Vauvan korkeat maksa-arvot

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut äippä
Poitsi on ihan hyväntuulinen, mutta mulla on kyllä mieli maassa. Olin aivan varma että arvot olisivat parantuneet, mutta eilen käytiin taas labrassa ja kyllä ne huononevat edelleen. ALAT on nyt n. 550 ja ASAT n. 250. Syy on edelleen arvoitus... Lastenklinikalta soittelevat varmaan tänään tai huomenna ja sitten toivottavasti selviää koska mennään maksabiobsiaan. Toivon että päästään sinne nopeasti, etteivät arvot kerkeisi enää kauhiasti nousta.
 
yksi äityli
toivon teille voimia! ikävä kuulla että arvot yhä huonontuneet. Soittivatko jo lastenklinikalta?
Onneksi kuitenkin poitsu on hyväntuulinen, toivotaan että syy pian selviää ja hän saa hoitoa!
Halauksia teille!

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut äippä:
Poitsi on ihan hyväntuulinen, mutta mulla on kyllä mieli maassa. Olin aivan varma että arvot olisivat parantuneet, mutta eilen käytiin taas labrassa ja kyllä ne huononevat edelleen. ALAT on nyt n. 550 ja ASAT n. 250. Syy on edelleen arvoitus... Lastenklinikalta soittelevat varmaan tänään tai huomenna ja sitten toivottavasti selviää koska mennään maksabiobsiaan. Toivon että päästään sinne nopeasti, etteivät arvot kerkeisi enää kauhiasti nousta.
 
Huolestunut äippä
Eivät ole lastenklinikalta vielä soitelleet... :( Vatsa (maksa, sappitiet yms.) on ultrattu kahteen kertaan. Ekalla kerralla ei ilmeisesti oikein onnistunut, mutta nyt tokalla kerralla kuulemma kaikki näkyi ja oli ihan ok. Verikokeita on otettu aika mieletön määrä ja kaikki muut arvot ovat hyviä, paitsi nuo ASAT ja ALAT. Syyllinen on ilmeisesti joku myrkky, virus tai aineenvaihduntasairaus. Olen miettinyt pääni puhki että mitä myrkyllistä poika voisi saada, esim. kun imeskelee leluja koko ajan...
 
4:n äiti, ei kirj
Vaikea uskoa myrkytykseen, ainakaan mitä tulee lelujen imeskelyyn jos ovat suomesta ostettuja. Virus pitäisi näkyä luuytimestä otetusta testistä ja veriarvoistakin? Oliko ultrassa sappitiehyet auki vai pystyivätkö edes näkemään noin pieneltä? Kyllä se koepala kertoo varmasti jotain...

Todella ikävä juttu teillä. Tulethan kertomaan miten menee?
 
käsi olkapäällä
Kyllä tuollaisessa tilanteessa varmaan tulee mietittyä kaikenlaista. Itsekin, kun lapseni oli sairas, meinasin miettiä asioita niin paljon että pää oli "räjähtää". Poikasi tilanne on kyllä mystinen.
On hienoa että poika ei itse tästä kärsi, paitsi tietysti näytteiden ottojen osalta. Mutta muista, että teillä on vahva suoja ja turva lähellänne. Käänny näiden auttajien puoleen saadaksesi voimia ja lohtua, sekä sinulle että pienokaiselle. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi :)
Kirjoita kuulumisia jos jaksat, täällä ollaan hengessä mukana *äitisympatiaenergiaa*. :)
 
Huolestunut äippä
Kiitoksia kaikille tuesta! On ollut hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Välillä poika on tosi aurinkoinen, välillä taas hieman itkuisempi ja silloin minä olen tietysti vielä enemmän huolissani, vaikka pieni kärttyisyys onkin ihan ymmärrettävää, kun muutama hammaskin tässä parin viikon sisällä on tullut.
Maksa-arvojen suhteen ei mitään uutta. Huomenna taas labraan ja odotellaan pääsyä Lastenklinikan osastolle. Siellä taitaa olla täyttä... :( Just jätin soittopyynnön lääkärille kun pojan iho on mennyt tosi huonoon kuntoon. Aikaisemmin on ollut posket ärtyneet ja hieman reisissä ihottumaa. Nyt sitten vajaan vuorokauden sisällä, ihottumaläikkiä on tullut pitkin vartaloa. Ja kutisevat tietysti kovasti... :( Enkä nyt sitten tiedä, paheniko atooppinen iho yhtäkkiä vai onko allerginen reaktio vai liittyykö maksan toimintaan. Ja jos on allergiaa, niin mille poika on allerginen? Soseita on jonkun aikaa maisteltu, mutta itse vähän epäilen että aiheuttaja voi olla almironikin (apteekin allergisille tarkoitettu korvike). Onko ihan normaalia, että vauva aina juodessaan hieroo silmiään? Siis vaikka olisi juuri nukkunut hyvin eikä väsynytkään ole...
 
Toinen taustailija
Kiva kun vastasit :). Kyllä se vauva voi myös apteekin vastikkeelle olla allerginen. Googlaa hakusanalla Almiron ellet jo olekin niin tehnyt. Perheklubin, Astma- ja allergialiiton ja kaksplussan keskustelupalstoilla ainakin on asiasta keskusteltu.

Koittakaa jaksaa.

Täälläkin pysytään kuulolla.
 
käsi olkapäällä
Hei! Hyvä kun kirjoitat kuulumisia, me ollaan tukenasi. :)

Maksan toiminnan häiriöihin voi liittyä ihon kutinaa. Se voi olla todella kiusallista, sisäistä syyhyä. Oisiko pojalle nyt hyvä saada jotain lääkettä kutinaan? En tarkoita rasvoja vaan jotain suun kautta otettavaa. Helpottaisi varmaan lapsen oloa, jos kovasti kutittaa.

Tänäiltana taas rukouksin mukana, muutkin mukaan. Toivotaan, että kaikki menee parempaan.
 
Huolestunut äippä
Tänään saatiin positiivisia uutisia! ALAT oli viimeksi 543 ja nyt oli laskenut hieman alle 400. On siis tosi korkealla vieläkin, mutta suunta kuitenkin alaspäin. Lisäksi pojalla on maha aivan täynnä sellaista ihottumaa, mikä saattaa olla viruksen aiheuttamaa ja jos näin on, niin yleensä se tulee nimenomaan siinä vaiheessa kun paraneminen alkaa. :) Varma ei siis voi olla, mutta viikon päästä taas uudet verikokeet ja toivottavasti lukemat ovat sitten suht normaalit.
Muuten poika on atooppisen ihottuman peitossa ja sitä nyt ei vielä tiedä onko allergiasta johtuvaa vai ei. Kaikkien verikokeitten tulokset eivät vielä tulleet ja eihän allergiat niissä välttämättä edes näy. Kortisoni on kuitenkin sen verran auttanut, että ei tuo ihottuma kauhiasti poitsia vaivaa.
Nyt päiväunille. :) Viime yönä ei uni tullut silmään kun pelkäsin labrakokeitten tuloksia niin paljon...
 
Huolestunut äippä
Poitsi on nukkunut hieman tavallista enemmän, mutta toisaalta valveilla ollessaan leikkiikin nyt enemmän eli kyllähän sitten väsyttääkin... Ihottuma, siis se mikä oli ehkä viruksen aiheuttama, kesti suunnilleen 5 päivää. Poskia lukuunottamatta iho on nyt muutenkin suht ok. Posket menee aika järkyttävän näköisiksi heti kun kortisonin lopettaa eli se saattaa hyvinkin olla allergiasta johtuvaa.
Huomenna mennään taas labraan. Tuun sitten kertomaan kun tulokset saadaan.
Aurinkoisia talvipäiviä Teille kaikille! :)
 
Huolestunut äippä
Lääkäri just soitteli eilisistä labratuloksista. ALAT oli nyt n. 250 ja ASAT n. 120. Hyvä että edelleen tulevat alaspäin, mutta aika pettynyt olen silti kun jo elättelin toiveita, että olisivat jo normalisoituneet kokonaan.
 

Yhteistyössä