vauvan maitoallergian testaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympääntynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tympääntynyt äiti

Vieras
Miten vauvan maitoallergian voi testata? Meillä puolivuotias vauva ja sanottiin, että täytyisi olla maidottomalla ruokavaliolla ja juottaa apteekin maitoa 3 viikkoa ennen maitoallergiatestejä. Mutta mitenkä juottaa, kun vauva ei suostu kyseistä maitoa juomaan. Ei vaikka sotkisi minkä sekaan. Eikö allergiaa pysty muuten testaamaan kuin vain olemaan maidottomalla dieetillä?

Hei, mua kiinnostaa myös,sillä mun pojalla (nyt jo 2vee) tulee aina reaktio kun juo maitoa, ruoanvalmistuksessa menee ja hapanmaitotuotteina, mutta ei ns. raakana. Maitoallergia kuulemma testattu verikokeesta, mutta miten, jos se ei olekkaan mahdollista? Tuos oli kuulemma negatiivinen (epäselvä neukkutäti) mutta mielestäni oireet on selvät. On limaisuutta, kuorsausta ja rohinaa öisin. Löysää ulostetta aina maidon juonnin jälkeen, jne.

No testaavat monellakin tavalla mut varmaan olette sit menossa altistukseen. Olette nyt maidottomalla vähän aikaa ja sit testaavat antamalla jotain maitotuotetta, et mitä oireita tulee.

Se apteekin maito maistuu erilaiselta et ei se sitä ihan heti opi juomaan mut sinnikkäästi tarjoot niin pikku hiljaa sitä alkaa mennä.

Hei, mua kiinnostaa myös,sillä mun pojalla (nyt jo 2vee) tulee aina reaktio kun juo maitoa, ruoanvalmistuksessa menee ja hapanmaitotuotteina, mutta ei ns. raakana. Maitoallergia kuulemma testattu verikokeesta, mutta miten, jos se ei olekkaan mahdollista? Tuos oli kuulemma negatiivinen (epäselvä neukkutäti) mutta mielestäni oireet on selvät. On limaisuutta, kuorsausta ja rohinaa öisin. Löysää ulostetta aina maidon juonnin jälkeen, jne.

Yksityiselle, mars. Meillä kokonaishinta alle 200. Minusta oli sen arvoinen tieto.

Alle vuoden ikäisellä ei veri/ihokokeilla saada juuri koskaan luotettavaa tulosta. 2vuotiaalla ne voivat jo hyvinkin näyttää oikean tuloksen. Mutta altistaminen toki aina luotettavin.

Jos imetät, niin riittää että karsit omasta ruokavaliosta maidon pois ja katsotte, onko vaikutusta. Jos taas tarvitsette Kela-korvauksen apteekin korvike"maidoista", niin sitten pitää tehdä tuo altistus. Mikä tilanteenne on?

Maidottomalla ruokavaliolla pitäis olla 2-3 viikkoa ennen altistusta jotta mahdolliset maidon aiheuttamat oireet ehtivät hävitä ja altistuksen tulos on luotettava. Onko syytä epäillä soija-allergiaa? Jos ei niin ainakin isommista ruokakaupoista saa (merkki ehkä nutrilon soija) soijapohjaista,maidotonta korviketta. Halvempaa kun apteekin "maito".. Mutta,mitä apteekin maitoa ootte kokeilleet? Meille lääkäri suositteli ensin jotain Altheraa tms,mutta vauva ei sitä huolinut. Maistoin sitä itse ja totesin sen olevan todella,todella kaukana äidinmaidon/tavallisten korvikkeiden mausta. Ei mm ollut lainkaan makeaa. Kerroin tästä lääkärille ja vaihdettiin almiron peptiin,joka kelpasi vauvalle heti.

Eli,lyhyesti,jos imetät niin karsi omasta ruokavaliosta kaikki maitoproteiini (myös hera) pois,samoin lapsen kiinteistä ruoista kaikki maitoproteiini pois. Sitten 2-3 viikon päästä alktistukseen.. Paitsi,jos ette tarvii kela-korvausta ja havaitset itsekin että oireet häviää maidottomuudella,sittenhän altistusta ei välttämättä tarvita vaan riittää kun pidät lapsen erossa maitoproteiinista. Mutta jos ette käy altistuksessa ette pääse myöhemmin kontrolleihinkaan..

Mun vauvalla verikokeet sekä prick-testit oli negatiiviset, mutta altistuksen perusteella todettiin maitoallergia. Eli ne kokeet ei todellakaan noin pienillä aina anna luotettavaa kuvaa. Maidon juomisasiaan en osaa kommentoida kun ei mulla poika siitä soijamaidosta kieltäytynyt.

Yhteistyössä