vauvan koko pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mua itkettää ja pelottaa. Neuvolassa arvioivat vauvan olevan iso, sf on kulkenut koko ajan yläkäyrillä ja tunnustelemallakin ovat sanoneet sekä terkka että lääkäri että varmaan ainakin nelikiloinen vauva on tulossa. Eivät silti ole laittaneet lähetettä synnytystapa arvioon tai mihinkään, mä en millään usko että saan ison vauvan tähän maailmaan ainakaan ehjänä! olen pienikokoinen itse,eikä tuo lantiokaan nyt niin kovin leveä taida olla (en toki sisämittoja tiedä) Mä haluisin kyllä ehdottomasti sektion,joson suuri vauva tai edes käynnistyksen PIAN! nyt siis rv37menossa ja kohdunsuulla ei ole tapahtunut yhtään mitään sitten ekan lääkärikerran :(
mullealkaa iskemään epätoivo ja paniikki. pyysin päästä äitipolille,mutta sanoivat vaan että seuraillaan tilannetta.

Varaa aika yksityiselle jos kovasti huolettaa.

Eikö teillä tehdä synnytystapa arviota? Monestihan pienillä ihmisillä on joustavat lantioluut. Eli sieltä mahtuu yllättävän hyvin tulemaan. Ei ne ulkoiset mitat kerro kaikkea.

no hätä!mulla synnytystapa-arvio taisi tulla yhden kohdalla rvk:lla 40 ja arvio oli 5300 g, jonka näin monitorista, mulle sitä ei kerrottu. Sain heti samantien käynnistyksen. 7 tunnin päästä tästä arviosta oli tasan kilon pienempi vauva sylissä.

Mulla ainakin oli "arvauskeskuslääkäri" NIIN väärässä. Ei niihin oo aina luottamista. Mene ihmeessä käymään yksityisellä, ettei ala turhaan pelottamaan. Ja vaikka tulisikin isokokoinen, ei ne koskaan oo sisälle jääneet!
Mulla arvioitiin rv 32 vauvan olevan eninnäkin perätilassa, johon sanoin, että ei oo, mutta mua ei uskottu. Painoarvioksi sanoi rv 32, 3,5kg ja syntyessään n.4-4,2kg. Noh, sanoin että tohon en tod. usko ja painelin yksityiselle. Painoarvio rv,32, 2800g ja poika oli syntyessään 3700g. Niin ja ei ollut perätilassa. Että näin.

kuules mä on itse tosi hoikka/laiha ja oon saanut 2 melkein 5kilon vauvaa ulos helposti =) ei se äidin koko aina kerro mitään.Toki en voi yleistä,jos pelkäät puhu asiasta enemmän neuvolassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Superheppuli:
Mulla ainakin oli "arvauskeskuslääkäri" NIIN väärässä. Ei niihin oo aina luottamista. Mene ihmeessä käymään yksityisellä, ettei ala turhaan pelottamaan. Ja vaikka tulisikin isokokoinen, ei ne koskaan oo sisälle jääneet!
Mulla arvioitiin rv 32 vauvan olevan eninnäkin perätilassa, johon sanoin, että ei oo, mutta mua ei uskottu. Painoarvioksi sanoi rv 32, 3,5kg ja syntyessään n.4-4,2kg. Noh, sanoin että tohon en tod. usko ja painelin yksityiselle. Painoarvio rv,32, 2800g ja poika oli syntyessään 3700g. Niin ja ei ollut perätilassa. Että näin.

Eipä ne yksityisellä sen paremmin arvioi.

yksityiselle ei ole vara mennä :s
mitenkähän nopeasti tuolla kohdunsuulla voi tapahtua muutosta? kestääkö se aina useita päiviä/viikkoja,kun tosiaan kanavaa oli jäljellä 3cm ja täysin kiinteä vielä, vai voiko muutosta tapahtua nopeassakin tahdissa? Jotenkin tuntuu että tuo ekojen senttien häviäminen kestäis kauimmin..?

Pyydä vielä päästä äitipolille! Mulla arvioitiin ultralla neuvolassa eräs perjantai päivä vauvan kooksi 3500g, mitä en uskonut ja siitä syystä kinusin ja vaadin äitipolille lähetteen. Äitipolilla seuraavan viikon keskiviikkona eli 5 vuorokauden kuluttua vauva arvioitiin 4700g ja synnytys käynnistettiin välittömästi sekä kalvojen puhkaisulla että tipalla. Vauva syntyi kolme tuntia myöhemmin ja painoi 4500g (raskausviikkoja oli jo 39+5 eli olis voinut hyvin vauvan puolesta käynnistää pari viikkoa aiemminkin). Ja näinkin voi käydä: minulle 4. asteen repeämät, vauvalla molemmat solisluut murtuivat sekä yksi kylkiluu. Päädyin heti synnytyksen jälkeen korjausleikkaukseen. Ja toista leikkausta odotellaan kun ei heti tullut kuntoon. Joskus se vaan on niin, että omia pelkojaankin kannattaa pikkasen kuunnella. Sitten saat ainakin mielenrauhan, jos pelkosi ovatkin väärässä.

Mulla on pojan lantio. kapea ja PIENI.. ja synnytin 10min ponnistuksella melkeen 4 kiloisen. Muista että aika oleellista on vauvan pituus ja päänmitta. Mulla oli piiitkä poika ja pääkin oli sievän kokoinen. Ei menny paikat rikki vaikka muutamat tikit tulikin. Pysyvää vammaa ei tullut.

Kannattaa muistaa sekin, että äidin lantion ulkomitoilla ei ole välttämättä paljonkaan tekemistä sisämittojen kanssa. Jos vauvalla on optimaalinen tarjonta, niin pieni epäsuhta vauvan koon ja lantion sisämittojen kanssa ei edes välttämättä tuota ongelmia. Yleisesti olen kuullut sanottavan, että esimerkiksi ulkoisesti varsin pienikokoiset aasialaistaustaiset naiset synnyttävät suhteellisen helposti. Tosin saattaahan heillä vauvatkin olla pienempiä, mutta tuollaista vertausta joskus lääkäri käytti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ap: miten isoksi ovat vauvaa arvioineet? Äitipolilla ne voi laittaa sut magneettikuviin, jossa pystyvät tarkkaankin arvioimaan vauvan koon ja lantion koon suhdetta.

pari viikkoa sitten sanoivat,että olis jo reilut 3kg ja viime viikolla sano terkka myöskin että tuskin tämä alle 4kilosena syntyy on jo nyt niin iso.
ihan siis käsin painellen nuo kun eivät sinne ultraan tai tuonne polille laita.

Mulle sanottiin reilu 3kg ja syntyi nelikiloinen. Olen normaalitilassa 47 kiloinen itse.

Onhan niitäkin tilanteita, että vauva on liian suuri, mutta paljon vaikuttaa lapsen asento ja synnytyksen kulku ylipäänsä.

Toivotaan että käynnistyy ajoissa.
Mulla tämä viimeisin arvioitiin 36+2 viikoilla olevan 3,5kg ja jos olisi mennyt täysiaikaiseksi niin n4kg olisi ollut.
Vauveli syntyi 38+2 ja painoi 3780g, hyvin meni arvio nappiin pariviikkoa aikaisemmin ja hyvä että syntyi.
39+0 olisi ollut kontrolli painoarvioon ja olisin silloin vaatinut käynnistystä jos olisi sinne asti mennyt.

Todella outoa jos ei pääse synnytystapa-arviointiin :o
Minä aikoinaan kävin oikein röntgenissä ja tuli sellaiset mitat, että olisin saanut niillä yrittää synnytystä. Lapsivesien mentyä lääkäri totesi ettei mulla anna luut ja rustot yhtään periksi joten suoraan sektioon. Vaadi ihmeessä että pääset arvioon.

Ehdottomasti! Mä kävin kuvauksessa ja todettiin lantio liian ahtaaksi. Pituutta on 155cm. Vauva tuli maailmaan 4,9 kiloisena, ei olisi mahtunut syntymään normaalisti. Säästyimme hätäsektiolta synnytystapa-arvion ansiosta...

Minä pääsin viimeisimmässä raskaudessa ultraan kun sf-mitta oli iso.Vauvan arvioitiin olevan 3662g,syntyi viis päivää myöhemmin (viikko ennen laskettua aikaa) ja oli 4420g,että vähän heitti,mutta kaikki meni hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Arvioon:
Ehdottomasti! Mä kävin kuvauksessa ja todettiin lantio liian ahtaaksi. Pituutta on 155cm. Vauva tuli maailmaan 4,9 kiloisena, ei olisi mahtunut syntymään normaalisti. Säästyimme hätäsektiolta synnytystapa-arvion ansiosta...

minä olen kans normaalisti 155cm ja painoa 45kg, nyt sitäkin tullut jo 12kg.
pelottaaaaaaa.....

Yhteistyössä