Vauvan maitoallergia

  • Viestiketjun aloittaja ja imetys?
  • Ensimmäinen viesti
ja imetys?
Hei! 8vkoisella vauvallani epäillään maitoallergiaa. Neuvolasta sanottiin, että kannattaa jättää maitotuotteita omasta ruokavaliosta vähemmälle - noh, enpä tajunnut kysyä miten vähemmälle kun oli terveydenhoitajalla niin kiire puhelimessa. Jos joku imettävä maitoallergikon äiti kehtaisi valaista minua siitä mitä maitotuotteita saa syödä ja minkä verran niin olisin kiitollinen. Esim.maitokahvia kuppi/pv? Juustoa? Suklaata? Jogurttia? Vai ihan kaikki pois? Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa neuvoa :)
 
miisu
Mulle neuvolassa sanottiin että pienet määrät eivät esim: kahvissa haittaa. Mutta muuten jogurtti, juusto ja ns. raaka maito. Otin kaikki pois mutta vatsavaivat jatkuivat. Kokeiltiin korviketta ja ongelmat hävis. Koskaan ei vaan ymmärretty mikä omassa maidossa sitten mättäs..
 
Kaisa
Joo imettävän äidin ruokavaliosta kuuluu jättää kaikki maitoa sisältävät tuotteet pois. Eli ei maitoa, juustoa, jogurttia, jäätelöä, rahkaa, maitosuklaata jne. Korvaavina tuotteina voi käyttää soijaa ja kauraa (niistä on jogurtteja, maidonkorvikkeita, jäätelöä, kermaa esim tuotemerkit Yosa, oatly, Beneviva ja Alpro soija-tuoteet). Karkeissakin voi olla maitoproteiinia. Suklaitakin saa ilman maitoproteenia. Ja tuote voi sisältää maitoaproteeiinia vaikka olisikin laktoositon (esim. juustot). erityisen haitallista on tavallinen maitoa, myös vähäisissä määrin.

Kun vauvalla epäillään maitoallergiaa, niin 2 viikon testiajan äiti ei käytä mitään maitoproteeinia sisältäviä tuotteita ja vauva on ilman tavallisia korvikkeita. Mikäli oireet helpottuvat, niin viite maitoallergiaan on vahva ja varsinainen maitoaltistus kuuluisi suoriittaa.

Itse olen ollut kohta 5kk maidottomalla ja munattomalla dieetillä vauvan maitoallergian vuoksi. Joten tutuksi ovat tulleet tuotteet, joita voi ostaa. Itse asiassa maidottoman ruokavalion noudattaminen ei ole edes vaikeaa, kun niitä korvaavia on niin paljon tarjolla. Meidän vauvalle (9kk) ei ole löytynyt sopivaa korviketta, joten imetys jatkuu ainakin 1-vuotiaaksi. Kaikille ei aina löydy sopivaa korviketta, joten kannattaa ehdottomasti jatkaa imetystä. Mitä vanhemmaksi vauva tulee, sitä helpompi on löytyy maidolle korvaava tuote.

Tsemppiä!!
 

Yhteistyössä