vauvan kanssa uiminen ja ruokamäärä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elisa äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elisa äiti

Vieras
minua askarruttaa muutama asia,elikkä haluaisin kovasti mennä uimahalliin uimaan 8kk ikäisen vauvani kanssa, mutta en kuitenkaan ole innostunut vauvauinnista,eli voiko vauvojen kanssa mennä uimaan halliin koska vaan, ja kuinka kauan altaassa voi olla ettei vilustu? ja sitten askarruttaa kun kesä on tuloillaan että kauan voi olla pienen kanssa auringossa?ja vielä sellainen ruuan määrästä,kuinka paljon tarvitsisi aterialla 8kk ikäisen keskimäärin syödä?desin verran?imetän vielä usein,kiinteetä vauva ei paljoa suostu syömään!!kiitos

vastaan eka tohon uintijuttuun:

me käytiin vauvan ollessa pieni vauvauinnissa. kyllästyttiin, kun oli hankala järjestää että päästiin sinne aina silloin tiettyyn aikaan. kysyttiin sit ohjaajalta, saako tulla itsekseen vauvan kanssa. sanoi, että toki saa. eli kyllä isomman vauvan kanssa uskaltaa jo mennä, me aloitettiin itsenäiset käynnit kun lapsi oli n 9kk.

vauvauintiin vesi lämmitetään, mutta kun käytiin itsekseen, mentiin aina siihen altaaseen, missä lämpimin vesi (yleensä jonkin sortin poreallas/lasten allas). altaassa ollaan n 1/2 tuntia, riippuu varmasti paljon lapsesta miten pitkään siellä uskaltaa olla. ja voin sanoa, että noin pieni väsähtää helposti, on se uiminen niin rankkaa! (= että kannattaa lähteä ajoissa pois, ettei suihkussa huuda sit kuin palosireeni. meillä ainaki on menny hyvin, ja lapsi on tykänny! mut esim vauvauinnissa oli vauvoja, jotka pelkäs, ja huusivat vaan. tämäkin varmaan riippuu paljolti siitä, onko lapsi tottunut suihkuun, veteen, saunaan, meluun jne.

suorassa auringon paisteessa ei kannata olla ollenkaan, jos vaan mahdollista. auringolta suojaus vaatteilla, aina lakki päässä, ja esim ohut pitkähihainen body on hyvä, ettei pala. jos lyhyttä vaatetta päällä, ei tosiaan sinne aurinkoon. varjo kaikkein paras. rannallakin on hyvä olla jokin suoja, mihin lapsi pääsee. ja aurinkolasit on aika jees.

ruokakysymykseen mulla ei varmaan oo kovin järkevää vastausta, itsellä imetys loppui n.1/2 vuoden iässä, ja siitä mentiinkin nopeasti kiinteisiin kokonaan, 7-8 kk:n iässä vauva söi jo oikeestaan aikalailla samaa ruokaa kuin muu perhe. en sano, että se on paras tai oikea tapa tehdä, mut kannattaa kuitenkin jo 8 kk:n ikäiselle sitkeästi yrittää rintamaidon ohella kiinteitä, koska alkaa tarvimaan lisäenergiaa muustakin ruuasta kuin maidosta. esim säännöllisesti puuron antaminen aamulla/illalla, voihan siitä aluksi tehdä niin löysää, että menee helposti alas. lämmin ""potturuoka"" sit päivällä, siitäkihän saa soseutettua ihan melkeen juoksevaa. bonalla ainakin on tosi hyvä ruoasta kertova lehtinen, kysypä neuvolasta! (=

Olen itse harrastanut uintiurheilua koko ikäni ja olen miettinyt saman tyyppistä ratkaisua. Vauvauinnin ajankohdat eli useimmiten viikonloppuaamut kun eivät oikein houkuta. Aamuissa on kuitenkin kiistämättä se etu, että vesi on silloin puhtaimmillaan. On ehtinyt kiertää suodattimien läpi yön. Jos Jostain muistan kuulleeni, että 1-vuotiaan voi huoletta viedä yleiseen uimahalliin. Uskon kuitenkin, että kyseessä on ohjeellinen suositus. Itse ajattelen, että jos en malta tuota vuotta odottaa, koetan mennä hallille niin varhain kuin mahdollista ja etisiä lämminvesialtaita, joissa muutoinkin järjestetään vauva- ja naperouintia. Ajan suhteen kannattaa varmasti seurailla vauvan tahtotilaa. Vedessä kuitenkin kuluu sen verran energiaa, että puolisen tuntia varmasti maksimissaan.