Vauvan uni

  • Viestiketjun aloittaja Hohhoijaa...
  • Ensimmäinen viesti
Hohhoijaa...
Miten teillä vauva asettuu yöllä syötöx jälkeen takasin nukkumaan? Meillä tosi huonoa, röyhtyn jälkeen laitan vuoteeseen ni jopa alkaa valvominen. Viime yönä 3 tuntia valvo syötön jälk. Koko ajan tuttia suuhun ja peitoa paremmin. Kätinä alko heti kun tutti tippu. No sit ku nukahti niin pari tuntia ja taas syömään. Mikä neuvoksi? Väsyttää niin pirusti! Vauva 7 viikkoa.
 
äippä
Hei. Mulla on myös 7 viikkoinen vauva. Päivisin ja iltaisin kätinää ja kitinää riittää. saan kuitenkin olla onnellinen, että yöt pienokainen nukkuu kiitettävästi. Meillä syödään kaksi kertaa yössä. Tietenkin poikkeusöitäkin riittää. Syötän vauvan ja röyhtäytän. Jos vauva nukahtaa syötön yhteydessä en herätä häntä röyhtäyttämisen vuoksi vaan pidän hetken pystyasennossa ja nostan sänkyyn...

 
kurttu
meillä on poika nukahtanut aina hyvin syötön jälkeen, ongelmana on lähinnä ehkä sitten se että saattaa nukahtaa jo syliin ennen kuin ehtii sänkyyn siirtämään.. Yöllä on kuitenkin niin uninen että saattaa nukkua vaipan vaihdon ajankin :)
 
mammaaa
Syötät pimeässä, et välttämättä röyhtäytä, jos ei selviä vatsavaivoja. Älä vaihda vaippaa. Laitat vaan syötön jälkeen takaisin sänkyyn ja menet pois. Jos ei auta niin varmaan sattuu mahaan, tulee hampaita tai jotain muuta semmosta.
 
tikru
Meillä ei nuku vieläkään (2,5kk) jos laitan heti syötön jälkeen sänkyyn. Eikä ole kysymys siitä ettenkö olisi yrittänyt. Niinpä annankin yleensä ekan yösyötön jälkeen nukahtaa viereen johon sammahtaa samantien tai ainakin pienen hetken kuluttua, kun tajuaa että äitikin nukkuu.
Silloin kun olen itse pirteämpi ja jaksan pidellä sylissä tai odottaa että vauva vieressä on nukahtanut, nostan vasta nukahtaneena sänkyyn.

Tietenkin pitäisi ""opettaa"" se sinne sänkyyn, mutta itse ainakin vielä nautin enemmän pidemmistä yöunistani ja siitä, että itsekään ei tarvitse herätä kokonaan nukuttelemaan vauvaa sänkyyn...myöhemmin sitten kun alkaa olla isompi enkä enää jaksa (?) perhepetiä.
 
tikru
Tuossa iässä vauvat ovat muutenkin levottomampia. Olethan jo kokeillut kapaloida? Ja laittaa vaikka maitoisen harson vähän naamalle (ja kenties siten, että auttaa tuttia pysymään paremmin paikoillaan)?

Meillä uniriepuna toimii - silloin kun toimii - mun yöpaita, johon on lisäksi vielä pyyhitty vähän pukluja....yäk, mutta vauva tuhisee sen kanssa ihan mielissään :)
 
nasu
Hei!
Itse nukutan vauvani viereen. Syötän sängysä maaten ensin toisen rinnan, röyhtäytän vaika vauva olisi nukahtanutkin, vaihdan toisen puolen ja syötän rintaa niin kauan että vauva nukahtaa. Kun olen odottanut jonkin verran vauvan nukkuessa ja olen varma että ei herää helposti, nostan vauvan varovasti omaan sänkyynsä ja peittelen hyvin, aika tiukasti.
Ennen syöttämistä olen lämmittänyt mikrossa viljatyynyn jonka laitan peiton alle pinnasänkyyn ja vaihdan vaipat. Viljatyyny auttaa vauvaa nukkumaan levollisemmin, luulee kai vieläkin olevansa äidin rinnalla vaikka tyyny onkin selän takana tukemassa.. ;)

Vauva on pari kertaa nukahtanut itsekseen syöttöjen jälkeen pinnasänkyyn kun olen sammuttanut valot ja alkanut itse hengitellä unenomaisesti... Rauhoittaa vauvaa tuo tasaisen hengityksen kuuleminen.

 
nasu
Vielä tuosta vaipanvaihdosta... Itse vaihdan sen heti kun vauv on herännyt. Silloinhan vauvaa ei häiritse vaipanvaihto ja meillä ainakin jos ei vaippaa vaihda, vauva olisi niin uninen ettei jaksaisi pysyä hereillä syötön ajan... Eli syö silloin huomattavasti vähemmän ja ei jaksa nukkua kovin pitkään silloin kun masu on tyhjä!

Kun vauva on tarpeeksi hereillä että jaksaa syödä molemmat rinnat, nukkuu jopa 7h putkeen. Kyseessä on 2kk ikäinen vauva.
 
Martsu 19
mulla melkein seitsämän viikkoa vanha tyttö ja yöt vähän samanlaisia kuin teillä. Yöllä mun on ainakin pakko röyhtäyttää vauva kunnolla, muuten herää parin tunnin päästä ähisemään ja itkemään kun kiertää masussa, ja sitten on ainakin vaikea saada nukkumaan. Meillä toi nukuttomuus sijoittuu aamuyöhön. Valitettavasti mulla ei ole mitään neuvoja kun täällä yöt samanlaisia, ja kaikkea kokeiltu, tutit, rätit, kapalointi ei tykkää yhtään. Yleensä tyttö nukkuu omassa sängyssä aamuyöhön asti ja sen jälkeen mun vieressä, kun en jaksa asetella koko ajan tuttia paikoilleen ja peittoa jne...

Mutta et ole yksin, toivottavasti helpottaa iän myötä.
 
Ap
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pakko ois röyhtäyttää koska puklaa ihan varmasti jos ei röyhtäise ja sitten on vaatteet, niska ja tyyny märkänä...Taitaa olla rytmi hakusessa koska päivällä nukkuu kuin porsas. Tuota harsoa,mulle on sanottu että voi tukehtua niin ei sais naaman lähellä pitää. Sillä saiski sen tutin paremmin pysymään. Ja peittoa laitan niin että ensin fleece tivakaksi ""kapaloksi"" ja peitto vielä päälle. mutta ei oo auttanut. Vauva nukahtaa rinnalle ja vaikka nostankin pystyyn niin useimmiten nukkuu edelleen, mutta annas olla kun lasken sänkyyn sillä samasella sekunnilla aukeaa silmät, ja jos vaan peittelen ja menen itse nukkumaan niin vähän aikaa tutkailee maailmaa ja sitten alkaa ähke ja puhke kitinä ja itku.
 
Gilda
Poikamme on nyt hieman yli 4 kk. Alussa hän valvoi joka yö pari tuntia syötön jälkeen. Jossain vaiheessa valvominen loppui. Viime aikoina hän on taas valvonut noin 1 - 2 kertaa viikossa. On vain yksinkertaisesti ihan pirteä, haluaa jutella ja leikkiä, vaikka kello olisi 4. Laitan sänkyyn ja annan olla siellä, kunnes huhuilee kovaäänisesti tai kitisee. Silloin nostan syliin ja rauhoittelen ja laitan taas sänkyyn. Tai otan hetkeksi viereeni. Tai yritän syöttää uudestaan, jos söi vain toisesta rinnasta. Onhan tuo tosi väsyttävää. Ei siinä itsekään voi nukkua, vaikka sitäkin jotkut ovat ehdottaneet - ""nuku vaan ja annan vauvan valvoa sängyssään"". Mä en ainakaan pysty nukkumaan, sillä vauva alkaa jossain vaiheessa pitämään sen verran isoa meteliä, vaikkei itkisikään.

""Syötät pimeässä, et välttämättä röyhtäytä, jos ei selviä vatsavaivoja. Älä vaihda vaippaa. Laitat vaan syötön jälkeen takaisin sänkyyn ja menet pois. Jos ei auta niin varmaan sattuu mahaan, tulee hampaita tai jotain muuta semmosta."" - Ymmärrän, että mammaa tarkoitat hyvää, mutta ai että on ärsyttänyt kaikki nuo neuvot, joita on tullut joka suunnasta. Ei meillä sytytellä valoja eikä vaihdeta vaippaa eikä seurustella. Vauva ei myöskään itke eikä häntä selvästikään satu mihinkään. Hän ei vaan yksinkertaisesti tajua, että on yö ja pitäisi nukkua. Uskon, että tilanne paranee koko ajan ja pikku hiljaa hän ei enää jää valvomaan syötön jälkeen. Samoin käy varmaan alkuperäisellä kysyjällä. Voimia!
 

Yhteistyössä