vauvan soseiden syönti haasteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuaaaaa

Vieras
Neuvolassa kehotettiin soseiden lisäys ruokavalioon , sillä paino on ollut aina vähän alakanttiin. Myös lihaa pitäisi olla soseessa.

Vauva ei suostu syömään soseita! Heti, kun näkee lusikan, niin kääntää pään pois ja touhuaa muuta.....

Soseista ainoat, mitkä maistuu ovat porkkana-tomaattisose !!

Lihoista ollaan kokeiltu kalkkunaa ja broileria , jossa seassa tuttuja kasviksia. Puuroista ollaan kokeiltu riisipuuroa.

Soseiden maistelu on yhtä kiukuttelua ja lusikan välttelyä.

Onko kellään neuvoja antaa ??? ;:((((

Sekoita pari lusikallista sosetta maitoon ja anna vellitutilla pullosta. Sitten lisäät soseen määrää ja kun vauva on tottunut makuun voit koittaa taas lusikalla.

Teet ilmeisesti itse? Onko liian karkeita? Meillä ei ainakaan alkuun olla syöty kuin kaupan soseita tai sellaisia, jotka mennyt siivilän läpi. Aluksi itse syötin vielä maidolla laimennettuna, jotta ei olis liian paksuja.
Onko tarpeeksi nälkäinen? Meillä menee soseet parhaiten heti päiväunien jälkeen. Silloin heti ei kuitenkaan ole liian nälkäinen.

Olen tehnyt sekä itse , että ostanut kaupasta.

Voihan olla, että joskus tullut liian karkeaa (mut teen tolla tehosekottimella, en saa siitä sileämmäksi?). Mut olen aina laittanut reilusti maitoa joukkoon.

Pelkään vaan sitä, että jos nyt ostan kaiken kaupasta niin vauva tottuu niihin eikä sitten enäää myöhemmin söisi omatekemää sosetta ? voiko siinä käydä niin ?

[QUOTE="aloittaja";28858734]Kiitti vinkistä ! Hmm... vellipulloa en omista, mut minkä merkkinen , tai siis saako kaupoista miten hyvin??[/QUOTE]

Marketeista saa. Osta joku tavallinen tuttipullo esimerkiksi Ainu tai Mam ja niihin erikseen myytävä vellitutti.

[QUOTE="aloittaja";28858786]Pelkään vaan sitä, että jos nyt ostan kaiken kaupasta niin vauva tottuu niihin eikä sitten enäää myöhemmin söisi omatekemää sosetta ? voiko siinä käydä niin ?[/QUOTE]

Voi käydä, samaten voi käydä niin, että jos tottuu pelkkään itse tehtyyn, ei ne purkkisoseet kelpaa. Suosittelen opettamaan molempiin.

Ja soseen saa alkuun hienoksi hieromalla sen siivilän läpi lusikalla. Ihan ensimmäiset soseet kannattaa hieroa ja sekoittaa maidon kanssa löysähköksi seokseksi. Ei meillä ole mitään pulloon laitettavia seoksia tehty. Vauvalle voi vielä antaa itselleen lusikat molempiin käsiin kun syöttää. Silloin oppii itse syömäänkin aikaisemmin sillä lusikalla, kun aloittaa pienestä pitäen ;)

Porkkanassa on muistaakseni 25kcal/100g ja tomaatissa ei varmaan sen enempää, yhdessä perunassä on noin 50kcal ja kalkkunaakin pitäisi vetää 100g saadakseen reilut 100kcal. Kaurapuurolautasellisessa (aikuisten annoksessa) on 120-140kcal. Äidinmaidossa ja korvikkeessa on 70kcal/1dl mikä ei ole vauvalle määrä eikä mikään :) Eli läheskään aina maitoon verrattuna vähäkaloristen kiinteiden lisääminen ei ole energiansaannin lisäämisen / kasvun kannalta se oikea ratkaisu, poissulkien vauvat jotka saavat ja tarvitsevat korviketta niin paljon että proteiinin määrä alkaa kuormittaa munuaisia - ja silloin ratkaisu ei ole lihasoseet.

Mua siis kiinnostaisi vauvan mitat ja ikä ennen kuin annan vinkkiä, se nimittäin vaikuttaa asiaan aika paljon.

Sinä tietysti äitinä tunnet lapsesi ravitsemustilan paremmin kuin minä, sitä en epäile, mutta toisaalta tiedän myös, että usein niitä kasvukäyriä luetaan kuin piru raamattua ja monet niistä pottua ja lihaa ylistävistä terkkareista on vähän eri imetyssuositusten ajalta (kyllä, jos vauvoja syötetään kellon kanssa neljän tunnin välein, niin saattavat tarvita muutakin kuin maitoa aiemmin kuin lapsentahtisesti ruokitut). Jos huoli vauvan ravinnonsaannista on aiheellinen, eikä riittävää ravinnonsaantia saada maidolla ja kotisoseilla (rasvalisineen) turvattua, niin tottakai voi antaa kaupan soseita. Ei se oppimiskyky katoa ensi viikolla tai ensi kuussa, kokeilee sitten uudelleen :) Ja tarjoaa vauvan iästä riippuen myös sormiruokaa.

Vauvan ikä: 5 ½ kuukautta
Paino viime neuvolakäynnillä: +6 kiloa
Pituus viime neuvolakäynnillä: 65 senttimetriä.

Huomenna on taas punnitus ja mittaus... meillä on ollu ton painon ja pituuden tarkkailua aika pitkälti *huoh*

Tottakai ajattelin totuttaa molempiin, niin olen nytkin tehnyty. Teen mielellään itse suurimman osan, mutta en jaksa kaikkea + matkoille on kätevämpi ottaa mukaan kaupan ruokaa.

Onko puuro parempi vaihtoehto lihalle ?

Mikä tässä on niin vaikeeta?
Mä syötin vauvalle tossa vaiheessa 5 täyttä ateriaa päivässä.
Soseiden syöminen on vaikeaa vauvalle koska hänen täytyy opetella käyttämään suussa olevia lihaksia uudella tavalla. Aloita vaikka kaupan hedelmäsoseella äläkä usko sitä puppua, että makean jälkeen ei maistu kasvis. Äidinmaito on makeampaa kuin mikään hedelmäsose. Kunhan jollain maistuvalla edes harjottelette sitä syömistä. Syömisen pitää olla hauskaa ja jos menee vauvalla hermot niin sitten lopetat. Kyllä parissa viikossa se pitäs oppia ja alkaa sujumaan.
Tosin kohta tulee taas neuvoja "luota siihen imetykseen, ei se sun vauva kuole vaikka näkis nälkää viel pari kuukautta"

Mikä tässä on niin vaikeeta?
Mä syötin vauvalle tossa vaiheessa 5 täyttä ateriaa päivässä.
Soseiden syöminen on vaikeaa vauvalle koska hänen täytyy opetella käyttämään suussa olevia lihaksia uudella tavalla. Aloita vaikka kaupan hedelmäsoseella äläkä usko sitä puppua, että makean jälkeen ei maistu kasvis. Äidinmaito on makeampaa kuin mikään hedelmäsose. Kunhan jollain maistuvalla edes harjottelette sitä syömistä. Syömisen pitää olla hauskaa ja jos menee vauvalla hermot niin sitten lopetat. Kyllä parissa viikossa se pitäs oppia ja alkaa sujumaan.
Tosin kohta tulee taas neuvoja "luota siihen imetykseen, ei se sun vauva kuole vaikka näkis nälkää viel pari kuukautta"

Niin minäkin luulin, kun esikoinen oppi heti syömisen salat ja veteli 6kk iässä jo täydet ateriat 5 kertaa päivässä. Kuopuksen kanssa aloitettiin myös soseet 4kk iässä, mutta nyt 6kk iässä syö kuin hiiri, tai hiirenpoikanen! PRKL!!! Suu tiukkana viivana kun lusikka lähestyy, ruokaa tarjoan 5krt/pv ja AINA ennen tissiä, mutta ei ota ei. Pullosta myös ei ole koskaan suostunut juomaan (usko pois, että sitä on tarjottu) eikä nokkamukista. Vituttaa ja raskaasti, tätä menoa yöimetän vielä ja pitkään (esikoiselta lopetettiin yösyötöt tässä puolen vuoden iässä kun söi päivällä hyvin, eipä lopeteta tältä kun ei syö).

Onkos sulla jotain kikkakolmosta sitten antaa, miten meidän lapsi saadaan syömään kiinteitä edes sen teelusikallisen kerrallaan??

Kyllä Doves nyt on sellainen kommentoija, joka ei tiedä mitään huonosti syövistä lapsista.. Rasittaa ihmiset, joiden lapset ovat esim. innokkaita syömään tai hyviä nukkumaan ja näiden lasten vanhemmat (useimmin äidit) ottavat lasten ominaisuuksista kunnian, ihan kuin ne olisivat kasvatuksen tulosta... Huoh.

[QUOTE="juups";28860489]Kyllä Doves nyt on sellainen kommentoija, joka ei tiedä mitään huonosti syövistä lapsista.. Rasittaa ihmiset, joiden lapset ovat esim. innokkaita syömään tai hyviä nukkumaan ja näiden lasten vanhemmat (useimmin äidit) ottavat lasten ominaisuuksista kunnian, ihan kuin ne olisivat kasvatuksen tulosta... Huoh.[/QUOTE]

Toisaalta, empä ole tavannut koskaan aikuista joka eläisi pelkällä maidolla. Kyllä ne syö, kun syöttää niin, että oppii homman.

Toisaalta, empä ole tavannut koskaan aikuista joka eläisi pelkällä maidolla. Kyllä ne syö, kun syöttää niin, että oppii homman.

Syömishäiriöisä eukkojahan on maailma pullollaan. Mistäs sen tietää mistä nekin ruuan kanssa nikottelut on saaneet alkunsa. Ties vaikka siitä, että pikkuvauvan suuhun tungetaan väkisin ruokaa -niin kuin sinä mainostat tehneesi...

Meillä aloitin esikoisella kiinteät 5,5 kk:n iässä ja ekan kuukauden ajan teki mieli jokaisen ruokailu hetken päätteeksi heittää pilttipurkit metsään ja kokeilla uudelleen 18 vuoden kuluttua.... Ja pilttipurkit sen vuoksi, ettei kotikonstein onnistunut niin hienon seoksen teko kuin mitä esikoinen halusi... Vähänkin kökköisempää niin alkoi kakominen. 10 kk:n iässä uskalsi jo antaa vähän rakeisempaa ja sitten kun tajusin, että marjat uppoaa vaikka miten isoina paloina niin niiden avulla alkoi sitten homma sujua muunkin ruoan osalta vähitellen.

Nyt tämä kuopus vetää 7 kk:n ikäisenä karkeaa evästä suitsait vaikka ei ole edes hampaita puhjennut.. Ruokamäärät eivät ole isoja, mutta alusta lähtien on ollut innokas syöjä.

Tämä on siis ihan persoona kysymys. Ap:lle tsemppejä! Kyllä se keino teillekin löytyy.. Lisääthän hiukkasen ruokaöljyä soseiden sekaan myös antamaan energiaa?

[QUOTE="juups";28860489]Rasittaa ihmiset, joiden lapset ovat esim. innokkaita syömään tai hyviä nukkumaan ja näiden lasten vanhemmat (useimmin äidit) ottavat lasten ominaisuuksista kunnian, ihan kuin ne olisivat kasvatuksen tulosta... Huoh.[/QUOTE]

Meiltä löytyy kyllä ihan molempia äärilaitoja lapsista, joskus ei voi kuin ihmetellä sitä. Sen perusteella yhä neuvon tekemään alkuun hyvin löysää sosetta lapsen käyttämään maitoon ja syöttämään sitä alkuun ihan muutamia lusikallisia. Pehmeä joustava lusikka on ollut paras ja sitä ruokaa saa pyyhkiä naamalta siihen lusikkaan monen monta kertaa ja työntää takaisin suuhun. Pehmeää lusikkaa on hyvä ujuttaa sinne huulien väliin. Tosin paljon on syöty kyllä ihan tavallisella metallisella pikkulusikallakin.

[QUOTE="vierailija";28860572]Syömishäiriöisä eukkojahan on maailma pullollaan. Mistäs sen tietää mistä nekin ruuan kanssa nikottelut on saaneet alkunsa. Ties vaikka siitä, että pikkuvauvan suuhun tungetaan väkisin ruokaa -niin kuin sinä mainostat tehneesi...[/QUOTE]

Empä oo vähään aikaa lukenu mitään yhtä tyhmää, kuin sinun kommenttisi.

Tutustu sormiruokailuun, siis siihen lusikattomaan tapaan ruokkia vauvaa. Kannattaa hakea vaikka kirjastosta kirja ja esim. babyidea.fi sivuilta löytyy myös tietoa asiasta.
Laita vauva itse syömään ja tutkimaan ruokaa, jolloin ehkä löytyy syömisen ilo ja idea paremmin. Tsemppiä

Yhteistyössä