vauvan tv:n katselu?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
ninnu
Olisi tosi kiva tietää noista tutkimuksista, koska teen töitä lasten kanssa ja vanhemmat päivittäin kysyy ko asioista. Eli muistasko joku tutkimuksen tekijätkin, ei vain, että muistan joskus lukeneeni...
 
Iitu1
Jos joskus vähän aikaa katselee niin tuskin mitään haittaa,eri asia jos vauvasta pitäen tunti tolkulla tuijottaa.Eikä liian lähellä telkkaa ole.Kyllä meilläkin poika katseli välillä vauvana sitterissä ollessaan kun tv oli auki.Nyt ikää 1.3 v ja tv on meillä usein auki mutta on niin keskittynyt omiin touhuihinsa ettei katso kuin tiettyjä mainoksia.
 
K
Tässäpä yksi tutkimus:
Early Television Exposure and Subsequent Attentional Problems in Children. By: Christakis, Dimitri A.; Zimmerman, Frederick J.; DiGiuseppe, David L.; McCarty, Carolyn A.. Pediatrics, Apr2004, Vol. 113 Issue 4, p708-713,
Jos ei pääse katsomaan lehden kotisivuilta artikkelia, niin toteamus on että television katsominen 1- ja 3-vuotiaana on yhteydessä tarkkaavuusongelmiin 7-vuotiaana.
On näitä muitakin, mutta tää vaikutti ihan pätevältä. AAP suosittaa, ettei alle kaksivuotiaat katsoisi tv:tä, luultavasti AAP:n sivuilta löytyisi lisää.
 
Jeps vanhempi
En jaksa lukea tutkimusta mutta luulen, että tässä pätee myös "maalaisjärki" aika pitkälle. Jos vauva kerran viikossa katselee ½ tuntia esim. titi-nellea tai vastaavaa. En todella usko siitä olevan mitään haittaa.

Meidän typy ei jaksa seurata televisiota, pienenä hihkui ja piti jostain mainoksesta, muuten ei kiinnostanut vaikka tv oli päällä. Toinen mitä jaksaa hetken katsoa on eläinohjelmat tai jos lauletaan tai tanssitaan, niin alkaa matkimaan ja tanssii mukana.

Jos tuosta nyt aiheutuisi ongelmia niin saisi etsiä lapsia keellä ongelmia ei olisi. Ehkä perheissä missä taapero seuraa vanhempien lasten ohjelmia pidempään tai pelien pelaamista, jossa vilkkuu, välkkyy ja tapahtuu, ainakin pidempiä aikoja. Niin se voi ollakkin eri juttu, kun taaperot matkivat vanhempia sisaruksia.

Maalaisjärki mukaan.
 
laura
Tämä on ilmeisesti se ko. tutkimus josta aiemmin mainitsin, löytyy kokonaisuudessaan netistä, lataa linkeistä sivut (1&2)

http://www.johnson.cornell.edu/faculty/profiles/waldman/autpaper.html
 
ninnu
Kiitoksia tutkimusvinkeistä! Alan uskoa tämän sivun hyödyllisyyteen ;) ei sitä ihan turhaa täällä käy kurikistelemassa, monta käytännönvinkkiä olen saanut ja nyt näitä teoreetisempiakin.
 
NN
Minä luin jokin aika sitten suomalaisesta selvityksestä, jossa lopputulema oli, että television passiivinenkin television katselu (siis tellu päällä samassa huoneessa) aiheutti vauvassa levottomuutta. Ärsykkeitä on liikaa.

Eipä televisio juuri aikuisillekaan hyvää tee.
 
Sari
Meidän 3kk vauva katsoo mielellään Disney -kanavaa sitterissä ja usein myös nukahtaa itsekseen siihen päiväunille ilman mitään kiukutteluja tai nukuttamista. Enemmän poikaa "häiritsee" ympärillä olevat lelut, jos hän on väsynyt. Tuskastuu leluihin ja alkaa itkeä eikä osaa nukahtaa. Meillä siis tv toimii myös nukuttajana.
 
meilläkin
Meilläkin tuntuu, että kohta 2,5kk vauva on kiinnostunut enemmän televisiosta kuin ympärillä olevista leluista. En anna vauvan katsoa tv:tä ihan päntiönään, mutta tv on (ikävä kyllä) parempi lapsenvahti kuin lelut silloin, kun esim. äiti ja isi syö päivällistä...:)
 
ilona
En muista tarkalleen mikä tutkimus oli kyseessä, mutta siinä tutkittiin ADHD:n yhteyttä television katseluun. Suomalainen tytkimus kuitenkin. Tutkimuskohteena olivat paljon tv:tä katselevat lapset. Tutkimus ei osoittanut syy-seuraus suhdetta näiden välille, mutta tulos kuitenkin oli että näillä lapsilla esiintyi vähemmän ADHD:tä suhteessa verrattuna koko lapsiväestöön. Ilmeisesti kyse oli siitä, että tv:n katselu vaatii keskittymistä ja harvemmin ADHD-lapsilla sitä löytyy. Oli pakko kertoa tästä, kun niin paljon on siitä ollut täällä puhetta.

Ja kuten joku täällä aikaisemmin sanoi, niin ei ADHD ja autismi vain yhtäkkiä puhkea pelkästään tv:n takia..

Vauvoille ei muistaakseni tv:tä suositella sen takia, että näiden on vaikea käsittää äänen ja kuvan yhteyttä.
 
höh
En uskko tuota, että pajon tv:tä katselvilla lapsilla olisi vähemmän ADHD:ta. Päinvastoin. Usein ADHD lapset rauhoittuvat vain televisiota katsellessaan, edes vähäksi aikaa. Mikä lie tutkimus ollut...
 
dfg
Televisiosta ja radiosta vauva saa irrallisia ja turhia ärsykkeitä. Vauva tarvitsee vastavuoroista kommunikaatiota, joka kehittää hänen aistejaan. TV:n sekamelskatulva on haitallista.
 
laura
Vielä kerran kommentoin tänne.
Adhd ja autismi molemmat syntyvät geenien SEKÄ tuntemattomien ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Tv on todennäköisesti yksi näistä. En itse antaisi vauvan/pienen lapsen katsoa ylenmäärin liikkuvaa kuvaa.Välillä on pakko antaa hetken katsoa, että saa itse syötyä tms. Muutenkin liika passivoituminen tv:n ääreen heikentää lapsen oman mielikuvituksen kehitystä, eikä näin malta leikkiä leluillaan...
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:lle:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Jos ihan tarkkoja ollaan niin autismia ja adhd:tä on ollut jo paljon ennen telkkariaikaa..
Joo toki on ollut,mutta on todella huomattavasti lisääntynyt tv-aikakautena!!!!!!
Niin on muuttunut elämässä moni muukin asia. Yleisesti on hektisempää ym. Ennen adhd:t tms nähtiin kurittomina ja huonosti kasvatettuina. Diagnoosia kun ei ollut olemassa.

Uskon silti ettei noihin voi kovinkaan paljon itse vaikuttaa. Siis jos lapsella on jotenkin normaalit kasvuolosuhteet.
 
puusilmä
Meillä 2v4kk uhmaikäisen ensimmäiset sanat aamulla ovat usein " haluan katsoa ti ti nallea..haluan haluan haluan...".
Ei auta MIKÄÄN, ei kirjat, vesivärit, loruttelut jne..ei yhtään mikään.
Meillä on nyt myös 1.5kk vauva ja valitettavan usein esikoinen saa telkkarinkatsomistahtonsa läpi ja tuo hirvittävä ti ti nallle loilottaa meillä parikin kertaa putkeen.
Ja sitten illalla lapsukainen saa silloin tällöin katsoa vielä vähän Muumia.

Ihan KAUHEETA! Mä TIDEÄN!
Mutta mä en vaan jaksa koko ajan leikkiä ja viihdyttää. meidän lapsi nyt on sellainen, että hän vaatii koko ajan jotain toimintaa; laula äiti, leikitään, tanssitaan, lue lue lue lue, soita pianoa, liimataan, leikataan...Ja mähän leikkaan ja liimaan, tanssin ja laulan, mutta en millään jaksa koko päivää..


 
Miss B
Minulle sanottiin neuvolassa ja olen myos lukenut, etta alle 2-vuotiaiden ei tulisi katsella ollenkaan telkkaria, ei edes lastenohjelmia. Vauvalla on tosiaan eri kasitys varikkyydesta, melusta ja halinasta kuin aikuisella. Olen myos lukenut tutkimuksista etta liika telkkarin katsominen passivoi lasta, on liitetty adhd:n (kuten taalla jo mainittiin) ja on haitaksi keskushermoston kehitykselle. Lapsen kehitykselle leikki ja muu puuhastelu on takuulla paljon parempaa. Meilla vauvan aikana ei katsota telkkaa eika pideta telkkaa auki, rajana pidetaan max puoli tuntia kaksi kertaa viikossa. Vauva menee aikaisin nukkumaan jonka jalkeen me vanhemmat katsomme telkkaa.
 

Yhteistyössä