Vauvan liian pitkät syöttövälit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niiskuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niiskuneiti

Vieras
Apuja kaipailisin..meillä vauva kohta 5vko saattaa nukkua yöllä jopa 8h heräämättä syömään; onkohan ihan normaalia? Viime yönäkin herättelin syömään kun edellisestä syötöstä oli kulunut 7,5h eikä vauva edes kunnolla herännyt rinnalla eikä kyllä vaikuttanut edes kovin nälkäiseltä; söikin vain toisesta rinnasta. Päivällä saattaa kyllä syödä välillä kahdenkin tunnin välein ja esim. eilen illalla oli tiheästi rinnalla eli ilmeisesti tankkaili yötä varten. Muuten on kyllä ihan virkeä vauva, jaksaa jo olla valveilla pidempiäkin aikoja ja seurailee tarkasti muiden touhuja. Itselläni oli odotusaikana insuliinihoitoinen GDM ja vaikka vauvan sokerit ovat pysyneet koko ajan syntymän jälkeen normaaleina huolestuttaa silti hieman..painoakin on tullut mukavasti n. 200g viikossa, joten siihen tuo nukkuminen ei ole vaikuttanut.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette toimineet; herättelettekö vauvan syömään vai annatteko nukkua?

Oma poikani oli syntyessään reilusti alle kolmekiloinen ja koska minulla on lääkitys, jonka kanssa ei saa imettää on hän ollut myös alusta asti pullovauva. Pienen kokonsa takia (syntyessään 2705g) sain laitokselta lähtiessä tarkat neuvot syöttää lasta ympäri vuorokauden kolmen tunnin välein päivittäin kasvavilla annoksilla.

Kyllähän minä noita koitinkin noudattaa, mutta eihän siitä mitään tullut; poikaan ei uponnut läheskään sitä määrää maitoa kuin "olisi pitänyt" ja öisin olisi tosiaan mielummin nukkunut kuin syönyt. Aloinkin miettiä, että mitä järkeä ja kysyin äidiltäni neuvoa. Sanoivat, ettei alle nelikiloinen tajua omaa nälkäänsä tai jotain.

Äitini sanoi, että ei sitä ennenkään ole kellon mukaan lasta hoidettu vaan lapsen omalla tahdilla. Siirryimme siihen, että poikaa syötettiin kun hän sitä halusi ja muutenkin kyllähän ne neuvolassa sitten sanoisivat, jos ei poika kasvaisi tarpeeksi. Öisin saattoi nukkua putkeen juurikin jonkun 7 tuntia ja sitten syötiin. Määräkin vaihtelivat paljon, mutta kasvoivat hiljalleen. Paljon hitaammin kuin laitokselta määriteltiin. Silti; lapsi kasvanut tasaisesti vaikka toki on edelleen ikäisekseen keskivertoa pienempi niinkuin oli syntyessäänkin.

Nyt ikää alkaa olla 7kk ja 5kk iästä lähtien on alkaneet yöt mennä siten, että on nukkunut sen 10-12 tuntia heräämättä syömään. Toisinaan siis heräilee aikaisin aamusta ja syötyään nukkuu vielä vähän.

Jos vauvasi ei ole kovin pienikokoinen niin mielestäni syömään herättely on täysin turhaa. Maalaisjärkeä peliin. Kyllä sen sitten tosiaan näkee painonkehityksestä pitäisikö syödä useammin vai ei..

Mulle sanottiin sekä laitoksella että neuvolassa, että vähintään 5 tunnin välein pitää herättää syömään, vaikea sanoa että oliko se hyvä neuvo vai ei, koska noudatin sitä, eli en tiedä mitä olisi tapahtunut jos olisi annettu vaan nukkua. Sitten parin kuukauden vanhana en kyllä pystynyt näkemään tarpeelliseksi enää herätellä. Neuvolassa vielä sanoivat, että maito nousee paremmin jos syöttää yöllä, mutta ei mulla ole kyllä ikinä ollut maidon riittävyydestä ongelmaa silloinkaan, kun vauva ei ole yöllä syönyt (keskimmäinen lopetti yösyönnin 3kk vanhana, ja hyvin pärjäsi täysimetyksellä 6kk asti).

Esikoista heräteltiin kerran. Muistelin sitä älyttömyyttä sitten aina unettomina öinä;) Ei kun vakavasti puhuen, kyllähän jos lapsi on pienikokoinen niin pitäisi kai sitä useammin kuin 8 h välein syöttää. Mutta normaalipainoista en herättäisi vaan siunailisin hyvää onneani;)

kesällä mä herättelin omaani nukkujaa, jotta kaveri sais nestettä kun oli helle. muuten on tyttö saanut tissiä aina kun on pyytänyt ja väliinkin tarjoan, mutta kyllä tuo tietää mitä haluaa. jos painoa tulee niin nou hätä, lapsen tahdilla.

Yhteistyössä