vauvan potkuista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
mulla viikkoja 37 ja vauva potkii tosi vähä. Tiedän et siksi ku sillä tila loppuu mut ruukaako se jo näilä viikoilla loppua tuo tila masussa.? Pelottaa vaan et se on jättiläinen. sf mitta menee hiukan alle keskikäyrällä mut se ei välttis sano mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Rauhoituppas makuulle ja ota lasi makeaa mehua, juttele vatsalle ja hiero hellästi, kyllä sieltä vastataan jos ei olla unten mailla.... =)

Siis kyllä mä uskon et sielä on kaikki ok mut sitä pelkään et onko tuo näileviikoille (37) jättiläinen ku niin vähä liikkuu.

Kyllä se noilla viikoilla alkoi mullakin rauhottua. Aina välillä potki enemmän, välillä vähemmän, yleensä enemmän vain pönkäili eli jalka yms. yritti (erittäin kipeästi) nahasta ulos. :xmas:

Nyt viimeisen viikon sisään (menossa 38+3) on tapahtunut tosi iso muutos, todella paljon vaimentunu liikkeet. Itsekin siitä eilen jo huolestuin, mutta kuulemma riittää, että silmillä näkee ja kädellä tuntee, että vauva liikkuu, vaikkei mulla nahka enää välttämättä suurinta osaa liikkeistä tunnekaan (uskomatonta mutta totta :xmas: ). Edelleen liikkuu paljon, mut huomattavasti vaimeammin tunnen. Johtuu kuulemma etuseinämäistukasta, vähäisestä lapsivedestä (normaalia tässä vaiheessa) ja siitä, et vauvalla ei vaan enää ole niin tilaa.

Mut jos huolestuttaa, tee tuo liikelaskenta (10 liikettä tuntiin, kun makaat mielellään vasemmalla kyljellä (tosin papu liikkuu paremmin oikealla). Jos ei ekan tunnin aikana tule 10 liikettä, kävele hiukan, juo kylmää vettä/tuoremehua tms. ja koita uudestaan. Jos ei vieläkään onnistu, käy synnärillä. :) Mutta sen voin vielä helpottaa, et papullakin on selkeesti kaudet, milloin liikkuu enemmän eli liikelaskenta suositellaan tehtäväksi iltaisin, sillä yleensä silloin vauvat on aktiivisimmillaan. Jos siis nyt lasket ja sun vauva ei normaalistikaan tähän aikaan ole ollu kovin aktiivinen, älä vielä hätäänny. :) )

kyllä ne liikkeet vähenee kun vauvalla tila pienenee-mulla vkoja tänään tasan 39 ja välillä tuntuu et liikkuuko vauva ollenkaan...iteläkin sama juttu et onko vauva sit kuinka iso,mulla kans sf käyrä menee keskikäyrän alla mut kuitenkin...neuvolan täti meinas vain kun kysyin et onkohan vauva kuinka iso et kyllä se varmaan isompi on kuin noi meidän kaksoset syntyissään....niimpä=)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Onhan se jo aika ahtaalla noilla viikoilla vaikkei oiskaan jätti. Niin oli munkin poika vaikka keskikokoa.

Ok. No jospa tämäki ois alle 4kg. :) Aina sitä vaan pelkää et jos se onki iso. Ite olen aika hoikka ja pienehkö lantio ja se pelottaa eniten ku en kerkiä saada puudutetta. Mulla niin nopeesti aukeaa paikat. Nyt aijonki sanoa et päästää munt suoraan saliin et kerkiän saada puudutteen. Toivottavasti ne päästää eikä patista tarkkailuhuoneeseen ku sielä haaskaantuu aikaa ja paikat aukeaa nii paljon ettei oo mahista saada puudutetta enään.

Alkuperäinen kirjoittaja messi:
kyllä ne liikkeet vähenee kun vauvalla tila pienenee-mulla vkoja tänään tasan 39 ja välillä tuntuu et liikkuuko vauva ollenkaan...iteläkin sama juttu et onko vauva sit kuinka iso,mulla kans sf käyrä menee keskikäyrän alla mut kuitenkin...neuvolan täti meinas vain kun kysyin et onkohan vauva kuinka iso et kyllä se varmaan isompi on kuin noi meidän kaksoset syntyissään....niimpä=)

Papu on viikko sitten ultralla arvioitu 3 100 grammaiseksi eli syntyessään himpun verran alle keskikäyrälle ( n. 3 600 g). Eli ei pitäs olla edes mikään ihme jätti, mut silti silläkin on selkeesti siellä ahdasta. Ja tosiaan kuulemma tuo lapsiveden määrä alkaa vaikuttaa eli se vaimentaa liikkeitä, kun sitä ei enää niin ole. ....koitan siis huojentaa teidän mieltä, et ei välttämättä ole luvassa sitä jättivauvaa, vaikka vauva hiljeneekin hieman (edelleen sen pitää silti kuulemma liikkua, joten jos mitään ei kuulu, kantsii tarkistuttaa). :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja messi:

Papu on viikko sitten ultralla arvioitu 3 100 grammaiseksi eli syntyessään himpun verran alle keskikäyrälle ( n. 3 600 g). Eli ei pitäs olla edes mikään ihme jätti, mut silti silläkin on selkeesti siellä ahdasta. Ja tosiaan kuulemma tuo lapsiveden määrä alkaa vaikuttaa eli se vaimentaa liikkeitä, kun sitä ei enää niin ole. ....koitan siis huojentaa teidän mieltä, et ei välttämättä ole luvassa sitä jättivauvaa, vaikka vauva hiljeneekin hieman (edelleen sen pitää silti kuulemma liikkua, joten jos mitään ei kuulu, kantsii tarkistuttaa). :D

Ok.Kiitti. :) Tsemppiä sinne ja muilekki vauvamasuille. <3

Yhteistyössä