenkin vielä suurimmaks osaks pihalla kontataan ja kengänkärjet saa kyytiä! Talveks varmaankin jotkut tukevat nilkkurit tai perus kuomat. Luulen ainakin, että meillä konttaillaan vielä pääosin, vaikka oppiskin kohta kävelemään. Ja kirpparilta oon koittanu löytää myös vähänkäytettyjä ja halpoja kenkiä. Ehkä oon hieman pihi :)

Ostettiin Eccon ensiaskelkengät tarjouksesta 40e (ovh jotain 55-60e). On oikein hyvät, nahkaiset, kevyet ja tukevat. Lisäksi ostettiin TopSportista Adidaksen coretex-lenkkarit, on kanssa oikein hyvät (täysin sama koko kuin Eccot, kätevä pohjallinen josta voi aina tarkistaa onko kenkä vielä oikean kokoinen). Nää Adidakset siis pitää vettä ja testattu on monet lätäköt. Ne saatiin puoleen hintaan eli maksettiin vain 25e. Jatkossa aion ostaa samat mutta isommat paitsi talveksi tietysti talvikengät. Kumpparitkin meillä on, he ostettiin kirpparilta ja ne on ihan ok, mutta on käytetty vain kaksi kertaa, kun onhan noi lenkkarit paljon paremmat käytössä.

Olen ostanut ensikenkiä kirppikseltä, sillä kävelemään opetteleva kävelee niin vähän, että eipä ensi kengillä ole välttämättä montakaan kymmentä metriä kävelty. Jalka kasvaa kuitenkin nopeasti, joten mielestäni tärkeintä on se, että kenkä on tukeva ja sopivan kokoinen.

Itse suosin nauhakenkiä, joilla saa mielestäni kengän hyvin jalkaan napakasti. KUn laittaa tuplasolmuun, niin ei nauhatkaan aukea. Kengäthän pitää joka tapauksessa pukea lapselle. Kun lapsi osaa itse laittaa kengät, niin sitten ne tarralliset on näppärät.

Kengät olen ostanut lapselle pääsääntöisesti ihan kenkäkaupasta (Andiamo, Aseman kenkä). Nahkakengät muotoutuvat jalkaan, eivät hikoile ja pysyvät kuosissaan eivätkä rikkoudu helposti. Esim. Elephanten on mielestäni hyvä ja luotettava merkki.

Talvikaudelle suosittelen GoreTex-kenkiä, jotta jalka pysyy kuivana.

Monia kenkiä ei tarvitse olla, mutta Nokian kumisaappaat kannattaa kyllä hankkia. Meillä ulkoillaan sateellakin, joten meillä lapsilla on sekä karvavuorelliset että tavalliset kumisaappaat.

Kirpparilta tai muuten käytettyjä kenkiä ei suositella ensiaskelkengiksi,sillä kenkä on muotoutunut jo toisen jalan malliin.
Fysioterapeutit peräänkuuluttavat ensimmäisten kenkien tärkeyttä,kenkä muokkaa kasvavaa jalkaa.

Mä oon ostanut jokaiselle nahkaiset ja nauhalliset kengät.Tukevat parhaiten.
Kumisaappaita en kovin pienen jalkaan ole antanut juuri siks että ei mitään tukea jalalle.

No meillä ensikengät laitetaan jo ryömimisvaiheessa eli lapsi ei osaa vielä edes seisoa. Tässä vaiheessa käytän uusia tai käytettyjä. Sitten kun opettelee/oppii kävelemään niin en todellakaan laita edes sisarustensa vanhoja kenkiä vaan ostan uudet ja tukevat. Tässä vaiheessa jotkut tossut olisi varmaan hyvä vaihtoehto, mutta ne ovat heti märät kun aamukasteiseen maahan menee ryömimään.

Kengän ei ole tarkoitus tukea jalkaa, vaan olla häiritsemättä jalan normaalia liikettä ja toimintaa. Kumpparit siis yhtä hyvät kuin muutkin siinä mielessä.

Kannattaa kiinnittää huomiota kenkien painoon, ihan hirveän painavia, etenkin kumppareita, myydään. Ja ekat kengät on syytä ostaa asiantuntevan myyjän kanssa, että tulee sopivat. Olen suosinut Stockaa, siellä on hyvä valikoima ja tietävät myyjät.

Kengissä on niin montaa eri mallia erilaisille jalan rakenteille, että mitään merkkiä ei voi lähteä ostamaan, vaan on sovitettava ja löydettävä se omalle lapselle sopivin. Esim. Elefanten ja Ecco ovat kapean ja matalan jalan kenkiä, ei sovi yhtään meidän pullerojalkaisille taaperoille. Tepsut ja Vikingit on käyneet. Myöhemmin jalka hoikkenee ja joku toinen merkki voikin olla parempi kuin ensikengissä.

Nahkakengissä on usein nykyään kärjessä kumivahvike, kannattaa valita sellainen, jos voi. Nahkakärki on tosiaan aina heti pinnasta puhki, vaikka kaupassa onkin kivan näköinen.

Niin, kumppareissa pienellä siis se ongelma, etteivät pysy jalassa, vaan jäävät haalarin/kurahousujen lahkeeseen roikkumaan ;). Goret siinä mielessä paremmat, kunhan ei sitten lätäköissä koko ajan kahlaa. Goret kestää kyllä vähän kahlaustakin. Vikingillä esim. on nyt Stockan ja K-kengän tarjouksissa korkeavartisempi gorelenkkari.

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Kengän ei ole tarkoitus tukea jalkaa, vaan olla häiritsemättä jalan normaalia liikettä ja toimintaa. Kumpparit siis yhtä hyvät kuin muutkin siinä mielessä.

Meille sanottiin neuvolassa (ja annettiin esite myös), että ensikenkien pitää olla tukevat ym. ja että siis kumisaappailla ei pitäisi liikaa olla vaikka lapsi niitä voi haluta käyttää koska ei osaa muita kenkiä pukea! Ja toisaalta sisällä olisi paras olla paljain jaloin, ei siis sisäkengissä, koska tällöin jalan pikkulihaksetkin saavat töitä. Samoin ulkona joskus ilman kenkiä, useinhan se ei säiden puolesta ole mahdollista. Minulle jäi sellainen käsitys, että pienillä kengän pitää tukea jalkaa. En sitten tiedä. Muut?

Kevyemmät kengät varmasti riippuu lapsen jalan mallista. Meidän pojan jalkaan on mahdotonta saada suurinta osaa lasten kengistä, vaikkei ole edes mikään pullajalka. Kannattaa siis lähinnä kiinnittää huomiota siihen mikä on helpoin laittaa jalkaan, se kun on melkoista ähräämistä kun vauvan tassu on joskus kuin keitetty spagetti;)

Talvikengiksi suosittelen ehdottomasti Kuomaa, helpoin pukea villasukkajalkaan. Siinä tulee nimittäin melko hiki niin äidille kuin lapsellekin jos kenkä ei meinaa mennä jalkaan ja kaikki muut vaatteet on jo topattu päälle...

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä oli:
Minulle jäi sellainen käsitys, että pienillä kengän pitää tukea jalkaa. En sitten tiedä. Muut?

Olen käsittänyt sen yhdestä neuvolan fysioterapiatiedotteesta näin, että jotta kenkä voisi olla haittaamatta jalan luonnollista toimintaa, sen pitää pysyä tukevasti jalassa, jalan liikkeessä mukana ilman, että jalan lihaksia tarvitsee erikseen jännittää. Silloin kengän on siis istuttava hyvin ja oltava riittävän tiukka joka kohdasta, ei vain varrensuusta, mikä sitten joskus käsitetään tarkoittavan, että jalka kaipaisi ulkopuolista tukea.

Kumpparithan ostetaan yleensä sen kokoisina, että sinne menee villasukka. Kun lapsi itse pukee kumpparit, hän ei yleensä mitään villasukkia laita, vaan kumpparit hölskyvät jaloissa ja jalkapöytää/nilkkaa pitää jännittää, että pysyvät jalassa. Hölskyntä voi johtaa askeleen lyhentämiseen jne., kun saapasta koitetaan pitää mukana menossa, tämä on ymmärtääkseni se huono puoli pienen itse pukemissa kumppareissa. Tai muissa liian isoissa tai liian leveissä = vääränmallisissa kengissä.

Esim. nämä Crocs-tyyppiset sandaalit ovat löysiä, mutta pysyvät kuitenkin hyvin jaloissa ja ovat niin kevyitä, että "lentävät" jalan mukana ilman, että sen eteen pitää jännittää jalkaa. Siksi ne ovat ihan hyvät taaperollekin, vaikka eivät tue mitään. Samoin kuin sisällä sisätossut, tarkoituksena vain lämmittää ja estää liukastumisia. Ja paljain jaloin kävelyähän suositellaan kaikille.

Kuomista vielä, että niidenkin sopivuus riippuu lapsen jalasta. Joillekin ne ovat liian leveät, eivät pysy kapeassa jalassa, tulee kumisaapasilmiö. Toisille taas varsi on liian kapea, taaperon paksu pohje ei aina kunnolla mahdu sisähousun lahkeen kanssa varteen. Hyvät kengät niille, joille ne sopivat :).

Ap kiittää vastauksista :) Meidän pojalla on tosi pullerojalka, hyvä tietää että emme sitten lähde Eccoja edes yrittämään jalkaan...

Ja lisää kenkävinkkejä saa toki vielä laittaa!

Meidän lapsella pituudesta todella pieni jalka, mutta muuten hyvin rintava pullerojalka. Ensiaskelkenkinä on Tepsut, Stockalta ostettu. Ne ovat nauhalliset, mutta kuitenkin helppo pukea - lapsen isäkin saa ne itkuitta jalkaan. Kengissä pitää olla hyvä pituussunnassa joustava pohja. Eli pohja pitää pystyä rullaamaan (kärki suuaukkoon). On lapsenkin suosikkikengät selvästi, helppo kävellä ja kevyet.

Saatiin fysioterapeutilta tällaiset ohjeet kävelemään kohta lähtevän lapsen kengän valintaan: kantakamppi tukeva, melko taipuisa pohja että on helppo askeltaa, mutta kuitenkin kiertojäykkä. Crocsit esitti esimerkkinä pahimmasta päästä. Nauhakengät tässä vaiheessa paremmat kuin tarralliset, kun nauhoilla saa kiristettyä kengän jalkapöydän päältä tarpeeksi napakasti. Vähän vartta, vaikkei nilkan löysyyden kanssa olisikaan ongelmia. Hyvä ohje oli myös, että lapsen ollessa seisaallaan piirretään jalan kuva pahville. Silloin jalka on "levällään ja pitkällään" kuten kävellessä. Tätä pahvinpalaa voi sitten sovitella kenkään kaupassa niin näkee onko lesti tarpeeksi leveä. Ensimmäisiin kävelyihin kuulemma voi olla käytetytkin kengät, kun niillä vähillä kävelyillä ei kenkiä vielä linttaan ole astuttu. Ja markettien kengät käyvät yhtä hyvin kuin erikoisliikkeiden, kun kiinnittää vaan huomiota kantaan ja pohjaan.

Näillä ohjeille meidän naperolla on nyt eccon ensiaskelkengät. Melko pullea ja leveä jalka mun mielestä on, mutta kyllä eccon lesti riitti. Hiekkalaatikkokonttailuun on käytetyt reebokin varrelliset kengät. Talveksi todennäköisesti ostetaan Eccon tai Vikingin gore-texit, käytettyinä tai uusina.

Alkuperäinen kirjoittaja kenkiä ostamassa;9304036:
Vauvamme täyttää kohta 11 kk ja tarvitsisi syksyn tullen kengät jalkaansa. Ei vielä varsinaisesti kävele (paitsi tukea vasten), mutta lähikuukausina sekin tapahtuu, ja joka tapauksessa ilmojen viilentyessä jotain tarvitaan jalkaan.

Mitä suosittelette, arvon ellit, n. 11-kuiselle (pojalle) ensikengiksi? Kannattaako suunnata lähimpään markettiin vai johonkin vauvanvaateliikkeeseen? Asumme Helsingissä.

Hinnalla ei nyt sinänsä ole niin väliä, mutta en viitsisi ostaa useita kenkiä (ellei ole pakko) joten mieluummin yhdet hyvät.

Kaivataan siis ostopaikka-/kenkämerkki-/kenkätyyppivinkkejä sekä mielipiteitä siitä, tarvitseeko taapero jalkaansa eccoa vai onko joku prisman tossu yhtä hyvä.

...ensiaskeleiksi, ja muutenkin nahkakengät on paras valinta!
Nykyään on paljon verkkokauppoja joista saa myös tilattua jos ei asu hyvän tarjonnan lähellä. Kuten meillä vain tylsä markettitarjonta...blääh...en lainkaan pidä niistä mustista, sinisistä, punaisista Vikingeistä ym muista, puhumattakaaan Kuomista... =(
Siski suosin verkkokauppoja ja ilahduin suomalaisesta PikkuJalat - Tervetuloa verkkokaupasta kun siellä on niin runsas valikoima ihania kenkiä lapsille!

...ensiaskeleiksi, ja muutenkin nahkakengät on paras valinta!
Nykyään on paljon verkkokauppoja joista saa myös tilattua jos ei asu hyvän tarjonnan lähellä. Kuten meillä vain tylsä markettitarjonta...blääh...en lainkaan pidä niistä mustista, sinisistä, punaisista Vikingeistä ym muista, puhumattakaaan Kuomista... =(
Siski suosin verkkokauppoja ja ilahduin suomalaisesta PikkuJalat - Tervetuloa verkkokaupasta kun siellä on niin runsas valikoima ihania kenkiä lapsille!

Ihania kenkiä, nyt tiedän mihin suunnata kevätkenkäostoksille.. kiitos linkkivinkistä!

Viimeksi muokattu:
Hyviä merkkejä ensiaskelkengiksi Kavat, superfit, ecco.. Nahkaiset ja nauhalliset mallit hyvät, niitä saa kiristettyä sopivasti. Marketeista en lähtis ostamaan vauvalle kenkiä, parempi hakea kengät myymälästä joka "erikoistunut" kenkiin, jossa henkilökunta mittaa lapsen jalan, ja etsii jalalle tukevat, sopivan kokoiset ja malliset kengät. Netissä myös paljon verkkokauppoja, joista voi tilata jos tietää varmaski koon ja että malli hyvä, itse ostin Oulun Anton&Ninasta Kavatin kengät vauvalle. Ja todella hyvät olleet!

Yhteistyössä