Vauvan ummetus. Pitäiskö olla huolissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Eli kyse on pikkusta vaille kuusi kuukautisesta vauvasta, jonka kansssa olemme alkaneet maistella kiinteitä. Perunan kanssa ei ollut ongelmaa, eli kakkasi kyllä sen jälkeen, mutta kun annoin porkkanaa niin kakkaa ei ole tullutkaan enää. Nyt on ollut viidettä päivää kakkaamatta. Kun täys imetin kakkaa tuli pari kertaa päivässä. Nyt en ole muutamaan päivään antanut muita kiinteitä, paitsi vähän luumusosetta, jos sillä saisi mahan taas toimimaan. Vauva ei kuitenkaan ole tuskaisen oloinen, vaan oma hyväntuulinen itsensä, eikä mitenkään yritä äkistää. Ilmavaivat ovat vaan kovat.

Pitäiskö tässä olla huolissaan kun on jo viidettä päivää kakkaamatta, ja soitella neuvolaan, vai uskallanko odottaa perjantaihin, kun silloin olisi neuvola muutenkin?

Meillä oli kakkaamatta helposti yli viikonkin parin kuukauden ajan jossain ikävaiheessa. Ei vaikuttanut ollenkaan tuskaiselta vaan iloinen vauva oli. Olin tosi huolissaan ja neuvolasta kysyin asiaa niin sieltä sanottiin että se on ihan normaalia, että jollain vauvoilla vatsa toimii niin.

Anna vauvalle vähän luumusosetta. Vaikkei vauva nyt itkiskään kakan perään, niin mietipä itse kuinka tukkonen olo olisi noin pitkän ummetuksen jälkeen? Ei sinne vauvan mahaan kauheita määriä enempääkään mahdu ruokaa/ kakkaa.
Joillain tietysti maha toimii harvemmin, mutta ei tosta luumusta mitään haittaakaan ole.
( meillä neuvolassa neuvotaan antamaan luumua jo kolmen ummetuspäivän jälkeen. )

Luumusosetta ihan reilusti, ei se muuten auta. Ja jos menee tuskaiseksi, sitten levolacia. Meillä kolmen päivän ummetuksen jälkeen joutui jo antamaan, koska muuten itki öisin.

Mulla on just saman ikäinen vauva ja sama "ongelma". Meillä tuo nyttää olevan tyttöjen pulma, mutta en ole huolissani, koska vauvat ovat ihan tyytyväisiä. Meillä auttaa se, että vauva syö päivän tai kaksi pelkkää maitoa. Sitten kakat taas tulevat ja voimme jatkaa soseilua. Velli ei muuten aiheuta tätä ongelmaa, joten annan illalla velliä, että unet pysyvät pitkinä kuten ennenkin. Tai velli ja velli täällä missä nyt asumme ei myydä vellejä!! Olen ratkaissut pulman laittamalla puurojauhetta maidon (korvikkeen tai lypsetyn) joukkoon. Myös veden juominen sosiden kanssa on auttanut vatsaa. Luumsoseesta tai mustikasta meillä ei ole koskaan ollut hyötyä. Tässäpä jotain vihjeitä.:)

Yhteistyössä