Vauvan yöheräily ja äidinkin...apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KangasP-Akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KangasP-Akka

Aktiivinen jäsen
30.01.2009
5 383
0
36
Tää äippä alkaa oleen aika väsy...
Meidän kohta 7kk neiti on alkanut nyt heräileen öisin siinä 12-1aikaan itkemään ja ei meinaa millään rauhoittua, maitoa menee n.70ml jos antaa mutta ei rauhoitu saattaa torkahtaa mutta alkaa uudestaan kohta itkemään, sylissä on rauhoiteltu, otettu viereen, nukkuu normaalisti pinnasängyssä joka kiinni meidän sängyssä.
Sitten jos nukahtaa niin herää kuitenkin 3-4aikaan syömään n.2dl maitoa välillä itkeskelee tuon väliajan sillee et rauhoittuu kuitenkin aina välillä hetkeksi.
Ongelma on se että mä en itse saa millään unta kun kunnolla herään yöllä jos vaikka neiti nukahtaakin uudestaan itkun jälkeen mä valvon sinne 3-4 kunnes se herää syömään kun en vaan saa unta. Iltaisinkin menee 1-2tuntia ennenku nukahdan. Onko tää normaalia??
Ja mistä noi itkut vois johtua kun tähän asti on herännyt vain syömään, ja yhtenä yönä itkemään kun tuli ekat 2hammasta. Nytkin kyllä hamapaita varmasti tulossa, mutta voiko muka aina samaan aikaan sattua??
Kiitos joku jaksoi lukea ja olis jotain vinkkejä...epätoivo iskee..

joo, meillä melekeen samaa hommaa, poika on nyt pian 8kk, ei mitää näkyvää syytä, hampaita ei oo puhjennu vielä..kyllä sekin aina samaa aikaa herää kitisemään, ja juo samoin maitoa vaan nukahtaakseen ja herää pian taas..ootko kokeillu illalla väsyttämistä, esim leikittää lattialla , kylvettää, ulkoilla ja syöttää sitte hyvin? kysyin vaan, itsellä ei ole tuloksia, ehkä sinua voisi auttaa:D tää kuuluu vissii tähä vaiheeseen joillakin

Oletko yleensä huonouninen? Vai onko tämä alkanut vasta nyt? Totuushan on se, että vauvoilla ja lapsilla on monenlaisia kausia. Suurin osa lapsista heräilee huomattavasti useammin kuin sinun lapsesi ensimmäiset vuodet. Siitä en siis olisi ollenkaan huolissani. Pulma on sinun nukkumisvaikeutesi. Voisiko miehesi auttaa ja hoitaa lapsen yhden yöheräämisen? Sinä voisit nukkua korvatulpat korvissa muutaman yön viikossa. Koetko olosi muuten uupuneeksi? Nukahtamisen pulmat voivat liittyä omaan psyykkiseen vointiisi. Siinä tapauksessa kannattaisi hakea apua siihenkin. Terv. 1-6 -vuotiaiden kolmen lapsen äiti, joka edelleen heräilee vähintään kolmesti joka ikinen yö

Veikkaan kanssa että uudet taidot valvottaa. Tai ei kai vauvalle ole maitoallergiaa kehittynyt? Mutta siis jos 7kk vauva herää käytännössä yhden kerran sydänyön aikana se on täysin normaalia, jopa hyvä tilanne. Tonhan voi katsoa niin, että 12-1 on vielä iltaa ja vauvall varmaan joku klo 6 on jo aamu.

Jotain apua sun kuitenkin tartteis saada, jos tuntuu ettet itse jaksa. Ymmärrän hyvin sun nukahtamisongelman. Itse olen samanlainen. Jos tiedän, että mun pitää herätä tiettyyn aikaan en varmasti osaa nukkua kunnolla koko yönä saati nukahtaa paria tuntia aiemmin. TOSIN vauva-aika oli tästä poikkeus. Kun olin tarpeeksi väsynyt, nukahdin silloin kuin vauvakin.

Neuvoisin seuraavaa:
1) Nukuthan itsekin päikkärit silloin kun vauva nukkuu?
2) Anna miehen hoitaa toinen yösyötöistä tai vuorotelkaa joka toinen yö. Lypsät illalla omaa maitoa pulloon ja jos vauva ei vielä osaa pullosta syödä ni opetelkaa. Miehen on parempi opettaa sitä, menee vaikka eri huoneeseen tai nukut sinä eri huoneessa ni onnistuu helpommin.

-En voi nukkua päivällä koska tyttö ei nuku kuin max. 3x vajaan tunnin päikyt, ja mulla menee se tunti vähintää ennenkuin saan itse unta. Eli juuri kun olen nukahtamaisillani tyttö herää.
-Tyttö menee yöunille klo.20 ja aamu alkaa 7-8. Ja tätä 12-1 itkuun heräämistä kestänyt ehkä viikon? Sitä ennen nukkui sinne 2-3 ja söi ja jatkoi uniaan aamuun.
-Pelkkä syöttö yöllä ei haittaa kun sen pystyn tekemään puoliunessa, maito pulloon, pullo suuhun, pullo pois ja saan itsekkin nukuttua, mutta tuo kun itkee ja nukahtaa ja itkee ja nukahtaa niin herään kunnolla ja sitten on vaikea nukahtaa.
-Olen aina ollut huono nukahtamaan jo ennen vauvaa.
-Illalla leikitetään, kylvetetään, kakkaakin joten ei luulisi mahaankaan ottavan ja on selvästi väsynyt kun menee nukkumaan....
Olikohan siinä kaikille vastaus...
Huomenna tulen taas katsomaan onko tullut lisää vinkkejä. Kiitos kaikille :heart:

nostelen jos jollain olisi vielä hyviä idiksiä miten eteenpäin...
Ilmeisesti tuo liikkuminen ainakin häiritsee unta kun nyt on saanut käännellä masultaan takasin selälleen moneen otteeseen yön aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
2) Anna miehen hoitaa toinen yösyötöistä tai vuorotelkaa joka toinen yö. Lypsät illalla omaa maitoa pulloon ja jos vauva ei vielä osaa pullosta syödä ni opetelkaa. Miehen on parempi opettaa sitä, menee vaikka eri huoneeseen tai nukut sinä eri huoneessa ni onnistuu helpommin.

Opettaa 7kk vanha pullolle? Miksi?
Itselläkin samanikäinen vauva, joka ei pullosta osaa juoda, mutta ei ole käynyt mielen vieressäkään että opettaisi sitä enään pullolle, max ½v varmaan kun tissiä enään syö, sen ajan kyllä jaksaa nousta itsekkin syöttämään.
(Tuo kyllä osaa jo mukista juoda, siitä vaan tulee sotkua, miksi en yöllä antaisi. )

Ap:ta en kyllä osaa auttaa. :(

Ymmärrän vallan hyvin että tilanne on kuormittava, olen itsekin moisista nukahtamisvaikeuksista kärsinyt. Ja sitä kyllä ehtii valveutua kokonaan ja kunnolla, kun lapsi noin pitkään on hereillä. Vauvan nukkumisessa ei minustakaan ole mitään "sen kummempaa", noita vaiheita nyt on jokaisella vauvalla (hampaat, uudet taidot jotka saattaa olla parhaillaan kehittymässä tai kehittyneet, eroahdistusikäkin kohta pukkaa päälle jne), meilläkin on kaksi lasta 1v ja 3v ja empä ole vuosiin yhtäjaksoisesti öitäni nukkunut. Mutta sun unettomuuteen/nukahtamisvaikeuteen itse kokeilisin seuraavia juttuja
- korvatulpat korviin, toiseen huoneeseen ja mies hoitamaan vauvaa yöllä
- jos meinaa tulla "liian kovaa väsymystä", voisitko mennä yöksi vaikka jollekin kaverille ja mies hoitaisi vauvan yön
- illalla sulla on aika pitkä tuo vaihe ennen kuin saat unta: oletko koskaan kokeillut nukahtamislääkettä, siitäkin kannattaisi lääkärin kanssa keskustella että ennemmin joinain ykkösöinä vaikka sitä, kuin että uuvuttaa itsensä kokonaan, koska uupumisesta toipuminen kestää pitkän ajan
- sinuna menisin lääkäriin juttelemaan tilanteesta

Toivottavasti apua löytyy!

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
nostelen jos jollain olisi vielä hyviä idiksiä miten eteenpäin...
Ilmeisesti tuo liikkuminen ainakin häiritsee unta kun nyt on saanut käännellä masultaan takasin selälleen moneen otteeseen yön aikana.

Mulla ei ole idiksiä mutta sama tilanne ollut siitä asti kun vauva täytti puoli vuotta ja oppi kääntymään mahalleen, mutta ei takaisin selälleen unessa eikä tietenkään saanut aluksi unta vatsallaan. Tilanne on helpottanut nyt 10kk kohdalla kun osaa nukkua myös vatsallaan, toki vieläkin käydään kääntämässä silloin tällöin ja nyt myös laittamassa pystyasennosta takaisin maate....

Juotko kahvia tai muita kofeiinipitoisia juomia? Itselläni ne vaikuttavat yöhön asti, vaikka joisin ihan aamusta. Ne suosittelen jättämään kokonaan pois, ainakin kokeeksi. Aamut on kyllä sitten ihan kamalia.

Voimia ja jaksamista, kyllä tilanne paranee ennen pitkää!

Pystyisin kyllä menemään toiseen huoneeseen nukkumaan, korvatulpista ei mitään hyötyä kyllä olis kun meidän neiti huutaa aina kovaa ja korkeelta :D enkä varmaa osais semmoset päässä nukkuakkaan. Pahin tää väsymys on lähinnä välillä aamuisin, ei meinaa millään päästä ylös. päivisin kyllä virkistyy sitten että ihan ei vielä olla siinä pisteessä että pystyyn nukahtaisi.
Nukahtamislääkkeitä en ole kokeillut enkä kyllä mielellään haluaisikaan, olen vähän lääkevastainen...
No, mutta eiköhän tää tästä, huolestuin lähinnä tuota että kun vauva niin itkee mutta on sitten ilmeisesti normaalia ja kuuluu "tuohon ikään". Eiköhän tähänkin totu.

Onko käynyt lääkärissä? Korvatulehdus esim? Meillä just oireili itkeskelemällä yöllä, mutta vain vähän ja nukahti kuitenkin aina uudelleen (ikää 1 v 9 kk). En olis voinut kuvitella et noin "vähillä" oireilla korvatulehdus mut niinpä vain oli.

Toinen asia vois olla refluksi/närästys, meillä oireili just niin, että tyttö nukkui pienestä asti vain lyhyitä päiväunia monet (useimmat lapsethan nukkuu useamman tunnen yhtämittaiset) ja heräs aina itkuisena. Yöt oli n. tunnin välein itkemään heräilyä.

Lapsen veisin siis ensimmäisenä lääkärille, ja samaa suosittelisin sinulle sen nukahtamisvaikeuden takia. Ei kannata polttaa itseään loppuun, tiedän mistä puhun kun on sama vaikeus takana...

Oot varmaan koittanut antaa illalla supon, jos siis niitä hampaita itkeskelee? Jos sekään ei auta, ni en usko, että on kipuja, vaan ihan sitä, että opitut taidot tulee uniin. Varmasti välivaihe, joka rauhoittuu. Muistan esikoisen aikana, että seisoskeli unissaan yöllä pinnasängyssäänkin, kun oli oppinut tukea vasten seisomaan...

Jos sulla on itsellä vaikea saada uudestaan unta, niin koita vaikka juoda kupillinen jotain rauhoittavaa teetä tms. kun ekat itkut on ohi. Lue vaikka kirjaa tms. ei kannata odotella unta sängyssä, se vaan lisää stressiä. Ja jos saisit vaikka miehesi hoitamaan vauvaa jonkun yön yli, ja pääsisit vaikka kaverille nukkumaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ootko harkinnut unikoulun pitämistä?

Oon aatellu että jos maitoo menee vielä se 2dl/yö niin on oikeasti nälkäine ja tarvii sen maidon. Vesi ei kelpaa, koitettu on.
Ongelma ei ole se syöminen vaan se että on alkanut nyt itkemään öisin. Mutta ilmeisesti siis se liikkuminen häiritsee...Ei siihen taida koulut auttaa.

Meillä rauhoittui yöt, kun siirrettiin ipana omaan huoneeseen nukkumaan. Hänellä alkoi kans puolen vuoden iässä tuollainen yöllinen vehtaaminen, ja minä olen niin huono nukahtamaan uudelleen että väsymys alkoi mennä jo täysin yli. Omaan huoneeseen kun siirrettiin, niin 2 yössä palattiin entiseen rytmiin - eli yksi syöttö viiden maissa ja siihen päälle vielä pari tuntia unta. Ei huudatettu eikä pidetty unikoulua, lapsi vain alkoi nukkua kun ei enää äidin ja isän äänet häirinneet öisin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Onko käynyt lääkärissä? Korvatulehdus esim? Meillä just oireili itkeskelemällä yöllä, mutta vain vähän ja nukahti kuitenkin aina uudelleen (ikää 1 v 9 kk). En olis voinut kuvitella et noin "vähillä" oireilla korvatulehdus mut niinpä vain oli.

Toinen asia vois olla refluksi/närästys, meillä oireili just niin, että tyttö nukkui pienestä asti vain lyhyitä päiväunia monet (useimmat lapsethan nukkuu useamman tunnen yhtämittaiset) ja heräs aina itkuisena. Yöt oli n. tunnin välein itkemään heräilyä.

Lapsen veisin siis ensimmäisenä lääkärille, ja samaa suosittelisin sinulle sen nukahtamisvaikeuden takia. Ei kannata polttaa itseään loppuun, tiedän mistä puhun kun on sama vaikeus takana...

Ei olla lääkärissä käytetty. päivisin kuitenkin ihan oma iloinen itsensä.
Eikös tuossa refluksissa pitäisi tulla hurjasti puklua? Sitä ei kyllä kauheasti tule ja päiväunilta herää useimmiten iloisena jokellellen. Ja siis öisin ei ole tähän mennessä heräillyt kuin syömään, ei ennen itkemään siksi ihmeissäni.
Nyt nukkuu siis n.20-00/01, itkua, ehkä untakin, syö 02-04 ja unta aamu 7-8.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä rauhoittui yöt, kun siirrettiin ipana omaan huoneeseen nukkumaan. Hänellä alkoi kans puolen vuoden iässä tuollainen yöllinen vehtaaminen, ja minä olen niin huono nukahtamaan uudelleen että väsymys alkoi mennä jo täysin yli. Omaan huoneeseen kun siirrettiin, niin 2 yössä palattiin entiseen rytmiin - eli yksi syöttö viiden maissa ja siihen päälle vielä pari tuntia unta. Ei huudatettu eikä pidetty unikoulua, lapsi vain alkoi nukkua kun ei enää äidin ja isän äänet häirinneet öisin :D

Meillä ei riitä huoneet. Enkä muutenkaan haluasi laittaa eri huoneeseen ja siksi koen helpommaksi pitää kiinni meidän sängyssä että minun ei tarvi sen syötön takia nousta ja näin ollen herätä kunnolla vaan voin toimia puoliunessa jolloin nukahdan helpommin uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Meillä ei riitä huoneet. Enkä muutenkaan haluasi laittaa eri huoneeseen ja siksi koen helpommaksi pitää kiinni meidän sängyssä että minun ei tarvi sen syötön takia nousta ja näin ollen herätä kunnolla vaan voin toimia puoliunessa jolloin nukahdan helpommin uudestaan.

Joo, samasta syystä minäkin mietin pitkään tuota omaan huoneeseen siirtoa. Imetin tosin, eli sikäli pääsin syötöistä helpommalla - mutta se syöminen ei ollutkaan se ongelma, vaan kitinä, itku ja ähräys ;) Tsemppiä, toivottavasti löydätte jonkun ratkaisun. Muistan kyllä elävästi millainen zombie sitä tuohon aikaan oli...

Tuossa vaiheessa voi lapsen päivärytmi kaivata remonttia. Eli voisiko päiväunien määrää vähentää? Nukkuisi vaan kahdet joista toiset tarpeeksi aikaisin, niin väsyttäisi yöllä kunnolla.

Luultavasti lapsi on ihan ok. Uudet ihmeelliset taidot valvottavat. Tuossa iässähän on nuo erillisyyden tajuamis- ja vierastusjututkin. Voihan se olla, että vauveli myös varmistelee että olet lähellä.

Anna lapselle päivällä tarpeeksi syömistä, juomista, tekemistä ja läheisyyttä, sekä sopivasti unta - muuta sä et voi oikein tehdä. Paitsi tieten pitää omasta jaksamisesta huolta jollain konstilla. Mun kanta on, ettei näihin juttuihin auta varmasti kuin aika :) Jaksuja!

Meilläkin lapsi oli iloinen itsensä päivällä, vaikka oli korvatulehdus, vain nukkuessa huomasi. Päiväkodissakin mainitsivat vain, että nukkui normaalia levottomammin. Ite olin ihan varma, et meidän neiti tekee hampaita tän viime itkuilun yhteydessä, käytiin lääkärissä vain poissulkemassa se korvatulehdus... ja kumpikin korva märkäinen ja punainen. :snotty: Että itse sulkisin ensin sen terveydellisen ongelman ensin pois, ja lähtisin sitten vasta miettimään muita syitä.

Refluksista: Oli meillä pulauttelukin tosi voimakasta kyllä, mutta myös ns. silent refluksi on mahdollista, missä vatsansisältö ei tule ulos asti. Mutta kyllä kai siinä yleensä on muitakin oireita kuin huono nukkuminen, esim. hikkailu, röyhtäily, yskä jne.

Yhden ystävän lapsella yhtäkkiä alkanut huono nukkuminen johtui virtsatietulehduksesta.

Mut voihan se hyvin niistä hampaistakin olla.

Yhteistyössä