Vauvan kanssa uimaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari -75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sari -75

Vieras
Minulla on puolivuotias tyttö ja 3v. poika. En ole koskaan ollut vauvan kanssa uimahallissa. Ajateltiin mennä Serenaan, niin olisin kysynyt viisaammilta, miten vauvan kanssa voi mennä altaaseen, jos esim. kakkaa sinne? Otatteko vauvan alastomana altaaseen vai uimapuvun kanssa, löytyykö niin pienelle uimapukua? tyhmiä kysymyksiä, mutta en tosiaan tiedä miten vauvan kanssa menetellään uimahalleissa ja kuinka onnistuu ettei tekisi kakkaa altaaseen?

Alle 1v. kanssa ei saisi mennä uimahalliin muuta kuin valvotuissa olosuhteissa, esim. vauvauintiryhmässä (ohjaus, hengenpelastusvalmius, yms.) 3kk/5kg jolloin uimavesi on normaalia lämpimämpää ja puhdistettua.
Lapsella tulee olla uimapuku (joko housut tai painimallinen) ja ruokailusta ennen uintia 1-1.5h. Jos vauva kakkaa altaaseen, se tyhjennetään ja seur. kerran käytössä n. 2h päästä (voi vaihdella riippuen altaasta/puhdistusjärjestelmästä).
Jos kuitenkin haluat vauvasi kanssa uimahalliin, en usko että kukaan vauvan henkkareita ovella kysyy..
Itse en vauvaani veisi pöpöpesään vaan nauttisin 3v. kanssa uima-altaalla polskuttelusta ja jättäisin pienemmän kotiin isän kanssa.

Me kyllä käytiin vauvan kanssa kylpylässä. Ei ne vauvat yleensä kylläkään sinne altaaseen kakkaa.. on kuulemma tosi harvinaista. En ole koskaan mistään kuullut ettei alle 1-vuotiasta saisi viedä uimahalliin!! Kyllähän ne 1-2-vuotiaat yhtäläisesti voi päästellä sinne..

Ap kysymykseen niin meillä oli vauvalla uimavaippa. Niitä saa kylpylöistäkin ostettua ja me oltiin etukäteen hankittu Lindexiltä. Viimeksi kun käytiin reilun 1v kanssa niin oli ihan normi uimapuku. Alastomana ei saa viedä. Meillä oli turvakaukalo altaan vieressä johon saattoi välillä vaavin laskea pyyhkeen kera lämmittelemään. Nukkuikin siinä välillä ;) ja suihkuhuoneessa helpotti esikoisen pesemistä ja pukemista. Vauva kyllä selvästi nautti olostaan, polski innoissaan jne. Päätä/kasvoja ei veteen laitettu joten ei mitään pöpöjä saanut. Ainoastaan se oli hankalaa kun pelkäsi niitä suihkuja..

Ainakin tässä lähikylpylässä lasten altaassa on veden lämpötila 36 astetta. Kyllä niitä 6-12 kuukauden ikäisiä näkyy paljon kylpylöissä. Toiset ei vie muttei se tarkoita etteikö toiset saisi viedä =)

aq:lle:
se, että alle 1v. ei suositella vietäväksi uimahalliin ei johdu siitä että voivat 'päästellä' veteen, vaan siitä, että uima-altaat ovat huikeita pöpöpesiä eikä vauvoilla vielä ole tarvittavaa vastustuskykyä.

On varmasti jokaisen vanhemman omalla vastuulla viekö venäläisten (suomen kylpylät nykyään täynnä...) kuseksimaan altaaseen tai uima-halliin lapsensa...

Kyllä O&P on oikeassa, tästä on olemassa suositukset. Ei uimaopetus- ja hengenpelastusliitto varmasti huvikseen testaa vauvauintipaikkojen olosuhteita. Turvallisiksi todettujen vauvauintialtaiden seinältä löytyy diplomi, josta tutkitut altaat tunnistaa.Toki jokainen voi suosituksia omalla vastuullaan olla noudattamatta ja ottaa riskin.

Enpä näe siinä eroa onko siellä venäläisiä vai suomalaisia kuseksimassa...........

Ja vielä tuosta vauvauinnista niin vauvauinnit on asia täysin erikseen. Niissä harjoitetaan sukeltamista yms kun taas kuten yllä kirjoitin niin ei me ainakaan kasteltu vauvan päätä/kasvoja veteen!!

Mitä ns oireita siitä sitten voi tulla? Me ollaan käyty paljon uimassa eikä mitään ihmeellistä olla huomattu.... Lapset aina tosi terveitä jne.

Kannattaa ennemmin lukaista tämän palstan vauvauintiviestit. Kylpylöissä/ uimahalleissa vesi vauvauintiaikojen ulkopuolella likaista. Kylpylöissä paljon esim. ulkomaalaisia, joiden peseytyminen ennen altaaseen menoa niin ja näin. Myös korut tuovat extrapaljon likaa, ne onkin ehdottomasti otettava pois vauvauinnissa. Näin ei ole kylpylöissä ja halleissa normaaliaikoina, vaikka se suositeltaavakin on.Tästä syystä esm. halleissa aamun aikaiset tai illan myöhäiset vauvauintiajat.Kakkaamisriski on aina. Halli tyhjennettävä/ tai allas, jos kakkavahinko sattuu. Kakassa paljon bakteereita. Alle vuoden ikäisen lämmönsäätelykyky ei toimi, tästä syystä lämmitetty vesi. Kylpylän ilma kuitenkin viileää! Vauvan valveillaoloaika ei myöskään ole vielä kovin pitkä. Esim. siksi vauvauinnit vain 20-30 minuttia kerrallaan. Pöpöjen vastustus vauvoilla heikkoa ja veden välityksellä pöpöt leviää helposti. Tästä syystä vauvauintiinkaan ei saa mennä sairaana, vanhemmat mukaan lukien. Uimahalleissa esim. jalkasieni leviää terveellekin aikuiselle herkästi...
Vasta noin vuodenikäisenä kannattaa viedä. Kehottaisin harkitsemaan vielä!

Olen ihan tietoinen, että "vauvauinti on asia erikseen". Jotain voi silti ehkä päätellä siitä, että vauvoille tarkoitettuja vesiä valvotaan tarkasti. Jos mm. vedenlaadulla ei olisi merkitystä, näin ei varmastikaan tehtäisi. Sukeltaminen ei ole syy, että näin tehdään.
Vauvojen viemisestä yleisiin uimaloihin/kylpylöihin on olemassa suositukset ja niiden perusteet on helppo ymmärtää ihan arkijärjellä >> mm. vauvan lämmönsäätely ja immuniteetin alhaisuus sekä vedenlaatu. Jos haluat ottaa riskin niin voit tietysti niin tehdä ja toivoa, että lapsesi jatkossakin pysyvät terveinä. Muille en ehkä itse lähtisi suosittelemaan.
Siitä olen samaa mieltä, että mitään tiettyä kansallisuutta ei kannata leimata epähygieniseksi tai "kuseskelijoiksi", vaikka kylpyläkäyttäytymisessä varmasti onkin joitain kulttuurieroja.

Anteeksi aiempi todella asiaton kommenttini tiettyyn kansallisuuteen liittyen! .. löytyy sitä monenlaista tallaajaa niin suomesta kuin muualtakin. Olen itsekin asunut menneisyydessä ulkomailla ja siellä katsottiin pitkään nenän vartta pitkin kun peräti olin suihkussa ilman uimapukua...

ei vauvauinnissa ole pakko sukeltaa, eikä vauvauinti ole sitä varten että vain harjoitellaan sukeltamista ja uimista. Vauvauinti on yhteinen mukava hetki ja siellä on myös yhteisiä piirileikkejä jne. Jokainen päättää itse haluako sukelluttaa vauvaa vai ei.

Lisäänpä minäkin kommenttini tähän eri kulttuurien uimahalli/kylpyläkäyttäytymiseen. Ainakin Itä-Suomessa venäläiset naiset käyvät uimapuvut päällä poikkeuksetta saunassa. Hiuksia ei välttämättä pestä tai kastella ennen altaaseen menoa. Suihkutilassa kävellään vaatteet ja jopa ulkokengät jalassa. Eli en vie vauvaani missään tapauksessa näihin venäläisten valtaamiin uimahalleihin/kylpylöihin. Muuten minulla ei ole mitään eri kulttuurien ihmisiä tai venäläisiä vastaan. Niitä on vain esim. venäläisten juhlapyhinä liikaa uimahalleissa ja kylpylöissä ja tavat ovat aivan toista luokkaa kuin meillä suomalaisilla. Eli mielestäni O&P kommenttisi ei ollut täysin tuulesta temmattu.

Alkuperäinen kirjoittaja mh30:
ei vauvauinnissa ole pakko sukeltaa, eikä vauvauinti ole sitä varten että vain harjoitellaan sukeltamista ja uimista. Vauvauinti on yhteinen mukava hetki ja siellä on myös yhteisiä piirileikkejä jne. Jokainen päättää itse haluako sukelluttaa vauvaa vai ei.

Tätä minunkin piti kommentoida, kummassa se elää se luulo, et vauvauinti on vaan sulkeltelua. Ei niitä sukelluksia montaa tehdä per kerta, vjoskus ei yhtään, vaan tarkoitus on totuttaa lapsi vesielementtiin ja siitä nauttimiseen, ei OPETTAA yhtään mitään....=)

Enpä tainnut kirjoittaa että on VAIN sukeltelua.. (Enkä harjoiTELLAAN vaan harjoiTETAAN) Pointti oli se että siellä ylipäänsä kastellaan vauvan pää/kasvot veteen kun taas me ei kastella altaassa... Yhtäläisesti se uiminen on meille yhdessäoloa ja nauttimista vaikkei vauvauinteihin olekaan varaa..

Juu, minultakin sen verran paikkailua tuohon kommenttiini, että ulkomaalaiset peseytyvät "huonommin". Minunkin käsitys heidän peseytymisestä perustui havaintoihini esim. venäläisten matkailijoiden peseytymisestä, kuten ninnu2:kin totesi. Mutta ei kaikkia voi sen takia leimata. Ja minun mielestäni huonoon peseytymiseen on yksi tekijä se, ettei meillä täällä pohjoisessa esim. oulun edenissä ainakaan ole opastuskylttejä muilla kielillä kuin suomeksi ja muutama ohje englanniksi. Kaikkihan eivät englantiakaan osaa ja suomea vielä vähemmän...
Ja sen verran vielä, että pöpöt leviää muutenkin kuin pelkästään pään/kasvojen kastamisella...

Itä-Suomessa (ainakin Saimaan tienoilla, jossa usein lomaillaan sekä Kolin lähellä Joensuussa) on kyltit suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. Venäjäksi on lisäksi erikseen kyltti yhdessä uimahallissa miehille, että samat housut jalassa ei mennä kuntosalille ja uimaan. Eli käyvät ensin kuntosalissa ja sitten samoissa shortseissa mennään uimaan. Siinä vedessä ei itsekään mielellään ui, saati lapsi. Venäläiset naiset tunnettuine tuperaauksineen ja meikkeineen pulahtaa uintiveteen ja siinä sitten pestään vähän meikkiä pois. Hohhoijakaa. Anteeksi tämä valitus, mutta olen tosiaan aivan täynnä venäläistä uinti/kylpyläkulttuuria. Eli ei se ainakaan omankielisistä kylteistä johdu. Ja saunan oven pielessä on kyltti, jossa uimapuvun päälle on vedetty raksi. Siitä luulisi ymmärtävän, ettei uimapuku päällä mennä saunaan. Mutta silti siellä istuu iso porukka venäläisiä naisia uimapuvut päällä. No, en enää valita tästä. En vain käy enää uimassa.

Yhteistyössä