vauvan liikkeet rv 21

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Onko normaalia että vauvan liikkeet tuntuu vielä tässä vaiheessa (rv 21+1) tosi alhaalla, ihan tossa karvoituksen tuntumassa? Välillä tuntuu tossa navan alapuolella jommalla kummalla puolella. Kotidopplerilla kuuntelin sydänääniä tänään ja tosta karvoituksen tuntumasta kuului semmonen "hevosenlaukkaääni", oliko se vauvan sydämestä kuuluva ääni vai mikä? Pelottaa ettei kaikki ole kunnossa :( Tiistaina olis rakenneultra. Mulla on ollut myös jonkin verran harjoitussupistuksia ja muutama hieman kipeämpikin supistus ja olen näiden takia vielä keskiviikkoon asti saikulla.

Jos käyt selälleen maate, jalat koukussa niin voit tunnustella itse kohtusi kokoa ja kohdunpohjam korkeutta. Normaalisti kasvava kohtu saavutttaa navan korkeuden viikolla 24, noilla viikoilla kohdunpohja tuntuu pari senttiä navan alapuolella.

Sydänäänet kuuluvat normaalisti tosi alhaalta vielä noilla viikoilla, varsinkin jos vauva viihtyy pää alaspäin.

Mulla neljännessä raskaudessa ENSIMMÄISET liikkeet tuontui vasta 21 viikolla...ja kaikki oli ok. Että eiköhän se ole ihan normaalia että tuntuu missä milloinkin. Kuusi raskautta minulla takana, en ole koskaan sattunut tuota niin miettinyt missä kohtaa tuntuu liikkeet alussa ja vähän myöhemminkin. Vasta sitten kun tosiaan on pakko jo huomata missä ne on kun vauvan liikkeet on niin voimakkaita :) Ja minusta ne on silloinkin tuntuneet ihan joka paikassa, myös siellä alhaalla :)

On todellakin normaalia. Itselläni liikkeet tuntuivat pitkään vain alhaalla, ja sydänäänetkin saatiin kuulumaan vain siellä alhaalla. Rakenneultran jälkeenkin. Vauva on kasvanut hyvin, nyt rv 33 liikkeet tuntuvat jo joka puolella ja tosi voimakkaina, ja sf mittakin on keskikäyrällä.

Helpottava kuulla että muillakin liikkeet ovat tuntuneet eri raskauksissa eri tavalla. Itsekin olen jo vähän ihmeissäni odotellut niitä ensimmäisiä "kunnon potkuja". (Kahdessa ekassa raskaudessa tunsin ensimmäiset selvät liikkeet rv 18, ja rv 20 alkaen ne saattoi tuntea myös päältäpäin.) Nyt kun tämä raskaus on edennyt 18. viikolle, olenkin ollut vähän ihmeissäni kun liikkeet ovat vielä niin vaimean tuntuisia että niitä hädin tuskin tunnistaa. Mietin jo sitäkin, mahtaisiko istukka olla asettunut tällä kertaa etupuolelle? Jostain muistan kuulleeni että sekin voi vaikuttaa siihen miten voimakkaasti liikkeet tuntee. Onkohan kenelläkään tästä kokemuksia?

Minulla alkoi kolmannesta tuntumaan liikkeet kunnolla vasta rv21. Istukka on aivan edessä ja keskellä. Jotkut sanovat ettei istukan paikalla ole merkitystä liikkeiden tuntemiseen, mutta omien kokemusten pohjalta uskallan olla eri mieltä. Nyt kun olen rv28 niin liikkeet tuntuvat erittäin hyvin ja näkyvät ulospäin.

Yhteistyössä