Vauvan mahavaivat, normaaliako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Esikoinen kyseessä niin ei ole kokemusta mistään..

Vauva on kolmen viikon ikäinen, osittaisimetän. Aina syönnin jälkeen sekä seuraavaan syöttöön asti (eli käytännössä koko ajan) on vatsavaivoja. Vauva syö parin tunnin välein yötä päivää. Pian syönnin jälkeen alkaa huuto selkä kaarella, selvästi koliikkimaista. Joskus sitä kestää tunteja, joskus menee äkkiä ohitse. Nukkuessaankin vauva parahtelee. Itse alan olla tosi väsynyt ja pahoilla mielin kun toinen on kipeä enkä voi tehdä mitään. Cuplatonia olen kokeillut mutta siitä ei ole apua. Ei myöskään jalkojen "pumppaamisesta", ei röyhtäyttämisestä eikä mistään.. Jo synnärillä vauva kitisi mahaansa syötön jälkeen ja nyt tilanne on vaan pahentunut.
Vauva kakkaa pari kertaa vuorokaudessa. Nukkuessaan tuntuu kakkaa "tekevän" monesti, ähisee ja puhisee ja kirahtelee.

Mistähän voisi olla apu? Vai aikako vaan auttaa?

No sanoisin että aikakin auttaa mutta ite pienen (2,5kk) vanhan vauvan äitinä voisin neuvoa alkaa antamaan relatippoja, meillä ainakin mahavaivat loppu siihen kun alotin niiden käytön. Käytin aiemmin gefilus D-tippoja mutta vaihdoin ne jekovittiin ja relaan.Voisit koittaa jollet siis jo oo kokeillu.Jaksuja pienen kans!!!

Meillä auttoi vain aika. Tilanne parani siinä parin kuukauden ikäisenä, mutta vielä nytkin lähes 4 kk:n iässä ähisee yöllä tosi useasti. Saattaa sieltä silloin tällöin parin tunnin puhinan jälkeen pinkeä pieru pörähtää... Jos oma ruokavaliosi on kunnossa imetystä ajatellen, niin kannattaa testata mahdollinen lehmänmaitoallergia tai vaihtoehtoisesti muuta korviketta.

Meidän vauvalle parhaiten sopii NAN-korvike osaksi. Ei siis lopettanut vatsanväänteitä kokonaan, mutta vähenivät selvästi. Ja yksi, mitä kannattaa kokeilla, on D-vitamiini annoksen jakaminen pitkin päivää. Tsemppiä!

Jos on täysiaikainen vauva ja normaalisti kasvanut tähän asti (paino noussut hyvin) niin mä koittaisin pidentää atriaväliä. Ei hänellä välttämättä ole nälki noin tiheään. Vauva haluaa syödä myös siihen mahakipuun/pahaan oloon. Yritä kokeeksi pidentää ruokaväliä 3 tuntiin. (tietenkään nälässä ei sa pitää, mutta joskus se ruuan antaminen on se helpoin ja nopein keino lopettaa itku, ja sillä saatetaan joutua ojasta allikkoon). Ruuansulatus kaipaa lepoa. SYökö tuttia? Uskaltaisitko kokeilla mahallaan nukuttamista esim oman vatsasi päällä? Nehän paljon puhuu kätkytkuolemariskistä mahallaan nukkumisne yhteydessä (joka kai kuitenkin on epäselvä ja jokatapauksessa marginaalinen yhteys), mutta meidän vauvat on nukkuneet vastallaan (mun vieressä) ihan pienestä asti.

Meillä oli nuorimmaisella käytössä imetyksen ohessa aluksi Nan. Vaihdoimme Nutrilon Omneoon, vatsavaivat rauhoittuivat kun vain muisti aina syötön (myös imetyksen jälkeen) röyhtäyttää hyvin. Suosittelisin d-tipoista myös jekovittia, kun ei ole öljypohjainen valmiste. Mutta, ehdottomasti, jos vatsavaivoja niin suosittelen käyttämään vyöhyketerapiassa! Esikoista käytettiin vatsavaivojen takia, saatiin neuvoja oikeanlaiseen hierontaan ja voin sanoa että oli tehokasta!

Kiitoksia vinkeistä! Jekovit-tipat on käytössä ja oon alottanut eka yhdellä tipalla, sit kahdella ja sillä vielä mennään.

Oon itsekin miettinyt onko ateriaväli liian lyhyt. Mut vauvalla tosiaan on nälkä.. nyt söi 80ml ja edellisen kerran söi saman verran n. kaks tuntia sitten. Mutta vatsavaivoihin monesti haluaa imeä, tutti ei kauaa kelpaa vaan pitäs olla maitoa. Mut sitten kumminkaan ei syö kun ehkä 20ml ja senkin laiskasti eli ei ole varmaan oikea nälkä. olenkin nyt päättänyt tehdä niin että luotan että tiiän millon on oikeesti nälkä, enkä tarjoa heti pulloa/tissiä.

mahallaan vauva ei tunnu oikeen viihtyvän, paitsi pienen hetken esim mun reisien päällä jos niin röyhtäytän.

tuo koliikkipullo pitää ostaa ja vois kokeilla niitä rela-tippoja. ja vyöhyketerapia jos muu ei auta tai jos tää pahenee. miten vyöhyketerapiaan pääsee vauvan kanssa? pitääkö olla jotenkin erikoistunut vauvoihin tai jotain?

NANia ja Semperiä olen kokeillut, en huomannut eroja. Missähän myydään Tuttelia? en oo nähnyt missään kaupassa. vai onko sitä enää edes?

jaaha, nyt sitten nukahti tähän syliin mahalleen, just ku pääsin sanomasta ettei tykkää :P Kätkytkuolema kyllä pelottaa. Senkin takia että vauva syntyi pienipainoisena istukan toimintahäiriön takia. Mut kasvanut on kyllä normaalisti ja ylitti syntymäpainon tosi nopsaa.

Yhteistyössä