Vauvan ruokakokeilut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äityli"

Vieras
Vauva nyt 6 kk ja ollaan kokeiltu kohta kahden kuukauden ajan eri ruokamakuja. Missä iässä olette antaneet kurkkua, tomaattia ja sipulia ja missä muodossa? Voiko 8 kuisen purkkiruokaa antaa, jos jauhaa sauvalla hienoksi? Tämä siksi, että muutamassa ruokapurkissa olisi kiva makusekoitus, mutta ikä ei vielä riitä.

Joka päivä ruoka tulee tehtyä vauvalle peruna, porkkana, palsternakka, fenkoli, bataatti pohjalta, eli mielen mukaan sekoitan noita keskenään ja lisään öljyä sekä lihaa tai kanaa. Onko muillakin sama linja, vai miten koostatte esim. Lounasta? Jälkkäriksi ja välipalaksi olen antanut hedelmä- tai marjasosetta. Mitä muuta välipalaa voisi antaa. Aamulla myös aamupuuro hedelmäsoseella.

Kiitos ja kumarrus vastauksista

Onko hampaita? Sormiruokaillahan voi kun istuu syöttötuolissa. Meillä alko kurkku ja mandariini maistua vasta nyt kun on vuoden ikäinen. Moni antaa karkeeta ruokaa jo tossa iässä jos on hampaita, meillä ei ollut niin sileellä soseella mentiin. Pasta on pehmeetä samoin riisi, niillä on hyvä mennä karheempaan suuntaan.
En vältelly sipulia tai tomaattia, ajattelin et niihin on tottunu jo imetyksen kautta. En ole vältelly mitään muuta kuin suolaa.
Tällä hetkellä saa välipalaksi hedelmää ja rahkaa hedelmäsoseen kera.

8kk soseissa osassa on maitoa/juustoa joten sellaista en antais, kannattaa katsoa mutä niissä on.

Mä oon antanu sipulia jostain 5kk lähtien, hauduttanu pannulla kypsäksi/keittänyt muiden vihannesten joukossa. Valkosipulia samalla tavalla voi antaa, meillä ei sitä käytetä juurikaan joten vauvojakaan en ole siihen totuttanut.

Kurkkua olen antanu hienona raasteena jostain 5-6kk alkaen tai sitten sormiruokana, sormiruokana voi antaa alkuun suikaleen sitä kurkun pehmeää siemenosaa. Tomaatin kun kuirii ja poistaa siemenet niin sen tomaatin liha menee haarukalla ihan muussiksi niin sitä voipi antaa siltään. Myöskin ruokiin olen laittanut tomaattia makua antamaan, siis kypsennettynä.

Välipalana voi antaa esim banaania sormipaloina tai haarukalla muussattuna. Päärynää/omenaa hiebona raasteena. Kunnolla kypsä päärynä on kyllä niin pehmeetä että menee sormiruokana myös. Marjat voi antaa semmoisenaan tai vaikka sekoittaa ne banaanin kanssa että tulee makeutta. Tai keittää kiisselin makeista marjoista ilman sokeria.
Avokado on myös hyvää ja valmiiksi jo lähes sosetta, haarukalla muussaantuu hyvin.

Jos viljat on jo käytössä niin peruna-kasvis-lihasoseenhan voi välillä korvata jollain pastapohjaisella jutulla.

Uusimmat

Yhteistyössä