Vauvan tarvikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton

Vieras
Apua kaipailisin vauvan hankintoja varten... Eli mitä kaikkea ""pientä sälää"" tulisi hankkia, lähinnä hoitoa ja vaipan vaihtoa ym. Varten? Ja muutkin tarpeelliset välineet? Tänään menossa kaupoille hankkimaan tavaraa eikä hajuakaan mitä kaikkea tarvitaan! Ei ole hankittuna kuin vaunut, turvakaukalo, sänky ja hoitoalusta. Helppiä! Nyt alkaa olla kiire kun RV 37 menossa ja näyttää että vauva syntyis etuajassa! Kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa.

Tässä lista mitä itse hankin esikoiselleni:
- apteekin pumpulitikut navan puhdistukseen
- puhdistusainetta Septidi
- pumpulilappusia
- puhdistusliinoja vauvalle
- vaippoja
- tuttipulloja ja tutteja
- korviketta Nan
- talkkia ärtyneeseen ihoon
- sitteri
- pyörivä ja soiva mobile
- nenätippoja apteekista
- niistäjä tai niistäjäletku räkäisen nenän puhdistukseen
- Cuplatonia tai muuta tippoja ilmavaivoihin
- amme
- rintapumppu
- liivinsuojuksia
- kylpyöljyä
- Bepanthen voidetta rikkoneisiin rinnan päihin
- perhekaljaa maidon eritykseen
- jne..

Tuossa lista, joita itse hankin ennen vauvan syntymää.

Ei tuo ihan kaikki kyllä valttamatöntä ole, ainakaan ennen vauvan syntymää hankkia. Apteekissa ei välttämättä tarvitse edes käydä vielä. Ne ovat sellaisia tarvikkeita, joita kerkee kyllä käydä ostamassa, jos tarvetta ilmenee. Tietysti jos asuu jossain maankorvessa, josta lähimpään apteekkiin on kymmenien kilometrien matka, tai käytettävissä ei ole miestä, jonka voisi laittaa hätätilenteessa asialle, on hyvä varautua etukäteen kaikenlaiseen.

Yksittäin pakattuja pumpulipuikkoja saa ihan tavan kaupoistakin, ja sairaalassakin vauvan napa putsataan ihan hanavedellä. Pumpulilappusia en ole tarvinnut vielä mihinkään, vaikka 3 lasta olen kasvattanut jo ulos vaippaiästä.

Varalta kannattaa olla ainakin yksi tuttipullo ja yksi purkki äm-korviketta. Rintapumppu kannattaa käydä katsomassa valmiiksi, ja näyttää miehelle, mistä ja millainen pitää ostaa, jos tarvitaan. Kallista pumppua ei kannata ostaa varalta, kun ei tiedä, tarviiko sitä ollenkaan, ja halvalla ei välttämättä saa muuta kuin rinnat entistäkin kipeämmiksi. (kokemusta on)

Onhan sulla vaatteet jo hankittuna? 5-7 vaatekertaa 50-60 cm vaatteita on hyvä olla vähintään. Kylpyamme on hyvä olemassa.

Sitterin kerkee ostaa myöhemminkin, ei sitä heti tarvitse. Ja mobilen joku sukulainen tai tuttava tuo kuitenkin lahjaksi.

Yksi mitä minä suosittelen apteekista hankittavaksi, niin on suolaliuostipat vauvelin nenän avaamiseksi. Heillä kun se menee niin herkästi tukkoon maidosta ja imemisestä ei silloin tule yhtään mitään ja vauva heittää otteen irti ja on vihainen.
Itsellä vasta rv 27 ja hankin ne jo valmiiksi.

Hei,

Etukäteen ei mielestäni kannata hirveästi tavaraa hamstrata, käytännössä sitä nopeasti huomaa mitä tarvitsee ja melkein kaikkea saa ostettua ihan tavallisista marketeista ja apteekkikin yleensä on lähellä. Mutta tietysti jos asut vaikka maalla ja lähellä ei kauppoja tilanne voi olla toinen.
Eli ""sinipiian"" listaa vähän muokaten:)

- apteekin pumpulitikut navan puhdistukseen (tavalliset Topzitkin käy)
- puhdistusainetta Septidi (navan puhdistukseen riittää vesi)
- pumpulilappusia
- puhdistusliinoja vauvalle
- vaippoja
- tuttipulloja ja tutteja (1 pullo ja muutama tutti riittää varalle, lisää saa tarvittaessa jos tarvitsee antaa korviketta. Oma vauvani sai lisämaitoa vielä sairaalassa, mutta kotona jo pärjättiin rintamaidolla eikä vieläkään (4kk) suostu juomaan pullosta edes lypsettyä rintamaitoa)
- korviketta Nan (muutama tetra varalle)
- talkkia ärtyneeseen ihoon (ehtii hankkia tarvittaessa, itse ei olla tarvittu)
- sitteri (ehtii hankkia myöhemminkin, vauvan saa laittaa vasta 2-3 vko iässä, aluksi riittää vaikka ä-pakkauksen makkari jonka päälle voi vauvan laskea lattialle)
- pyörivä ja soiva mobile (on pärjätty hyvin ilmankin)
- nenätippoja apteekista (ks. seuraava)
- niistäjä tai niistäjäletku räkäisen nenän puhdistukseen (osta vasta jos nuha iskee)
- Cuplatonia tai muuta tippoja ilmavaivoihin (turha hamstrata etukäteen, läheskään kaikki vauvat eivät tarvitse)
- amme
- rintapumppu (tänkin voi ostaa vasta jos tulee tarvetta, itse ostin kun vauva 1kk ikäinen, lähinnä saadakseni itselle liikkumavaraa, mutta meillä vauva ei edelleenkään juo pullosta)
- liivinsuojuksia
- kylpyöljyä
- Bepanthen voidetta rikkoneisiin rinnan päihin
- perhekaljaa maidon eritykseen (no joo...)

listaan lisäisin: harsoja (pulatuksiin ja pyllypyyhkeiksi), muovitettua froteeta (vaipat vuotaa yllättävän usein).

Onnea loppuodotukseen!

Ite hankin ennen vauvan syntymää:

Vaunut
Turvakaukalo
Vauvasänky(Sellainen pieni rottinkinen mihin mahtu n.3kk, sit ostettiin pinnasänky)
Hoitopöytä + pehmuste
Kylpyamme
Vaatteita
Harsoja
Vaippoja
Vanupuikkoja(tavallisia topseja)
Vanulappuja (rähmiviin silmiin ja kaulan ja muiden poimujen puhdistamiseen)
Kosteuspyyhkeitä (joka pissavaipan vaihdon yhteydessä ei tartte pestä pyllyä vedellä, vaan pyyhkii näillä ja kuivaa pyyhkeeseen) (Minä olen tehnyt näin)
Pari tuttia
Tuttipullo(joka oli aika turha kapistus muutamaan ekaan kuukauteen)
Niin ja tietty petivaatteita sänkyyn. Ite ompelin sellasen ihan pikkupeiton ja lakanoita sain serkulta
Huppupyyhkeitä
hajustamatonta pyykinpesu ainetta

Noh kai tässä oli ne tärkeimmät mitä hommasin ennen vauvan syntymää valmiiksi. Sit käskin vielä anopin tuoda kaupasta varalta keräkaalen kun päästiin kotiin. Varalta, kun oli pitkäviikonloppu tulossa, eli kaupat ei auki ja tuntu et rinnat alkaa täyttyy ni lämmin keräkaali auttaa tähän. Mut taidettiin sit tehä ihan salatiksi se, ei ei tarttettu. =)

Yhteistyössä