Vauvan vaatteiden pesusta

  • Viestiketjun aloittaja K yselijä
  • Ensimmäinen viesti
K yselijä
Pesettekö vauvan vaatteet aina 60c ja erillään vai onkohan tuo ohje kotoisin jostain menneiltä vuosikymmeniltä? Minä en oikein ymmärrä mihin tuo juttu perustuu enkä näe siinä mitään järkeä, kun kukaan ei ole pystynyt vielä minulle sitä perustelemaan.
Pesen yleensä aina värilliset vaatteet 40c ja tahrat lähtee ihan hyvin. Ja samassa pyykissä voi olla toistenkin vaatteita. Olemme käyttäneet aina kaikkeen pyykkiin nestemäistä hajustamatonta pyykinpesuainetta (ei huuhteluainetta).
 
latuska
Me pestään vauvan vaatteet erillään muista, mutta lähinnä siitä syystä että hänelle käytetään hajustamatonta pesuainetta ja huuhteluainetta, kun taas omille pyykeille käytän semmoista missä on hajustettakin... Joskus pesen 60 asteessa, joskus 40 asteessa, riippuu vähän mitä pyykkiä on mukana. Yritän ainakin silloin tällöin pestä kuumemmassa, kun vaatteiden kanssa pesen myös harsot. Tosin 40 asteessakin olen saanut kaikki puhtaiksi.
 
_pesukarhu_
Mä pesen 40 asteessa lähes kaikki vaatteet. Jos on oikein tosi likaiset tai sit jos on kakka tullut läpi niin laitan 60. En ymmärrä miksi omat ja lasten vaatteet pitäisi pestä erikseen..en ole tuollaista kuullutkaan. Latuskan pointin ymmärrän, koska pesee eri pesuaineilla.
 
Entäs
Pesettekö myös kestovaipat muun pyykin seassa? Olen kuullut kestovaippayhdistyksessä, että näin voi ihan hyvin tehdä, mutta itsestä tuo tuntuu vähän iljettävältä ajatukselta. Tai sitten ainakin pitäisi pestä pyykki 60c ,mitä kaikki kestovaipat taas eivät kestä.
 
mii83Ä
Samassa koko perheen vaatteet ja lämpötiloina käytän 40-50astetta. Meillä esikoisen takia on jo vaihdettu herkälle sopivat pesuaineet (huuhteluainetta ei käytetä ollenkaan, kuivatetaan rummussa), joten samoilla aineilla menee kuopuksenkin .
 
kanelin
Alussa pesin vauvan vaatteet erikseen se vain tuntui mukavalta ajatukselta. Puolenvuoden tietämillä olen lisänyt koneeseen myös muita pyykkiä niin, että tulee täysiä koneellisiä. Pesuaine tuoksutonta eikä huuhteluainetta.
 
rikka
Meillä pestään kaikkien vaatteet sekaisin, pesuohjeen ja värin mukaisesti lajiteltuna. Yleensä vauvan vaatteet tulee pestyä muun pyykin mukana, 30-40 asteessa, likaisemmat vaatteet ja petivaatteet kuten peitot sitten 60 asteessa. Harsovaipat on pesty lakanapyykin (valkopyykin) seassa 90 asteessa.
Pesuaine on normaali hajustettu värillisen pyykin aine ja huuhteluaine samoin. Jauhemaisesta pesuaineesta luovuttiin lasten myötä, se kun jättää jäämiä vaatteisiin ja pöllyää. Nestemäinen huuhtoutuu paremmin.
 
salsu
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs:
Pesettekö myös kestovaipat muun pyykin seassa? Olen kuullut kestovaippayhdistyksessä, että näin voi ihan hyvin tehdä, mutta itsestä tuo tuntuu vähän iljettävältä ajatukselta. Tai sitten ainakin pitäisi pestä pyykki 60c ,mitä kaikki kestovaipat taas eivät kestä.
Hei,
kestovaipat pitää pestä aina 60 asteessa ja joskus voi keittopestä eli pestään 90 asteessa. Poikkeuksena on ainoastaan jotkut kuorivaipat, jotka ei kestä kun 40 asteen pesun. Sisävaipat ja jos harsoja tms. käyttää vaippoina, ne pitää pestä 60 asteessa jotta pöpöt kuolee.
Kestojen kanssa voi toki pestä muutakin pyykkiä, joka kestää tuon 60 astetta.

Järkevintä ja ekologisintahan olis pestä aina täysiä koneellisia. Eli samaan koneeseen vaan kaikki samansävyinen ja saman pesulämpötilan pyykki. Ei vauvanvaatteita tartte erotella erikseen. Tietty pyykin likaisuuskin täytyy ottaa huomioon, mutta tuskin kukaan nyt isännän öljyisiä haalareita pesiskään vauvanvaatteiden kanssa samassa... Kestojen pesussa on muistettava sekin että pesuaineessa ei saa olla yli 5% saippuaa eikä zeoliittejä (eikä tietty huuhteluainettakaan saa käyttää). Ne kun tukkivat vaipan kuidut ja heikentävät imukykyä.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Maijustiina:
Monissa vaatteissa on tuo 60C merkintä värien takia. Värit pysyvät paremmin kun pesee ohjeenmukaisessa lämpötilassa.
Värien pysymisen takia vaatteet nimenomaan pitäisi pestä ohjeen mukaisessa lämpötilassa kuten Maijustiina sanoi. Liian usein saa lukea, että värit vaatteesta on levinneet, kun ohjeen mukaisen 60 asteen sijasta on pesty 40 asteessa. Sitten syytetään valmistajaa.
 
Jeps vanhempi..
Meillä pestään kolmen hengen talouden vaatteet erillään, kolmilokeroinen pyykkikori. Mies pesee itse vaatteensa, koska lajittelee pyykkinsä värien mukaan. Itse pesen kaikki samassa ja pidän tuoksuvasta huuhteluaineesta. Samaten pesen kaikki alusvaatteeni koko pyykin mukana. Ihan tavaksi on jäänyt, että lapsen pyykki pestään myös erillään.

Aluksi ihan sen takia, että en käyttänyt lapsen/vauvan pyykissä huuhteluainetta, ja käytin myös lv-pesuainetta. Kuin myös, että tytöllä oli enemmän värillisiä vaatteita, enkä ottanut riskiä, että omat vaatteeni värjäytyisivät.
 
Kestovaippailija
Meillä on nejähenkisessä perheessä yksi kestovaippoja käyttävä alle 1v ja isompi 3v. Pyykit lajitellaan vaaleisiin (+vaipat) ja tummiin ja pestään aina tarvittaessa. Kumpikin lapsi on pienestä pitäen kulkenut vaatteissa, jotka on pesty aikuisten ja vaippojen kanssa samassa koneessa.
Vaaleat pesen aina 60 asteessa (vaippojen takia) ja tummat 40 -60 riippuen vähän.
 
hassua
heh, musta toi kommentti oli aika hassu että kestopyykki on iljettävää xD

Siellä pesukoneessahan ne puhdistuu... tai sitte on huono kone jos jää kakkalähmät vaatteisiin
 
J*B
Meillä pestään vauvan vaatteet pesuohjeen mukaan (eli 60 tai 40), jotta värit pysyvät, velour-matskut ei mene pilalle jne. Vaaleiden vaatteiden mukana pesen myös harsot, ja ne on kiva pestä 60 asteessa jotta eriväriset pukluläikät varmasti lähtee.

Pesen vauvan vaatteiden mukana myös muun perheen pyykit. Käytän kaikille herkän ihon hajustamattomia pesuaineita, en huuhteluainetta. Vauvan vaatteista ei tulisi aina kone täyteen ja minusta on järkevää pestä täysiä koneellisia.
 
Pähkinöillä
Ihan samassa pesen koko perheen vaatteet, värin mukaan lajiteltuina. Tietysti esim ulkovaatteita ei samaan.

Pesen pesupähkinöillä ja hyvin tulee puhdasta ja raikasta. Valkopyykin pesen pesujauheella. Jotain pikkupyykkiä pesen käsin Marseille-saippuan kanssa, ettei tarvitse jäädä odottelemaan pyykkikorin pohjalle - koneella kun pyykkään vain täysiä koneellisia.
 
Taukku
Meillä on aina pesty kaikki vaatteet yhdessä. Pyykkikoreja on neljä: vaaleille, tummille, sinisille + vihreille ja punaisille + keltaisille. Täysiä koneellisia aina pestään ja kaikki samoilla tavallisilla pesuaineilla. Tällä hetkellä meitä on neljä ja syksyllä syntyy viides. Kestoja ei olla tähän mennessä käytetty, joten täytyy katsoa, että miten niitä mahdollisesti pestään sitten syksyllä.
 
ModestyB
Meillä on samoin kuin Kestovaippailijalla. Kun mukana on vaippoja, laitan ylimääräisen huuhtelun.

Kakathan kestovaipoista huuhdellaan/kipataan pönttöön. Sinne koneeseen päätyy se sama, mitä vauvanvaatteeseen jää, kun vaippa vuotaa. Ja meillä vuotaa lähinnä ne satunnaiset kertavaipat. 60 astetta riittää takaamaan hygienisen lopputuloksen.

Pesupähkinät on näitä: http://www.ekolo.net/show.php?page=pesupahkina
 
tietoisku.
Alkuperäinen kirjoittaja rikka:
Meillä pestään kaikkien vaatteet sekaisin, pesuohjeen ja värin mukaisesti lajiteltuna. Yleensä vauvan vaatteet tulee pestyä muun pyykin mukana, 30-40 asteessa, likaisemmat vaatteet ja petivaatteet kuten peitot sitten 60 asteessa. Harsovaipat on pesty lakanapyykin (valkopyykin) seassa 90 asteessa.
Pesuaine on normaali hajustettu värillisen pyykin aine ja huuhteluaine samoin. Jauhemaisesta pesuaineesta luovuttiin lasten myötä, se kun jättää jäämiä vaatteisiin ja pöllyää. Nestemäinen huuhtoutuu paremmin.
Jos vaatteisiin jää jäämiä ja ne pölisevät niin olet todennäköisesti käyttänyt pesupulveria joka sisältää zeoliittia. Se on myrkkyä iholle sekä koneelle.
 
Pyykkäri
Meillä pestään lähes kaikki vauvan vaatteet 60 asteessa. Alemmassa lämpötilassa ei meillä tahrat lähde. Vain velour- ja samettivaatteet pestään 40-50 asteessa. Kaikki puuvilla 60 asteessa sanottiin pesuohjeessa ihan mitä tahansa. Puuvillan täytyy kestää 60 astetta. Voimakkaiden värien kanssa tosin täytyy olla varovainen, vaan eipä noista ole värit levinneet.

Meillä pestään myös vauvan pyykki usein erilleen. En aluksi (enkä ehkä vieläkään) ymmärrä miksi näin pitäisi tehdä, sukulaiseni vaan patisti minua tekemään näin. Meilläkin on tosin niin, että vauvalle käytetään hajustamattomia tuotteita ja omiimme laitamme mieluummin hajustettuja.
 
pyykkimuija
meillä pestään vauvanvaatteet 60:ssä jotta kunnolla kaikki tahrat lähtee. Seassa pestään sellasia omia vaatteita jotka tarvitsevat 60 pesua tai ylipäänsä kestävät niin kuumaa... Nykyään tuntuu että kaikki esim h&m-vaatteet ei kestä niin kuumaa vaan vaativat melkein 30 viileyden :/

Mä en kyllä myöskään näe syytä miksi omat ja vaatteet pitäis erikseen pestä... Lämpötilan ymmärrän että kunnolla tahrat lähtee..
 
Kaikki samassa
Meillä on alusta asti pesty koko perheen pyykit samassa hajusteettomilla pesu- ja huuhteluaineilla. Useimmiten 40 asteessa, koska 60:siä harvoin on koko koneellista (poikkeuksena harsot, lakanat ja pyyhkeet). Valkoisille käytän yleensä Miniriskin valkopyykin pesujauhetta ja värilliset pesen Arielin sensitive-nesteellä. Tahranpoistoon on riittänyt esikäsittely tuolla nestemäisellä pesuaineella.

Mies pesee työvaatteensa (likaisempia) erikseen.
 
**^^
Itse vasta raskaana, mutta olin ajatellut pestä vauvan vaatteet aluksi erikseen jollain lv-pesuaineella. Lisäksi jos ne kerran pitää pestä 60-asteessa, niin meidän vaatteita ei niin kuumalla pestä. Kyllä pesuohjetta kuuluu mielestäni noudattaa, ainakin noiden värien säilymisen takia. Sitten kun tuntuu, että pikkuisen iho ei enää niin herkkä, niin voisi kai pikku hiljaa siirtyä yhteisiin koneellisiin. Pitää sitten miettiä, että siirrytäänkö hajustamattomaan pesuaineeseen. Huuhteluainetta ei käytetäkään kuin lakanoissa. Sitten jatkossa saattaa muodostua ongelmaksi tuo pesulämpötila, jos lapsilla aina se 60-astetta ohjeena.
 
näin minä
Alkuperäinen kirjoittaja Sottapytty:
Millä saada pois banaani-, porkkana-, ja mustikkatahrat?! Tuntuu ettei tahranpoistajatkaan auta, vaan pinttymiä jää...
Sappisaippualla, tuoreena fairylla. Jonka jälkeen aurinkoon kuivumaan, aurinko tekee ihmeitä tahroille.
 

Yhteistyössä