Vauvan painoarvio - kuinka paljon voi heittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Hei,

Olen nyt rv 35+4 raskaana, ja kävin tänään vauvan painoarvioinnissa siitä syystä, että olen itse ollut syntyessäni iso sokerivauva (4500 g), miehenikin oli 4700 g, luultavasti myös sokerivauva.

Sokerirasitusta minulle ei tehty, mutta pelkään reagoivani sokeriin huonosti. Olen koko raskauden ajan syönyt melko karpisti, mitä nyt silloin tällöin herkutellut, ja syönyt jonkin verran hedelmiä ja marjoja. Olen kuitenkin vältellyt riisiä, pastaa, perunaa, leipää, sokeria jne. Tämän viimeisen kuukauden ajattelin olla erityisen tiukalla linjalla hiilihydraattien suhteen. Söisin hiilihydraatteja vain vihannesten ja marjojen muodossa.

Vauvan kokoarviossa tuli siis ilmi, että vauva olisi nyt näillä viikoilla 2700 g, ja arvioitiin, että olisi lasketun ajan aikaan 3500-3700 g. Olin kovin yllättynyt tuloksesta. Mutta kuinka paljon arvioihin uskaltaa luottaa? Kuinka paljon kokoarviot ovat teillä heittäneet? Sain onneksi vielä toisen kokoarviokontrollin kahden viikon päähän.

Kiitos vastauksista etukäteen.

Ne voivat heittää todella paljon. Kolmesta lapsesta yksi oli lähellä arviota. Loput kaksi olivat n.800g pieleen, toinen pienempi ja toinen suurempi kuin arvioitiin.

Meillä esikoinen painoi 3940g. toinen 4550g ja kuopuksen arvio oli n 5kg ja painoikin sitten 3660g... kaikki raskaudet menneet yli lasketun ajan. Ensimmäinen 5 pvää, toinen ja kolmas viikon. Sokeritautia ei ole suvussa mutta oman painon takia sokeriseurantaa on ollut( 10kg ylimääräistä). Sokeriseurantaa on ollut myös toisen lapsen syntymäpainon takia.
Painoarvio voi oman kokemukseni perusteella heittää paljonkin. Eikä aina sinne huonompaan suuntaa.

Ultrassa n. rv 30 arvioitiin lasketunajan painoksi n. 4kg. Kokoultrassa rv 39 arvioitiin sen hetkiseksi kooksi n. 3,7kg ja syntymäpainoksi se n. 4kg. Sanottiin, että virhemarginaali on n. 10% eli +/- 370g. Syntyi 40+0 ja painoi 3,985g.

Arviot pitivät siis erinomaisesti paikkansa.

painoarvio kaksi päivää ennen synnytystä oli ekalta lääkäriltä allle 2kg ja toisen lääkärin päivää myöhemmin 2kg. tyttö painoi 3,6kg syntyessään. eli kyllä ne väillä heittää

Ei noihin voi luottaa. Meillä ultrattiin rv 35+4 sen hetkiseksi painoarvioksi 2700g. Lapsi syntyi 40+5 ja painoi 4355g. Että viidessä viikossa melkein 2 kiloa painonoussut JEP JEP.... Ja parasta on, että rv 33 sen hetkinen painoarvio oli 3kg :D Että vauvan paino ihan tippunut jo mahassa ollessa.

Meijän poika oli rv 35+ ultran mukaan 2,8 kg. Syntyi 42+2 ja painoi 4,370g.
pari päivää ennen synnytystä mittasivat että on kooltaan 3,8-4,2 kg. Pikkusen alakanttiin meni.. :)

Noin kilon heitti kuopuksen kohdalla suurin arvio eli ei ollut viisikiloinen, vaan syntyi neljäkiloisena. Esikoisen kohdalla muistaakseni piti paikkansa eli syntyi normikokoinen kolme ja puolikiloinen vauva.

[QUOTE="öhö";29019447]Siis miksi tuo tulos oli mielestäsi yllättävä? Tuntuuko vauva itsesi mielestä paljonkin isommalta vai pienemmältä?[/QUOTE]

Yllättävä siinä mielessä, että äitini on aina minulle toitottanut, varsinkin nyt koko raskauden ajan, että vauva on varmasti suuri, kun minulla on itselläni lievää ylipainoa, ja kun itsellään äidillä vauvat olivat syntyessään 4700 g ja 4500 g. Äiti on myös melko varma, että minulla on diabetes, kuten hänellä itsellään on ykköstyypin diabetes. Sitä peläten olenkin ollut melko tarkka syömisistäni. Voihan olla, että äitini turhaan on lietsonut pelkoa?

Kyseessä on ensimmäinen vauvani, joten on vaikea arvioida, tuntuuko isolta vai pieneltä. Raskaus on mennyt todella hyvin, vointini on mainio, painoa on tullut 10 kg. Maha ei vaikuta kovin isolta mielestäni. Sf-käyrä aavistuksen koholla, kuitenkin viivojen sisällä.

Esikoisen painoarvioksi tuli ultrassa 4 kg kolme päivää ennen synnytystä, lapsi oli 5 kg syntyessään. Lääkärin mukaan koko voi heittää sitä enemmän, mitä isompi lapsi on.

Sekä minä että mies on ollut nelikiloinen syntyessään, joten siitä aavistelinkin, että meille syntyy isoja vauvoja. Minulle tehtiin ekassa raskaudessa yksi sokerirasitus, seuraavassa niitä tehtiin kolme, mutta raskausdiabetestä ei minulla ollut.

Esikoisesta piti todella hyvin paikkansa. Käynnistysaamuna ultrassa arvio 3260g, poika painoi 3215g. Kuopuksesta kävin raskausdiabeteksen vuoksi monta kertaa ultrassa ja koko ajan kasvoi tasaisesti omalla käyrällään, arvio lasketun ajan painosta joka kerta n. 4 kiloa. Viimeisin ultra kaksi viikkoa ennen synnytystä, arvio tuolloin 3800g. Syntyi viikon lasketun ajan jälkeen, painoi 3015g. Pitkäjalkainen tyttö, olisko sitten reisiluun pituus aiheuttanut heiton arvioissa.

Rv 35+2 painoarvo 2kg, siitä eteenpäin painoa tuli satoja grammoja viikossa lisää. Vikassa ultrassa laskettuna päivänä painoarvio 3200. Syntyi 40+4 painaen 2990. Mielestäni kohtuu lähelle totuutta, mutta heittoja tuntuu olevan tapauksesta ja tuurista riippuen

Yhteistyössä