Vauvan yöunille nukutus ja rytmi - apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ribster
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ribster

Vieras
Tarvitsisin apua 4kk vauvan yöunille nukutukseen sekä rytmin luomiseen... Meillä ei ole vielä oikein muodostunut kunnon rytmiä. Aamulla herätään klo 8.30-9.30 ja ekat päiväunet tulee noin 1,5 tunnin päästä. Päiväunien pituus riippuu siitä nukutanko vaunuissa ulkona, vai sisällä.. päivällä poika nukahtaa hyvin vaunuihin, oikeastaan jo kun häntä pukee toppaavaatteisiin, näen että alkaa silmät painua kiini. Päiväunet ajoittuvat kuitenkin aika eri kellon aikoihin, esim. jos lähden kauppaan, nukkuu poika vaunuissa pidempään ja jos olen kotona ja on vaikka kovat pakkaset, poika nukkuu vain 30min. Olisiko iltaunien takia tärkeää pyrkiä aina samanpituisiin päiväuniin?

Varsinainen haaste on siis yöunille nukutus. Poika on ollut alusta saakka iltavirkku ja käy yöunille vasta 22-24. Olen tehnyt niin, että nukutan syliin imettäessä samalla kun itse katselen olkkarissa telkkua. Sitten vien pojan nukkumaan omaan sänkyyn (nukutaan samassa huoneessa, pojan sänky mun vieressä). 90% kerroista poika herää 10minuutin päästä siirrosta. Sitten menen nukuttamaan ja ainoa mikä toimii on rinta. Onko paha totuttaa poikaa nukahtamaan tissille.. tutti ei kelpaa. Joskus sama show jatkuu ja jatkuu, eli ravaan makkariin antamaan tissiä, siirrän omaan sänkyyn ja taas 10 min päästä kuuluu itkua.

Joskun taas käy niin, että makkariin siirron jälkeen poika onkin aivan virkeä herätessään (on ikäänkuin nukkunut pienet ilta päikkärit) Olen sitten ottanut pojan takaisin olkkariin, kun nukkumisesta ei tule mitään. Onko tämä aivan väärä tapa toimia?? :(

Onko vinkkejä miten nukkumaan menoa saisi aikaistettua? Millainen päivärytmiä on teillä tämän ikäisen vauvan kanssa??

Meillä siis normipäivä menee jotenkin näin:
herätys 9.00
päikkärit 11.00 - 11.30
päikkärit 13 - 15
päikkärit 17 - 18
päikkärit 20 - 20.30
nukkumaan 23.00

Hmm.. Saat varmasti parempia vastauksia kuin tämä, mutta kommentoin silti. :)

Tuo kuulostaa samalta kuin meillä.. Paitsi että nukutan vauvan viereeni. Meillä meni pitkään illat myöhäisiksi, mutta kun aloin nukuttaa suoraan sänkyyn sohvalla nukuttamisen sijaan, niin tyttö onkin käynyt nyt yöunille jo 21-22. Usein niin että 21 nukahtaa ja kohta käyn uudestaan antamassa hiukan tissiä lisää.

Mutta kuten sanoin, saat varmasti parempia vinkkejä mm rytmin ylläpitoon ym, meillä kun ei olla vielä niin tarkkoja sen suhteen..

Tuntuisi, että vauvasi nukkuu päivällä liikaa tai ainakin nuo viimeset tirsat kasin aikaan olisi liikaa.
Saisitko vauvasi olemaan hereillä tunnin pidempään eli olisi hereillä 18-21 ja laittaisit sitten nukkumaan?
Laita vaikka kylpyyn 19.30 maissa ja laitat yöpuvun ja pientä seurustelua ja yrität venyttää nukahtamista sinne lähemmäs ysiä.
Meillä se tepsi ja poika nukahtaakin siinä ysin-kympin aikoihin.

Mulla on kolmen kuukauden ikainen vauva ja meilla alkaa olla hyva iltarytmi. Paivalla rutiini on viela hakusessa, mutta se riippuu vahan aidin menoista jne. Tarkeinta on kuitenkin etta tuo iltarutiini on aina samanlainen, ainakin meilla siis.

Tassa meidan tyypillinen paiva. Paivisin kellonajat saattavat heitella, mutta iltaisin klo 17.30 lahtien rutiini on aina sama.

8.00 - 9.00 Heraa ja imetys (otan viereeni sankyyn ja imetan makuultani kun olen viela vahan horroksessa)

10.00 - 11.30 Noustaan ylos ja laitan vauvan baby-gymiin tai sitteriin, soitan musiikkia, "leikitaan" jne.

11.30 - 12.15 Pienet torkut

12.20 - 13.00 Imetys

13.30/14.00 - 16.00/16.30 Paivaunet (rattaissa - kotona ei oikein luonnistu)

16.30 - 17.30 Imetys

17.30 - 18.30 Leikkiaikaa: katsellaan vauvavideoita, musiikkivideoita, lauletaan, tanssitaan jne.

18.30 -19.30 Imetys

19.30 - 20.00 Nukkumaan omaan huoneeseen ja omaan sankyyn

22.30/23.00 Viimeinen syotto (pullosta)

23.30 - 05.00/06.00 Younilla

05.00/06.00 Syotto (taas pullosta), jonka jalkeen nukutaan pari tuntia.

Mulla on kaytossa rintapumppu, eli noi pulloruokinnat onnistuu hyvin sen avulla. Ja tosiaan tuo pullosyotto sujuu nopeammin kuin imetys ja isa voi myoskin hoitaa noita ilta/yosyottoja.

Aluksi totuttelin vauvaa nukkumaan yksin omassa sangyssa - ensimmaiset pari kuukautta nukuttiin samassa sangyssa. Ja tosiaan meilla myoskin alkoi huutamaan noin ensimmaisen 10min jalkeen. Hyssyttelin kunnes rauhottui, mutta en tarjonnut rintaa, enka mennyt huoneeseen heti, vaan odottelin noin 10-15min. Aluksi se on vaikeaa aidille (mina menin aina suihkuun kun olin laittanut vauvan nukkumaan) Nykyaan vauva saattaa itkeskella muutaman minuutin, mutta rauhoittuu nopeasti ja alkaa nukkumaan.

Meillä ainakin oli tuossa iässä vielä ihan sekavaa eikä noin pieneltä voi vaatiakaan vielä kellontarkkoja unia ja rytmejä. En osannnu tuohon aikaan edes haaveilla mistään selvistä rytmeistä kun tosiaan unet vaihteli joka päivä pituudeltaan ja kellonajoiltaan... Muistaakseni meilläkin vikat päikkärit oli n. klo 20 ja yöunille joskus 23... Olen tietysti kuullut näistä ihmevauvoista, jotka nukkuu läpi yön heti synnäriltä ja on heti selkeät rytmit jne... ;)) Mutta kyllä minun korviini tuo teidän rytmikin kuulostaa vaihteluineen ihan normaalilta.

Senkin muistan, että meillä kanssa yöunille mentiin tosi myöhään 3-5 kk iässä niinku teilläkin ja heräiltiin illalla/alkuyöstä usein tissille, monta kertaa piti käydä nukuttamassa, ennenkuin lopullisesti nukahti pidemmille unille. Ei siinä tissille nukahtamisessa ole mitään pahaa, ellet itse koe sitä hankalaksi. Meillä nukahdetaan vieläkin tissille (11 kk). Muistan tuon ajan tosi sekavana, mutta jo puolivuotiaana oli paljon selkeämpää ja kun päikkäreitä oli enää kolmet. Voihan sitä iltaa koittaa aikaistaa ja selventää selkeillä iltarutiineilla, mutta noin pientä en lähtisi vielä valvottamaan...Aika aikaansa, kyllä se siitä helpottuu ja selkeytyy kun aika vähän kuluu. Jaksamisia!

Alkuperäinen kirjoittaja poitsun äiti;10741782:
Meillä ainakin oli tuossa iässä vielä ihan sekavaa eikä noin pieneltä voi vaatiakaan vielä kellontarkkoja unia ja rytmejä. En osannnu tuohon aikaan edes haaveilla mistään selvistä rytmeistä kun tosiaan unet vaihteli joka päivä pituudeltaan ja kellonajoiltaan... Muistaakseni meilläkin vikat päikkärit oli n. klo 20 ja yöunille joskus 23... Olen tietysti kuullut näistä ihmevauvoista, jotka nukkuu läpi yön heti synnäriltä ja on heti selkeät rytmit jne... ;)) Mutta kyllä minun korviini tuo teidän rytmikin kuulostaa vaihteluineen ihan normaalilta.

Senkin muistan, että meillä kanssa yöunille mentiin tosi myöhään 3-5 kk iässä niinku teilläkin ja heräiltiin illalla/alkuyöstä usein tissille, monta kertaa piti käydä nukuttamassa, ennenkuin lopullisesti nukahti pidemmille unille. Ei siinä tissille nukahtamisessa ole mitään pahaa, ellet itse koe sitä hankalaksi. Meillä nukahdetaan vieläkin tissille (11 kk). Muistan tuon ajan tosi sekavana, mutta jo puolivuotiaana oli paljon selkeämpää ja kun päikkäreitä oli enää kolmet. Voihan sitä iltaa koittaa aikaistaa ja selventää selkeillä iltarutiineilla, mutta noin pientä en lähtisi vielä valvottamaan...Aika aikaansa, kyllä se siitä helpottuu ja selkeytyy kun aika vähän kuluu. Jaksamisia!

Tuli vielä mieleen kun luin tekstiäsi, että jospa koittaisi siirtää nukuttamisen huoneeseen, missä itse nukkuminen tapahtuu eli makkariin olohuoneen sijasta. Sekin voi hämmentää pientä että onkin eri huoneessa mihin nukahti...Jos tottuu esim. nukahtamaan tv:n ääniin eikä niitä sitten makkarissa olekaan.. :)

Mä nukutin molemmat lapset tissille juuri tuossa iässä ja pitempäänkin. Suosittelen ehdottomasti jatkamaan, jos se toimii! Älä stressaa, ei vauva siihen "totu" ja varmasti tissittely jää pois sitten kun tulee iltapuuro yms. kehiin.
Mä nukutin siis molemmat meidän sänkyyn tissille, josta vauva siirrettiin sitten viereiseen omaan sänkyyn kun oli tarpeeksi sikeässä unessa. Tosi usein just samalla laiilla heräilivät alkuillasta ja imetin tiheästi.
Don't worry, kyl se siitä!

Kiitos vastauksista ja hyvistä vinkeistä!!! :)
Tuli hyvä mieli vastauksista ja tsempistä..ehkei tuosta rytmistä vielä kannata kovin stressiä ottaa! Olen luonteeltani vähän helposti stressaileva ja aloin miettiä että teen kaiken ihan väärin, kun kaverin lapset menee aina niin aikaisin nukkumaan ja olen saanut muutaman kerran ihmettelyä että mites meidän poitsu noin myöhään kukkuu...ja vielä rinnalla nukutetaan.

Tosiaan ne illan viimeiset kauneusunet varmasti olisi syytä jossain vaiheessa saaada pois.. täytyy vaan miettiä miten se onnistuu, kun suoraan silloin kasilta en saa poitsua nukkumaan. Iltakylpy ajateltiin nyt ottaa käyttöön ja muutenkin rutinoittaa iltoja enemmän ja siirtää myös nukutus makkariin. Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa rutinoituu.

Tosi ihanaa oli kuulla myös että rinnalle nukutus on ok, kun tuntuu että aina kaikissa kasvatusoppaissa sitä kauhistellaan. :)

Pistän minäkin korteni kekoon, vaikka oma lapsi on jo isompi.

Minunkin mielestä päiväunia on aika monet, meillä mentiin silloin 20 jo yöunille. Sitä edelsi selkeät iltatoimet aina samalla tavalla. Päivärytmiä ja aikoja oli vielä tuossa vaiheessa mahdoton pitää, sen sijaan ilta meni aika hyvin juuri rutiinien saattelemana. Meillä se oli iltakylpy, unipuku, sitten unilaulut rauhassa omassa huoneessa ja tissiä. Usein nukahti tissille ja hyvin ollaan siitä lopulta eroon päästy. Sen sijaan saattaa huomata siirrossa senkin, että sänky on kylmä. Kannattaa siis käyttää esim unipussia, tai jotain mikä on lämmin sinne sänkyynkin siirrettäessä. Itse tein usein niin, että vauva nukkui vieressä niin istuin hänen nukkumapaikallaan imetysajan lämmittämässä sitä itse, niin se oli jo suoraan lämmin kun laitoin vauvan siihen nukkumaan.

Nuo rutiinit ovat osotteutuneet kullan arvoisiksi jatkossa. Nyt lapsi on 2v ja edelleen päiväunille ja yöunille mennään nätisti. Tiettyyn aikaan tietää itse että mennään pesulle, sitten puetaan pyjama, luetaan satu, halitaan, laulellaan ja sylitellään ja aletaan nukkumaan. Myös päikkärit toimivat samoin, kun automaatilla. Sen sijaan itse panikoin alkuun sitä rytmin saamista, ja tajusin että se tulee ajan kanssa. Noin pienellä päiväunien määrä ja tarve vaihtuu sitä mukaa kun lapsi kasvaa ja jaksaa valvoa pidempiä pätkiä. Siirtymäkaudet taas on aina vähän säätämistä, kun lapsi vaihtaa rytmiään, mutta vain muutaman päivän. Sen sijaan iltatavoista pitäisi kiinni jo alusta lähtien, hiljasuutta, rauhaa ja hämärä huone jonne mennään nukkumaan.

Ap:rinnalle nukutus ok, tapa ei tosin niin vain häivy kun puurot tulevat kehiin, mutta kyllä siitäkin tavasta irti pääsee...(imetin uneen esikoista yli 1,5v asti, oli niin helppo tapa, irti päästiin ilman itkuja)... Usein 2-5kk vauvat menevät kunnolla nukkumaan vasta klo 22-24... Minustakin päiväunia on aika monet teillä, mutta unen tarve on yksilöllinen... Joka ilta en kylpisi, kuivattaa ihoa... En olisi muutenkaan huolissani rytmistä sillä sehän muuttuu koko ajan kun lapsi kasvaa, tietysti rutiinit pitää olla... Ekan kanssa näistä stressaa, toisen kanssa jo paljon rennompaa...

"***": pienen vauvan ei pitäisi huutaa "apua" 10-15 minuuttia koskaan, ei ole ihmekään ettei enää paljon kitise vaan alistuu kohtaloonsa... Ja sitterissä kannattaa pitää vain "kun on pakko"... ja telkkaria tai videoita yms. ei suositella ollenkaan alle 2v, ja 2-5v vain max 1h per päivä...

Meidän 6 kk alkoi vajaa kuukausi sitten vasta muodostaa kunnon päivärytmiä. Tosin tuntuu, kun yksi homma menee äidin kannalta mukavasti, niin sitten jo jokin toinen muuttuukin taas.

Meillä nukutaan kahdet päikkärit klo 9-10 eteenpäin 1,5-3 tuntia, sitten syödään soseita lounaaksi ja seurustellaan. Toiset päikkärit klo 13-15 taas 1,5-3 tuntia, illallis-soseet ja seurustellaan. Iltapuuro noin kello 19 ja klo 20 on vaihdetty vaippa, laitettu yökkäri, kuunneltu unimusiikki-cd:tä ja otettu maitoa. Nostan sänkyynsä, jonne nukahtaa melko pian.

Ajatuksissa olisi hivuttaa nukkumaan menoa hieman myöhemmäksi, että unta riittäisi aamusta pidempään. Nyt herätään siinä klo 6-7. Katsotaan miten käy.

Nyt meillä opetellaan yösyötöistä ym. palveluista eroon. Tassuhoito unikouluna on nyt aloitettu tosissaan ja vauvan sänky siirretty omaan huoneeseen. Mielestäni on ihan ok, antaa vauvan huudella ennen kuin mennään rauhoittamaan. Ennen kuin meillä päästiin tuohon, että nukahtaa itsekseen sänkyynsä, olivat illat melkoista konsertointia. Äiti ja isi puri hammasta, kun tiesivät ettei lapsella ollut mitään varsinaista hätää: vaippa oli vaihdettu ja ruokaa saatu. Kävimme rauhoittamassa aina välillä. Enkä ole huomannut, että pienokaisemme olisi siitä mitään traumaa saanut. Usein on jopa iloinen kun huomaa illalla pääsevänsä omaan sänkyynsä, kääntyy kyljelleen ja on jo samassa unessa.

Eläkeiän kynnyksellä oleva kokenut neuvolatätimme sen sanoikin hyvin, että se miten lapsensa opettaa nukkumaan riippuu omasta sietokyvystä huutelulle. Jos tuntuu pahalta, että lapsi huutaa niin sitten menee rauhoittamaan ja opetellaan nukahtamista vähitellen. Jos oma jaksaminen ilta- tai-yöhillumisten takia on vähissä, niin hieman kovempi metodi on paikallaan. Pointti on mikä toimii kunkin perheessä. Jos se sinusta itsestäsi toimii, niin älä syyllisty kasvatusoppaista tai toisten mielipiteistä. Jos sinulle itsellesi lapsen nukuttaminen rinnalle on hyvä tapa, niin siitä vain. Ei aiheuta mitään vahinkoa.

Vauvelisi on kovin pieni vielä, hän muodostaa kyllä iltarytminsä pikkuhiljaa kun vain annat siihen mahdollisuuden. Lapset kukoistavat rutiineissa, luki jossain amerikkalaisessa opuksessa ja niin se taitaa olla. Alkuun tuntuu, ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta vähitellen.

Syyllisyydestä vielä. Jokainen äiti kantaa sitä oman lapsensa takia, milloin mistäkin asiasta. Hyväksy se, kuuluu elämään ja vanhemmuuteen. Rakkaus ja järki riittävät pitkälle. Pitää myös tunnustaa oman jaksamisensa rajat. Lapsi on nyt numero yksi, mutta ei pidä vähätellä itseäänkään, saati puolisoa. Hyvissä voimissä olevat vanhemmat kasvattavat hyvissä voimissa olevia lapsia.

alle 6 kk:n en antaisi itkeä yksin huoneessa. Ikävä äitiä on aivan riittävä syy itkuun ja siihen että saa lohtua äidin läheisyydestä. Noin pienen vauvan ei vielä tarvitse osata rauhoittaa itseään yöunille. Jotkut toki niin tekevät jo syntymästään, toiset vasta paljon paljon vanhempana.

Sen verran kommentoisin, jos haluaa, että vauva menee aikaisemmin nukkumaan niin yleensä ne myös heräävät aikaisemmin. Eli aamulla herätys klo 6-7 niin varmaan nukahtaa ennen klo 24.

Meillä esikoinen myös 4 kk ja ollaan aika tyytyväisiä rytmeihin. Tosin meidän lapsi on syntymästään saakka ollut ns. hyväuninen, yöllä nukkunut väh. 4-5 h putkeen ihan alusta saakka. Meillä rytmitystä auttoi kiinteiden aloitus jo 3 kk iässä (söi rintamaitoa tunnin-max kahden välein päivät ja puklasi puolet pois, refluksitauti), vaikka aika hyvät rytmit oli jo ennenkin. Meidän arki ei ilman hyviä rutiineja ja hyväunista lasta pyörisikään, joten alusta saakka ollaan pyritty säännänmukaiseen ja illat rauhoittavaan elämään (tv:tä ei katsella lapsen ollessa olkkarissa, hämärretään illalla valot ja rauhoitetaan puhe, päivällä on radio aina auki ja valot päällä ja verhot auki ja muutenkin olen päivät aktiivisesti lapsen kanssa leikkimatolla jne).
Meidän päivät menee nykyisin näin:
klo 8 spontaani herääminen, vaipanvaihto ja klo 8.30 aamusose + maito, aamupesu ja päivävaatteet
klo 9.30-11/11.30 aamupäiväunet
klo 12 maito
(pikku-unet 0,5 h)
klo 14 hedelmä/marjasose + maito
klo 15-17 iltapäiväunet
klo 17 maito
(tarv. pikkuiset voimaunet max. 30 min)
klo 19-20 iltasose + maito
klo 20 iltakylpy
klo 21 nukkumaan + iltamaito
Lapsi nukahtaa omaan sänkyyn äidin tai isän ollessa vierellä, nukutusaika 5-20 min. Harso silmille ja soittorasia soi pari kertaa, silitellyä. Yöllä saattaa pari krt olla tuttia vailla, nyt ryömimään lähtiessä on pyöriskellyt, mutta unipussi rauhoitti. Yöllä ei ole viime aikoina enää syönyt.

Vielä kommentoin tuota ap:n 10 min kuluttua siirrosta heräämistä. Myös meillä oli vastaavaa oingelmaa alussa, kun vastasyntyneenä nukutettiin syliin tai rinnalle ja siitä siirrettiin nukkuvana omaan sänkyyn. Lisäksi emme osanneet tulkita, milloin vauva oli väsynyt vaan pidimme sylissä, kunnes nukkui... Valvotimme poloista turhaan.. Sitten tuli mummo kylään ja alkoi sanoa "laitahan lapsi nukkumaan" ja samalla opittiin, mitä merkkejä meidän lapsella väsyneenä on. Siirtovaiheessa unipussi neillä auttoi, mutta nythän ongelmaa ei enää ole, kun lapsi nukahtaa omaan sänkyyn.

Itse olen läheltä seurannut, kuinka raskasta siskolla oli, kun lapsi nukahti vain rinnalle, myös päiväunille, joten alusta saakka pyrittiin siihen, että nukahtaisi omaan sänkyyn ilman kummempia kommervenkkejä. Itse olen ns. huono nukahtaja ollut aina ja nukkunut vanhempien välissä 10-v saakka, joten haluaisin kasvattaa omasta lapsestani hyväunisemman, jos se edes on mahdollista. Läheisyyttä ja rakkautta voi tarjota myös muuten kuin imettämällä, minusta.

vielä jäi sanomatta, että minusta 4 kk on vielä niin pieni, että saakin nukkua paljon, olettaisin, että vasta puolivuotiaana alkaa muodostua 2 päiväunen rytmi ja 1-v siirrytään yksiin. meilläkin vasta viime päivinä ovat nuo puolen tunnin välipäillärit saattaneet jäädä pois ja vastaavasti aamu- ja iltapöäiväunet jnkv pidentyneet. uni ruokkii unta, näin pieni kun nukkuu hyvin päivällä, nukkuu myös hyvin yöllä.

Kysyt, onko väärä tapa toimia, kun siirrät lapsen vielä illallakin takaisin olkkariin. Se on väärä tapa, sillä totutat lapsen näin siihen tapaan. Sen poistotuttaminen on sitä vaikeampaa, mitä kauemmin jatkat näin.

Nuo unipussit ja valmiiksi lämpimän vuoteeseen siirrot ovat hyvä neuvoja.

Ensimmäiselle lapselleni tein kaikki mahdolliset virheet ja nukuttaminen oli tosi työlästä ja väsyin itse liian vähästä unesta. Toisen lapsen kohdalla aloitimme alusta saakka omassa sängyssä nukkumisen ja välillä jätin hänet omaan sänkyyni imettämisen jälkeen peittoineen ja siirsin myöhemmin lämpimän käärön pinnasänkyyn. Kyllä oli helppoa ja mukavaa, muksu nukahti helposti joka kerta.

Heh. Kyllähän mekin laitettaisiin vauva tosi mielellään nukkumaan omaan sänkyyn ja sillä siisti, mutta kun se huutaa pää punaisena jos niin tehdään. Ja esikoinen nukkuu viereisessä huoneessa emmekä halua että hän joutuu valvomaan. On siis pakko nukuttaa vauvaa, ja tissille on ainoa mihin hän nukahtaa. Helppo antaa noita neuvoja jos itse pääsee helpolla, niin mekin päästiin esikoisen kanssa ja ihmeteltiin että mikä siinä vauvanhoidossa muka on niin raskasta. No nyt tiedetään, onneksi pidättäydyin jakelemasta neuvoja täällä, saattaisin tuntea itseni pikkaisen hölmöksi nyt;)

T. äiti jonka toinen vauva nukkuu päivät ja valvoo yöt ja nukahtaa vain tissille.

Alkuperäinen kirjoittaja nelikuisen äiti;10748752:
vielä jäi sanomatta, että minusta 4 kk on vielä niin pieni, että saakin nukkua paljon, olettaisin, että vasta puolivuotiaana alkaa muodostua 2 päiväunen rytmi ja 1-v siirrytään yksiin. meilläkin vasta viime päivinä ovat nuo puolen tunnin välipäillärit saattaneet jäädä pois ja vastaavasti aamu- ja iltapöäiväunet jnkv pidentyneet. uni ruokkii unta, näin pieni kun nukkuu hyvin päivällä, nukkuu myös hyvin yöllä.

Kyllä puokivuotias tarttee kolmet päikkärit, harvinaista jos sen ikänen nukkuu vain kahdet. meillä siirryttiin kaksiin 9-kuisena. Ja nyt 1-vuotiaan tarttee vieläkin kahdet.

Kyllä meidän 6kkn ikäinen neiti ihan itse siirsi rytmin niin että nukkuu enää kahdet päikkärit.
Yhdentoista jälkeen n.2tuntia ja toiset 16jälkeen 1-1,5tuntia. Nukkumaan menee yäunille klo 20 ja aamulla herää klo8-9...

Vinkki, anna lapsen nukkua sylissä n. 20 min ennen kuin siirrät sänkyyn, sillä muuten lapsi herää siirtämiseen tai nukkuu vain sen 10 min, koska ei ole vaipunut vielä syvään uneen. Vauvan unen syvyysjärjestys menee eri tavalla kuin aikuisen, joka vaipuu heti syvään uneen, mutta vauva ei. Vauva tarvii noin 20 min vaipuakseen syvään uneen ja vasta sitten kestää mennä siirtelemään vauvaa. Meillä oli 3 kk:n ikäisen kanssa sama ongelma, kunnes luin jostain tästä vauvan unesta ja rupesin kiltisti noudattamaan tuota noin 20 minuutin sääntöä ja sen jälkeen ei ole kertaakaan tarvinnut mennä ottamaan 10 min päästä vauvaa pois pinnasängystä. Toivottavasti tämä auttaisi ap:llekin.

Sitten toinen vinkki, kun vauva on sylissä tai tissillä, niin laske vauva pinnasänkyy samalle kyljelleen kuin mikä kylki oli sinuakin vasten, koska silloin vauvaa voi vähän "huijata", että kylki on edelleen äitiä vasten. Samalla kun vauvan laskee pinnasänkyyn, jää vielä hetkeksi itse siihen pitäen hellästi kämmentä pään päällä mutta ei siis silittäen. Meidän vauva luulee vissiin olevansa vieläkin sylissä, kun teen noin. Tällä tavalla meillä on saatu alun hankaluuksien jälkeen vauva nukkumaan pinnasängyssä.

Meille sanottiin perhevalmennuksessa, ettei pientä vauvaa saa itkettää omassa sängyssään vaan itkuun on vastattava heti. Vauvan ikävä äitiä on vauvalle todellinen hätä. Sitä paitsi mistä sinä tiedät sinne olohuoneeseen, minkä takia se vauva siellä sängyssä itkee. Jos vauva on itkenyt vaikka kaksi kertaa peräkkäin ikäväänsä ja taas alkaa itku kuulua, saattaa silti itkun syy olla joku muu kuin ikävä esim. vauva haluaa vaihtaa asentoa, pyytää kääntämään kylkeä kun ei itse sitä vielä osaa eikä osaa puhua, ainoa keino kommunikoida on itkeminen. Syy voi olla mikä tahansa, vaikkapa unipuvun sauma voi hiertää ja vauva haluaa eri asentoon, vatsaan saattaa sattua ja asennon vaihto auttaisi jne jne jne... Vauvat eivät ole ilkeitä eivätkä itke turhaan, itkulle on aina syy.

Vauvan ei pidä katsella televisiota. Myöskään olkkariin ei pidä tuoda takaisin jos on jo viety makkariin yöunille. Huoneilla on selkeät roolit, olkkarissa oleillaan ja makkarissa nukutaan.

Miksi vauvan ei ole hyva katsella TV:ta? Meidan vauveli istuu joskus isan kainalossa sohvalla kun isi katsoo telkkaria. Vauva tuijottelee valilla ruutua. Onko se siis pahasta ja miksi?

Miksi vauvan ei ole hyva katsella TV:ta? Meidan vauveli istuu joskus isan kainalossa sohvalla kun isi katsoo telkkaria. Vauva tuijottelee valilla ruutua. Onko se siis pahasta ja miksi?

Samaa miettinyt. Olen kuullut ennenkin ettei vauva saisi katsoa telkkaria, mutta joskus meidän poju katselee ruutua kun me esim, syödään olkkarissa iltapalaa. Eikai se varsinaisesti ole haitallista lapselle, mutta ei myöskään ole mitään kehittävää puuhaa pienelle..?

Viimeksi muokattu:
Kiitos vielä kaikille neuvoista! Olen nyt onnistunut hivuttamaan rytmiä niin, että yöunille käydään noin klo 20.30 ja herätään klo 8.30. Mahtavaa!!! :) Tämä onnistui niin, että pikkuhiljaa aloin muokkaamaan illan viimeisiä lyhyitä päikkäreitä aikaisemmaksi ja kuin itsestään ne jäivät yhtäkkiä pois kokonaan. Nyt vaan pidän huolen että vikoilta päikkäreiltä herätään noin kuuden aikaan, niin ei mene yöunet liian myöhäiseksi. Ihanaa kun on illalla vähän omaa aikaa ja saa iltapalankin syödä rauhassa. :)

Niin unohtui vielä sanoa että lisäksi nukutus tapahtuu vain makkarissa (ei enää olkkarissa). Silloin siirto sänkyyn on niin nopea ettei poika yleensä herää siirtoon. Ekan tunnin sisällä hän usein herää muutaman kerran ja käyn rauhoittamassa hänet tissillä ja jatkaa sitten aika helposti unia..

Yhteistyössä