Vauvan kanssa linja-autossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Niin taidan varmaan esittää tyhmän kysymyksen, mutta en ole koskaan mennyt vauvan kanssa linja-autossa, joten askarruttaa muutama asia... Kysymys kuuluukin että: Auttaako kuski rattaiden nostamisessa? Paljonko maksaa vauva+rattaat? Missä vauva on matkan aikana, rattaissa vai sylissä? Mitenkäs turvallisuus/turvavyö? Taapero on 1.v

Kiitos kovasti vastaajille etukäteen!

Mihin linja-autoon sä nyt olet menossa? Kaupunkibussiin tavataan mennä ihan itse. Rattailla jos bussiin mennään ni vauva istuu tietysti niissä vaunuissa. Kaupungista riippuu maksaako mitään vai maksaako sekä aikuinen + vaunut.

Pitkänmatkan autoissa taas rattaat ei tietenkään tule edes sisälle. Niissä yleensä on turvavyl, kaupunkibussissa en oo tainnut koskaan nähdä.

en minäkään, mutta näin taannoin yhden pitkämatkalaisvauvan matkustavan ihan äitinsä vieressä turvakaukalossa. Rattaat olivat ilmeisesti tavaratilassa...mikäli nyt tarvitsivat edes niitä. Turvaistuimiahan saa linja-autoon tietääkseni kun sopii ajoissa...ehdottomasti turvaistuimeen.

Eri asia sitten jos meinaat jotain kaupungin paikallisliikennettä...siitä en tiedä mitään...

Meidän kaupungissa rattaat saa viedä ilmaiseksi, mutta itse pitää matka maksaa.
Useassa muussa kapupungissa pääsee ilmaiseksi.

Meillä ei kukaan auta, itse pitää vaunut raahata bussiin, onneksi on matalalattia busseja joten ongelmia sen suhteen ei ole.

Yleensä joku matkustaja auttaa vaunujen kanssa, jos on vanhan mallinen bussi, missä on portaat. Huikkaat sinne pussiin iloisesti, että voisiko joku auttaa. Muista tarjota työntöaisa edellä. Matalalattiabussiin työnnät ne itse vähän kallistamalla, silloin muista vetää ne samoin päin ulos, etteivät kippaa (opettakaa muuten mummoille tuo, heillä on aina ongelmia, haukkuvat sitten kuskin, kun itse menevät väärin). Maksullisuus riippuu aivan paikkakunnasta, täällä esim. oman kunnan sisällä on ilmaista, mutta jos matkustat samalla bussilla kaupunginrajan ulkopuolelle joudut maksamaan koko matkasta. Lapsi istuu rattaissaan, jos ei pitkän matkan bussista ole kyse, missä rattaat tulevat kasattuna alas tavaratilaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Epäselvästi näköjään kirjoitin... tosiaan ihan kaupunkibussiin oltais menossa, täälläpäin missä me asustellaan on busseissa turvavyöt.

Katsopa sitten bussiyhtiön sivuilta tai aikataulukirjasta. Siinä pitäisi lukea mitä rattaiden kanssa matkustaminen maksaa. Monessa isossa kaupungissa ilmaista molemmilta, toisaalta esim. Lahdessa vaunut maksaa ekstraa. Jos näin on, niin sinuna jättäisin siinä tapauksessa ehkä vaunut kotiin, kun kuitenkin 1v. jo kyseessä. Riippuu siitä olettekomenossa kaupungille kiertelemään ja ostoksille vai kylään/lääkärille tms. yhteen paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja siis että:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Epäselvästi näköjään kirjoitin... tosiaan ihan kaupunkibussiin oltais menossa, täälläpäin missä me asustellaan on busseissa turvavyöt.

Katsopa sitten bussiyhtiön sivuilta tai aikataulukirjasta. Siinä pitäisi lukea mitä rattaiden kanssa matkustaminen maksaa. Monessa isossa kaupungissa ilmaista molemmilta, toisaalta esim. Lahdessa vaunut maksaa ekstraa. Jos näin on, niin sinuna jättäisin siinä tapauksessa ehkä vaunut kotiin, kun kuitenkin 1v. jo kyseessä. Riippuu siitä olettekomenossa kaupungille kiertelemään ja ostoksille vai kylään/lääkärille tms. yhteen paikkaan.

:o
Mä tiedän 1vuotiaita, jotka ei edes osaa kunnolla kävellä.
Miten neuvot heitä liikkumaan jos rattaat jätetään kotiin :D
Äläkä sano että kaikilla on mitään kantopusseja...

Yhteistyössä