Vauvan tarvikkeita koskien pientä informaatiota kaipailen! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Haluaisin ensinnäkin kuulla teiltä palstalaisilta, oliko teillä käyttöä näille harsoille (pukluliinoiksi) ja toisekseen, että mistä niitä saa?

Seuraavaksi haluaisin kuulla, mitkä olivat vauvaa ajatellen turhia hankintoja - ja mitkä sitten ehdottoman tarpeellisia? (Tavarat, vaatteet, mitä näitä nyt kaikkia onkaan.) Ja samantyyppinen kysymys sitten vielä siitä, että mikä oli itseä varten turhaa roinaa ja mikä puolestaan oli ehdottoman tärkeää?

Lopuksi vielä: Antakaapa jotain osviittaa siitä, mitä vaatteita ja kuinka paljon hankkia (oletetusti) maaliskuun alussa syntyvälle vauvalle?

Harsot ovat olleet parhaita hankintoja. Puklurätteinä ensisijaisesti, vaunun suojana, ettei aurino häikäise, ovat ajaneet liivinsuojien asemaa kun nännin olivat rikki, matkoilla toimivat vaikka peppupyyhkeinä ym.ym. :)

No minulle tärkeimpiä aluksi olivat:
-Rintapumppu
-sitteri(jonka sai makuuasentoon)
-vaunut
-hoitopöytä KYLPPÄRIIN lavuaarin viereen ja kasa vaippoja

Tarpeettomampia olivat:
-pinnasänky (aluksi vain)
-puklurätit
-tutit

Ja jos uudelleen saisin vauvan niin ostaisin jo heti alkuun kantoliinan, nyt vasta sen hoksasin. Kantoliinan ja manducan repun, molemmat on IHANIA eri tarkotuksiin :)

Onnea ;)

Harsoja käytettiin ekat kuukaudet hoitopöydällä alustana eli niihin kuivattiin vauva pesun jälkeen. Stokkalta ostin.

Ostin ihan liikaa koon 50 ja 56 vaatteita etukäteen. Meidän vauva ei pulautellut eikä vaippa kauheasti falskannut, joten saatettiin käyttää jopa monta päivää samoja bodeja! MOni body jäi käyttämättäkin, kun poika vihasi pukemista ja pään yli laitettavat oli meillä hankalia.

Rintapumpun ostin ihan turhaan etukäteen. Käsin sain pumpattua ihan yhtä hyvin (= huonosti).

Enempää en jaksa nyt muistella!

Puklurättejä saa halvimpia ja pehmeimpiä kun ostaa kangaskaupasta harsoa ja tekee niistä itse. Eli käytännössä ompelee reunat ettei rispaa. On myynnissä valmiita kuviollisia jne, mut ne on kauhean kovia eivätkä ime ollenkaan hyvin.

Turhuus ihan vauvalle oli amme kummallakin, ovat alkaneet kylpeä vasta n. vuoden iässä, sitä ennen pesty hanan alla. Itselle taas turhuus oli maidonkerääjä.

Ehdottoman tärkeää on ollut kunnon vaunut ja kaukalo. Nyt kakkosen kohdalla liputan myös kantovälineen puolesta, meillä se on ollut Manduca.

Harsot eli pukluliinat oli mun vakioasuste ensimmäiset kuukaudet :D. Ilman niitä olisi saanut vaihtaa paitaa kymmenen kertaa päivässä. Eli ainakin mulle oli ihan ehdottoman tarpeellisia! Niitä tuli äitiyspakkauksen mukana, mutta nykyään niitä saa ostaakin jo monista paikoista (muistaakseni ainakin Anttilasta).

Tarpeelliset ja tarpeettomat tavarat on kovin yksilöllisiä. Esim. mulle rintareppu oli melko tarpeeton, kantoliinaa en edes koskaan kokeillut. Itkuhälytin oli ihan ehdoton, kun nukutin lasta parvekkeella. Apteekista saatava rasvatalkki oli meille vauvan pepun pelastus, toiset taas vannoo Bepanthenin tai sinkkivoiteen nimeen. Maaliskuussa syntyvälle kannattaa vielä varata lämmintä vaatetta eli ihan talvivarustukseen varautuisin.

Puolipotkarit ja bodyt oli meidän suosikkeja vaatteista, musta ne oli kaikkein kätevimpiä. Kannattaa myös hankkia vauvalle jotkut ohuet tumput tai sukat, jotka voi laittaa käsiin. Pieni vauva raapii itseään muuten aika hurjasti.

Pukluharsoja tarvittiin meillä todella paljon. 13 harsoa oli käytössä ja niitä pestiin päivittäin. Samaa on valitellut useampi kaveri, ettei mikään määrä harsoja tunnu riittävän. Harsoja saa monista lastevaate ja lastentarvikeliikkeistä, sekä ihan Prismoista ja Citymarketeista.

kaikki hankinnat ja niiden tarpeellisuus ovat kiinni perheen luonteesta ja tavoista. Meille melkein 1000 euron yhdistelmävaunut oli todella hyvä ja hintansa väärti hankinta, koska niitä käytettiin ja käytetään edelleen lapsen ollessa melkein kolme, todella paljon ja ihan päivittäin. Turhia olivat hyppykiikku ja tuttipullot. Lapsi ei perustanut kummistakaan. Hyppykiikussa kyllä viihtyi, mutta seisoi vain tajuamatta ollenkaan mitä pitäsi tehdä. Tuttipulloista, olivatpa ne sitten minkälaisia hyvänsä, kieltäytyi systemaattisesti juomasta. Joi mieluummin nokkamukista tai nokkapullosta jo alta puolivuotiaana (onneksi osa pulloista oli sellaista mallia että niihin samoihin sai sen nokan).

Harsot ovat tarpeen. Äitiyspakkauksessa oli kymmenen harsoa, ja ne riittivät. Muutenkin olisin hankinnoissa maltillinen. Hommaa välttämättömät, ja lisää tarpeen mukaan. Kantoliina oli mulle ainoa todella hyvä hankinta peruskamojen lisäksi ihan alussa.

meillä on ollut käyttöä harsoliinoille, enemmän kuin tarpeeseen ovat tulleet. Ollaan käytetty niitä myös pyllypesun yhteydessä kuivaamiseen, ollaan todettu että ei ole tullut ollenkaan ihottumaa kun taas froteepyyhkeestä on tullut :) Niitä saa äitiyspakkauksen mukana sekä Name It-liikkeissä myydään pakkauksina.
Turhaa meillä olivat kaikenmaailman tuttipullot, huomattiin että TommeeTippee pullot olivat ainoat hyvät jotka ei aiheuttanu ilmavaivoja mahaan, muut "normipullot" sai lentää roskiin. Myös vauvan shampoot jne olivat aivan turhia. Ollaan käytetty ainoastaan vauvaöljyä kylvyssä ja iho on pysynyt todella hyvänä.
Itselläni oli turha ostos rintapumppu, ei toiminut mulla kun en saanut sillä maitoa tulemaan. Joten siinä meni nekin rahat aivan hukkaan :D
Vaatteita ei kannata mielinmäärin hommata, vaikka kuinka tekisi mieli. Menee NIIN äkkiä pieneksi. Villakerrasto on hyvä, ulkoiluun. Hyvä talvipuku myös. Muutamat bodyt, puolpotkarit ja yöpaidat riittävät hyvin alkuun :) Kirppikset on oiva paikka hakea ens alkuun vaatetta, säästyy huomattavasti rahaakin

Vanhat kuluneet harsot on mitä parhaimpia pepunkuivauspyyhkeitä. Imevät tosi hyvin ja on helppo heittää koneeseen. Samaten puklurätteinä ne on olleet hyviä. Ja kun vetelevät viimeisiään, niistä saa hyviä siivousrättejä.

Harsoliinat oli tarpeellisia ja niitä tuli äitiyspakkauksessa ja niitä voi ostaa esim. ikeasta, kangaskaupassa myydään myös harsokangasta, josta voi ommella niitä.

Vauvalle tarpeellisia oli pumpulipuikot, puhdistusaine, talkki (apteekin talkki oli hyvä), Hoitoalusta ja sen päällä pidin kertakäyttöisiä pyllyalustoja. Tuttipulloja ja käsipelirintapumppu, muutama tutti, puhdistuspyyhkeitä. Sitteri oli hyvä keksintö. Itselle tarpeen oli rintasuojat, bepanthenvoide ja lansinoh-voide. Napaan laitoin, siis vauvavn, basibactpulveria ennenkun irtosi. Neuvola ei sitä suositellut mutta ei siitä tullut muuta kun hyvä napa.

Itse en tainnut enää hommata toppapukua mutta semmonen kevyt toppis oli tarpeen. Paljon pitkähihaisia bodeja ja puolipotkareita, niillä pärjää pitkälle. Muutama collegeasu ja uninuttuja.

Turhin hankinta oli pienet söpöt sukat, ei ne koskaan jalassa pysyneet, potkarit on paremmat ja helpommat käyttää. Itselle kunnon paksut yösiteet ja muutenkin sellaista perinteistä mallia olevat paksut siteet olivat hyviä, ne ohuet geelitäytteiset vaan ärsytti ja hiosti paikkoja.

Maidonkerääjä ja rintapumppu olivat myös loistohankintoja, jotka käytiin vasta vauvan synnyttyä hakemassa. Mutta riippuu paljon maidon tulosta/tuotannosta. Kaupan harsot saa pehmeiksi huuhteluaineella tai etikalla huuhteluainelokerossa, jos kovettuvat.

Harsoille oli käyttöä, varsinkin kovasti puklailevan vauvan kanssa. Harsoihin pyyhittiin puklut ja harsoa pidettiin varmuuden vuoksi olkapäällä kun vauvaa kanniskeli. Imettäessä harsoon oli hyvä napata yli roiskuva maito. Harsoon on helppo kuivata vauva, saa joka poimun paremmin kun pyyhkeellä. Ja harso on loistava unirätti, meillä käyttäneet kaikki kolme. Valkoiset olleet muussa käytössä, kuviolliset unirätteinä.

Vaikea kysymys, koska erilaisia mieltymyksiä löytyy yhtä paljon kuin vanhempiakin.

Itse olen harsoista tykännyt kovasti juuri monikäyttöisyytensä ansiosta. Niitä saa suht edullisesti Ikeastakin (kolme kpl, joista kaksi kuviollista, muistaakseni noin 5 euron luokkaa). Muita mielestäni tarpeellisia hankintoja olivat:
- hoitoalusta pesukoneen päälle
- pumpulipuikot (navan puhdistamiseen)
- kertakäyttö- ja kestovaippoja + niille roskis/likavaippaämpäri
- (pyyhkeitä peppupyyhkeiksi - löytyi jo valmiiksi kotoa)
- kroonikkovaippoja (kosteussuojia) lakanan alle sänkyyn
- tutti (meillä oli ihan ehdoton)
- tuttipulloja + rintapumppu
- rintaliivinsuojia
- pinnasänky (ihan aluksi nukkui äitiyspakkauslaatikossa)
- sitteri (muutaman viikon ikäisestä asti paljon käytössä)
- yhdistelmävaunut
- kantoliina
- vauvashampoo (ihan aluksi ei tarvetta) + hupullinen pyyhe

- vaatteista olen tykännyt käyttää:
- body + puolipotkarit
- housut + vetoketjullinen tai napitettava pusero
- sukat + hanskat + lakki/kypärämyssy
- fleecepuku (paksulla pärjää jo aika pitkälle ulkona, kun laittaa vielä makuupussiin ja vaunujen kantopussiin)

Turhia meille on olleet:
- talkki
- vauvan kynsisakset (olen leikannut ihan samoilla saksilla kuin omat kynteni)
- t-paidat, pitkähihaiset ohuet paidat (näitä alettu käyttää kun vauva oli noin 4 kk ikäinen)
- rasvat (vauva nyt 5 kk ikäinen eikä vielä ole tarvittu)

Tässä nyt sellaiset kun tulivat heti mieleen. Varmasti paljon jäi puuttumaan.

Tärkeimpiä:
- Turvakaukalo+ matkikset(johon kaukalon saa kiinni)
- Lämpöpussi
- Sitteri
- Vaunut
- Sadesuoja/hyönteissuoja vaunuihin
- Manduca
- Hoitopöytä
- Lansinoh-voide
- Hyppykiikku 6kk->
- ,,,,,,,,,,,,,,,,

Tarpeettomampia olivat/ovat:
- Pinnasänky alussa
- Peitto
- Imetystyyny
- Harsot(äitiyspakkauksen riittivät pyllyn kuivaamiseen, ei puklannut ollenkaan)
- Tutit/pullot
- Rintapumppu
- .........

tarpeellisia olivat: harsot, tutit (otettiin käyttöön jo laitoksella), rintapumppu, tuttipullot, mikrosteriloija, hoitoalusta pesukoneen päällä, vanupuikot, 50/56cm bodyt ja puolipotkarit (äp-vaatteet on ihan liian isoja alux), turvakaukalo, matkarattaat (sellaiset joihin saa kaukalon kiinni, niin ei tarvi kantaa), vaunut, pinnasänky, sitteri, 56cm ulkohaalari (äp-haalari on ihan liian iso), unihaalarit, vaipat (koko1)...

Turhia: maidonkerääjät, rintakumit...

Vaikea kysymys, koska erilaisia mieltymyksiä löytyy yhtä paljon kuin vanhempiakin.

Itse olen harsoista tykännyt kovasti juuri monikäyttöisyytensä ansiosta. Niitä saa suht edullisesti Ikeastakin (kolme kpl, joista kaksi kuviollista, muistaakseni noin 5 euron luokkaa). Muita mielestäni tarpeellisia hankintoja olivat:
- hoitoalusta pesukoneen päälle
- pumpulipuikot (navan puhdistamiseen)
- kertakäyttö- ja kestovaippoja + niille roskis/likavaippaämpäri
- (pyyhkeitä peppupyyhkeiksi - löytyi jo valmiiksi kotoa)
- kroonikkovaippoja (kosteussuojia) lakanan alle sänkyyn
- tutti (meillä oli ihan ehdoton)
- tuttipulloja + rintapumppu
- rintaliivinsuojia
- pinnasänky (ihan aluksi nukkui äitiyspakkauslaatikossa)
- sitteri (muutaman viikon ikäisestä asti paljon käytössä)
- yhdistelmävaunut
- kantoliina
- vauvashampoo (ihan aluksi ei tarvetta) + hupullinen pyyhe

- vaatteista olen tykännyt käyttää:
- body + puolipotkarit
- housut + vetoketjullinen tai napitettava pusero
- sukat + hanskat + lakki/kypärämyssy
- fleecepuku (paksulla pärjää jo aika pitkälle ulkona, kun laittaa vielä makuupussiin ja vaunujen kantopussiin)

Turhia meille on olleet:
- talkki
- vauvan kynsisakset (olen leikannut ihan samoilla saksilla kuin omat kynteni)
- t-paidat, pitkähihaiset ohuet paidat (näitä alettu käyttää kun vauva oli noin 4 kk ikäinen)
- rasvat (vauva nyt 5 kk ikäinen eikä vielä ole tarvittu)

Tässä nyt sellaiset kun tulivat heti mieleen. Varmasti paljon jäi puuttumaan.

Meillä oikeastaan muuten sama, paitsi rasvoja on tarvittu alusta alkaen reilusti. Varmaan jotain perusrasvaa kannattaa varata alkuun. Tutti ei meillä ole ollut vauvan mieleen (ei suostu syömään sitä), mutta antaa kummasti mielenrauhan, kun sellainen on. Kynsisakset olisi kuulemma hyvä pitää vauvalla ihan omat, sairaalassa mulle ainakin kerrottiin, että vauva voi saada verenmyrkytyksen, jos leikkaa vahingossa liian pitkälle kynsiä (varsinkin sellaisilla saksilla, joissa on toisten pöpöjä, siksi ei kuulemma sairaalassakaan leikata vauvan kynsiä) Tuon jälkeen mä oon ollut hysteerisen tarkka vauvan kynsisaksista. Pulloharja tuttipulloille.
Sijauspatja pinnikseen (on jo muutaman kk:n aikana osoittautunut loistohankinnaksi), Riittävästi vuodevaatteita

Vaippoja saat kyllä alussa sairaalasta reilun paketillisen mukaan. Niitä ei kannata hirveästi hommata. Testaile ne näytteet ja osta esim. sen perusteella mieluisia.

Pukluharsot on käteviä. Hyviä ja halpoja oon löytäny Anttilasta. Ne on vähän ohkaisempia kuin äitiyspakkauksessa tulevat, mutta pehmeitä ja hyvin imeviä. :)

Jos tuon äitiyspakkauksen ottaa niin siinä tulee mukana ihan perusrasvaa ja kynsisakset. Ja täällä ainakin sai sairaalasta mukaan Libero- ja Pampers"lahja"paketit missä oli kaikenlaisia näytteitä.

Mä ite oon tarvinnu liivinsuojia (kesto+kertakäyttö yhdessä) ja rintapumppua. Tällä hetkellä turhin on ollu ehkä rintareppu. Vauva ei siinä kauheasti tykkää olla enkä mä sen kanssa oikein osaa mitään tehdä. Se vauva on siinä edessä tiellä koko ajan :D Turvakaukalon lämpöpussi on ollu kätevä. Ei tarvi vauvalle pukea niin paljoa vaatteita ja kaukalon vyö menee paremmin päälle, kun ei oo paksuja vaatteita alla.

Me vuokrattiin semmonen vaavi-sänky aluksi ja nyt on hankittu sitten oma isompi sänky vauvalle.

[QUOTE="vieras";22661627]Meillä oikeastaan muuten sama, paitsi rasvoja on tarvittu alusta alkaen reilusti. Varmaan jotain perusrasvaa kannattaa varata alkuun. Tutti ei meillä ole ollut vauvan mieleen (ei suostu syömään sitä), mutta antaa kummasti mielenrauhan, kun sellainen on. Kynsisakset olisi kuulemma hyvä pitää vauvalla ihan omat, sairaalassa mulle ainakin kerrottiin, että vauva voi saada verenmyrkytyksen, jos leikkaa vahingossa liian pitkälle kynsiä (varsinkin sellaisilla saksilla, joissa on toisten pöpöjä, siksi ei kuulemma sairaalassakaan leikata vauvan kynsiä) Tuon jälkeen mä oon ollut hysteerisen tarkka vauvan kynsisaksista. Pulloharja tuttipulloille.
Sijauspatja pinnikseen (on jo muutaman kk:n aikana osoittautunut loistohankinnaksi), Riittävästi vuodevaatteita[/QUOTE]

No, itse pyyhin sakset käsidesillä ennen kuin leikkaan vauvan kynnet (ammatin tuomia tapoja luulisin). Muutenkin huuhtelen vedellä sakset käytön jälkeen.

Tuo pulloharja tosiaan unohtui täysin. Ilman sitä ei kyllä pullojen kanssa kovin hyvin pärjää. Samoin nuo vuodevaatteet. Tyynyä vauva ei kaipaa.

Yhteistyössä