vauvan kääntäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kääntäminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kääntäminen

Vieras
Minulla on vauva mahassa perätilassa, ja saan lähiaikoina sairaalaan kutsun perätilan takia, eli arvioivat kaiketi voiko sen vielä kääntää ja että mahtuuko alakautta syntymään.
Haluaisin kuulla mielipiteitä ja kommentteja kääntämisestä, eli millainen vauvan kääntö yritys sairaalassa on, onko siinä jotain riskejä ja voiko siitä kieltäytyä siellä?
Ja yleensäkin mitä mieltä olette kääntämisestä onko se hyvä vai huono juttu. :/

Itse en antanut kääntää eli mahdollisuus on kieltäytyä siitä. Oma syyni kieltäytymiseen oli se, että lääkäri kertoi, että ylipäänsä yksi kolmasosa käännösyrityksistä onnistuu ja riskeistä jäi mieleen se, että saatetaan joutua tekemään hätäsektio samantien. Tosin se riski on kuulemma hyvin pieni, mutta sai kyllä minut pelästymään.

Lääkärihän tietenkin vielä kertoo riskeistä ja hyvistä sekä huonoista puolista. Olen vähän ihmetyksellä seurannut eri keskustelupalstoja, joissa ihmiset ovat kertoneet käännösyrityksen sattuneen, joillakin kovastikin. Minulle lääkäri sanoi, että käännösyritys ei missään tapauksessa saa sattua tai sitä ei tehdä. Joten kipua ei kannata ainakaan pelätä :)

Mulla yritettiin kääntää. Vauvan pylly oli lantiossa ja jalat "korvissa". Lääkärit sano, että jos esim on tulossa jalat edellä niin sitten ei mielellään edes yritetä kääntää.
Itse tapahtuma meni niin että yksi lääkäri ultrasi koko ajan mahan päältä ja toinen yritti vääntää mahan päältä jotenkin. Kun ei onnistunut ultraava lääkäri yritti sisäkautta :x nostaa vauvaa ylöspäin että se kääntyis helpommin. No ei todellakaan kääntynyt yhtään mihinkään. Hiki niillä oli molemmilla päässä ja sitten tuumasivat että lopetetaan. Aikaa kului ehkä semmonen 15 minuuttia. Etenkin se sisäkautta tunkeminen (en nyt tarkaan tiedä että miten syvälle se sen kouransa tunki ;) ) tuntui kaikista kauheimmalta. SAttuihan se koko homma mutta ei mitenkään ihan hirvittävästi. Olo oli jälkeenpäin kun jyrän alle jääneellä. Pari tuntia makasin käyrällä ja sitten kotiin.
Mulle ei edes mainittu mistään kääntämisen riskeistä etukäteen :whistle: Automaattisesti vaan varattiin kääntöyritys. Ei kyllä mitään erityistä tapahtunutkaan. Loppujen lopuksi päädyttiin sitten perätilasektioon. Alakautta en olis mistään hinnasta synnyttänyt vaikka olis sekin mahdollista ollut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 16:10 kääntäminen kirjoitti:
Minulla on vauva mahassa perätilassa, ja saan lähiaikoina sairaalaan kutsun perätilan takia, eli arvioivat kaiketi voiko sen vielä kääntää ja että mahtuuko alakautta syntymään.
Haluaisin kuulla mielipiteitä ja kommentteja kääntämisestä, eli millainen vauvan kääntö yritys sairaalassa on, onko siinä jotain riskejä ja voiko siitä kieltäytyä siellä?
Ja yleensäkin mitä mieltä olette kääntämisestä onko se hyvä vai huono juttu. :/
Mulla käännettiin vauva oikein päin viikolla 37, eikä ollut yhtään inhottava kokemus! Vauva ei tosin ollut ollenkaan laskeutunut, joten pepusta saatiin heti helposti hyvä ote. Käännön teki lääkäri, ja kätilö ultrasi vauvaa vähän väliä (katsottiin että sydän sykki, ja tarkistettiin asentoa). Käännös sattui ihan vähän ainoastaan kun pääpuolta painettiin, ja kun vauva oli saatu suunnilleen poikittain, ei loppu sattunut enää ollenkaan. Sekä ennen käännöstä että sen jälkeen otettiin sikiön sydänäänikäyrää.

Sain sairaalasta etukäteen lapun, joissa kerrottiin noista riskeistä. Siinä sanottiin, että merkittäviä muutoksia sikiön sydänäänikäyrässä esiintyy noin 4:1000, istukan irtoamisen riskin on noin 1:1000 ja riski joutua välittömästi keisarinleikkaukseen on 1:1000.

Omalle kohdalle ei ole sattunut, mutta sukulaiselle, joka kieltäytyi. Syynä riskit (istukka voi revetä) ja se, että vaikka vauva saataisiinkin käännettyä voi todennäköisesti kääntyä takaisin. Hän valitsi sektion. Pakota lääkäri keskustelemaan riskeistä, jotta voit punnita omaa päätöstäsi.

Setäni vaimo kieltäytyi kääntöyritysehdotuksesta, koska lääkäri sanoi riskiksi, että käännössä napanuora voi kiertyä kaulan ympäri. Vauva kääntyi sitten vielä itse rt:n vko ennen synnytystä =)

Yhteistyössä