Vauvan jalan koko

  • Viestiketjun aloittaja Neuloja
  • Ensimmäinen viesti
Neuloja
Olen innostunut neulomaan ja ajattelin yllättää sukilla tuttavan uuden vauvan. Kuinka pitkä jalkaterä on suunnilleen sellaisella kuukauden vanhalla? Entä kuinka paksu pohje? Laitelkaa mielellään muunkinikäisten vauvojen jalan kokoja, niin saan jonkinlaista käsitystä miten nopeasti ne kasvavat. En siis juurikaan ole ollut pikkulasten kanssa tekemisissä ja tuota uutta tulokastakaan tuskin pääsen vielä hetkeen näkemään...muitakin ideoita otan vastaan, esim. minkälaiset sukat ovat helpoimmat pukea ja pysyvät jalassa parhaiten.
 
*
tärkeää on että varresta löytyy kunnolla joustovaraa ja on silti napakka. Silloin sukan saa hyvin jalkaan ja se pysyykin jonkin aikaa jalassa. Ja mitään lyhytvartisia nilkkasukkia ei kannata tehdä, kun ne tippuu niin herkästi.
Jalan kokoa on aika hankala arvioida, mutta ehkä n.8-10cm pitkä terä voisi olla sopiva pienelle vauvalle. Itse kudoin 8kk pojalle sukat seitsemän veljestä langan vyötteen lapsiohjeen mukaan. Ainoastaan terää aloitettaessa kavensin vain vähän runsaammin että ei tulis niin leveä terä. Seitsemän veljestä on vaan turhan karkeaa lankaa vauvalle, joku Nalle-lanka vois olla parempaa ja luulenpa että siitäkin vyötteestä löytyy ohje (ainakin joskus on ollut) ja muistaakseni pirkan ja novitan neulesivuilta netistä löytyy vauvan sukkien ohje (ja nutun ja myssynkin) ja niistä voisi löytyä enemmän apua tuohon koko-hommaan... :)
 
Katjuska
Mä en noista neulomisjutuista tiedä mitään, omistan siinä asiassa vain monta peukaloa...=) Mutta, meidän poika on kohta 10kk ja hänen jalkapohjansa mitattiin juuri villasukkia varten, se on nyt (siis varpaista kantapäähän) n. 10,5cm.


Auttaisko yhtään...?
 
Sirenia
Tein just n. 11kk ikäiselle tytölleni sukat nalle-langasta. Silmukoita laitoin 40 ja puikot oli mielestäni 3½. Sukan pohjan pituus tuli n. 12cm ja siinä on hieman kasvunvaraa. Liian pieniä ei kannata tehdä koska sinne alle tulee kuitenki vielä tavalliset sukatkin eikä muutenka piukat villasukat oo kivat...
1kk ikäiselle tekisin n. 8cm pituisen jalkaterän. Ja silmukoita ehkä 32.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja Neuloja:
Olen innostunut neulomaan ja ajattelin yllättää sukilla tuttavan uuden vauvan. Kuinka pitkä jalkaterä on suunnilleen sellaisella kuukauden vanhalla? Entä kuinka paksu pohje? Laitelkaa mielellään muunkinikäisten vauvojen jalan kokoja, niin saan jonkinlaista käsitystä miten nopeasti ne kasvavat. En siis juurikaan ole ollut pikkulasten kanssa tekemisissä ja tuota uutta tulokastakaan tuskin pääsen vielä hetkeen näkemään...muitakin ideoita otan vastaan, esim. minkälaiset sukat ovat helpoimmat pukea ja pysyvät jalassa parhaiten.
Saimme vastasyntyneelle pojallemme lahjaksi neulotut toppöset ja niiden pituus oli 9cm, olivat kyllä armottoman suuret pitkän aikaa. Puolen vuoden iässä käytössä olivat Adidaksen vauvalenkkarit, joiden pituus oli 10 cm, menivät pitkään. 1,5v jalan pituus oli n. 13,5 cm.
 
niksiprikka
mä tykkään lasten villasukissa eniten niistä, joissa on joustoneuleella tehty sekä varsi että jalkapöydän päällinen (eli tällä 2 oikein 2 nurin neuleella). varsi saa minusta olla tosi pitkä - vaikka ihan polven alle saakka. pitkävartiset lämmittää myös nilkkaa leikki-ikäisilläkin, joilla jää helposti nilkat paljaaksi.
joustoneule myös jalkapöydän päällä antaa vähän pelivaraa... mun esikoisella on ollu ihan mielettömän kapea jalka (ja pohje), monet nätit villasukat oli yksinkertaisesti liian leveitä jalassa. paitsi ne joissa oli tuo joustoneule melkein varpaisiin saakka päälipuolella. nyt ne samat sukat menee kuopuksellekin, vaikka hänen jalkansa on taas "pullero".

tuo kokoasia on tosi yksilöllinen. mun kuopuksella on jalan koko 20, ikää 1,5v. hänen serkullaan, 5kk vanhempi, on jalan koko monta numeroa suurempi (oiskohan jo 25). vaikka ikäeroa ei ole juurikaan. ihan syntymästä saakka mun tytöllä on ollu siro jalka ja tuolla pojalla sellainen isännän alulle sopiva.
mut vastasyntyneellä saa olla vähän reilukin sukka, koska niillä ei ole tarkoitus kävellä eikä niihin yleensä pueta kenkää päälle. sinne toppatossuun kyllä mahtuu vähän reilummankin kokoinen sukka sisään.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja niksiprikka:
mä tykkään lasten villasukissa eniten niistä, joissa on joustoneuleella tehty sekä varsi että jalkapöydän päällinen (eli tällä 2 oikein 2 nurin neuleella). varsi saa minusta olla tosi pitkä - vaikka ihan polven alle saakka. pitkävartiset lämmittää myös nilkkaa leikki-ikäisilläkin, joilla jää helposti nilkat paljaaksi.
joustoneule myös jalkapöydän päällä antaa vähän pelivaraa... mun esikoisella on ollu ihan mielettömän kapea jalka (ja pohje), monet nätit villasukat oli yksinkertaisesti liian leveitä jalassa. paitsi ne joissa oli tuo joustoneule melkein varpaisiin saakka päälipuolella. nyt ne samat sukat menee kuopuksellekin, vaikka hänen jalkansa on taas "pullero".

tuo kokoasia on tosi yksilöllinen. mun kuopuksella on jalan koko 20, ikää 1,5v. hänen serkullaan, 5kk vanhempi, on jalan koko monta numeroa suurempi (oiskohan jo 25). vaikka ikäeroa ei ole juurikaan. ihan syntymästä saakka mun tytöllä on ollu siro jalka ja tuolla pojalla sellainen isännän alulle sopiva.
mut vastasyntyneellä saa olla vähän reilukin sukka, koska niillä ei ole tarkoitus kävellä eikä niihin yleensä pueta kenkää päälle. sinne toppatossuun kyllä mahtuu vähän reilummankin kokoinen sukka sisään.
Onpa tosi pieni jalka teillä tytöllä. Meillä pojalla oli kengän koko 1v 19 ja nyt 1,7v 22-23. Olen kuullut, että ensikengiksikin ostetaan jo kokoa 23, aika hurjaa. Ystäväni siron tytön pian 1½v, jalankoko on 22.
 
Q
meidän tytön jalan koko on tällä hetkellä 19. Ikää siis 1v4kk =)

Sisarusten kesken tosi suuria eroja; esikoisella oli jalka 21 vuoden ikäisenä ja 2-vuotiaana jo 23-24. On aina ollut pitkä tyttö että kaipa se pieni jalka jo näyttäiskin hassulta.........

Kuopuksella jalka kasvaa tosi hitaasti kuten myös koko tyttö on pieni ;)
 

Yhteistyössä