vauvan tv:n katselu?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
???
Onko tv:n katselusta haittaa vauvalle? Jos tv on auki, niin vauva kyllä rupeaa saman tien tapittamaan sitä. Jotenkin vaistomaisesti yritän aina vältää, ettei telkkaria katsella, mutta onko tuo turhaa varomista?
 
Elina1
Tietääkseni alle 3-vuotiaan ei pitäisi katsoa telkkaria ollenkaan, en ole silti varma mitä se aiheuttaa. Jotain levottomuutta tai häiritsee keskushermoston kehitystä ehkä? Tietääkö joku paremmin?
 
tiipii
Meidän neuvola sanoi, että ei ole mitään vaikutusta jos vauva katsoo telkkaria. Minä katson itse aika paljon ja vauva samalla (6kk). Itselläni kyllä on sellainen olo, ettei se voi hyvääkään tehdä...ainakin vauva tottuu siihen, että telkkaria katsotaan, niin vanhempana voi olla vaikeeta sitten totuttaa pois siitä. Mutta mitäpä sitä täällä päivisin muutakaan tekis, kun nuo kotityötkään nyt ei aina niin kiinnosta :)
 
heikura
Meijän neiti ainakin tykkää katsella telkkaria 2kk,tai katsoo ja katsoo välkkyvät valot kiinnostaa. En usko että siitä voi mitään haittaa olla. Ja muutenkin miten tänäpäivänä voi ehkästä/kieltää tv:n katselun(siis sitten kun lapsi on vanhempi),kun niitäkin on jo ihan joka paikassa. Odotustiloissa jne...jopa linjaautoissa lcd-näytöt,missä pyörii mainoksia...
 
K
Samoilla linjoilla Elina1n kanssa, tv ei tee hyvää vauvan kehittyvälle keskushermostolle. Vauvan näköaisti ei ole vielä niin kehittynyt, että näkisi tv:n kuvan, vaan vauva näkee tavallaan välkettä, vaihtuvaa vilkkuvaa kuvaa, vaikea selittää. Muistan yhden tutkimuksen, jossa vauvan tv:n katselu liitettiin ADHD:n puhkeamiseen.

Mutta kohtuus kaikessa. Itse pyrin kääntämään vauvan 3kk aina pois telkkarista ja katsoa itsekin sitä mahdollisimman vähän, mutta aina siinä ei tietenkään onnistu. Luulisin että jotain varsinaista vahinkoa syntyy vasta jos telkkari on auki koko päivän ja sitä myös jatkuvasti toljotetaan. Johan se tyhmentää aikuistakin ihmistä ;).
 
Elina1
Alkuperäinen kirjoittaja heikura:
Meijän neiti ainakin tykkää katsella telkkaria 2kk,tai katsoo ja katsoo välkkyvät valot kiinnostaa. En usko että siitä voi mitään haittaa olla. Ja muutenkin miten tänäpäivänä voi ehkästä/kieltää tv:n katselun(siis sitten kun lapsi on vanhempi),kun niitäkin on jo ihan joka paikassa. Odotustiloissa jne...jopa linjaautoissa lcd-näytöt,missä pyörii mainoksia...
Jooo, en tarkoittanut että se, että vauva näkisi tv:n silloin tällöin olisi vaaraksi. Mutta luulisin että se ei ole hyväksi vanhemmallekaan lapsella (tai aikuiselle), kun joissakin perheissä telkkari on auki aamusta iltaan riippumatta mitä sieltä tulee tai tuleeko yhtään mitään. Ja jos vauva sitä telkkaria sitten muun perheen mukana päivät pitkät tuijottaa, kun "näyttää niin hyvin viihtyvän vilkkuvaa valoa katsellen". Vauva ei vielä saa käsittääkseni tv:stä irti mitään erityisiä virikkeitäkään, kun ei tosiaan näkemästään saa vielä muuta selkoa kuin että joku valo siellä vilkkuu.
 
Minttu
Oletteko huomanneet että uudelta Subtv Juniorilta tulee Vauva TV -niminen ohjelma. Siinä näytetään vaihtuvia ja värikkäitä kuvia ja taustalla soi rauhallinen musiikki. Meidän 3kk poika tykkä katella mielellään ja juttelee innoissaan kuville :)

Käsittääkseni vauvat voivat huoletta katsoa telkkaria, kunhan ei ole liian välkkyvää ohjelmaa. Mutta sitten kun lapsi on leikki-iässä, telkkarin katselu tulisi rajoittaa tuntiin päivässä, jotta lapsi leikkisi päivän aikana myös leluillaan ja saisi liikuntaa eikä vain passivoituisi tv:n edessä.
 
laura
Luin juuri kasvatustieteellisestä tutkimuksesta, jossa oli löydetty yhteys autismin ja tv:n katselun väliltä pienillä lapsilla :(

Itsekin olen kyllä antanut vauvan katsella dvd:ltä lastenohjelmia, teletappeja ja yhtä piirrettyä.

Mä kyllä uskon et jos aina sama tuttu pyörii, ei lapsen pää sekoitu. Mun kohta 10 kk poika on aina ihan innoissaan kun tuttu musiikkia alkaa soimaan ja teletapit pyörähtää ruutuun :D Katsoo ehkä puol tuntia korkeintaan ja sitten omatoimisesti menee leikkimään leluillaan tai tulee mun luokse. Tää on ihan pakollinen toimenpide välillä, että saan tehtyä kotihommia tai syötyä, koska muuten eroahdistuksen riivaama vauvani roikkuisi lahkeessa eikä mistään tulisi mitään (asutaan erillään vauvan isän kanssa)
 
yrtti
meillä tv on harvoin päivisin auki, kun en itse jaksa sitä tuijottaa. Illalla mies sitten avaa telkun, kun tulee kotiin. Meillä lapsi, nyt 1v2kk ei siis ole oppinut tv:tä katsomaan, eikä edelleenkään herkästi jää seuraamaan, vaan leikkii mielummin.

Vauvana kyllä myös koitettiin välttää, ettei lapsi jäisi tv:tä vahtaamaan, lähinnä tuon vilkkuvan ja välkkyvän kuvan takia JA sen takia, ettei oppisi viihdyttämään itseään liikaa tv:n edessä, vaan leikkisi mielummin.

Vuoden ikäisenä lapsi alkoi öisin itkeskelemään unissaan. Varmasti muitakin syitä oli, mutta pahimmat hysteeriset itkukohtaukset ajoittuivat päiville, jolloin lapsi oli katsonut televisiota illalla.

Koitetaan siis pitää edelleen silmällä, ettei lapsi liikoja tv:tä katso. Itkutkin onneksi vähenivät ja jäivät lopulta pois.
 
Päivi
Meidän poika on innostunut Ti-ti Nallesta jota isommat lapset ovat katsoneet. Jos ohjelma vaan laitetaan päälle niin poika tulee kovaa vauhtia, istahtaa lattialle ja alkaa tuijottaa. Katsoisi sen siis alusta loppuun =) Ikää pian 1,5v siis. Mikään muu ohjelma ei kiinnosta, ei mainokset, ei piirretyt.
 
laura
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:
Laura. satutko muistamaan tuon tutkimuksen nimeä, ihan mielenkiinnosta voisin sitä vilkaista, jos on jossain saatavilla...?
En tiedä sen tarkemmin, kun luin siitä vanhempieni luona kun isä oli juuri löytänyt tutkimuksen jostain (on kasvatustieteilijä), voin kysellä enenmmän kun mennään isänpäiväksi sinne taas :) laitan sitten vaikka tänne tietoa jos tutkimus on siellä mun saatavilla!!
 
vauva 4kk
Muistan lukeneeni jostain, että nelikuiselle vauvalle puoli tuntia TV:n katselua vastaa aikuiselle päivää huvipuistossa. Eli aikamoista hulinaa. Siksi ei ainakaan iltaisin kannattaisi antaa vauvan katsoa TV:tä ettei yöunet häiriinny. Kysyin asiaa myös lastenlääkäriltä ja hän vastasi, että alle 3-vuotiaiden ei suositella katsovan edes lastenohjelmia TV:stä. Kyllähän ne tykkää tapittaa sitä vaikka vastasyntyneinä jos antaa katsoa. Lääkäri oli sitä mieltä ettei kannata pitää TV:tä taustalla hälisemässä varsinkaan jos kukaan ei katso sitä, eikä olisi turhaa varomista estää vauvaa katsomasta TV:tä lainkaan. Ja ainakaan hyötyä vauvan kehitykselle ei TV:n katsomisesta ole, passivoi vaan.
 
ö
Joskus luin lehdestä jutun, ettei alle 3-vuotiaiden olisi hyväksi katsoa telkkua. Tais olla Tuula Tamminen (lastenpsykiatri tms. MLL) joka sen sanoi.
Ja joku aika sitten kuulin tutkimuksesta, että tv:n äänetkin voivat aiheuttaa levottomuutta uneen kun pieni ei ymmärrä niitä...
 
Tiina73
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Käsittääkseni vauvat voivat huoletta katsoa telkkaria, kunhan ei ole liian välkkyvää ohjelmaa. Mutta sitten kun lapsi on leikki-iässä, telkkarin katselu tulisi rajoittaa tuntiin päivässä, jotta lapsi leikkisi päivän aikana myös leluillaan ja saisi liikuntaa eikä vain passivoituisi tv:n edessä.
Minttu, kuinka sanot leikki-ikäiselle, että nyt et enää saa katsoa telkkaria, jos taapero on jo tottunut katselemaan pitkiä aikoja?

Aikuisella voi myös olla hyvin eri käsitys siitä, mikä on välkkyvä kuva. Olen huomannut, että monet lastenohjelmatkin tehdään hyvin nopeasti vaihtuvilla kuvilla = eivät sovi pienimmille. Kuten joku jo sanoi, minäkin muistan lukeneeni välkkyvien kuvien vaikuttavan hermoston/aivojen kehitykseen.

ja telkkarin aukioloon koko illan: Juuri julkaistiin tutkimus (sori, en minäkään muista mistä luin, muistaakseni kyllä mediassa oli tästä paljonkin), missä todettiin nimenomaan passiivisen tv:n katselun vaikuttavan ainakin unihäiriöihin. Passiivisella ei tässä tarkoitettu passiivista istumista vaan sitä, että tv oli auki taustalla, kun lapsi touhusi näennäisesti muuta.
 
Elina1
Jos telkkari on auki lähes koko päivän, sieltä tulee myös paljon ohjelmaa, jota lapsen ei olisi hyvä katsoa, ainakaan niin että kukaan aikuinen ei selitä mitä siinä tapahtuu. Jo pelkästään uutiset ovat aika pelottavia, eikä pieni lapsi ymmärrä kaikkea näkemäänsä. Uutisia ei voi edes selittää sanomalla niiden olevan "vain" satua, koska valitettavasti ne ovat totta. Esim. väkivallan ja tapettujen ruumiiden näkeminen uutisissa ei ole lapsille varmasti sen turvallisempaa kuin väkivaltaelokuvien katsominen (jonka on todettu olevan haitaksi lapsen henkiselle kehitykselle).
 
Elina
Meillä on kaksi tyttöä, 3-vuotias ja 5kk ja olemme olleet ilman telkkaria jo vuoden. Totesimme mieheni kanssa, että emme tahdo lasten katselevan sitä, mutta vaikea on kieltää jos itse katsomme. Olen kuullut erilaisista tutkimuksista, joiden mukaan tv ei ole ainakaan hyödyksi pienille lapsille. En tiedä miten se loppujen lopuksi on, mutta minusta vain tuntuisi pahalta antaa lasteni tuijottaa telkkaria. Joku siinä tökkii! On parempi, että he leikkivät ja yhdessä luetaan kirjoja. Tv:n voi hankkia vaikka sitten kun esikoinen menee kouluun. Sitten siitä voi olla hyötyäkin.
 
Huuhaa
Hei oikeasti, eihän adhd ja autismi nyt telkkarin katsomisesta "puhkea"! Huuhaata tollaiset tutkimukset. Niihin on ihan muut syyt. Ei lapsen slti ole hyvä telkkaria vahdata.
 
kk
meillä on telkka auki melkein koko päivän kun itse tykkään sitä katsella muun puuhan ohessa ja kuunnella musiikki tv.tä. Välillä vauva leikkiessään siinä lähellä saattaa katsoa vähän aikaa mutta enimmäkseen ei katso. En usko että tästä on haittaa mutta jos ihan tuijottais tuntikaupalla niin vois olla eri juttu. vauva on siis nyt 5,5, kk. Varmaan sitten kun vauva menee hoitoon ja itse töihin niin ei iltapäivisin/iltaisin ole niin paljon aikaa telkkaria tuijottaa niin yritän vähentää turhaa päälläoloa ja katsoa vaan "välttämättömät" iltasarjat kun lapsi on nukkumassa. Viimeistään siinä vaiheessa alan valvoa tv:n päällä oloa kun alkaa ymmärtää vähän mitä siellä puhutaan...
 
K
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhaa:
Hei oikeasti, eihän adhd ja autismi nyt telkkarin katsomisesta "puhkea"! Huuhaata tollaiset tutkimukset. Niihin on ihan muut syyt. Ei lapsen slti ole hyvä telkkaria vahdata.
No tietenkään tv:n katsominen ei ole ainoa syy minkään käytöshäiriön tai sairauden puhkeamiseen. Mutta nehän ovat keskushermoston sairauksia, ja sehän nyt taitaa olla aika selvää että mitään hyvää ei tv kehittyvälle keskushermostolle tee. Tuntuu että nykyvanhemmat ovat huolissaan siitä, että saako lapsi tarpeeksi virikkeitä, vaikka oikeasti vanhempien pitäisi suojata lapsensa liialta ärsyketulvalta.

Mutta kohtuus kaikessa.
 
liuku
Monet meistäkin on luultavasti kattonut töllöä pienenä. Minä ainakin muistan jo että alle 6-vuotiaana katselin kauniita ja rohkeita. Tuskin äitini on tajunnut koskaan moista kieltää, tosin meillä tehtiin niin että aina kun oli seksikohtaus tai väkivalta, niin laitettiin käsi silmien eteen :).

Minä sanoin neuvolassa kerran, että minun vauva aina yrittää katella telkkaria esim. lattialla viltillä maatessaan ja minä sitten kääntelen vilttiä sen mukaan ettei nää telkkua mutta aina saa ittensä väännettyä telkkuun päin, niin tämä täti sanoi ettei ole väliä, eihän vauva vielä ymmärrä. En sitten tiedä, ihan tavallisia tätejähän ne neuvolatäditkin on, että tietääkö ne nyt varmasti miten pitää menetellä.
 
ninnu
Minua ärsyttää, kun mieheni avaa television heti kotiin tultuaan. Olenkin sanonut, että meidän vauva se on ihmeissään kasvaessaan, jos televisio onkin joskus kiinni... Minusta ei ole hyvä juttu, että joku pauhaa kokoajan korvissa, television äänet siis kokoajan taustalla. Yritän pitää televisiota äänettömänä. Myöskään se ei ole hyvä, että vauvan katse kiinnittyy lattialla maatessa televisioon, toivoisin, että hän havainnoisi maailmaa jotenkin muuten... Onhan tosi asia, että jostain syystä televisiolla on vetovoimaa erityisesti lasten suhteen. Itse olen ollut koulussa opettajana ja pahimmatkin vintiöt hiljenivät, kun avattiin televisio ja katsottiin opetusohjelmaa. Mutta itse en siis pidä televisiota kovinkaan hyvänä ja yritän sitä pitää kiinni, kun olemme vauvan kanssa kahdestaan. Toisaalta jos vauvaa joutuu pitkään iltaisin kantelemaan, niin mielellään sitten tuijottaa telkkua sivusilmällä. Ennen mieheni tapaamista minulla ei edes ollut televisiota...
 
klaudia
"Muistan yhden tutkimuksen, jossa vauvan tv:n katselu liitettiin ADHD:n puhkeamiseen."

K vierailija ja Elina1 kirjoittivat jotain tähän suuntaan. itse olen lukenut myös tälläises tutkimuksen joka oli tehty USAssa, mutta suomalaiset alan tutkijat eivät olleet samaa mieltä tämän tutkimuksen kanssa.
 
klaudia
"Muistan yhden tutkimuksen, jossa vauvan tv:n katselu liitettiin ADHD:n puhkeamiseen."

K vierailija ja Elina1 kirjoittivat jotain tähän suuntaan. itse olen lukenut myös tälläises tutkimuksen joka oli tehty USAssa, mutta suomalaiset alan tutkijat eivät olleet samaa mieltä tämän tutkimuksen kanssa.
 

Yhteistyössä