Vauvan levoton uni ja peukalon imeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ami1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ami1

Vieras
Heipsis !

Meillä on pian 5 kk ikäinen vauva. 3 kk ikäisenä oppi kääntymään mahalleen ja siitä asti päiväunet ja yöunet on olleet levottomia. Kokoajan pitää kääntyä vatsalleen. Unet on sitten sitä että käyn vähän väliä kääntämässä muksua takaisin selälleen kun itse ei vielä osaa sitä tehdä ja hermostuu kun aikansa kököttää mahallaan. Tuntuu että muksu itsekkin on väsynyt kun unet ovat niin pätkittäisiä. Onko muilla samoja kokemuksia... entä onko tähän mitään hyviä vinkkejä millä unien ajaksi vähentää tuota mahalleen kääntyilyä ? Olen harkinnut unipussin hankkimista, voisiko se kenties rauhoittaa unien aikana kääntyilevää pikku ihmistämme...

Toinen asia on sitten tämä peukalon imeminen. Tuttia vauvamme ei koskaan oikein ole tykännyt imeä. Peukaloaan vaan sitten lussuttaa. Näyttäisi jo siltä että peukalo olisi muuttunut hieman erinäköiseksi kuin toisen käden peukalo. Harmittaa vaan jos peukalosta tulee ruman näköinen ja on sellainen sitten lopun elämäänsä, ainakin mitä olen kuullut ja nähnyt aikuisilla jotka ovat lapsena peukaloansa imeneet. Ja eikös tuo voi vaikuttaa myös siihenkin että hampaat menevät vinoon ? Eli onko teillä kellään mitään hyväksi havaittuja vinkkejä millä peukalon imemisestä pääsisi eroon... onko esim.olemassa jotain vaaratonta pahanmakuista ainetta mitä vauvan peukaloon voisi laittaa tms. ?

Hyvää uuttavuotta !

Peukalon ulkonäkö on pienempi ongelma verrattuna hampaiden luuston vaurioitumiseen, joka seuraa peukalon imemisestä. Tutti on paljon parempi vaihtoehto kuin peukalo, joten kannattaa sinnikkäästi tarjota sitä vauvalle. Vauvalla voi pitää kädessä myös tumppuja, jolloin ei saa peukaloa suuhun.

Peukalon imeminen voi aiheuttaa alapurennan eli leuka kasvaa väärään asentoon. Sen sijaan en ole kuullut, että se varsinaisesti hampaiden luustoa vaurioittaisi. Hampaat voivat kuitenkin kasvaa sisäänpäin vinoon. Tuttia kannattaa yrittää kovasti. Meillä se ei onnistunut. Olen vain aina ottanut peukun pois suusta, kun lapsi sitä imee. Tuntuu, ettei enää niin imekään. Tilalle olen antanut ihan mitä vain pureskeltavaa tai nuoltavaa. Yöllä tosin en ole seurannut, imeekö peukkua.
Tuo kääntäminen on tuttua myös. Mitään apukeinoa en ole keksinyt. Välillä olen ottanut vauvan omaan kainaloon nukkumaan, silloin vauva nukkuu hyvin. Mutta minä huonosti ;( En ole perhepeti-ihminen. Kohta vauvasi oppii kääntymään itse takaisin selälleen. Nyt kai on vain kestettävä, itse ajattelen näin.

Meillä poika myös yritti aloittaa peukun imemistä. Otin sen aina pois ja sanoin, et ei saa syödä peukkua. Poika söi tosin kaikkia sormiaan, kun hampaita oli tulossa mutta kun pelkkä peukalo meni suuhun, niin aina kielsin ja otin pois. En tiedä sit auttoiko se, mutta ohi meni peukun imeminen.

joo,meillä menee kanssa koko nyrkki suuhun ja välillä oikein kunnolla lutkuttaa 3 sormea suussa...:-) Auttaisiko kapalossa nukuttaminen yölevottomuuteen? Meillä tyttö nukkuu yöt kapalossa ja välillä joutuu kapaloimaan päiväunille kun ei saa käsiltään rauhaa. Kummasti rauhottuu siihen.

Yhteistyössä