Vauvan kiinteiden alotus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton äitee...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton äitee...

Vieras
Hyvä aika kirjottaa tälläsestä, mutta jospa joku muukin äitee valvoo.

Miten nykyään on suositukset aloitella kiinteitä... missä järjestyksessä siis ja kuinka paljon kerralla. Kuinka monta päivää samaa ennenkuin siirtyä uuteen? Oma äitee kun antaa superhyviä neuvoja (30vuoden takaa =) Meillä menty jo 6kk pelkällä tissimaidolla ja pitäsi tässä pikkuhiljaa aloitella nuo kiinteät.

Ai niin ja vielä oletteko antaneet kiinteää joka päivä näin aluksi vai oletteko pitäneet välipäiviä?

Mitens nykyään suositellaan ja millä olette aloittaneet?

Minua neuvottiin neuvolasta niin että aloittaa ensin vaikka perunalla ja porkkanalla, viikko kerrallaan yhtä. Pari lusikallista vain maistiaisia. Minä aloitin jo kun vauva 4 kk mutta ei oikein innostunut maistelemaan, nyt kohta 6 kk ja nyt vasta osoittaa jonkinlaista kiinnostusta.

Me aloitettiin 6 kk:n ikäisenä. Porkkana tuli ekana, sitten bataatti ja sen jälkeen vasta peruna. Porkkana ja bataatti lempeämpiä vatsalle. Pieniä määriä aluksi, että tietää mitä palleroisen koneisto siihen sanoo :)
Joka päivä annettiin maistiaiset samaan aikaan. Tein niitä perussoseita itse ja pakastin jääpala-astiassa, josta jäätyneet kuutiot kippasin pusseihin tai pakasterasioihin. Sieltä on jatkossa sitten näppärä ottaa kuutiot ja sulatella.

peruna ja porkkana. tai yleensäkin kasvikset. noin 4päivää yhtä ja jos ei mitää tule voi lisätä jo jotain muuta esim: vilja. sen jälkeen sitten lihaa...

jos haluat välipalaa tarjota niin suosittelen lämpimästi kovetettua ruisleipää, porkkanaa ja lanttua/naurista. lapsi saa jäkertää ja helpottaa myös hampaiden tuloa.

jos tarjoat makeaa eli hedelmä soseita voi lapsellasi olla joskus ongelmia ruuan syömisen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
peruna ja porkkana. tai yleensäkin kasvikset. noin 4päivää yhtä ja jos ei mitää tule voi lisätä jo jotain muuta esim: vilja. sen jälkeen sitten lihaa...

jos haluat välipalaa tarjota niin suosittelen lämpimästi kovetettua ruisleipää, porkkanaa ja lanttua/naurista. lapsi saa jäkertää ja helpottaa myös hampaiden tuloa.

jos tarjoat makeaa eli hedelmä soseita voi lapsellasi olla joskus ongelmia ruuan syömisen kanssa.

Minkä takia ongelmia hedelmäsoseista, sekö että tottuu syömään makeampaa ja sitten ei muu enää kelpaa?