vauvan koko syntyessä

  • Viestiketjun aloittaja höpsö
  • Ensimmäinen viesti
höpsö
Ei välttämättä tärkeimpiä kysymyksiä tämä, mutta asia askarruttaa minua eli vaikuttaako vanhempien koko vauvan kokoon syntyessä? tai onko vanhempien syntymäpainolla yhteyttä vauvan syntymäpainon kanssa? mieheni on ollut koko ikänsä iso kokoisempi/roteva sekä pitkä (190cm), mutta tietääkseni suht normaalin kokoinen syntyessä. Eli onko hyvin todennäköistä, että saamme jättivauvan tai isohkon vauvan? itse olen ollut ""normaali kokoinen"" ja syntyessä melko pieni. (Tiedän, että jos sairastaa raskauden aikana raskausdiabetesta, vauva kasvaa isommaksi.)
Kiitos jos jollakin on tietoa, epäilyksiä asiasta :).
 
Heli
Enpä tiedä onko perinnöllistä, mutta meidän tyttö oli syntyessään 4210 g ja isänsä ja tätinsä ovat painaneet syntyessään grammalleen saman verran. :) Itse olen ollut noin kolmekiloinen.
 
Ulpu
Ei ole muuta tietoa, mutta kerron miten meillä.
Minä syntyessäni 3800g/51cm, mies 3500/50. Nyt olen peräti 166cm ja 50kg ja mies jotain 174/82.
Raskausdiabetestä ei ollut.
Painoarvio oli 3500g, poika oli syntyessään 4150g ja 54cm...
 
Maxi
Kysyin tätä esikoista odottaessani äityspolin lääkäreiltä, sillä myös minun mieheni on ollut syntyessään melko isokokoinen. Heidän mukaansa miehen koolla (tai syntymäpainolla) ei juurikaan ole vaikutusta, äidin syntymäpainolla jonkun verran. Yleensä vauvat kasvavat sen kokoisiksi kun äidin kohtuun mahtuu, pitkät äidit tahtovat saada vähän isompia lapsia kuin lyhyemmät jne.
 
Näin meillä
Minä ja mies ollaan syntyessämme painettu noin 3,5kg ja pituutta minulla oli 50cm,miehellä 52cm.Nyt minä olen 170cm,en niin hentoinen :p ja mies ainakin 190cm ja roteva.Poika painoi syntyessään hiukan alle kolme kiloa ja oli 50cm pitkä,syntyi kolme viikkoa etuajassa.Poika otti alussa heti kasvuspurtin ja sen jälkeen on kasvanut samaa tahtia kuin mitä minäkin olin kasvanut samanikäisenä.1v neuvolassa poika oli 80cm ja samanpituinen olin minäkin ollut silloin.Neuvolan mukaan pojasta on tulossa pitkä mies :) Jos poika olisi syntynyt laskettuna aikana niin olisi varmaan ollut suurinpiirtein samankokoinen kuin vanhempansakkin syntyessään.
 
katju
Meillä minä olin syntyessä 3.700g ja mies päälle neljän kilon. Molemmat olemme normaalipainoisia, minä 167 cm ja mies 185 cm pitkiä, poika oli syntyessään päälle 2880g ja 47 cm ja hän syntyi päivää ennen laskettua aikaa. eli näin meillä.
 
Sinna
Minä 2900 g ja 47 cm ja
mies 3200g ja 49 cm.
Meidän tyttö 2525 g ja 44cm (rv 39+3)).
Nyt olemme miehen kanssa riittävän isoja 170cm ja 185 cm ;-) .ja tyttömmekin on reilun vuoden ikäisenä ihan tyttöjen keskikäyrällä kasvussa.

Minä ja tyttö synnytty perätilassa joten lääkärin mukaan vauva saattaa jäädä ihan luonnon järjestämänä pienemmäksi jotta synnytys on mahdollinen (lainaus lääkärin sanoista, itse en ota kantaa enkä tiedä!)Perätilasynnytykset alakautta siis sekä äidillä että minulla.
 
Aurora
Mielenkiintoinen kommentti lääkäreiden mukaan että isän koolla ei ole väliä, vaan äidin. En ole kuullutkaan!

Sen sijaan olen käsittänyt että vanhempien syntymäpainon mukaan voi arvioida minkäkokoinen lapsesta tulee, ei niinkään koko aikuisena. Isokokoisesta vauvasta voi kasvaa pieni aikuinen ja päinvastoin.

Meillä sekä tyttö että vanhempansa ovat olleet pitkiä ja hoikkia syntyessään. Tyttö on nyt vuoden ja pituus on yläkäyrillä, paino -10%. Vanhemmista toinen on pitkä ja hoikka, toinen pitkä ja paksu. ;)
 
aino
minullekin on lääkäri sanonut että vauvan syntymäkoko on usein lähellä äidin syntymäkokoa, että tässä äidin mitat olisivat ratkaisevammat.. Tiedä sitten, meillä ainakin osui liki:)
 
Neppis
Itse olin 3580g ja 51cm, mies 3650cm ja 52cm. Tyttömme mitat oli 2910 ja 48cm eli ei tainnut meillä olla vaikutusta! Oltiinkin kyllä yllättyneitä neidin pienestä koosta.
 
Heli
Eipä sitten täsmää tuo meilläkään, kun tyttö oli yli kilon painavampi kuin minä syntyessä. No, nyt on kuitenkin ihan normaalikokoinen 1-vuotias tai ehkä enemmin hoikanpuoleinen.
 
Raisa
Mullekin lastenlääkäri sanoi, ettei isän koolla ole niinkään väliä. Äidin omalla ja äidin sisarusten syntymäpainolla on tätä enemmän ennustearvoa, mutta lähinnä ennustellaan äidin aikuispituuden mukaan niinkuin joku muukin ketjussa sanoi.
 
niksiprikka
itse olen 168cm/58 kg. mieheni 193cm/120kg.
vaavi oli 49,5cm ja 3200g.

uskon vakaasti siihen, että lapsen koko on enemmän verrattavissa äidin kokoon syntymän hetkellä. isukin mittoja voidaan ""saavuttaa"" sitten myöhemmin. luonto järjestää niin, että äiti saa sen kokoisen vauvan kuin pystyy synnyttämään.

pelkäsin muuten ennen synnytystä samaa kuin sinäkin - turhaan.
 
Santtu
Minä olin syntyessä 3220g ja 50cm (nyt 168cm) ja mieheni oli 4100g ja 53cm (nyt 181cm). Esikoisemme (tyttö, syntyi rv 37+4) oli 3320g ja 50cm ja toinen (poika, syntyi rv 38+5) oli 3970g ja 51cm.

-Santtu, esikoinen 1v4kk ja vauva 2vko
 
Mami
Minun syntymä mitat: 3,4kg ja 49cm. Nykyään 166cm ja 65kg.
2 ekan lapsen isä syntyissään (noin mitat) 3,3kg ja 50cm. Ennen eroa 165cm ja 70kg.
Eka lapsi: 2250g ja 44cm.
Toka lapsi: 2915g ja 48cm.

Toinen mieheni ja kolmannen lapsen isä syntyissään: (noin mitat) 2,7kg ja 48cm. Nykyään 188cm ja 110kg.
Kolmas lapsi: 3105g ja 48,5cm.

Kolmannen koko oli 10 kuisena 9,1kg ja 75cm. Esikoinen oli saman kokoinen vasta 1v8kk iässä! (meni vähän ohi aiheen)
 
...
No ensinnäkin, jos on raskausdiapetes, niin vauva ei välttämättä kasva isommaksi. Siis sekin yksilöllistä.
Luulen, että meidän tapauksessa vanhempien koko on vaikuttanut vauvan kokoon. Minä syntyessä n.3400, mies n.3500. Pituutta mulla 49, miehellä 48. Vauva n.3300 ja pituutta 47. Ja mulla (muka) raskausdiapetes. Ja olen lyhyt, kuten miehenikin.
Sen olen kuullut, että äidin koko vaikuttaa vauvaan, esim. lyhyt äiti ei kai yleensä kovin isoja lapsia synnytä, kun taas pitkillä monesti isokokoisia vauvoja. Siis ei näin aina, vaan yksilöllistä, mutta yleensä kuulema näin.
Minä ainakin sain kuulla siitä (lääkäreiltä) että koska olen lyhyt, tarkistetaan mahtuuko vauva, tai vauva ei tule olemaan iso, vauva ollut ahtaalla koska olen niin lyhyt.
 
Inna
Voi, kauhistuttaa ja pelottaa jo valmiiksi..
Esikoista odotetaan.
Minä olin syntyessä 4210g ja 54cm.
Mies oli 3850g ja 53cm.
Ennen raskautta olin 73kg/179cm ja mies 95kg/186cm.
Varmaan on pojalla kokoa, kun maailmaan puserretaan. Oma äitini on muuten pieni ja hentonen ja silti alle kuuteen tuntiin minut (toinen lapsi) synnytti.
 
Kuultua
Kyselin samaa neuvolasta odottaessani esikoistani ja terveydenhoitaja sanoi, että eniten syntyvän lapsen kokoon vaikuttaa äidin syntymäkoko. En muista kysyneeni, että miksi, mutta näin hän minulle sanoi.

Meillä esikoinen vain 2,8 kg, itse hieman isompi 3,1 kg ja mies 3,3 kg. Toki syntymäkokoon saattaa vaikuttaa esim. raskaudenaikainen diabetes jne.
 
Nuru
No joo eli meidän syntymäpainot

minä 3300g (n50cm), nyt 164cm/52kg
mies 3300g (n50cm), nyt 176cm/oisko reilu 70kg?

Pojan mitat oli syntyessä 4300g/51cm (painoarvio oli 3700g).
 
Sini
En usko kyllä yhtään, että vain äidin syntymäkoolla olisi merkitystä tai että äidin koko vaikuttaisi lapsen syntymäkokoon. Itse olin syntyessä 2150g/ 47cm ja tyttöni syntyessään tuplasti enemmän eli 4105g/51cm! Kaksoissiskoni sai puolestaan tytön, joka oli todella pieni tyttööni nähden; 3080g/47cm, eli se siitä kaksostenkin geeniperiytymisestä.

Eikä kyllä sekään pidä paikkansa että isokokoisemmat naiset saisivat isompia lapsia kuten Maxi väitti. Itse olen hurjat 155cm pitkä ja vauva kokooni nähden ""jättiläinen"". Kaverini ovat paljon pidempiä ja kaikille heille on syntynyt pienemmät lapset. Eikä mieskään ole kovin iso 170cm, ja syntyessään n.3500/ 49cm. Että se niistä peritytymisistä.

Mielummin uskon siihen, että lapsi perii jollain tavalla suvultaan sellaiset geenit, että jotkut syntyvät isoina vauvoina, jotkut pienenä. Meillä näyttäisi tyttö perivän mieheni nuorimman veljen ja miehen vaarin geenit, molemmat ovat pitkiä ihmisiä näin aikuisena.
 
=)
Minä olen painanut syntyessäni hieman yli 4 kg ja mieheni hieman alle 4 kg. Molemmat lapsemme ovat syntyneet kohtuu pienikokoisia: toinen 2 kg, toinen 2,9kg. Mutta mielestäni syntymäkoko ei kerro mitään; meidän pienempikokoisena syntynyt lapsi on ollut ikäistään paljon isokokoisempi (sai muut koossa kiinni jo 3 kk:ssa).
 

Yhteistyössä