Vauvan perätila ja kääntyminen raivotarjontaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perätilavauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perätilavauva

Vieras
Eilen jo kyselinkin asiasta, mutta enpä juuri vastauksia saanut.

Haluaisin siis tietää, mitä voisin itse tehdä sen auttamiseksi että vauva kääntyisi perätilasta raivotarjontaan. Sen tiedän, että asentohoito voi auttaa, mutta onko teillä kokemuksia akupunktiosta, vyöhyketerapiasta tms.? Tai muita vinkkejä?

Ja missä vaiheessa raskautta näitä "käännösyrityksiä" kannattaisi tehdä?

Olen kuullut, että taskulampun valon kanssa vois koittaa ja sit tuota asentohoitoa kokeilla...tehosta en sitten tiedä.

Itsellä oli vauva perätilassa koko raskauden ajan, kunnes käännettiin ulkokäännöksellä 36+ viikoilla. Käännös meni hyvin ja vauva pysyi näin loppuun asti.

Meillä kääntyi kahden päivän joogaharjoitusten jälkeen, tuntui vaan iso muljautus. Googlaamalla löytyy mutta lähinnä niin että oot nelinkontin, pää tyynylle ja peppu pystyyn. Ja jos voit nostaa polvet korkeammalla, esim. sohvalle niin aina parempi. Lisäksi sitten "kissa"-köyristyksiä, jossa nelinkontin pyöristät selkää ja suoristat vuorotellen.

Vaikuttaakohan odottavan äidin koko siihen, että miten vauvalla on tilaa kääntyä? Itse ainakin kuvittelisin että vaikuttaa. Olen pienikokoinen ja viime raskaudessa vauva köllötteli koko ajan raivotarjonnassa eikä siis heitellyt ollenkaan voltteja, ja nyt tämä toinen taas on koko ajan perätilassa. Sen takia haluaisinkin nyt ajoissa kokeilla noita käännösyrityksiä, ennen kuin on liian myöhäistä. Jotenkin en usko siihen, että varsinaisessa lääkärin käännösyrityksessä saataisiin enää vauvaa kääntymään, koska tila käy vähiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaikuttaakohan odottavan äidin koko siihen, että miten vauvalla on tilaa kääntyä? Itse ainakin kuvittelisin että vaikuttaa. Olen pienikokoinen ja viime raskaudessa vauva köllötteli koko ajan raivotarjonnassa eikä siis heitellyt ollenkaan voltteja, ja nyt tämä toinen taas on koko ajan perätilassa. Sen takia haluaisinkin nyt ajoissa kokeilla noita käännösyrityksiä, ennen kuin on liian myöhäistä. Jotenkin en usko siihen, että varsinaisessa lääkärin käännösyrityksessä saataisiin enää vauvaa kääntymään, koska tila käy vähiin.

ap itse olen 160cm, minulla esikoinen kanssa oli alusta asti RT:ssä ja kuopus taas ensin poikittain, lopulta kokonaan perätilassa. Vauva käännettiin 2 kertaa ulkokäännöksellä mikä ei ollut kovinkaan hauskaa. Aina kääntyi takaisin. synnytys käynnistyi spontaanisti ja synnärillä ultratessa vauva siis oli väärinpäin. tehtiin kireellinen sektio koska en halunnut ottaa riskiä hätäsektioon joutumisesta(esikko syntyi niin). vauva oli 2955g syntyessään ja mahani oli raskausaikana hirveän iso. pikkuisella oli tilaa kääntyillä, ja sen se tekikin. Ei siis kovinkaan aikaisin kannata itse lähteä yrittämään käännöstä.

Mulla käännettiin akupunktiolla Tammisaaressa rv 36+?. Periaatteessa alunperin pelkkää lämpöä on käytetty mutta noita moksi-pötkylöitä ei voi sairaalassa savuttaa.
Tota konttausasentoa mä ihmettelen. Mun piti maata selällään jalat ylhäällä koukussa säkkituolin päällä. Sain kotonakin kaverin muljahtamaan poikkiasennosta takaisin kun pistin sohvatyynyt jalkojen alle ja miehen hinkkaamaan pikkuvarpaan ulkosyrjiä lämpöseks. Ne neulat laitetaan vähän kynnen tyvestä ulospäin ja kätilö lämmitti ne sytkärillä hehkuviks. Reidet oli kroppaan nähden 90asteen kulmassa samoin kuin polvet.
Sitten vaan koklaamaan uutta telkkarin katsomisasentoa :)
Mä en usko että mun lyhyys (158cm) vaikutti tämän tenavan liikkumiseen. Oli todella riehakas. Siis TODELLA! Lapsivettä oli aika paljon joten käytti liikuntamahdollisuutensa hyväksi. Maha oli valtava ja vauvakin 4kg syntyessään. Ei rauhoittunut edes lopuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
Mulla käännettiin akupunktiolla Tammisaaressa rv 36+?. Periaatteessa alunperin pelkkää lämpöä on käytetty mutta noita moksi-pötkylöitä ei voi sairaalassa savuttaa.
Tota konttausasentoa mä ihmettelen. Mun piti maata selällään jalat ylhäällä koukussa säkkituolin päällä. Sain kotonakin kaverin muljahtamaan poikkiasennosta takaisin kun pistin sohvatyynyt jalkojen alle ja miehen hinkkaamaan pikkuvarpaan ulkosyrjiä lämpöseks. Ne neulat laitetaan vähän kynnen tyvestä ulospäin ja kätilö lämmitti ne sytkärillä hehkuviks. Reidet oli kroppaan nähden 90asteen kulmassa samoin kuin polvet.
Mä en usko että mun lyhyys (158cm) vaikutti tämän tenavan liikkumiseen. Oli todella riehakas. Siis TODELLA! Lapsivettä oli aika paljon joten käytti liikuntamahdollisuutensa hyväksi. Maha oli valtava ja vauvakin 4kg syntyessään. Ei rauhoittunut edes lopuksi.

Joo, olen kuullut sekä konttausasennosta että tosta selällään makaamisesta jalat ylhäällä. Ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa kyllä paljon houkuttelevammalta, kun selällään maatessa tulee helposti huono olo.

Mistähän saisi tietää että ketkä osaa noita perätila-akunpunktioita tehdä? Haluan mennä vain sellaiselle hoitajalle, jolla on hommasta vankka kokemus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:

Joo, olen kuullut sekä konttausasennosta että tosta selällään makaamisesta jalat ylhäällä. Ensimmäinen vaihtoehto kuulostaa kyllä paljon houkuttelevammalta, kun selällään maatessa tulee helposti huono olo.

Mistähän saisi tietää että ketkä osaa noita perätila-akunpunktioita tehdä? Haluan mennä vain sellaiselle hoitajalle, jolla on hommasta vankka kokemus.

Tammisaaressa suurin osa kätilöistä osaa antaa akupunktiota. Toiset paremmin kuin toiset toki.
Sitten kirkkonummella on joku muistaakseni Jorvista eläkkeelle jäänyt kätilö joka kotonansa antaa raskaana oleville akupunktiota ja mokseilla kääntelee. En millään muista nimeä. Vilpertti lehdestä joskus luin. On kyllä tutuntutuntuttu. Voin koettaa tiedustella. Laita yv jos sulla on musta nikki.
Niin ja yllättäen jalat ylhäällä selällään ei mulla ainakaan tuntunut niin pahalta kuin jalat alhaalla.

Yhteistyössä