vauvan koko syntyessä

  • Viestiketjun aloittaja höpsö
  • Ensimmäinen viesti
Nessu
Minä olin syntyessäni 3250g /52cm ja mieheni 3300g ja 49 cm. Molemmilla pituutta 170cm.
Poikamme painoi syntyessään vk 38 2890 ja oli 47 cm pitkä.

Että ei se vanhempien koko aina kato sitä että tuleeko lapsesta iso vai pieni.....
 
mie
mies oli syntyessään pitkä ja hoikka.On sitä edelleen pituutta nyt 190cm ja painoa alle 80.
Minä olin syntyessäni isokokoinen 4250g ja pituuttakin oli 53cm.

Meidän poika syntyi puoli vuotta sitten ja oli myös isokokoinen.4140g ja 52cm.Minulla kyllä oli raskausajan diabetes mutta sokeriarvot pysyiovät koko ajan ihanteellisina.Pojan kooksi arvioitiin 3600g kun kävin diabeteksen takia ylimääräisessä ultrassa.

Nyt poika on 6kk pituutta 70,5cm joka on käyrällä ylärajoilla ja painoa 8265g joka on ilmeisesti ihan sopiva paino.Painon nousu nyt hieman hidastunut.

Tälläisiä meillä.En pysty sanomaan varmasti vaikuttaako vauvaan vanhempien koko.
 
Lina
Neuvolalääkäri kyseli minulta viimeisessä tarkastuksessa syntymäpainoani. Hänen mukaansa se ennustaa jonkin verran vauvan kokoa. Näinhän monet ovat tässä ketjussa jo maininneetkin.

Itse olen ollut syntyessäni n. 3200 g ja poikani oli 3600 g. Omaan kokooni nähden vauva oli suurehko, koska olen 156 cm ja alle 50 kg.

Mieheni syntymäpainoa en koskaan edes ajatellut, koska hänen äitinsä on iso ja roteva. Aivan toista kaliiperia kuin meikäläinen.
 
marjaana
minä olen ollut syntyessäni 3800g ja 50cm, mieheni 4700g ja 54cm. poikamme syntyi syksyllä ja kokoa oli 4560g ja 52cm. synnnytys käynnistettiin ennen laskettuaikaa vauvan suuren koon vuoksi. asiaa tutkittiin sokerirasituksella yms, mutta lääkärit sanoivat ainoaksi syyksi suureen vauvaan geenit, eli erityisesti isän suuren koon syntyessä. syntymä mitoilla ei kyllä ole mitään tekemistä aikuisiän mittoihin, sillä mieheni on tällä hetkellä 174cm ja noin 80kg vaikka syntyessään on ollut tuollainen jättiläinen!
 
Nessu
Me ollaan miehen kanssa 170 cm pitkiä, normaalivartaloisia. Poika oli syntyessään 2890g ja 47cm. Ei kuulemma näin ""isolle"" akalle voi syntyä noin pientä vauvaa mutta näköjään voi. Ollaan mieheni kanssa oltu syntyessään abaut 3400g ja 52cm.
 
Epäilen...
...että vanhempien syntymäpaino vaikuttaisi oman syntyvän lapsen painoon. Naisen kropan malli, istukan toiminta, diapetes, raskausviikot, lapsen kehitysaste jne. ovat mielestäni todennäköisempiä... who knows?!

Joskus myös lääkärien painoarviot heittävät ja rankemman puoleisesti... Tutulle esim. luvattiin nelikiloista ja alle kolmekiloinen sieltä tupsahti.

Meillä tyttö syntyi 39+6 eli ns. ajallaan (3100 g , 50 cm), mutta lääkärin mukaan hän ei ollut vielä loppuun asti ehtinyt kehittyä... sydämessä oli pieni suntti (reikä), joka onneksi sulkeutui itsestään 2 kk ikään mennessä.
 
elli
Itsekin pelkäsin raskaana ollessa isoa vauvaa kun mieheni on painanut syntyessään melkein viisi kiloa. Itse painoin 3400 ja olin 51cm pitkä, nyt 55kg ja 165cm. Neuvolassa kuulin samat lohdutukset kuin moni muukin, ettei isän syntymäkoolla ole juurikaan vaikutusta, yms. No maha sen kuin kasvoi ja varmuuden vuoksi käytiin sokerirasitustestit tekemässä, turhaan. Ja olihan se vauva iso syntyessään: 55cm, 4780g ja py 38 :)
Itse uskon, että miehellä on suurikin vaikutus vauvan kokoon. Joku lääkisopiskelija voisi tutkia tämän asian, ettei tarttis mutulla miettiä...
 
mimas
En ole asiantuntija, mutta minä olen sellaista jo vuosia sitten lukenut, että isän syntymäkoolla ja myöhemmälläkään koolla ei ole vaikutusta siihen, minkä kokoinen lapsi on syntyessään. Äidin koko on ratkaiseva. Voihan olla esim. niin, että isä on 2-metrinen ja roteva, äiti 150-senttinen hentoinen nainen. Kyllä luonto on järjestänyt asian niin, että äidin oma koko vaikuttaa tulevan lapsen syntymäkokoon, eli äiti saa sen kokoisen lapsen, jonka hän pystyy kantamaan ja synnyttämään.

Minä olen itse ollut syntyessäni 4780 g, mutta omista lapsistani suurin on ollut vain 4160 g, pienin 3620 g. Oma lantioni on sen mallinen, että isompaa en olisi pystynyt synnyttämäänkään ja perätilavauvat on jouduttu leikkaamaan. Mikään pienikokoinen en ole, 171 senttiä ja normaalipainoinen, mutta jättivauvoja en ole saanut, vaikka itse olin iso syntyessäni.
 
hipsu
Moi!
Meillä vauva oli 49cm ja 3070g painoa. Ite oon 163cm pitkä ja mies 180 jotai.. joten ei kauheesti näyttäny vaikuttaneen. Oottelin isoo vauvaa, mutta tulikin tosi rimppakinttu :) hyvä niin.
 
Santtu
Itse synnyin rv 39+ ja oli 3420g 50cm. Mieheni syntyi rv 42 ja oli 53cm 4100g
Esikoisemme syntyi rv 37+4, 3320g 50cm. Toinen rv 38+5, 3970g 51cm.
Eli jos tästä voisi päätellä, niin isän mukaan on mennyt:) Itse olen 168cm ja mies 181cm. Toinen kasvaa pituutta käyrän yläpuolella, esikoinen käyrällä.
 
Iili
Meillä mies on ollut "normaalikokoinen" syntyessään, noin 3,5kg ja itse olin 2 kiloinen. Tytöistä vanhempi 4kg ja nuorempi 3,2kg. Molemmat olivat suht pitkiä (54cm ja 52,5cm) kun itse olin vain 43cm =) Omat vauvani olivat vähän yliaikaisia molemmat ja itse synnyin 3 viikkoa etuajassa. Mikä ei tietenkään selitä noin suurta eroa.

Nuoremmasta näyttää tulevan yhtä lyhyt kuin itsekin olen eli on nyt vuoden ja pituutta 73,5cm. Vanhempi taasen on pitkä tyttö ja vuoden ikäisenä oli 79cm. On tainnut periä geenit enoltaan ;) Uskon että tässä vaiheessa mieluummin näkyy tuleeko iso/pieni eikä niinkään syntymähetkellä.
 
R
Meillä niin, että mä olin 3600 g ja 51,5 cm ja mies 3700 g ja 51 cm. Mulla oli odotusaikana istukassa häikkää ja typy oli pieni, 2175 g ja 44 cm syntyessään, MUTTA vuoden ikäisenä minä olin 71 cm, mies oli 74 cm ja tyttö 71,2 cm. Eli siellä samalla alimmalla käyrällä on tytön kasvu ollut, kuin omakin kasvuni oli. Eikä mieskään ole iso vaavi ollut. Lyhkäsen puoleisia aikuisiakin ollaan ja niin taitaa tulla tytöstäkin pieni.
 
Iitu
Näinkö on että äidin koko vaikuttaa vauvan kokoon?Olin syntyessä 3300g,pituutta en muista.Nyt olen 160cm ja normaali painoinen.Vauvalla kokoa oli 4720g/54.5cm enkä sairastanut diabetestä.Miehen syntymäkokoa en tiiä mutta nyt melkein 190cm ja normi paino.Ei meillä pitänyt paikkaansa että äiti saa sen kokoisen vauvan kun pystyy synnyttämään(sectio).
 
Just m
Minä olin syntyessäni 3400 g ja 47-48 cm pitkä ja molemmat pojat yli 4 kg; 4240 g ja 53 cm ja 4148 g ja 53 cm :D Esikoinen olisi varmaan ollut isompi, synnytys käynnistettiin 38+6, joku 58 cm mötikkä ois ollut kiva saada kun ois suoraan siirrytty 60 cm vaatteisiin :D
 

Yhteistyössä