Vauvan soseista, auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihantyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihantyhmä

Vieras
Siis itse ajattelin vihdoin tehdä vauvan liha-soseet. Ennen ostettu valmispurkkeja.

No ostin porsaan suikaleita ja keitin. Siis hyi minkä näköistä, meinas oksu tulla tehdessä. Oon itse kasvissyöjä ja liharuokien teko on jotain aika vastenmielistä ja muutenki en vaa osaa sitä! No sit otin parhaimman näköset palat ja soseutin. Sit lisäsin ruokalusikallisen peruna-sipuli-porkkana soseeseen ja laitoin valmiisiin lasipurkkeihin ja jääkaappiin. Onko nyt ihan oikein tehty? :D

Ja kauanko mahtavat säilyä tiiviissä lasipurkissa jääkaapissa? Nyt olis ruoat huomiselle ja ylihuomiselle, kai siihen saakka säilyy?

Kiitos jos viititte auttaa tietämätöntä!<3

Suosittelen jatkossa käyttämään jääpalakuutiomuotteja, joihin laitat aina yhden ruokalusikallisen erilaisia soseita kuhunkin. Näin voit vaihdella vaikka joka päivä vauvalle erilaisia yhdistelmiä.

Eiköhän nuo säily pari päivää jääkaapissa.

Possun suikaleet oli olettetavasti suolattomia.

Ihan oikein teit. :) Säilyy jääkaapissa 2-3 päivää, tai ainakaan sen kauempaa en viitti vauvalle antaa. Mut itte teen niin ettö teen kerralla tosi ison satsin ja pakastan. Joskus tein niinkin että tein kasvissosetta pakkaseen ja sit erikseen jääpalamuoteissa pakastin erilaisia lihoja ja kaloja niin sit pystyi vaihdella sen kasvissoseen sekaan eri päivinä eri makua.

Huh kiitos! :) toi jääpalamuotti onkin hyvä idea, kokeillaas sitä enskerralla. Ajattelin kokeilla kanasuikaleitakin. Voiko ne paistaa vai pitääkö nekin keittää? :(

Kyllä kanankin voi keittää =)
Ite en paista lihoja kun niihin tulee sit sellanen kova pinta..ja keittämällä voi kaikki ainekset heittää samaan kattilaan porisemaan.
Meillon nii pieni lapsi vielä ettei osais nii sitkosta lihaa työstää mitä paistamalla tulee..

Tosi monet kaverit sanoneet että laittanut vaan kalan uuniin? Ja sitä vaan perunan kanssa sekasin kun kala on muutenkin niin pehmeää. Kala kyllä kuulostaa paremmalta uunissa tehtynä, kuin keitettynä :)

Miksi teet vauvalle liharuokia jos et itse syö lihaa ja koet lihan vastenmielisenä? Kysyy toinen kasvissyöjä joka ei meinaa koskea lihoihin... Tehköön mies ne ruoat vauvalle jos välttämättä haluaa. Pärjää se ilmankin.

Haluaisin antaa lapsen päättää vanhempana, haluaako syödä lihaa vai ei. Helpompi huolehtia siitä että vauva saa tarpeeksi proteiinia ja monipuolista ravintoa, on niin että syöttää lihaa silloin tällöin. Ainakin koen sen itse niin :) kaipa tohon liharuokien tekoon tottuu..

• Tykkää
Reactions: vicy
Mä tein aina yhtä lihaa/kanaa/kasvista ison satsin kerrallaan ja pakastin kannellisissa jääpalarasioissa. Sitten jäätyneet palat esim. minigrip-pussiin ja taas voi samoja jääpalamuotteja käyttää jonkun toisen ruuan valmistukseen. Erikseen tehtynä on se etu, etttä niistä voi sekotella eri makuja eikä oo ruoka aina samaa. Esim. 2 kuutiota kasviksia ja 1 lihaa tai paljon vauva sitten kerrallaan syökään. Mä en jääkaapissa säilytettyä ruokaa antanut kuin seuraavana päivänä, siksikin pakastaminen kannattaa.

Ja vauvan lihat/kanat tosiaan pitäis keittää, ei paistaa.

Ma kaytin kanssa noita jaapalakuutioita eri liharuokien pakastamiseen ja kasvissoseet pakastin sitten sellasessa silikonisessa muffinssivuoassa.

Ensimmaiset kuukaudet kun alkaa lihaa syomaan on kai paras tapa se keittaminen. Vaikka eihan se kovin houkuttelevalta nayta, edes itse lihansyojalle.. Itse keitin myos jauhelihoja (kana&kalkkuna). Lihojen pitaa vaan antaa kypsya tarpeeksi kauan, etta tulee mureaa. Soseuttamisessa nesteena voi kayttaa itsetehtya kasvislienta, niin saa enemman makua. Ja tosiaan, kannattaa tarkistaa, ettei ole valmiiksi suolattua se liha (etenkin, jos et itse halua maistaa tuotosta), meillapain kaikki luomulihat on kauhean suolaisia!

Ma olen kuvitellut, etta lapsille ei edes suositella pelkkaa kasvisruokavaliota?

Söi sitten lihaa tai ei, tulee ruokavalion olla monipuolinen. Ja se onnistuu helposti kasvisruoallakin. Itse olen ymmärtänyt ettei tänä päivänä enään tehdä suurta numeroa lasten kasvissyönnistä. On niin yleistä jo.

Ja mitä tulee lapsen valinnan vapauteen, niin minusta sitä ei kyllä ole niilläkään lapsilla joille annetaan lihaa. Kotona syödään sitä mitä vanhemmat laittaa. Pakko on vähintään maistaa, toisilla jopa syödä lautanen tyhjäksi. Jos lasten antaisi oikeesti päättää itse mitä haluavat syödä niin mitähän se olisi? Karkkia ja jäätelöä?
Meillä tosin päästään lähelle tilannetta jossa lapsella on valinnan vapautta koska mies syö lihaa, enkä ole kieltämässä häntä tarjoamasta lapselle... Jos lapsi haluaa. Jos ei, siitä ei tehdä numeroa.

Onhan tuo lapsi ollut kasvissyöjä jo koko tähän astisen elämänsä (tavallaan) minun kautta. Raskausaikana sikiönä ja nyt täysimetyksellä 5kk.

Sekin vahvistaa käsitystäni kasvisruoan sopivuudesta lapselle että tunnen perheitä joissa lapset kasvaa hyvin ilman lihaa monipuolisella ruokavaliolla. Tunnen myös ikäiseni (29) naisen, joka on ollut elämänsä ensimmäiset 15 vuotta kasvissyöjä vanhempiensa valinnan kautta. Terve, pitkä ja urheilullinen nainen :)

Yhteistyössä