VAUVAN UNI RYTMI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja torkkuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

torkkuja

Vieras
miten teillä nukkuvat noin puolitoistakuiset vauvat?
meillä suurin piirtein näin: jos ollaan kotona herää 7-8 aikaan, torkahtaa pari 1-2 kertaa muutamaksi kymmeneksi minuutiksi ennen 11-12 aikaan nukuttavia vaunu-unia, jotka sitten ovatkin ihan oma lukunsa. vauva ei ole kuin kerran herännyt itse unilta ulkoa vaikka kerran jopa annoin nukkua viisituntia ihan vain katsoakseni herääkö. annan tavallisesti nukkua 3-3,5 tuntia. tämän jälkeen pikkuinen ei sitten NUKU ennen yöunille menoa sänkyyn laitetaan kahdeksan korvilla. hän torkuu vain pieniä nokkaunia. kysymykseni siis kuuluu että tuleeko tästä opittutapa vai muuttuuko päiväuni itsestään "oikeanlaiseksi"? vauva on muutoin todella tyytyväinen ei itkeskele ja nukahtaa itse että ei minulla mitään valittamista ole mutta ajattelin ettei kyllä isompana pärjää mitenkään näin kun alkaa liikkumaan ja muuta. rinta maidolla ollaan.
ja joskus kun olemme liikenteessä saattaa nukkua kaukalossa koko sen ajan kun käydään esim kaupassa, kirpparilla tai parilla + ajomatkat jotka kestävät yhteensä tunnin, että nukkumista saattaa olla yli neljäkin tuntia.
olen jotenkin niin ihmeissäni kun on aivan erinlainen kuin tuo esikoinen (esikko;)).
ja vauva nukkuu yön sitten niin että ensimmäinen syöttöväli on 5-6 tuntia kerran yli seitsemän eikä silloinkaan herännyt itse. toisen väli on noin 4 tuntia ja jatkaa sitten unia sinne 7-8:saan.

Ole onnellinen! No, vauvan unirytmi muuttuu kai aika paljon noin 3kk iässä, joten toivottavasti teillä nukutaan sen jälkeenkin... Ja sitten muutoksia voi tulla siinä hampaiden mukana ja viimeistään liikkumaan opetellessa... ja sitten joskus noin 3v--> kaikki osaavat kai nukkua ;)

kyllä olen todella onnellinen koska esikoisemme ei nukkunut päiväunia kuin puolentunnin pätkissä ja ei todellakaan ollut näin "helppo". hän oppi nukkumaan ulkona vasta vuoden ikäisenä. tiedän että vauvan rytmi muuttuu mutta olen lähinnä huolissani siitä oppiiko vauva "vääränrytmin". esikoisen huono päivä nukkuminen on jatkunut koko elämän ja nyt ei enää ole lähes puoleen vuoteen nukkunut päivisin ollenkaan. hänellä oli vauvana hirveät vatsavaivat jotka sijoittuivat päiväs aikaan ja "oppi" nukkumaan huonosti päivisin.

Meillä 2 kk ikäinen vauva. Herää 8-9 välillä, torkkuu tissillä joskus 10 maissa pienet nokkaunet. Lähdetään vaunuttelemaan 11-12 välillä. Nukkuu yleensä 0,5-1 h mutta joskus jopa 3 h (se on äidille luxusta). Sittenpä ei nukukaan vasta kun illalla. Torkuttelee max. 15 min - puoli tuntia muutaman kerran illan aikana. Sitten yöunille 20.30-23 (miten sattuu nukahtamaan). Pärjätään yhdellä yösyötöllä eli heräillään aamuyöllä.
Ihannetilanne siis yöunien kannalta, mutta jotenkin oon saanu sen käsityksen et myös päikkärit ois tän ikäselle tärkeä juttu...ja eipä kyllä kauheesti ehdi kotihommia touhuta kun vauveli on hereillä koko päivän :(

Ei meilläkään paljoa päivällä nukuta. Oikeastaan se ei elämää häiritse kun nukkuu kuitenkin yöt tosi hyvin, mutta olihan se pieni järkytys kolmen hyvin myös päiväunia nukkuneen jälkeen ettei tämä vauva nukukaan päikkäreitä!
Itse saan kyllä kotihommelit tehtyä. Laitan vauvan lattialle viltin päälle katselemaan. Hyvin on viihtynyt siinä. Joskus jopa torkahtaa puoleksi tunniksi!
Niin ja meidän vauva on jo 5kk.

Meillä heräiltiin alussa öisin syömään 3h välein ja päiväaikaan oli hyvin epäsäännöllistä torkkumista, lähinnä tissillä tai vaunu- ja autoajeluilla. Noin 2kk iästä lähtien alettiin nukkua lenkillä + pihalla vaunuissa 2 1/2-3h aamu-unet klo 11 ja 1/2-1h pikku-unet klo 17 vaunuissa. Aamuherääminen noin klo 8 ja nukkumaan meno klo 20-21. Pakko oli "opettaa" vauva nukkumaan päiväunia vaunuajelulla, kun sisällä nukkuminen ei onnistunut (max 1/2h). Läksin aina samoihin aikoihin liikenteeseen ja niin se rytmi jossain vaiheessa löytyi. Kolmet päiväunet kuten usemmilla pienillä kai on, eivät vaan tuntuneet meidän vauvan luontaiseen rytmiin asettuvan.

en oikein itsekkään tiedä. ajattelin vaan että jos sitten myöhemmin on vaikeampi saada nukkumaan esim sisällä kun tuntuu että ei siellä nuku. ja jos sitten ei jossain vaiheessa unimäärä piisaa ni osaako sitten ruveta nukkumaan enemmän..
jotenkin kai sitä ajattelee että sitä tietää kaiken kun on jo toinen mutta alvariinsa saa huomata kuin tulee uusia asioita eteen kun ovat niin erinlaisia:)

Yhteistyössä