Vauvan 9kk istumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyyne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyyne

Vieras
Ei osaa vielä itse nousta istumaan lattialla eikä istua ilman tukea lattialla, mutta esim. rattaissa puskee väkisin istuvaan asentoon ottaen käsillä laidoista kiinni, vaikka selkänoja olisi makaavassa asennossa. Onko ok antaa vauvan istua rattaissa, sillä ei istu siinä kuitenkaan selkä suorana vaan kovasti eteenpäin kenottaen?

Syöttötuolissa pysyy kuitenkin jo hyvin pystyssä, tosin kumartuu siinäkin eteenpäin (ilmeisesti kuitenkin sen takia, että kurkottelee pöydältä koko ajan jotakin).

En tiedä, miten oikeasti menee mutta itse aloin 'istuttamaan' noin puolivuotiaana eli annoin kenottaa hetken lattialla vaikka nojailikin eteenpäin ja vaikutti melkosten huteralta. Nyt nousee jotenkuten istumaan (8kk) ja kestää istualteen hyvin, muttei osaa lähteä pois siitä asennosta. =) Syöttötuolia meillä ei edes vielä ole, vaan sitterissä hoituu syötöt. Muuten ei pahemmin istuksi.

Siis 6kk on se raja että ei sais istuttaa, mutta meijän tyttö kyllä istui jo 5 kuisena itse tukevasti. Neuvolasta kysyin, niin sanottiin, ettei kai sitä voi sitten estää. Kyllä se sitten saa istua jos itse istuu, ilman että istutetaan ja pidetään kiinni.
Niin ja todellakin on ok jos annat sen istua rattaissa. Meillä tuossa vaiheessa jo oltas hermostuttu jos ei ois saanut istua.

Jostainhan se istumisen harjoittelu on aloitettava, eli anna toisen nousta vaikka huteraa olisikin, niin pääsee siinä harjoittamaan istumatasapainoaan.

Alkuperäinen kirjoittaja antaa mennä vaan:
Jostainhan se istumisen harjoittelu on aloitettava, eli anna toisen nousta vaikka huteraa olisikin, niin pääsee siinä harjoittamaan istumatasapainoaan.

Ok, oon jotenkin luullut, että vauvalla pitää olla täysin selkä suorana, kun voi pitää turvallisesti rattaissa täysin istuvassa asennossa.
Rattaissa, jos vauva ottaa käsin laidoista kiinni ja puskee etukumaraan, niin en edes saa häntä takaisin enää makuulleen, vaan puskee sieltä etukenoon heti uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
olen todellakin ihmeissäni....meillä molemmat on juosta kipittäneet jo 9 kuisina....eikö joittenkin lapset tosiaan edes istu 9 kuisina???

Juu-u, niin ne on erilaisia ne vauvat. :D Harva juosta kipittää kyllä tuossa iässä. =)

Mutta jos ap:n vauveli nostaa itteään ylös vaunuissa istuma-asentoon, niin kyllä voi melkeen jo puhua, että nousee istumaan. Vai?? Ja kyllä se huteruus siitä aika äkkiä häviää. Anna vaan nousta ja testailla omaa koordinaatiotaan. :)

olen todellakin ihmeissäni....meillä molemmat on juosta kipittäneet jo 9 kuisina....eikö joittenkin lapset tosiaan edes istu 9 kuisina???

juu meilläkin on kävelleet kymmenkuisena molemmat vaikka vasta 9kk oppivat istumaan :D

Aika uskomatonta se kuitenkin on ettei ees istu....:( Tyttö käveli 8kk ja yks viikko ja poika käveli 9kk. että on aika kummallista. Ainakin minusta. poika täytti tänään vuoden ja leikkivät siskonsa kanssa hippasta, poika on jo yhtä nopea kuin kolme vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:

Juu-u, niin ne on erilaisia ne vauvat. :D Harva juosta kipittää kyllä tuossa iässä. =)

Mutta jos ap:n vauveli nostaa itteään ylös vaunuissa istuma-asentoon, niin kyllä voi melkeen jo puhua, että nousee istumaan. Vai?? Ja kyllä se huteruus siitä aika äkkiä häviää. Anna vaan nousta ja testailla omaa koordinaatiotaan. :)

Juu nousee tosiaan ylös rattaissa käsien avulla, vaikka selkänoja olisi esim. puoli-istuvassa asennossa. Onko teidän muiden vauvat osanneet heti istua rattaissa selkä suorana, vai ovatko kenottaneet tai olleet selkä kumarana ensin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:

Juu nousee tosiaan ylös rattaissa käsien avulla, vaikka selkänoja olisi esim. puoli-istuvassa asennossa. Onko teidän muiden vauvat osanneet heti istua rattaissa selkä suorana, vai ovatko kenottaneet tai olleet selkä kumarana ensin?

On ollut ;) (muoks. siis kumarassa ja huterana ensin)
Niin ja lapsentahtiin kun teet niin et voi tehdä kovin väärin. Eli meinaan että älä estele lasta. Jos hän nousee pystyyn niin anna nousta. Sitä tarkoitin tuolla että neuvolassa sanottiin että ei kai sitä voi estääkkään. Joten kyllä lapsi itse tietää kun on valmis.
Niin ja eihän se voi olla kuin huteraa, jossei saa siinä treenata niitä selkälihaksiaan ja vatsalihaksiaan :)

Yhteistyössä