Vauvan laskeutuminen ja kiinnittyminen

  • Viestiketjun aloittaja Kevät78
  • Ensimmäinen viesti
Kevät78
Miten teillä on ensiraskaudessa käynyt laskeutumisen ja pään kiinnittymisen kanssa? Milloin vauva on laskeutunut ja alkanut levittää lantion luustoa?

Täällä nyt viikkoja 36+3 ja suuri ensivauva tulossa. Vauva on aivan ylhäällä eikä laskeutumisesta tietoakaan. Myöskään kohdunsuulla ei ole vielä tapahtunut mitääneikä suppareita ole. Milloin teillä muilla on vauva alkanut laskeutua ja kuinka pitkä aika siitä on kulunut synnytykseen?
 
maa-mamma
Mulla omin silmin maha laskeutui ehkä 36 viikolla, mutta neuvolan tädin mukaan vauva laskeutui vasta muistaakseni 37 viikolla tms. Viikolla 40 maha näytti olevan vieläkin alempana. Vauva kiinnittyi n.38 viikolla. Nyt alkoi viikko 42 ja sf-mitta on jo 39. Huh huh kun jännittää!

Itse olen aika pienikokoinen, ja neuvolan täti sanoi, että kun vauva on pitkä, ja äiti on pieni, niin vauva ei välttämättä edes mahdu kunnolla laskeutumaan. Mulla on siis maha nyt aika alhaalla, mutta samaan aikaan myös aika ylhäällä. Koko mahan alue on siis käytössä, ja välillä vauva tuntuu työntävän jalkoja ihan rintalastan päällekin. Se on kyllä kumman tuntuista! :D

Onnea odotuksen loppusuoralle! :)
 
Kevät78
Kiitos vastanneille! Kiva olisi kuulla lisääkin kokemuksia.

Mulle neuvolatäti sanoi, että kiinnittyminen kertoo siitä, että vauva ylipäätään mahtuu tulemaan ulos lantioaukosta. Että se sen takia on tärkeää näin ekalla kerralla. Tiedä sitten, voihan käydä myös niin, että eka vauva on pieni ja seuraava tosi iso, ja kuitenkaan silloin kiinnittymistä ei pidetä niin tärkeänä, kun kyse ei ole ensisynnytyksestä.

Mutta, mutta... katsellaan. Vauvan liikkeet on vähentyneet tosi paljon nyt kahden viime päivän aikana, meinasin jo että pitääkö tässä lähteä otattamaan sydänkäyrää. Mutta liikkuu kuitenkin, mutta jotenkin tuolla tosi "sisällä", kun vielä muutama päivä sitten koko maha kumpuili ja tärisi vauvan möyrimisestä. Mitähän tuo sitten tarkoittaa? Vai tarkoittaako mitään, onhan niitä hiljaisia päiviä ollut aina välillä pitkin raskautta...
 

Yhteistyössä