Vauvan kiinteiden syöminen ja sotku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja food
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

food

Vieras
Missä ja miten te syötätte pienen vauvanne? Tarkoitan n. 4-7kk vauvaa, joka ei osaa vielä istua, eli syöttötuoli ei oikein onnistu vielä. Sitteriä emme omista, mutta kantokopassa olemme koittaneet syöttää ja myös lattialla leikkimaton, pukluliinan päällä ruokalapun ja pyyhintäpeperin kera. Silti vauvan vaatteet on aina sotkussa. Vauva kääntää ruokalapun naamansa päälle ja iskee sormet naamaansa, jossa ruokaa ja sitten vaatteisiin. Olen koittanut kiinnittää huomion lelulla muualle, vaikka omat kädet ei tähän oikein riitäkään, kun lautanen, lusikka, pyyhkimispaperi ja maitopullo käsissä. Ruokalapun olen koittanut kääriä housujen sisään jottei vedä sitä naamalle, mutta ei pysy aina paikoillaan siltikään. Vaippasillaan syöttäisin muuten, mutta meidän vauva raapii sitten atooppisen ihonsa jaloissa verille, eli ei hyvä. Jos pistäisin käsineet käteen iskisi vauva ne naamaansa, jossa ruokaa.

Vinkkejä ainaisen sotkun välttämiseen kaipaan.

Voi pyhät pyssyt! Tuon ikäiset sottaa ihan varmasti jokaisella. Hän harjoittelee syömistä, et voi olettaa että se onnistuu sottaamatta. Ihan kuin kävelykään ei alkuun onnistu ilman pyllähdyksiä.
Ja pitäähän sitä ruokaan tutustua muutenkin kuin syömällä sitä, pitää tunnustella, läträtä, pärryyttää suusta, haistella jne.

Mä syötin pitäen vauvoja sylissä. Tai isä piti sylissä ja mä syötin, tai toisin päin.

Aloitin kiinteät vasta 6kk iässä, sitterissä tai sylissä taisi alkuun istua, aika pian tuettuna syöttötuolissa.
Ei tuo nyt muistaakseni mitään älytöntä sotkua aiheuttanut, kun odottaa, että vauva kunnolla avaa suunsa, eikä pienestä raosta yritä väkisin työntää sitä ruokaa.

Ja laita tarpeeksi vähän sitä ruokaa lusikkaan ja todellakin odota että suu on auki. Meillä on ihan selvä ero sotkussa kun itse syötän tai mies syöttää, koska ukko työntää puolikkaita lusikallisia suuhun, joka ei ole tarpeeksi auki, itse laitan niin vähän, kuin mitä vauva osaa suussaan kerralla käsitellä...

Sitterissä olen syöttänyt 4 kk vanhaa vauvaa. Laitan lusikan päähän vain pienen nokareen ruokaa. Sen verran vähän että pieni ruokalappu on riittänyt suojaamaan.

Vauvani ei aukaise suutaan kunnolla ja työntää lusikkaa kielellä. Syöttäminen on alkanut tuntua pakkopullalta, vauva ei tunnu pitävän mistään, saati kasviksistakaan.
Olen pohtinut jos pitäisin tauon kiinteissä, jos vauva ei olekaan vielä valmis. Tai sitten en vain osaa/ymmärrä jatkaa opettelua.

Niin ja ei kai sitä ruokaa ole pakko jättää siihen naamaan jos vauva sitä levittää, minä ainakin siistin vauvan suun ympärystä lusikalla välillä enkä anna ruuan kerääntyä naamaan...

Sitterissä tai sylissä. Turvakaukalokin käy sitterin sijaan.

Alkuun sen saman ruoan saa työntää ainakin 5 kertaa suuhun, lusikalla pyyhin suunympäriltä naamalta ja sitten uudestaan suuhun takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pas#a äiti;30688312:
Sitterissä olen syöttänyt 4 kk vanhaa vauvaa. Laitan lusikan päähän vain pienen nokareen ruokaa. Sen verran vähän että pieni ruokalappu on riittänyt suojaamaan.

Vauvani ei aukaise suutaan kunnolla ja työntää lusikkaa kielellä. Syöttäminen on alkanut tuntua pakkopullalta, vauva ei tunnu pitävän mistään, saati kasviksistakaan.
Olen pohtinut jos pitäisin tauon kiinteissä, jos vauva ei olekaan vielä valmis. Tai sitten en vain osaa/ymmärrä jatkaa opettelua.

Itse en tuon ikäiselle tunkisi vielä muuta kuin maitoa, etenkään jos vauva ei ole yhtään asiasta kiinnostunut.
Mitä järkeä aloittaa liian aikaisin, ja hankkia ongelmia vuosiksi eteenpäin. Jos vauva alusta saakka oppii yhditämään ruokailuun sen, että vastentahtoisesti joutuu jotain syömään, saat todennäköisesti kärsiä koko pikkulapsi-iän ruokailuongelmista.

[QUOTE="...";30688343]Itse en tuon ikäiselle tunkisi vielä muuta kuin maitoa, etenkään jos vauva ei ole yhtään asiasta kiinnostunut.
Mitä järkeä aloittaa liian aikaisin, ja hankkia ongelmia vuosiksi eteenpäin. Jos vauva alusta saakka oppii yhditämään ruokailuun sen, että vastentahtoisesti joutuu jotain syömään, saat todennäköisesti kärsiä koko pikkulapsi-iän ruokailuongelmista.[/QUOTE]

No se järki että 4 kk suosittaa ihan jo allergia- ja astmaliittokin. Aikaisempi suositus 6 kk lisäsi räjähdysmäisesti allergioiden puhkeamista. Aikainen altistus on sittenkin parempi?

Toinen syy on että vauvalle ei tule maidosta enää maha täyteen, syö useammin ja yöt on yhtä hulinaa kun jatkuvasti saisi olla syöttämässä.

Ei meillä ainakaan 4 kk ikäisenä vielä syödä edes kunnolla, se on vasta ruokaan tutustumista, lusikallinen ruokaa josta puolet on rinnuksilla ja puolet naamassa tuskin vaikuttaa suolistoon kovinkaan kummoisesti. Tätä vauhtia vauva alkaa syömään kiinteitä kunnolla vasta 5-6 kk:n iässä.

Itsellenihän kiinteät aloitettiin 3 kk:n iässä, eikä minulla ole kammoa ruuasta eikä allergioitakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kiisteltyä;30688347:
No se järki että 4 kk suosittaa ihan jo allergia- ja astmaliittokin. Aikaisempi suositus 6 kk lisäsi räjähdysmäisesti allergioiden puhkeamista. Aikainen altistus on sittenkin parempi?

Toinen syy on että vauvalle ei tule maidosta enää maha täyteen, syö useammin ja yöt on yhtä hulinaa kun jatkuvasti saisi olla syöttämässä.

Ei meillä ainakaan 4 kk ikäisenä vielä syödä edes kunnolla, se on vasta ruokaan tutustumista, lusikallinen ruokaa josta puolet on rinnuksilla ja puolet naamassa tuskin vaikuttaa suolistoon kovinkaan kummoisesti. Tätä vauhtia vauva alkaa syömään kiinteitä kunnolla vasta 5-6 kk:n iässä.

Itsellenihän kiinteät aloitettiin 3 kk:n iässä, eikä minulla ole kammoa ruuasta eikä allergioitakaan...
Toisaalta erilaiset suolistosairaudet ovat lisääntyneet, mikä voi osiltaan johtua siitä, että suolisto joutuu liian aikaisin prosessoimaan ruokaa. Allergioiden lisääntymiseen taas on monia syitä, suurimpana liian steriili ruoka ja ympäristö. Itse en ole nähnyt tutkimusta, jossa tuo aloitusiän merkitys allergioille osoitettaisiin.

Ikeasta esim saa sellaisia hihallisia askartelu/ruokailuessuja. Myös babybjörn-merkiltä löytyy askarteluessu. Yksi vaihtoehto on pukea joku valmiiksi tahranen, isohko body/paita tavisvaatteiden päälle ruokailun ajaksi.
Mä oon vaan hyväksyny sen että vauvat sotkee, jossain vaiheessa bodeja on menny pyykkiin se 3-4 päivässä. Kotona ei pienet tahrat haittaa ja vaihdetaan puhdasta kun johonki lähdetään.

[QUOTE="...";30688343]Itse en tuon ikäiselle tunkisi vielä muuta kuin maitoa, etenkään jos vauva ei ole yhtään asiasta kiinnostunut.
Mitä järkeä aloittaa liian aikaisin, ja hankkia ongelmia vuosiksi eteenpäin. Jos vauva alusta saakka oppii yhditämään ruokailuun sen, että vastentahtoisesti joutuu jotain syömään, saat todennäköisesti kärsiä koko pikkulapsi-iän ruokailuongelmista.[/QUOTE]

Uusin suositus tosiaan on, että kiinteiden maistelu aloitettaisiin jo 4 kk iässä. Näin sanovat nykyään neuvolassakin. Kuulemma pienempi allergiariski silloin, ja myös suun motoriikan kehitysvaihe olisi tuossa vaiheessa otollinen kiinteiden aloittamiselle. Tämä siis uusimpien tutkimusten tulos. Ja kuusikuiselle pitäisi sitten jo tuutata mm. kalaa.

Itse menin kuopuksen kanssa kompromissina siitä uuden ja vanhan suosituksen välistä ja täysimetyksestä siirryttiin kiinteiden maisteluun 5 kk iässä. Koin sen meille sopivaksi, 4-kuinen tuntui mielestäni kovin pieneltä vielä.

Ja asiaan, meilläkin on syötetty sitterissä ennen kuin vauva osasi istua tukevasti syöttötuolissa. Kolmen pienen lapsen äidiksi siedän edelleen sotkua ihmeen huonosti, joten itse olen kärppänä pyyhkäisemässä paperilla uhkaavasti naamatauluun leviävät ruuat pois. Samoin pienistä käsistä pyyhkäisen heti, jos ruokaa sinne joutuu. Koskaan ei ole isompia sotkuja tullut, vaikka esikoiset on kaksoset ja heille lusikoin aikanaan rinnatusten vuorotahtiin sosetta.

Epäilemättä joku on tästäkin sitä mieltä, että turmelen lasten kehitystä kun en anna käsin tunnustella ja sotkea ruokaa ympäriinsä. Noh, gotta pick your battles. Muuta sotkua ja pesemistä on niin paljon, että tässä ruualla sotkemisessa olen aika natsi :D Nollatoleranssi siis.

Meillä aloteltii sössöt 5kk iässä, alkuun sitterissä kotona ja reissussa kaukalossa/sylissä.
6kk oppi istumaan ja siirtyi tuoliin. Mitä tulee allergioihin...näyttää ne tulevan jos ovat tullakseen. Meitä sisaruksia on syötetty kiinteillä sieltä 3kk iästä ja kahdella kolmesta on allergioita. Olemme saaneet möyrätä mudassa ja elää maalaiselämää. Omani ei ole allerginen vaikka sai mössöjä myöhemmin. Aika hölmöä tuputtaa ja yrittää 4kk ruokkia jos häntä ei yhtää kiinnosta eikä luonnistu. Ehtii sen vähän myöhemminkin.

Allergioden suhteen meillä oli niin päin, että 6-kuukautiseksi imetetylle ei tullut allergioita, mutta 4-kuukautiseksi imetetyille kahdelle lapselle tuli maito-, kananmuna- ja vilja-allergioita. Pitäisi tutustua paremmin tutkimukseen, jotta voisi katosa, onko siihen luottamista.

Meillä molemmat lapset ovat sormiruokailleet, joten sotkua on syntynyt, mutta toisaalta syöminen on muuten helppoa. Ennen kuin vauvat ovat olleet valmiita istumaan syöttätuolissa, heille on syötetty sosetta sylissä istuttaen. Sormiruokaa ei muuten sitten saa antaa sitterissä tai turvakaukalossa, se voi mennä väärään kurkkuun!

Vauvat ja isommat lapset sotkevat, eri tavoilla. Vauva sipeltää ruokaa pöydälle, syöttötuoliin ja lattialle ja hieroo sitä naamaansa, korviinsa ja hiuksiinsa. Isompi lapsi keksii hetkessä leikin mistä tahansa esineestä, ja yhtäkkiä siinä on kasa leluja ja muuta tavaraa. Pyykkiä tulee ja viikossa kuluu varmasti tunteja erilaisten tavoroiden paikoilleen panemiseen, mutta semmoista se on :)

Meillä aloteltii sössöt 5kk iässä, alkuun sitterissä kotona ja reissussa kaukalossa/sylissä.
6kk oppi istumaan ja siirtyi tuoliin. Mitä tulee allergioihin...näyttää ne tulevan jos ovat tullakseen. Meitä sisaruksia on syötetty kiinteillä sieltä 3kk iästä ja kahdella kolmesta on allergioita. Olemme saaneet möyrätä mudassa ja elää maalaiselämää. Omani ei ole allerginen vaikka sai mössöjä myöhemmin. Aika hölmöä tuputtaa ja yrittää 4kk ruokkia jos häntä ei yhtää kiinnosta eikä luonnistu. Ehtii sen vähän myöhemminkin.

Tjaa, voihan se noinkin olla. Olen toiminut vauvan kanssa paljon intuitioni varassa, esim. nukumme perhepedissä ja kuulostelen vauvaa mitä hän tarvitsee enemmän kuin luen kasvatuskirjoja.

Voihan olla ettei lapsellani ole vielä valmiusta kiinteisiin. Tänäänkin syöttäminen epäonnistui. Jospa pitäisi pienen tauon. Eiköhän se vauva ilmoita itse kun ruoka alkaa kiinnostamaan. Nyt ei tunnu kiinnostavan yhtään. Jos tulee allergioita, niin sillehän ei sitten voi mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja Pas#a äiti;30688634:
Tjaa, voihan se noinkin olla. Olen toiminut vauvan kanssa paljon intuitioni varassa, esim. nukumme perhepedissä ja kuulostelen vauvaa mitä hän tarvitsee enemmän kuin luen kasvatuskirjoja.

Voihan olla ettei lapsellani ole vielä valmiusta kiinteisiin. Tänäänkin syöttäminen epäonnistui. Jospa pitäisi pienen tauon. Eiköhän se vauva ilmoita itse kun ruoka alkaa kiinnostamaan. Nyt ei tunnu kiinnostavan yhtään. Jos tulee allergioita, niin sillehän ei sitten voi mitään...

taukoa vaan ja uusi yritys myöhemmin.

Yhteistyössä