Vauvan "yökauhut"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton :(

Vieras
Meillä 8 kuukauden ikäinen poika on alkanut oireilla iltaisin. Omaan sänkyyn ollaan nukahdettu hienosti jo kuukausia, mutta nyt ihan viimeaikoina poika on alkanut heräillä öisin ihan paniikissa (ja menee siis ihan hereillä sänkyyn, eli en usko että säikähtää väärässä paikassa heräämistä). Iltaisin nukkumaan mennessä vauva on alkanut terrorisoida itseään; potkii pinnasängyn laitoja todella lujaa, raapii lakanoita ja pinnansuojuksia pikkuiset kynnet riekaleina, nipistelee, repii ja raapii itseään tosi rajusti ja yrittää näin pitää itseään hereillä.

Nukuttaessa olemme käyttäneet tassuttelua, ja aiemmin koko nukkumisessa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Yöpullo on vielä käytössä, kertasyöttö aamuviiden kieppeillä riittää, eikä lapsi kyllä nälkäänsä itke vaan sellaista kauhunsekaista parkua. Tietääkseni öisin ei ole tapahtunut mitään traumaattista, öisin aina jompikumpi vanhemmistaon tullut lapsen luo jo jokeltelusta ja harvat yökyläilytkin ovat sujuneet ihan hienosti.

Olen huolissani. Onko tämä jokin ikävaihe vai pitäisikö mielestänne asia ottaa puheille neuvolassa? Voiko tuon ikäinen jo nähdä tuossa määrin pahoja unia?

Viereen olen ottanut jos on ollut levottomampi ilta (ollaan oltu liian myöhäään jossakin tai ei muusta syystä olla ehditty sylitellä illalla) tai lapsi on ollut kipeänä, mutta yleensä pysin saamaan vauvan nukkumaan omassa sängyssään ja omassa huoneessaan (väliovi auki, vauvan sänky noin kahden metrin päässä omastani ja sängystä toiseen suora näköyhteys) siitä yksinkertaisesta syystä että nyt kun poika on alkanut liikkua unissaankin, en saa itse unta jos vauva nukkuu samassa huoneessa. Se on jännä juttu miten keittiöstä saa vaikka väliseinä kaatua ilman että reagoin, mutta vauvan jokaikinen yskäisy ja kyljenkääntö herättää. Mieluummin vauva omassa huoneessa kuin äiti unilääkkeissä.

Alkuperäinen kirjoittaja pimpula:
mulla kans tuli mieleen,et ottakaa vauva viereen yöksi.

Jaa niin mikä vauva? 8 kk? Vauva kannattaa nukuttaa omassa sängyssä heti syntymästä lähtien. Ei ole mitään syytä ottaa vauvaa vanhempien viereen nukkumaan - se on jopa vaarallista.

Perhepedistä pääasoiallisena nukkumismuotona luovuttiin siinä vaiheessa kun olin kuukauden nukkunut kolmea tuntia yössä ja itkin viimeiset neljä vuorokautta yhtä soittoa vauva sylissä.

Tyttö nyt 8kk ja yöt meillä myös muuttuneet todella levottomiksi, ja heräilee tosiaan itkemään muutaman kerran yössä+nukkuu levottomasti. Voisikohan kuulua ihan vaan tuohon ikään? Meillä huomenna neuvola, ja en kyllä ole osannut edes pitää erikoisena asiana mutta pitääkin kysäistä onko yleistäkin.

Meillä kaikki, nyt kolmas menossa, vauvat on nukkuneet "sivuvaunussa". Eli vanhempien sängyn kylkeen on pultattu pinnasänky ilman sitä äidin puoleista sivuseinää. Näin molemmilla on kunnolla tilaa nukkua, mutta vauva saa silti oleilla äipän vieressä. Jos tuon pinnasängyn pohjan asettaa vielä muutaman sentin vanhempien punkkaa alemmaksi, niin ei pääse ihan vahingossa myöskään vierähtämään äitinsä reviirille. Toimii kuin junan vessa!

meillä ei toiminut toi vieressä nukkuminen, sillon välillä kun oli pakko ottaa. tyttö muutamia kertoa sai tiputettua ittes jalkopäästä lattialle. vaikka siellä oli tyynyt ja tuolit edessä. kieri ja pyöri vaan niin paljon unissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:
Meillä kaikki, nyt kolmas menossa, vauvat on nukkuneet "sivuvaunussa". Eli vanhempien sängyn kylkeen on pultattu pinnasänky ilman sitä äidin puoleista sivuseinää. Näin molemmilla on kunnolla tilaa nukkua, mutta vauva saa silti oleilla äipän vieressä. Jos tuon pinnasängyn pohjan asettaa vielä muutaman sentin vanhempien punkkaa alemmaksi, niin ei pääse ihan vahingossa myöskään vierähtämään äitinsä reviirille. Toimii kuin junan vessa!

Meilläkin oli alussa pinnasänky meidän sängyssä kiinni, mutta se ei tosiaan toimi enää kun jannu liikkuu niin paljon, että vauvan levottomuus tarttuu minuun kun herään jokaikiseen kahahdukseen ja huokaisuun. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jepjep:

Meillä ihan samoin tehty sivuvaunu!

Alkuperäinen kirjoittaja maamuska:

Jaa niin mikä vauva? 8 kk? Vauva kannattaa nukuttaa omassa sängyssä heti syntymästä lähtien. Ei ole mitään syytä ottaa vauvaa vanhempien viereen nukkumaan - se on jopa vaarallista.

no haista sinä nyt perse. 8 kk on vauva. Vauvojen paikka on äitiä lähellä. Lue bilsaa ja psykologiaa niin tiiät miks.

Meillä kanssa muuttui 8 kuukauden ikäisenä yöt ihan hulinoinniksi. 5 kuukauden ikäisenä tyttö lopetti itse yösyömiset, nukahti ilman unikouluja sänkyynsä itsekseen (pinnis ilman toista laitaa meidän sängyssä kiinni) ja nukkui koko yön. Nukahti 20.30-21.30 ja heräsi 7-8 aikaan aamulla. Mutta sitten kahdeksan kuukauden tienoilla meni yhtäkkiä kaikki ihan sekaisin: nukahtaminen oli todella vaikeaa, ja öisin heräsi huutamaan ja syömään 2-200 kertaa. Nyt neiti on 9kk ja viikon verran ollut taas jotain tolkkua meidän öissä, tosin se unirytmi siirtyi 3 tuntia eteenpäin, eli neiti nukahtaa puoliltaöin ja herää siinä yhdeltätoista. Yritän nyt pikkuhiljaa aikaistaa tuota nukkumaanmenoa.

Ja ihan samanlaiset päivät ja illat ja rutiinit sun muut ovat olleet koko ajan, että siitä ei mun mielestä johdu. Kai tämä on vain jonkinlainen kehitysvaihe, meillä ainakin kauhea eroahdistus ja huonona hetkenä ei kelpaa kuin äiti.

Voiko kyse olla ns.kauhukohtauksesta? Liittyy tiettyyn unen vaiheeseen. Meillä näitä alkoi tytöllä olemaan reilun vuoden iässä, mutta voipi alkaa aikaisemminkin.
http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=21900

Alkuperäinen kirjoittaja maamuska:

Haista sinä...! Vauvan paras paikka on äitinsä vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
miksi 8kk ikäisellä on jo monia yökyläilyjä takana?

nii, eihän sitä lasta sa mihinkää yöksi viedä....

Niin siis yökyläilyllä tarkoitin sitä että ollaan yhdessä oltu yötä vieraassa paikassa, kuten mummolassa jolloin lapsi ei ole päässyt siihen omaan tuttuun sänkyyn.

Yhteistyössä