vauvan istuttamisesta/istumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jo nelikuisena alkoi pungeta sitterissä pystympään tuo meidän muksu. Puolivuotta taitaa olla se virallinen raja, että saa lasta istuttaa. Meillä kyllä aloitettiin jo 5,5 kk iässä, kun ei lapsi enää viihtynyt puoli-istuvassa asennossa sitterissä. Mutta vain lyhyitä aikoja ja ei liian usein.

Meillä tää nuorimmainen on könynny istuma-asentoon jo varsin pienestä, oisko ollu 3-4kk. Mutta istumaan olen laittanut vasta kun osaa istua selkäranka suorana (ihan neuvolan suosituksen mukaan), eli oikeastaan sillon kun voi jo sanoa että istuu itse. Sitterissä puoli-istuvassa asennossa on ollut jo aiemminkin, mutta tosiaan esimerkiks syöttötuolissa ja vaunuissa vasta myöhemmin. En itse harrasta tätä "tuettuna istuttamista", istuu sitten kun on siihen kunnolla valmis!

hei kertokaapas mulle sitten kun tuo meidän jäpikkä on kyllä pungannut itseään kait siihen asentoon päin mutta ei siihen esim lattialta pääse. 10kk. seitsenkuukautisesta ollaan kyllä syötetty tuolissa ja neuvolan terkkakin aina kehuu todella jänteväksi. että voimaa kai olisi muttei ymmärrystä? en kai ole auheuttanut vauvan selälle jotain...

Meillä käytännössä tuo 4kk istuu lähes aina sylissä olleessaan. 3 kkn ikäsenä alko väkisin punnertamaan istuvaan asentoon.
Mediumi alotti istumistreenit suht samanikäsenä. Ja 5kk jo istui tuettuna, siis muutenkin kun sylissä.
Lapsi kyllä itse tietää milloin selkä kestää, sillä eivät he istu jos selkään sattuu. näin mulle on sanottu.

Yhteistyössä