vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulkomaille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ulkomaille

Vieras
Me ollaan pojan kanssa lähdössä ensimmäiselle etelän reissulle vähän ennen joulua. Valittiin sellainen ""turvallinen"" kohde kuin Kanarian saaret, on ainakin helpompi vauvan kanssa kuin jossain eksoottisemmassa paikassa. Vinkkejä kaivattaisiin, lähinnä käytännön vinkkejä. Ruoka otetaan mukaan kotimaasta, samoin vaipat, sillä ollaan vain viikko reissussa. Poika ehtii täyttää 6kk ennen matkaa.

Eniten mua tällä hetkellä mietityttää lentokentälle siirtyminen! Jos otetaan taksi, niin matkustaako lapsi kenties minun sylissäni taksin takapenkillä!! Entäpä itse kohteessa?? Sielläkin otetaan taksi, jolla siirrytään hotellille. Raahaanko turvakaukalon mukaan, saakohan sen ottaa koneeseen? Lisäksi vuokrataan varmaan autokin loman aikana. Onkohan vuokraamoissa turvakaukaloita ja jos on, niin millaisia... Tuleeko teille mieleen muita tällaisia ""pikkuasioita"", mihin olisi syytä kiinnittää huomiota. Vauva tarvii varmaan kans oman passin...

Kotimaassa voi tilata taksin turvakaukalolla etukäteen ja lentokoneessa vauvalle saa vauvankaukalon, mutta nousut ja laskut istuu vanhempien sylissä.
Matkatoimistosta kannattaa kysyä saako autovuokraamoista turvakaukaloita tai ota yhteyttä suoraan Hertziin tms. vuokraamo, mitä siellä käytätte!
Vauva tarvitsee oman passin, jos häntä ei ole merkitty kummankaan vanhemman passiin.

Poikani on reilu 7 kk:n ikäinen ja pari matkaa olemme hänen kanssaan tehneet. Viikon matkalle ruoka ja vaippapuoleen menee miltei matkalaukullinen tavaraa; ainakin meillä, kun en enää imetä. Lempilelut kannattaa ottaa mukaan kuten myös muut tavarat, joita käyttää nukkumaan mentäessä (meillä soitinosa lelusta, josta tulee tutut sävelmät). Pullopusseja tuttipulloihin kannattaa myös varata.
Pitkähihaisia, ohuita paitoja ja lakkeja kannattaa ottaa. Lentokoneeseen lämmintä. Olemme itse käyttäneet äitiyspakkuksen makuupussia; siihen on lämmin nukahtaa.
Osalla lentoyhtiöistä on vauvalle oma turvavyö, joka kiinnitetään jomman kumman vanhemman vyöhön.

Lentokoneessa imetys (rinta/pullo) nousujen ja laskujen aikana. Nousut ja laskut ovat meillä näin menneet hyvin, kun korvat pysyvät auki (poikkeus yksi lasku, kun lentoemäntä lämmitti maidon tulilkuumaksi, eikä maitoa voinut pikkuiselle antaa...:(). Rattaat saa ottaa koneeeseen asti, josta ne ilmeisesti viedään ruumaan. Rintareppu on kätevä myös.

Turvakaukaloasioista en osaa sanoa; toisessa kohteessa hommattiin em. maassa asuvien tuttujen kautta tai siis he hommasivat.

Meillä poika on minun passilla :). Käy suurimmassa osassa maita.

Ottakaa oma passi, joskus seuraavien vuosien aikana voi tulla tilenne, että on liikkellä vain toisen vanhemman kanssa tai vaikka isovanhempienn tai kummien yms.

Hyviä vinkkejä olet jo saanutkin mutta tässä lisää!

-ota matkatuttipullo mukaan (siis pullopussi systeemi), ei tarvitse pestä pulloja niin usein
-rintareppu on kätevä jos käytte vaikka patikoimassa
- vuokra-autolla pidempiä reissuja tehdessä saat ruoan lämpimäksi sellaisella lämmittimellä (maksaa 39 eur), kytke tupakansytyttimeen. Myös hotellissa saat omassa hotellihoneessa lämmitettyä ruoan.
-Ota maidon lisäksi myös jauhetta mukaan kotimaasta, eipähän tarvitse ostaa sieltä jauheita jos maito loppuu.
-Vaippoja saa kyllä sieltäkin, ei kannata raahata, josko siis vauvan vaippa ei ole paljon falskaillut aiemmin

Avoimin mielin matkaan!! Me ollaan oltu aika paljon reissussa autolla euroopassa, viikon ja parin viikon reissut, vaihdettu hotellia yhden tai parin yön jälkeen yms. ja siinä on saanut hieman matkatuntumaa.
Oma mieliala ja stressaamattomuus on tärkeintä.

kiitos vinkeistä!! Mä luulen että hankitaan oma passi vauvalle, joissain maissa ei mun käsittääkseni riitä, että lapsi on merkitty vanhempien passiin, on oltava oma. Hih :) 10 vuoden passi vauvakuvalla varustettuna :)

Hyvä tietää, että Suomessa voi tilata turvakaukalolla varustetun taksin! Entäpä sitten Espanjassa... Jotenkin tuntuis turvallisemmalta että vaavi matkustais sielläkin turvakaukalossa. Vuokra-autoon vois saada kaukalon, mutta pitää tarkistaa se.

Rintareppu löytyy, matkatuttipullo vois olla hyvä, samoin ruoanlämmitin. Kertokaa, jos keksitte lisää!

-joku viltti, jonka päällä voi oleskella rannalla/uima-altaalla.Pyyhe ei välttämättä riitä.(aurinkovarjo varjoksi siihen lähelle...)
-matkavedenkeitin, jossa voi lämmittää pilttipurkkiruuat/maitopullon, jos hotelli ei ole ns.huoneistohotelli, jossa oma keittiö
-lierihattu vauvalle,suojaa myös niskaa
-vaippoja saa tosi hyvin Kanarialta, ei kannata raahata mukana

Älä stressaa matkaa.Vauvan kans on helppo matkustaa.Kokemusta on.

Yhteistyössä