Vauvan rytmi päin seiniä :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Nyt jo useamman viikon ajan mennyt nukkumaan klo 01-03. Olen kokeillut, että herätään aikaisin, ei auta, nukkuu sitten useammat päikkärit. Esim. eilen heräsi kahdeksalta, nukkui neljät päikkärit, nukkumaan klo 02. Viimeisille päikkäreille rupesi klo 23, annoin ruveta, koska ajattelin että alkaa yöunille.. heräsi 30min nukuttuaan kukkumaan.. :( En tiedä mitä tekisi, vai pitääkö tehdä mitään ja mennä vain vauvan ehdoilla? Ikää hänellä on nyt 6kk.

On ollut alusta asti todella vaativa sylivauva. Ei nukahda juurikaan muuten kuin syliin tai tissille, ei ota tuttia. Heräilee edelleen öisin syömään (imetän) 2-3h välein, vieressä nukkuessa saattaa välit olla pidempiä. Olen antanut toisinaan nukkua vieressä, mutta välillä nostan omaan sänkyynsä, sillä itsellä ne vähäisetkin unet kärsii, kun vauva pyörii ja huitoo. Kärsin myös niskaongelmista, joten siksikin olisi hyvä saada vauva omaan sänkyynsä, vaikka se niin suloinen vieressä onkin :/

Osaisiko joku ystävällisesti neuvoa.. Vauva on esikoiseni.

Kyllä hän syö kiinteitä, mutta takkuilee vähän sekin. Tämä oli pitkään sellainen, että meni yöunille siinä kahdeksan pintaan ja heräsi kuudelta. Mutta nyt sitten näin.

unikoulu ohjaajaan suosittelis ottamaan yhteyttä.
jos ei muuta niin saisit ainakin vinkkiä kuinka kääntää rytmiä.

itse olimme juuri sairaalassa rytminkäännössä... poika kun päätti valvoa yöt ja päivät. (6kk)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä hän syö kiinteitä, mutta takkuilee vähän sekin. Tämä oli pitkään sellainen, että meni yöunille siinä kahdeksan pintaan ja heräsi kuudelta. Mutta nyt sitten näin.

Kuulostaisi meinaa mun mielestä siltä, että ei saa tarpeeksi syötyä ja sen takia heräilee niin usein. Sinuna yrittäisin sitä kiinteisen antamista vielä hanakammin ja yrittäisin venyttää niitä imetyksen välejä päivisin jotta söisi sitten enemmän kerralla. Tuntuu meinaa että syö aika usein jos 2-3 tunnin välein on rinnalla. Ja tuokin että on aiemmin nukkunut noin pitkän ajan putkeen, kertoo mielestäni että ei saa ruokaa tarpeeksi.
Imettämisestä minulla ei ole itsellä kokemusta joten sen suhteen olen aika huono neuvoja antamaan. Korjatkoon joku jos neuvon ihan puuta heinää. :)

On saanut nyt 3 kiinteätä annosta päivässä, aamupäivällä kasvis-lihasoseen, välipalan ja iltapuuron. Syö huonosti, joutuu houkuttelemaan, saattaa jopa kieltäytyä syömästä = suu kiinni, vääntyilemistä, itkua jne. Joskus voi mennä puuroa 1dl. On myös sellainen, että syö vain virkeänä. Jos on väsynyt, alkaa kiukkuaminen syönnin suhteen. On TODELLA hankala ruveta lisäämään syömiskertoja :S Mihin lisäisin ja mitä?

Ja Malikka, ei ole siis noin pitkää pätkää nukkunut putkeen. Pisin pätkä taitaa olla 6h. Mutta tuo rytmi oli siis tuo, että kävi nukkumaan kahdeksalta ja heräsi kuudelta, heräili välillä syömään mutta nukahti aina heti syönnin päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aamiaisena puuro, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapuuro

Meillä aamupuuro n klo 8
lounas n klo 11-12
välipala n klo 14-15
iltaruoka n klo 17
iltapuuro klo 20

Tällaista suosittelet vai onko teillä tällainen syömisrytmi?

Meillä aamupuuro n klo 8
lounas n klo 11-12
välipala n klo 14-15
iltaruoka n klo 17
iltapuuro klo 20

Tällaista suosittelet vai onko teillä tällainen syömisrytmi?

Meillä on tällainen ruokarytmi 7 kk pojan kanssa. Hyvin nukkuu päiväunet, yleensä lähdetään päiväuniaikaan vaunulenkille ja illalla simahtaa, kun juo iltamaitoaan puuro jälkeen ja nukkuu aamuun klo 7 asti.

Vauvoilla on vaiheita. Harva nukkuu koko vauva-ajan tietyllä rytmillä ja on aina ajoissa nukkumassa :) Ehkä on opimassa uutta taitoa tai tekee hammasta, monet asiat saattavat rytmiin vaikuttaa.

Mulla on 6kk vauva, en ole vielä ajatellut unikouluttaa moneen kuukauteen.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
unikoulua ei suositella alle 7kk ikäiselle.

no jos ei suositella, niin miksi meille neuvolasta suositeltiin unikoulu ohjaajaan yhteyden ottoa kun poika alkoi mellastaa kaikki yöt.

unikouluohjaajan kanssa sovittiin kotiunikoulusta...

ja loppujen lopuksi päädyttiin osastolle pojan rytmitykseen.

Vauvoilla on vaiheita. Harva nukkuu koko vauva-ajan tietyllä rytmillä ja on aina ajoissa nukkumassa :) Ehkä on opimassa uutta taitoa tai tekee hammasta, monet asiat saattavat rytmiin vaikuttaa.

Mulla on 6kk vauva, en ole vielä ajatellut unikouluttaa moneen kuukauteen.

olet oikeassa vauva on voinut oppia paljon uutta, jonka takia mellestää yöt...
eikä kukaan ole sanonut että unikoulua on pakko pitää nimen omaan unikouluna...
voihan sieltä saada vinkkiä kuinka saisi vähän inhimillisemmäksi tuota rytmiä ja mitä kannattaa tehdä.

Eikä kuukausien valvomista suositella kellekään.

AP:lle voimia, nuo on tosi pitkiä nuo kuukaudet. Mä suosittelen kans ihan virallisia unikouluohjeita, neuvolan kautta vois löytyä jopa ihan ihminen neuvomaan tuossa. Meidän esikoinen oli kans aikamoinen yökukkuja ja päivälläkin huono nukkuja, ja kyllä siinä oltiin aika zombeja koko porukka.

On saanut nyt 3 kiinteätä annosta päivässä, aamupäivällä kasvis-lihasoseen, välipalan ja iltapuuron. Syö huonosti, joutuu houkuttelemaan, saattaa jopa kieltäytyä syömästä = suu kiinni, vääntyilemistä, itkua jne. Joskus voi mennä puuroa 1dl. On myös sellainen, että syö vain virkeänä. Jos on väsynyt, alkaa kiukkuaminen syönnin suhteen. On TODELLA hankala ruveta lisäämään syömiskertoja :S Mihin lisäisin ja mitä?

ootko kokeillut sormiruokaa.. maissinaksut sulaa suussa hyvin, ja ovat suolattomia ja vähärasvaisia...
meillä näitä rakastetaan.

riippuen tietenkin siitä milloin olet aloittanut kiinteät...
toiset syövät paremmin kuin toiset.

välillä syömiseen tarvitsee tehdä jos minkäkinmoisia sirkustemppuja meillä ainakin...
ja ruoka ei varmasti mene alas jos on liian väsynyt.

meillä syödään
aamupala kun herätään.
maitopullo unille mentäessä
lounas
välipala
päivällinen
maitoa tarvittaessa
iltapala

ja yöllä maitoa tarvittaessa...

ruuat meillä ole orjallisesti tiettyyn aikaa... eikä aina syödä tuota viittä kiinteää ateriia... välipa jää välillä välistä jos nukutaan pidempään...
ja maitoa saa aina tarvittaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja HanTa:

no jos ei suositella, niin miksi meille neuvolasta suositeltiin unikoulu ohjaajaan yhteyden ottoa kun poika alkoi mellastaa kaikki yöt.

unikouluohjaajan kanssa sovittiin kotiunikoulusta...

ja loppujen lopuksi päädyttiin osastolle pojan rytmitykseen.

joo, muttahanta sulla on hieman eri tilanne! Olen käynyt lukemassa esikoispinossa.

Sormiruokaa ei olla kokeiltu (mutta voisi kokeilla!). Vauva on saanut kiinteitä n. 5kk ikäisestä asti. Eli kohta reilu puolitoista kuukautta. Hän ei vielä ryömi, mutta ei selvästikään ole kaukana, joten ehkä se vaikuttaa!?

Meillä aamupuuro n klo 8
lounas n klo 11-12
välipala n klo 14-15
iltaruoka n klo 17
iltapuuro klo 20

Meillä oli aikoinaan sama rytmi ja toimi todella hyvin. ei mitään ongelmia kun lapsi sai kunnon päivärytmi jota noudatettiin. kaikilla oli parempi.

Yhteistyössä