vauvan sydänäänten lasku, normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pienenhetken

Aktiivinen jäsen
11.09.2005
17 073
0
36
eli sydänäänet ollu aina 150:n kieppeillä, nyt sitten oli 122 ja nekin sai vasta kun nousin siitä pöydältä ylös istumaan penkille ja vähän hoitaja tökki mahaa. Käski laskee kotona liikkeitä iltasella...

Onko siis ihan normaalia, voisko olla merkki vaikka synnytyksen lähestymisestä lähiaikoina? vai pitääkö tässä huolestua jostain?

Se on merkki sikiön kasvamisesta. Mitä nuorempi sikiö, sitä nopeammin sydän lyö. Sikiöllä on lisäksi ihan samanlailla vaihtelua kuin aikuisillakin. Aktiivisen sikiön sydän lyö paljon tiheämmin kuin nukkuvan. Ja sikiö vetää monet päikkärit päivässä ;) Täysi-ikäisen sikiön normaali syke on 110-150 x min, mutta toki voi tulla hetkellisiä poikkeamiakin näistä viitearvoista. Synnytyksen lähestymisen kanssa tuolla sykkeen vaihtelulla ei ole mitään tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Se on merkki sikiön kasvamisesta. Mitä nuorempi sikiö, sitä nopeammin sydän lyö. Sikiöllä on lisäksi ihan samanlailla vaihtelua kuin aikuisillakin. Aktiivisen sikiön sydän lyö paljon tiheämmin kuin nukkuvan. Ja sikiö vetää monet päikkärit päivässä ;) Täysi-ikäisen sikiön normaali syke on 110-150 x min, mutta toki voi tulla hetkellisiä poikkeamiakin näistä viitearvoista. Synnytyksen lähestymisen kanssa tuolla sykkeen vaihtelulla ei ole mitään tekemistä.

en toivois että enää täsät valtavasti kasvais ;)
mutta joo, kai sitä voi ihan huoletta olla :) viikko sitten oli syke taas sen 150 mitä muulloinkin, nyt sitten vähän th:kin ihmetteli ja tosiaan käski istumaan.

Joo, mutta toi on ärsyttävää esiintyä kätilönä, jos on omansa synnyttäny, mutta muuta koulutusta hommaan ei ole. Vai mistäs valmistuit ja minä vuonna, samoin missä olet töissä ja monessako synnytyksessä olet ollut mukana? Jos esitän sulle kinkkisiä kysymyksiä raskauden kulusta ja synnytyksen hoidosta, niin moneenkohan osaat vastata? :O

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

en toivois että enää täsät valtavasti kasvais ;)
mutta joo, kai sitä voi ihan huoletta olla :) viikko sitten oli syke taas sen 150 mitä muulloinkin, nyt sitten vähän th:kin ihmetteli ja tosiaan käski istumaan.

No tarkoitin viikkojen lisääntymistä, raskauden keston mukaista kasvamista, en sikiön suurta kokoa ;)

120 syke on ihan normaali, mutta se on ollut varmaan monitonista ja th on halunnut saada sykkeen reaktiiviseksi. Tästä syystä hän on pyytänyt sinut jalkeille (saanut sikiön hereille ja aktiiviseksi). Kun sikiö reagoi asennon vaihteluun ja nostaa sykkeen, niin silloin th on varmistunut aiemman sykkeen olleen leposyke. Th ei siis ole ihmetellyt sykkeen mataluutta (120 ei ole matala syke), vaan monotonisuutta.

Btw, aloittajalle: Mulla oli viime raskaudessa ihan samaa. Istukassa oliki sitten aika paljon kalkkeutumaa ja vauvan kasvu pysähtynyt, minkä vuoksi synnytys käynnistettiin. Eli laske liikkeitä, ja ennen kaikkea uskalla ja kehtaa rampata polilla, jos vähääkään siltä tuntuu. Se ei ole noloa, vaikka siltä tuntuiskin. Se on sitä äidin rakkautta :)

Alkuperäinen kirjoittaja kirurgi:
Joo, mutta toi on ärsyttävää esiintyä kätilönä, jos on omansa synnyttäny, mutta muuta koulutusta hommaan ei ole. Vai mistäs valmistuit ja minä vuonna, samoin missä olet töissä ja monessako synnytyksessä olet ollut mukana? Jos esitän sulle kinkkisiä kysymyksiä raskauden kulusta ja synnytyksen hoidosta, niin moneenkohan osaat vastata? :O

Antaa palaa vaan, esitäpä muutama kysymys ;) Yhtään lasta en ols itse synnyttänyt, mutta vuodesta 1995 asti olen kätilön töitä tenhyt. Synnytyksien lukumäärää en osaa sanoa, kun ei ole tullut laskettua. Tuhansia niitä kuitenkin on.

Mulla oli ekassa raskaudessa vauvan sydänäänet lopussa jotain 120 luokkaa ja niihin ei tullut paljoa vaihtelua. Se 120 ei kai ole mitenkään huolestuttavaa, mutta jos ne sydänäänet pysyy liian tasaisena koko ajan niin sitten voi olla huolestuttavaa. Mulla oli raskausmyrkytys ja vauva lienee sen vuoksi jonkunlaisessa horroksessa.

No vastaas eka noihin mitä aiemmassa viestissä kysyin.

Valmistuin kätilöksi 1995 Rauman ammatti-instituutista. Tämän jälkeen olen työskennellyt kätilönä Suomen lisäksi kahdessa muussakin maassa. Nykyistä työnantajaa en aio täällä julkisesti kertoa, sillä ei muutkaan tänne henkilötietojaan laita. Moni kollega tunnistaa minut varmasti jo näidenkin tietojen perusteella.

En ymmärrä, miksi hyökkäät tällä tavalla minua vastaan. Mielestäni vastasin aivan asiallisesti faktatiedolla ap:lle???

Joo, paitsi ettei ollut fakta tietoa, sitä kun ei voi esittää kuin vain oikea kätilö.

No kerropa mikä ei ollut faktaa? Perustelehan hieman hyökkäystäsi! Vai kulutatko vaan aikaa hyökkäämällä muita vastaan? Tuon täysi-ikäisen korjasin huomautuksesi jälkeen täysiaikaiseksi. Siinä mielestäni ainoa fiba. Kyllä niitä kirjoitusvirheitä kätilöillekin sattuu...

Eikös seläällään makaaminen voi ns. litistää isoja verisuonia ja sitä myötä verenvirtausta kohtuun ja sitä kautta sittn vaikuttaa sikiön sydänääniin? Itselle ainakin kätilö aina sanoi että ei kuunnella selällään vaan jommalla kummalla kyljellä pitää olla niin saa tarkemman käyrän.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinnkeli:
En kyllä yhtään ihmettele että menee jollain hermo, kun näitä "kätilöitä" täällä pukkaa välillä ovista ja ikkunoista.

Kannattaisko kuitemkin kirjoittaa noita kommentteja samalla nikillä. Käytä joko sitä kirurgia tai sitten sitä Kalkkaroa. Molempia olet jo aiemmin käyttänyt tässä samassa aloituksessa.

Joo, no jos ei niihin ekoihinkaan saa vastausta, niin en näe vaivaa. Aika satuolennoksi jäät, ilman työpaikkaa. Mitenköhän sut täältä joku tunnistais sillä perusteella että olet työskennellyt ulkomailla?

Joo, no jos ei niihin ekoihinkaan saa vastausta, niin en näe vaivaa. Aika satuolennoksi jäät, ilman työpaikkaa. Mitenköhän sut täältä joku tunnistais sillä perusteella että olet työskennellyt ulkomailla?

Siis minä olen satuolento, jos en suostu täällä työnantajaani ilmoittamaan. :) :) Koita nyt keksiä hieman parempi provo, aika väsynyttä juttua on tuo settisi. Ja kyllä ne kätilöiden työyhteisöt saattaa olla aika suppeita...Vinkki: ulkomailla on varmasti työskennellyt monikin kätilö, mutta Raumalta valmistui vain pari pientä vuosikurssia ;)

Ja nyt, hyvää päivänjatkoa sinullekin, koita keksiä joku muu kiusattava! Mulla on muutakin tekemistä kun notkua täällä ja odottaa sinun olemattomai kinkkisiä kysymyksiäsi :)

Yhteistyössä